• Förtjust

    Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

    Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

    Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

    BF-/Födelsedagslista hittar ni här!


  • Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • Förtjust
    AnnaH skrev 2011-02-20 21:47:49 följande:
    Förtjust: Det är verkligen inte lätt att veta hur man ska tänka kring dagis. 51 i kö kan mycket väl förändras drastiskt till hösten då många av de som inte tar sig in väljer annat alternativ. Till hösten ´12 tror jag inte det ska vara några problem om det inte tillkommer många syskon i kön. Men säker kan man ju aldrig vara så det är ju en risk i att vänta också.

    Vi hade Evina hemma tills hon var 2 år & 3 månader och då var William dryga 7 månader. Tommy jobbade bara heltid 3 månader under den tiden så jag hade ju mycket hjälp men det var ändå rätt slitigt. Men ärligt talat vet jag inte om det blivit så mycket mindre slitigt om vi haft Evina 15 timmar på dagis. 15 timmar är lite och lämning + hämtning är inte tvärenkelt med två små att bylta på och dra iväg. Det var ganska skönt att kunna ta varje dag som den kom. Sedan tror jag det beror mycket på barnen. När vi beslutade att ha Evina hemma var hon fortfarande väldigt lättroad. Det var inga problem att hålla henne sysselsatt hemma. Kring 2-årsdagen började hon visa att hon ville ha mer stimulans och intresset för andra barn ökade. Innan hade hon gärna varit i närheten av andra barn men inte lekt så mycket med dem. Man brukar ju säga att barn upp till ca 2,5 - 3 år leker bredvid varandra och inte med varandra vilket stämde bra på henne. När det väl var dags för dagis var hon jättepeppad och det har gått toppen från dag 1. Inga tårar varken vid lämning eller hämtning någon gång. Så för både mig och henne var det nog helt rätt att vänta med dagis. Dessutom sparar man ju en slant som du skriver. Vi valde att lägga lite extra pengar på lekrummet, både inredning och leksaker/pyssel, för att det skulle vara lite roligare här hemma när hon inte gick på dagis och det har båda barnen förstås stor glädje av fortfarande.
    Tack för alla svaren angående förskola för en som snart ska bli storebror. Det lutar åt att jag bara ska behålla förstahandsvalet och vänta och se så får han vara hemma med lillasyster/lillebror nästa år. Det finns ju också två öppna förskolor här i närheten (Mariehem och Mariakyrkan) och flera andra man kan ta buss till så man kan ju vara där om dagarna så att Henry får träffa jämnåriga. Annars tror jag också att så små barn inte ännu har ett jättebehov av att leka med andra. Vi har också många jämnåriga kompisbarn  och grannbarn som man kan träffa ibland.

    Jag hoppas han avancerar i kön under våren och hösten då många andra föräldrar kanske inte har turen att kunna vänta som vi utan måste ta andrahandsval och tappar sin plats i kön. Det är ju dock så att om dom kommer in på tredjehandsval så får dom också stå kvar i kön till förstahandvalet, men endel väljer då att inte byta ändå utan nöjer sig med det dom kom in på. Jag får hoppas många tänker så.

     
    ♥ Henry 25/2 -10
  • anirahtak
    Förtjust skrev 2011-03-01 12:01:14 följande:
    Det där med 6 månader innan stämmer. Vi ställde honom i kö inför 1-årsdagen 25 februari. Vi ville egentligen att han skulle börja till hösten, men det vet ju inte dom. Det hade inte varit katastrof kände vi även om han kom in tidigare än hösten, men vi visste ju att det var lång kö och omöjligt att komma in till hösten om vi inte gjorde såhär. Nu verkar han ändå inte komma in till hösten utan det är år och dar bort ändå på just förskolan Älgen. Vi har ringt och frågat placeringsassistenten Siw Eckeryd på kommunen var han ligger i kön. Andrahandsvalet är Ejderdunet och där har han plats 20 inför hösten så där har han i alla fall en chans att komma in till hösten om vi nu vill det.
    ♥ Henry 25/2 -10

