• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • sommarpar

    jag vet inte vad butiken heter men den ligger på samma gata som golden days, nere vid kanalen. om man är nere vid brunnsparken och har avenyn i ryggen så ligger det på gatan till vänster...

    har kollat i bildtråden för att få inspiration till tårtorna till bröllopsdagen och det är otroligt hur fina tårtor ni gör!!!!
    har ni alla gått på kurser eller är ni självlärda? känns som jag får leta upp ngn tårtkurs kring göteborg som jag får börja på till hösten när skruttan har börjat äta mat så jag kan lämna henne ngr timmar med sin pappa,

    jag har blivit lite sugen på att göra sånt rutmönster med silverpärlor i varje "rutkors" (hoppas ni förstår hur jag menar) finns det ngt speciellt verktyg för att göra detta eller tricker ni med smoothern på ngt sätt?

    jag funderar på att göra en av tårtorna mer som bröllopstårta, vit sp med blommor i färgtema och den andra tårtan med bali tema som dom åker till på bröllopsresa.

    jag tänkte då färga sp:n i ngn färg, krossa kex o lägga som en strand, drinkparaply som parasoll och sen såg jag på en bakbutik figurer som solar/badar, göra vatten och palmer...

    hur gör ni vatten, har sett att det finns ngn gele som blir som vatten eller färgar ni sugerpaste blå? undrar även om ni har tips på hur man gör palmer?

    vet inte om jag har för stora ambitioner eftersom jag bara har gjort 3 tårtor tidigre (med sp osv)

  • Sigrid
    3 hjärtan skrev 2010-07-20 21:46:40 följande:
    Bor i Linköping, men mina föräldrar är (kanske passande nog) i Göteborg denna vecka, så tar gärna adress eller beskrivning på var i Göteborg, båda mina föräldrar är Göteborgare från början, så de hittar rätt bra ännu.
    Sigrid skrev 2010-07-20 21:23:13 följande:
    Jag använder den här till mina fjärilar:
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id...

    Funkar inte med SP, måste vara FP annars kladdar det bara ihop och lossnar inte. Ett alternativ om man bara har SP är att köpa någon utstickare och sen bara trycka lätt med formen ovan för att få mönstren.
    Åh toppen! Då ska jag beställa! Brukar de vara snabba på leveranser? Har av nån anledning bara beställt från tårtdecor (kanske för att det är dit jag åkt och handlat i butiken också...)

    Då kör jag med block också... ingen mening att köpa dyrare om det inte ger nån större skillnad i smaken.
    Bor också i Linköping
    Jag har inte sett de fjärilarna hos Tårtverkstan.

    Kakaburken har tyvärr flyttstängt just nu. Men jag är osäker på hur länge, det står nog på deras hemsida.
  • mina12
    3 hjärtan skrev 2010-07-20 21:52:15 följande:
    Är också på G att göra min första barbietårta. Ska bli en riktigt prinsessig tårta och en barbietårta, så jag är också grön på området docktårta, men som jag fattar det efter att ha letat lite är att man gör tårtan i en skål så man får lite snyggare kjol än om man bara gör vanlig tårta. Sen har jag sett att man gör olika, en del sticker bara ner barbien i tårtan, andra gör hål genom bottnarna och sätter i t ex en hushållsrulle som är inplastad och sätter dockan i... sen klär man dockan med sp eller något annat på överkroppen. Vad jag undrar är hur tusan man fraktar en sån tårta! funderar på att göra färdigt tårtan sånär som på barbien, frakta tårtan, sticka ner dockan och klä henne på plats. Eller har någon annan något bra förslag? Ska följa tråden med spänning nu och se om någon kommer bra tips och ideer.

    Till min prinsesstårta tänkte jag göra en stående krona som jag sett på många tårtor i galleriet. Gör ni den i fp eller funkar det med sp eller mp? Känns som att sp och mp kanske blir lite för tungt? Och använder ni nån form till dem eller
    Jag använder tårtkartonger med löst lock. Om tårtan blir för hög för kartongen, så skippar jag locket. Om den bara är lite för hög, sätter jag grillpinnar i kartongens hörn och sätter på locket men trycker inte ner det helt.

