• anniiss

    Bra tips på alt.beh. för endometrios

    Alla ni som bär på endometrios!

    Jag har själv endometrios, gick igenom en titthålsop nu i jan. Konstaterades att jag hade ganska mycket endo + att BÅDA mina äggledare var igentäppta. (alltså förklaringen till att jag aldrig blivit gravid...) Läkarn hade försökt spola dem, men de lyckades inte! De sa att "den enda lösningen är nu IVF, att de är en SÅ liten risk att de skulle lyckas på naturlig väg" (om inte naturen själv sköter det, vilket inte är säkert).
    Det var ett hårt slag att ta emot, men lycklingtvis kunde jag bara "lämna detta åt sidan" och bara njuta av stunden (troligtvis för att jag inte hade hunnit smälta det ännu).

    Fick snart höra talas om att det finns en massör som hjälpt många kvinnor med endometrios och med samma problem som jag, bara genom att massera kroppen. Hörde också att nästan alla kvinnor som blivit masserade av honom HAR börjat vänta barn efteråt!

    Har varit till denne man en gång nu, och han säger att det ursprungliga felet ligger i BENEN! Och att det finns ett stort hopp för mej! Han säger att det är inte på grund av endon som ja inte fått barn, utan det är felet i benen som orsakat det, och att det felet har arbetat sig uppåt- till magen! Detta måste nästan vara för bra för att vara sant! Om detta hjälper mig, då är jag evigt tacksam! Ska ännu på fler besök till honom.

    Men jag vill bara säga till er som har endo, att har man ont i magen- så undersöks ju i stort sett BARA magen, men felet kan ju sitta på ett helt annat ställe i kroppen! Oftast så tror inte läkarna på denna sorts behandling, men har hört talas om så många människor med olika gåvor. Så om allt känns hopplöst, så försök få tag på någon människa som kan det här, och om ni själva tror på en sådan behandling!

    Mitt hopp har i allafall vuxit enormt nu, och hoppas på det bästa! Hoppet är det sista som överger en, har jag märkt!
    Tack för att ni tog er tid att läsa allt dethär. :) Ett bra tips bara! Kan vara värt att prova, bara man får tag på en sådan människa som kan detta.

    Lycka till!

  • Svar på tråden Bra tips på alt.beh. för endometrios
  • hallåja

    Jag hoppas verkligen att det funkar. Det är ju absolut värt ett försök. Det vore för jävligt om det är en bedragare som vill tjäna pengar på stackare som lägger all sin tro på behandlingen.

  • Dilong
    anniiss skrev 2010-02-01 03:39:44 följande:
    Oftast så tror inte läkarna på denna sorts behandling, men har hört talas om så många människor med olika gåvor.
    Varför tror du inte välutbildade läkare eller forskare tror på dessa behandlingar?

    Varför tror du man hör talas om människor med "gåvor", utan att kunna få fram evidens för att deras behandlingar fungerar?

    Misslyckas massagen så kan jag rekommendera en batteri av andra metoder som inte heller visat sig fungera vid vetenskapliga studier: homeopati, kristallterapi, healing, akupressur, akupunktur, ayurveda, blodiglar, lymfdränage...
  • hallåja

     


    Dilong skrev 2010-02-01 04:44:52 följande:
    Varför tror du inte välutbildade läkare eller forskare tror på dessa behandlingar?Varför tror du man hör talas om människor med "gåvor", utan att kunna få fram evidens för att deras behandlingar fungerar?Misslyckas massagen så kan jag rekommendera en batteri av andra metoder som inte heller visat sig fungera vid vetenskapliga studier: homeopati, kristallterapi, healing, akupressur, akupunktur, ayurveda, blodiglar, lymfdränage...

    Min sambo hade problem med sitt ben som ingen västerländsk läkare kunde förklara. Till slut var de beredda på att amputera benet. Men han åkte till en bush-doktor i Afrika och fick bl.a. en massa örter. Några veckor senare kunde han springa igen. Men visst, bevis saknas.

  • muhina

    men komigen, kan en masage massera bort alla mina sammväkningar och härdar???  förlåt men jag tror inte på det. hoppas det funkar för dig. men jag kan inte förstå hur det ska gå till??

  • EnBeroende

    Hoppas det fungerar för dej! Var finns den här mannen? vilken stad alltså.. Har själv endometrios, och verkligen testat allt och lite till men ingenting fungerar.. IVF är också den enda utvägen för oss för kunna få barn pga endo..

    Så skulle vara intressant att gå till den där massören om han bor i en stad i närheten vill säga..

  • anniiss

    Innan jag skrev det här inlägget, så räknade jag med att det finns folk som inte tror på denna sorts behandling. MEN det gäller att GÖRA det om man vill försöka med en sådan. 