    Men ni kan väl komma in till hösten på nåt av era andra alternativ? Jag ringde min placeringsassitent också nu och hon bekräftade att det brukjar vara lång kö, men att det inte brukar vara lika lång till Varglyan. Konstigt är det väl ändå om man inte får plats då alla har samma kötid, eller iaf har ställt sig runt 6 månader innan? Eller är det en massa syskon som slipper före då kanske? Däremot kunde hon inte säga något om vilken placering Astrid har. Hon sade att de inte börjar titta på köer och placeringar förrän april/maj inför hösten och först då kan jag återkomma för att få veta vilken placering Astrid har, så det var ju konstigt att hon inte kunde säga något med tanke på att du fått veta köplats..?
  • Förtjust
    anirahtak skrev 2011-03-01 12:13:59 följande:
    Men ni kan väl komma in till hösten på nåt av era andra alternativ? Jag ringde min placeringsassitent också nu och hon bekräftade att det brukjar vara lång kö, men att det inte brukar vara lika lång till Varglyan. Konstigt är det väl ändå om man inte får plats då alla har samma kötid, eller iaf har ställt sig runt 6 månader innan? Eller är det en massa syskon som slipper före då kanske? Däremot kunde hon inte säga något om vilken placering Astrid har. Hon sade att de inte börjar titta på köer och placeringar förrän april/maj inför hösten och först då kan jag återkomma för att få veta vilken placering Astrid har, så det var ju konstigt att hon inte kunde säga något med tanke på att du fått veta köplats..?

    Det var konstigt. Jag har ringt 3 ggr sen i oktober och varje gång fått veta vilken plats han har just då och JA det är syskon med syskonförtur som är det som ställer till det. Han hade plats 41 från början och halkade ner på 51 under vintern så minst 10 syskon har kommit in framför honom. Tänk om det är lika många syskon nästa år som ska komma in. Då kommer det ju ta år och dar innan han kommer in. Vi kan givetvis komma in på andra dagis, men jag vill ha just Älgen eftersom det är överlägset närmast och verkar vara ett riktigt bra dagis dessutom.
    ♥ Henry 25/2 -10
  • anirahtak
    Förtjust skrev 2011-03-01 14:05:05 följande:
    Det var konstigt. Jag har ringt 3 ggr sen i oktober och varje gång fått veta vilken plats han har just då och JA det är syskon med syskonförtur som är det som ställer till det. Han hade plats 41 från början och halkade ner på 51 under vintern så minst 10 syskon har kommit in framför honom. Tänk om det är lika många syskon nästa år som ska komma in. Då kommer det ju ta år och dar innan han kommer in. Vi kan givetvis komma in på andra dagis, men jag vill ha just Älgen eftersom det är överlägset närmast och verkar vara ett riktigt bra dagis dessutom.
    Konstigt.. Min plac.assistent menade att hgon inte kan säga någon slutgiltig plats förrän om några månader när de gjort upp köerna för dde som vill in i augusti..jag menar att folk fortfarande har ca 2 månader på sig att söka till augustoi och först efter det kan man med säkerhet veta vilken plats man har..Hon ville kanske inte säga något nu då eftersom det hela tiden växlar..
    Mm, synd att Älgen skulle vara så populärt..vi tänkte ju genast när vi flyttade hit att hon kunde få gå där eftersom det är närmast, men tänkte inte på att det kunde vara SÅN kö även om vi visste att man inte alltid får plats dit man vill. jag tycker de borde ge fölrtur åt sådana som bor nära också, inte bara syskon..det är ju ganska dumt om alla ska behöva kuska barnen runt halva stan bara för att de ska till förskolan om det ändå finns ställen precis i närheten..

    Varglyan verkar ändå också bra..de har t.o.m fått utmärkelse från Skolverket för att de har sådant fokus på hållbar utveckling och det gillade vi..:)
  • strålöga

    Här i Vännäs kan man söka barnomsorgsplats före 6 månader men man kommer först i kö 6 månader innan planerade barnomsorgsdag. Däremot måste man söka inom 4 månader för att få garanterad plats.