    Jag har gjort en prinsesskrona i MMF och det funkade, men det tar lite tid innan den torkar, så gör den minst en dag i förväg. Denna används ofta för att göra prinsesskrona, men det går säkert att göra en egen mall om man vill det.
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=513
  • Sigrid
    sommarpar skrev 2010-07-20 22:14:50 följande:
    jag vet inte vad butiken heter men den ligger på samma gata som golden days, nere vid kanalen. om man är nere vid brunnsparken och har avenyn i ryggen så ligger det på gatan till vänster...

    har kollat i bildtråden för att få inspiration till tårtorna till bröllopsdagen och det är otroligt hur fina tårtor ni gör!!!!
    har ni alla gått på kurser eller är ni självlärda? känns som jag får leta upp ngn tårtkurs kring göteborg som jag får börja på till hösten när skruttan har börjat äta mat så jag kan lämna henne ngr timmar med sin pappa,

    jag har blivit lite sugen på att göra sånt rutmönster med silverpärlor i varje "rutkors" (hoppas ni förstår hur jag menar) finns det ngt speciellt verktyg för att göra detta eller tricker ni med smoothern på ngt sätt?

    jag funderar på att göra en av tårtorna mer som bröllopstårta, vit sp med blommor i färgtema och den andra tårtan med bali tema som dom åker till på bröllopsresa.

    jag tänkte då färga sp:n i ngn färg, krossa kex o lägga som en strand, drinkparaply som parasoll och sen såg jag på en bakbutik figurer som solar/badar, göra vatten och palmer...

    hur gör ni vatten, har sett att det finns ngn gele som blir som vatten eller färgar ni sugerpaste blå? undrar även om ni har tips på hur man gör palmer?

    vet inte om jag har för stora ambitioner eftersom jag bara har gjort 3 tårtor tidigre (med sp osv)
    Angående vatten så har jag läst att man kan göra gele av gelatinpulver (enligt beskrivning på förpackningen) och färga blått och ev. ha i någon smak. Man kan låta det stelna på aluminiumfolie om man vill ha en speciell form så lyfter man försiktigt över gelén till tårtan sen.
  • 3 hjärtan
    Sigrid skrev 2010-07-20 22:17:54 följande:
    Bor också i Linköping
    Jag har inte sett de fjärilarna hos Tårtverkstan.

    Kakaburken har tyvärr flyttstängt just nu. Men jag är osäker på hur länge, det står nog på deras hemsida.
    En till från Linköping! Vad kul! Tårtverkstan har jag inte ens varit inne på.. av nån anledning är det alltid stängt där när jag kommer på att jag ska dit :P
    Vad har de för roligt där? Är det mest färdiga grejer eller säljer de även SP och MP?
    mina12 skrev 2010-07-20 22:18:03 följande:
    Jag använder tårtkartonger med löst lock. Om tårtan blir för hög för kartongen, så skippar jag locket. Om den bara är lite för hög, sätter jag grillpinnar i kartongens hörn och sätter på locket men trycker inte ner det helt.

    Jag har gjort en prinsesskrona i MMF och det funkade, men det tar lite tid innan den torkar, så gör den minst en dag i förväg. Denna används ofta för att göra prinsesskrona, men det går säkert att göra en egen mall om man vill det.
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    Hmmm... frågan är om det håller i den här värmen? Jag brukar ställa tårtorna i kupor och frakta vanligtvis, men om man har en hel barbie i så funkar ju inte det, och man vågar knappast frakta nu utan kylbag i värmen va? Tårtorna ska ett par mil...
  • mina12
    sommarpar skrev 2010-07-20 22:14:50 följande:
    jag vet inte vad butiken heter men den ligger på samma gata som golden days, nere vid kanalen. om man är nere vid brunnsparken och har avenyn i ryggen så ligger det på gatan till vänster...

    har kollat i bildtråden för att få inspiration till tårtorna till bröllopsdagen och det är otroligt hur fina tårtor ni gör!!!!
    har ni alla gått på kurser eller är ni självlärda? känns som jag får leta upp ngn tårtkurs kring göteborg som jag får börja på till hösten när skruttan har börjat äta mat så jag kan lämna henne ngr timmar med sin pappa,

    jag har blivit lite sugen på att göra sånt rutmönster med silverpärlor i varje "rutkors" (hoppas ni förstår hur jag menar) finns det ngt speciellt verktyg för att göra detta eller tricker ni med smoothern på ngt sätt?

    jag funderar på att göra en av tårtorna mer som bröllopstårta, vit sp med blommor i färgtema och den andra tårtan med bali tema som dom åker till på bröllopsresa.

    jag tänkte då färga sp:n i ngn färg, krossa kex o lägga som en strand, drinkparaply som parasoll och sen såg jag på en bakbutik figurer som solar/badar, göra vatten och palmer...

    hur gör ni vatten, har sett att det finns ngn gele som blir som vatten eller färgar ni sugerpaste blå? undrar även om ni har tips på hur man gör palmer?

    vet inte om jag har för stora ambitioner eftersom jag bara har gjort 3 tårtor tidigre (med sp osv)
    Det går att göra rutmönstret på "frihand" och trycka med baksidan på en kniv eller dylikt annars kan man använda denna:
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=932

    Jag har gjort vatten på en av mina tårtor (du kan kolla i mitt galleri) och då använde jag blå pyntgele på tub, som finns på ICA.