    Jag tror starkt på denne man, eftersom att ja känner en kompis som berättat mycket om honom, och hur många han egentligen har hjälpt! Det känns helt otroligt, men har även hört om så många andra alt. behandlingar. Så varför skulle inte detta funka?
    Min kompis mamma har varit till honom, och han hjälper mot all slags problem, inte bara endon. På det sättet fick jag kontakt med honom. 
    Jag kan säga till er som tvivlar: 
    Nu några dagar efter att jag varit hos honom, så har jag sådana känningar/smärtor i magen som jag aldrig haft förut. Har haft feber, varit väldigt trött/slut/svag i hela kroppen. Och detta är något helt nytt för mig, men tror att denna massage nu har börjat verka!
    Och jag vet, det finns de som INTE tror på detta, men huvudsaken är att jag SJÄLV gör det, eftersom att det är JAG som vill ha hjälp. Men jag tipsar för andra människor som delar mina uppfattningar. 
    Visst, det finns inga bevis, förutom de människor han redan hjälpt, som kan berätta det! Det gäller helt enkelt att tro på detta! :)
  • anniiss
    EnBeroende skrev 2010-02-02 12:51:19 följande:
    Hoppas det fungerar för dej! Var finns den här mannen? vilken stad alltså.. Har själv endometrios, och verkligen testat allt och lite till men ingenting fungerar.. IVF är också den enda utvägen för oss för kunna få barn pga endo.. Så skulle vara intressant att gå till den där massören om han bor i en stad i närheten vill säga..
    Det som är synd är ju att denne man är pensionerad, han har haft en s.k "burn-out" eller "gått i väggen", säkert då p.g.a stress elr ngt liknande. Så egentligen tar han inte emot längre, och skulle känna mig så taskig om jag då skulle sprida vidare hans personliga uppgifter.
    Anledningen till att han tog emot mig, var att min kompis mamma känner honom väl, och det var hon som ringde honom. 
    Men om du skulle vilja testa på en liknande behandling, så tror jag att det finns ett fåtal som kan detta. Men det gäller ju att hitta dessa människor!
  • anniiss
    hallåja skrev 2010-02-01 03:53:06 följande:
    Jag hoppas verkligen att det funkar. Det är ju absolut värt ett försök. Det vore för jävligt om det är en bedragare som vill tjäna pengar på stackare som lägger all sin tro på behandlingen.
    Tack! Känns bra att läsa det du skriver. Jag känner folk som han behandlat, och som har fått hjälp. Så därför tror jag inte att den här mannen är en bedragare. Han är ganska känd här i trakterna som en kunnig person som kan mycket om det han håller på med. :) Han har masserat i över 60 år, och är omtyckt. Därför finns stort hopp. 
    När jag var till honom och han satte igång med att massera benen, så hann han knappt börja innan han DIREKT märkte att det var där felet låg. Så jag är ganska paff, men hoppfull! :)
  • celine2010

    Jag har själv mkt endo,  genomgått 5 operationer,7 misslyckade IVF, ett missfall.

    Besökte en känd zonterapeut i skåne, Jan Rosenqvist i Landskrona...han har hjälpt många o bli gravida, där ibland mig. Jag är 38 år o spontant gravid i snart 16.e veckan. Han talade om var mina fel satt, bl a i mjälten,lymfknutor i ljumskarna samt fel på skäldkörtel.

    Kämpa på allihop! kramar

  • hallåja
    anniiss skrev 2010-02-02 14:06:17 följande:
    Häftigt! En bekant till mig gick till en fotzonsterapeut som hjälpte henne med oförklarlig värk i benen. När han var färdig med sina behandlingar så får han ofta besvär själv från patienterna. Typ utslag i händerna, huvudvärk osv. Hon har inte haft ont i benen sen hon gick till honom. Det finns så mycket som den moderna medicinen inte har utforskat ännu och kan därför varken bevisa eller motbevisa effekten av vissa behandlingar. Man kan ju inte använda den som en riktlinje för vad som funkar eller inte. Visst finns det hopp!
  • lillifi

    men herregud det e klart alternativa "läkemetoder" fungerar på vissa människor!
    jag e så trött på statistik och enkät forskningen...
    det finns självklart andra metoder! så jag säger LYCKA TILL och hoppas att du får den bebis du längtar efter...

  • tröttochförvirrad

    TS! Här kommer lite "vetenskapligt" hopp till dig Glad

    jag fick nyss veta att jag har endo jag med och har läst på som en galning.

    Det är ju en autoimmun sjukdom som blir värre eller bättre beroende på olika hormoner i kroppen och massage påverkar nivåer av hormoner i kroppen som i sin tur styr hormonerna som endon svarar på, så visst jag tror verkligen att regelbunden massage kan hjälpa även när man kanske masserar helt andra delar av kroppen! Och ex. spända muskler i benen kan mycket väl höja nivån av stresshormoner som sen förvärrar endon.

    Prolaktin fungerar t.ex. som stresshormon och har påvisats öka förekomsten av autoimmuna sjukdomar och ex. dopamin motverkar prolaktinets effekt, medan serotonin förvärrar det. Många med endo har just förhöjda prolaktinvärden, vilket ytterligare försvårar att få barn. (Jag misstänker att jag har det iom att jag i samband med endoutbrott får förjävliga moderskänslor och blir skengravid..)

    Dessutom så får massage cirkulationen att öka vilket gör att kroppen borde ha lättare att ta hand om de blodhärdar och cystor som bildats på fel ställen i buken. Läkningen och kroppens eget återställande förbättras med andra ord. Svårspolade äggstockar kanske kan spolas så småningom om kroppen får lite hjälp på traven med att hålla hormonerna i chack och läka ut härdar?

    Dessutom kan avkopplande massage göra att det hela blir lite lättare att genomlida och minskandet av stresshormoner och smärtupplevelser kanske i sin tur underlättar bebisverkstan.

    Att gå med långvarig smärta som stressar och ger ytterligare fysiska och psykiska spänningar hjälper ju ingen.

    Så, mer massage åt folket!

    Läste en bok skriven av en kvinna som hade både tinnitus och "obotlig" astma men blev helt frisk av ayurveda och massage efter ett halvår i Indien. Men vi västerlänningar är inte vana vid den livsstilen och vet inte vad vi missar. Jag ska boka tid för massage iaf!

    Dessutom!!! En positiv inställning har i många fall visat sig vara avgörande för kroppens återhämtning.

    Om massage får dig att må bättre - kört hårt

    :)

  • tröttochförvirrad

    OMG, såg nu hur gammal tråden var haha Tungan ute

    Någon som vill tala om hur det gått med bebisverkstan efter massagebehandling?

Svar på tråden Bra tips på alt.beh. för endometrios