    Ang att sova. Är det sisådär hemma hos oss. Äldsta(7 år) började sova bra först nu den senaste tiden, då han fått rätt allergimedicnering.r. Mellersta pojken som är 6 år sover oroligtgt av och till. Det är mycket astmabekymmer som stör nattsömnen .
    Yngsta  1 åringen sover faktiskt bäst om nätterna om hon går och sover vid 23 .30 tiden. Däremot är hon öronbarn så det har varit en del sovfria nätter sas.
    Nu är det blivit lite tidigare kvällar men då sover hon oxå sämre. Dricker ersättning om nätterna och hon behöver fortfarande detta pga dålig viktökning.
    Tidigare innan året åt hon var tredje timme dygnet runt. Nu har de tiderna speciellt på natten tunnats ut.

    Nä nog skulle man hinna få vettig sömn därimellan men när barnen äntligen somnat har ens egna smärtor blivit värre så då ligger man vaken ändå.
    Hopp om att det blir bättre med allt i sinom tid

  • VeganMaria

    Vad detta med förskoleplatser verkat invecklat och onödigt jobbigt. Det här att ens köordning kan åka upp och ner osv. Skulle föredra ett enklare system.

    Hoppas på plats Öst på stan i höst! I första hand hos en dagmamma och i andra hand på en Montessoriskola.

  • linaenn

    Ja det där med sömnen är upp och ner tycker jag, det är bara att vänja sig antar jag. Just nu är vi inne i en period då August sover väldigt bra *ta i trä* och det är knappt att han säger ett pip på hela natten. Och andra perioder vaknar han och skriker/gråter så att det bara hjälper att få komma över till vår säng och äta välling. 

    Vi håller dessutom på att försöka "lära" honom att somna själv i sin egen säng nu inför hans flytt in till eget rum snart. Han har de senaste tre nätterna fått vällingen liggande i sin egen säng (och ja jag vet att alla säger att man inte ska göra så men det struntar vi i just för tillfället. ) och då har han accepterat att det är där han ska ligga utan särskilt mycket gnäll eller att han blivit ledsen som han annars blivit då vi gett honom välling i dubbelsängen och sedan försökt lägga ner honom i hans egen säng. Han har visserligen bökat runt en hel del efter att vällingen var uppäten och ställt sig upp, kramat om mig som suttit bredvid hans säng, satt sig ner, pillat på gosedjuren, lagt sig ner, ställt sig upp igen osv. Men jag märkte att tillfällena som han la sig ner blev längre och längre så jag väntade ut honom. Hade han blivit ledsen så hade jag självklart plockat upp honom! Första kvällen tog det 30 min, andra kanske 15-20 min och nu ikväll vände han sig bara om och somnade direkt efter vällingen (det var min sambo som la honom ikväll). Känns superskönt faktiskt även om det varit väldigt mysigt att han somnat bredvid oss i dubbelsängen hittills och att vi sedan lyft över honom i hans egen säng. Men eftersom han ska flytta över till eget rum kan det ju vara skönt att han "kan" somna på egen hand och inte behöver ligga kloss i mamma/pappa för att klara av att göra det. Hittills verkar det ju funkar bra, sen är det väl bara att fasa bort vällingen i sängen till att vällingen äts innan tandborstningen så har vi löst den detaljen också. Första lilla tanden tittade för övrigt fram förra veckan, det tog sin lilla tid men alla barn är ju olika...


    * August 100217 * www.i-fokus.se/blogg *
  • VeganMaria

    Åh, Lina vad skönt att ni fått till det där :) Nåt vi också "borde" styra upp efter vi flyttat och Myra får eget rum. Även här är det böka/gosa runt i sängen tills hon "däckar" som gäller, och sedan lyftas över till sin egen säng.

    Inatt blev det dock ingen lugn natt. Hu! Myra hostade och hostade och hostade. Och så tog vi fram snorsugen och då blev hon helt tokigt ledsen. Känns hemskt att tvingas hålla fast sitt gråtande och skrikande barn för att kunna hjälpa det, usch :( Tror hon hostade på i två timmar innan det blev lugnt...men nu på dagen verkar det lite bättre och jag har fått tips om att ge henne varm mjölk så det ska hon få när hon nu vaknar snart efter morgonvilan :)

    Förresten, vore lite kul att ses nästa vecka om det är nån som har lust och tid!
    Har fått ett gäng med Smoothies genom Buzzador som jag borde passa på att ge ut också :)

  • anirahtak
    VeganMaria skrev 2011-03-02 09:46:31 följande:
    Åh, Lina vad skönt att ni fått till det där :) Nåt vi också "borde" styra upp efter vi flyttat och Myra får eget rum. Även här är det böka/gosa runt i sängen tills hon "däckar" som gäller, och sedan lyftas över till sin egen säng.