    Du kan ju alltid prova och göra dekorationerna till tårtan långt i förväg, så vet du om det blir bra eller inte. Gott om tid brukar vara det viktigaste för att få till det som man vill (tycker iallafall jag). Kan du inte använda grillpinnar och bygga upp palmen kring?
  • 3 hjärtan

    Flyttstängt till 23.... hmm... tårtorna ska vara färdiga den 1:a augusti...  det borde ju kanske hinna fram ändå... annars får jag skippa fjärilarna på just denna tårta.. men beställa dem ändå... vill ju ändå ha dem.

  • Moonlight83
    3 hjärtan skrev 2010-07-20 22:32:12 följande:
    En till från Linköping! Vad kul! Tårtverkstan har jag inte ens varit inne på.. av nån anledning är det alltid stängt där när jag kommer på att jag ska dit :P
    Vad har de för roligt där? Är det mest färdiga grejer eller säljer de även SP och MP?
    mina12 skrev 2010-07-20 22:18:03 följande:
    Jag använder tårtkartonger med löst lock. Om tårtan blir för hög för kartongen, så skippar jag locket. Om den bara är lite för hög, sätter jag grillpinnar i kartongens hörn och sätter på locket men trycker inte ner det helt.

    Jag har gjort en prinsesskrona i MMF och det funkade, men det tar lite tid innan den torkar, så gör den minst en dag i förväg. Denna används ofta för att göra prinsesskrona, men det går säkert att göra en egen mall om man vill det.
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    Hmmm... frågan är om det håller i den här värmen? Jag brukar ställa tårtorna i kupor och frakta vanligtvis, men om man har en hel barbie i så funkar ju inte det, och man vågar knappast frakta nu utan kylbag i värmen va? Tårtorna ska ett par mil...
    Bor oxå i Linköping!Värst va många vi var därifrån :)
     Tårtverkstans sp är rätt dyr.Kommer inte i håg exakt så har jag för mig att de bara hade den i vitt. Men de har en del utstickare och lite verktyg osv.
  • Sigrid
    3 hjärtan skrev 2010-07-20 22:32:12 följande:
    En till från Linköping! Vad kul! Tårtverkstan har jag inte ens varit inne på.. av nån anledning är det alltid stängt där när jag kommer på att jag ska dit :P
    Vad har de för roligt där? Är det mest färdiga grejer eller säljer de även SP och MP?
    mina12 skrev 2010-07-20 22:18:03 följande:
    Jag använder tårtkartonger med löst lock. Om tårtan blir för hög för kartongen, så skippar jag locket. Om den bara är lite för hög, sätter jag grillpinnar i kartongens hörn och sätter på locket men trycker inte ner det helt.

    Jag har gjort en prinsesskrona i MMF och det funkade, men det tar lite tid innan den torkar, så gör den minst en dag i förväg. Denna används ofta för att göra prinsesskrona, men det går säkert att göra en egen mall om man vill det.
    www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    Hmmm... frågan är om det håller i den här värmen? Jag brukar ställa tårtorna i kupor och frakta vanligtvis, men om man har en hel barbie i så funkar ju inte det, och man vågar knappast frakta nu utan kylbag i värmen va? Tårtorna ska ett par mil...
    Tårtverkstan är ganska dyr (jämfört med webbutikerna), men jag handlar där när det är brottom eller jag har akut behov av att göra något som jag inte har hemma.
    Hon har sommaröppet ons-lör, tror det är 11-17. Det finns pepparkaksformar, olika utstickar (blommor, rosot, endel bokstäver). pastafärger, pulverfärger, spayfärger. Mycket festgrejer (servetter, pappmuggar m.m.). Hon säljer marsipan och SP, vet jag. Vet inte om hon säljer FP.

    Jag kan inte låta bli att gå in där när jag är på stan och alltid kommer jag därifrån med något, trots att det är billigare på nätet.
Svar på tråden Tårttråden del 17