    Inatt blev det dock ingen lugn natt. Hu! Myra hostade och hostade och hostade. Och så tog vi fram snorsugen och då blev hon helt tokigt ledsen. Känns hemskt att tvingas hålla fast sitt gråtande och skrikande barn för att kunna hjälpa det, usch :( Tror hon hostade på i två timmar innan det blev lugnt...men nu på dagen verkar det lite bättre och jag har fått tips om att ge henne varm mjölk så det ska hon få när hon nu vaknar snart efter morgonvilan :)

    Förresten, vore lite kul att ses nästa vecka om det är nån som har lust och tid!
    Har fått ett gäng med Smoothies genom Buzzador som jag borde passa på att ge ut också :)
    Jag kan ses nästa vecka förutom tisdag och onsdag förmiddag då jag har skola, men alla andra dagar går bra! Skulle vara trevligt! :)
  • marriz99
    linaenn skrev 2011-03-01 23:19:13 följande:
    Ja det där med sömnen är upp och ner tycker jag, det är bara att vänja sig antar jag. Just nu är vi inne i en period då August sover väldigt bra *ta i trä* och det är knappt att han säger ett pip på hela natten. Och andra perioder vaknar han och skriker/gråter så att det bara hjälper att få komma över till vår säng och äta välling. 

    Vi håller dessutom på att försöka "lära" honom att somna själv i sin egen säng nu inför hans flytt in till eget rum snart. Han har de senaste tre nätterna fått vällingen liggande i sin egen säng (och ja jag vet att alla säger att man inte ska göra så men det struntar vi i just för tillfället. ) och då har han accepterat att det är där han ska ligga utan särskilt mycket gnäll eller att han blivit ledsen som han annars blivit då vi gett honom välling i dubbelsängen och sedan försökt lägga ner honom i hans egen säng. Han har visserligen bökat runt en hel del efter att vällingen var uppäten och ställt sig upp, kramat om mig som suttit bredvid hans säng, satt sig ner, pillat på gosedjuren, lagt sig ner, ställt sig upp igen osv. Men jag märkte att tillfällena som han la sig ner blev längre och längre så jag väntade ut honom. Hade han blivit ledsen så hade jag självklart plockat upp honom! Första kvällen tog det 30 min, andra kanske 15-20 min och nu ikväll vände han sig bara om och somnade direkt efter vällingen (det var min sambo som la honom ikväll). Känns superskönt faktiskt även om det varit väldigt mysigt att han somnat bredvid oss i dubbelsängen hittills och att vi sedan lyft över honom i hans egen säng. Men eftersom han ska flytta över till eget rum kan det ju vara skönt att han "kan" somna på egen hand och inte behöver ligga kloss i mamma/pappa för att klara av att göra det. Hittills verkar det ju funkar bra, sen är det väl bara att fasa bort vällingen i sängen till att vällingen äts innan tandborstningen så har vi löst den detaljen också. Första lilla tanden tittade för övrigt fram förra veckan, det tog sin lilla tid men alla barn är ju olika...
    Jag har hört att det inte alls är fel att ge vällingen i sängen bara man borstat tänderna innan. Det är på natten man helst inte ska ge välling( om det inte krävs).

    Jag har fattat att den större delen av barnen behöver en flaska välling för att somna. Och baar man borstat tänderna innan så är det OK. Det jag hört är att barnet inte ska somna själv med flaskan i sängen. Anledningen vet jag dock inte.

    Så jag har inte alls som ambition att börja borsta tänderna efter vällingen, hon är ju så trött då. Det skulle ju störa mer än hjälpa att börja borsta tänder då.

    Skönt att August är inne i en period då han sover bra.
    Emmy 100212
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4