• Lena

    Kycklingfilé!

    ev vitlök är bara att stryka

    Ananas- och kycklingspett
    1 burk ananasringar
    600g kycklingfile
    2 dl hot chilisås
    olja, salt peppar


    Sätt ugnen på 225 grader. Skär ananasen och kycklignen i bitar. Varva på grillspett. Lägg på en plåt grydda och pensla på generöst med chilisåsen. Ställ in dem i ugnen i ca 20min. Buljongkokt kyckling
    4 kycklingfileer
    5 dl buljong
    1 dl vitt vin
    5 kryddpepparkorn
    1 lagerblad
    2 morötter
    1 liten bit kålrot
    1 purjolök
    1 tsk salt


    Skala och dela grönsakerna. Koka dem och kycklingen i buljongen och vinet i 12-15min. Servera med potatismos. Grillade kycklingspett
    500 g kycklingfile

    marinad
    2 msk tomatpure
    2 msk brun farin
    1 msk finriven färsk ingefära
    2 msk soja
    1 tsk finmalen spiskummin
    1 tsk finmalen torkad koriande
    2 msk sweet chilisås
    3 vitlöksklyftor
    3 dl kokosmjölk


    Blanda alla marinadingredienser utom vitlök och kokosmjölk. Koka tills sockret löst sig. Pressa i vitlöken och häll i kokosmjölken. Koka upp. Spara hälften av marinade till dippsås. Skär kycklingen i strimlor och lägg i marinaden. Låt ligga i minst 3h i kylskåp. Trä kycklingen på spett och grilla i ca 10 min. Pensla med marinaden under grillningen.


    Japanska grillspett
    1 kg kycklingfile
    1.25 dl vitt vin
    1.25 dl soja
    0.5 dl sherry
    2 msk olja
    1 tsk hackad färsk ingefära
    1 tsk råsocker
    svartpeppar

    Skär kycklingfilen i strimlor. Blanda med resten av ingredienserna. Låt stå och dra i minst 3h. Trä kycklingen på spett och grilla i 5-10min.


    Kycklingbitar med sesamfrön
    4 kycklingfileer
    1 dl teriakisås
    2 msk chilisås
    1.5 msk yoghurt
    3 tsk curry
    5 dl corn flakes
    0.5 dl sesamfrön
    1 dl riven ost

    Dela kycklingfileerna i 3-5 bitar var. Blanda med teriakisås, chilisås, yoghurt och curry. Låt stå och marinera över natten


    Sätt ugnen på 200 grader. Krossa corn flakesen, blanda med sesamfrön och ost. Vänd kycklingen i blandningen. Lägg i en ugnsfast form. Grädda i 15 min. Vänd på bitarna och grädda i 15 min till.


    Kyckling i citrussås
    4 kycklingfileer
    1 apelsin
    1 citron
    1 buljontärning
    3 dl vatten
    0.5 tsk dragon
    2 msk vetemjöl
    2.5 dl mellangrädde
    persilja
    honung

    Pressa apelsinen och citronen. Tillsätt vatten, buljong och kryddor. Dela kycklingfileerna i 2-3bitar var. Lägg dem i citrussåsen och låt koka i 15-20min.Rör ut mjölet i grädden. Tillsätt grädden. Låt koka i 3-4 min. Smaka av med honung och tillsätt hackad persilja. Kyckling med rotfruktspytt
    4 kycklingfileer
    0.5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    500 g potatis
    2 morötter
    1 bit rotselleri
    smör
    0.5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 gula lökar
    persilja


    Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatis och rotfrukter. Bryn dem i smör. Lägg dem sen i en långpanna, salta och peppra. Stek i mitten av ugnen i 20min. Skala och hacka kycklingen och skär den i bitar. Stek och salta och peppra. Strö över persilja vid servering. Kycklingpudding
    500g skinn och benfritt kycklingkött
    1 stjälk selleri, hackat
    1 gul lök, hackat
    1 lagerblad
    3.5 dl kycklingbuljong
    1.25 dl vetemjöl
    1 krm bakpulver
    0.5 tsk muskot
    15 g smält smör
    1 ägg
    salt


    Smörj en ungssäker form. Sätt ugnen på 175 grader. Dela köttet i lagoma bitar. Koka upp kyckling, selleri, lök och lagerblad i buljongen. Låt sjuda i 10 min. kasta lagerbladen. Lyft upp kött och grönsaker och lägg i formen, spara 2.5 dl av spadet till puddingsmeten. Blanda ihop resten av ingredienserna till puddingsmeten. Häll det över kycklingen. Ställ i ugnen i 30-55 min till täcket har stannat och fått en fin färg. Servera med säsongens grönsaker


    Kycklingrullar
    4 kycklingfileer
    1.25 dl torkade aprikoser
    0.5 dl vatten
    4 tunna skinkskivor
    kryddor
    10g smält smör
    2 msk aprikosmarmeland

    Sätt ugnen på 175 grader. Koka ihop vatten och aprikoserna, mixa. Platta ut kycklingfileerna. Bred på aprikossmeten. Rulla ihop. Rulla skinkan runt om. Stek i ugnen i 20 min. Smält smöret och blanda med aprikosmarmeladen. Pensla rullarna och låt dem vara i ugnen i ytterligare 10 min.


    Sojamarinerad kyckling
    4 kycklingfileer
    2 lime
    2 msk socker
    2 tsk oregano
    0.5 tsk cajennpeppar
    1 tsk malen kanel
    3 msk soja
    0.5 dl olja
    3 paprikor

    Skär kycklingen i strimlor. Skölj limen. Riv skalet fint och pressa sen ut juicen. Blanda limeskal, limejuice, socker, oregano, cajennpeppar, kanel, soja och olja. Vänd ner kycklingen. Låt stå i kylskåp i 30min.


    Kärna ur och strimla paprikorna. Hetta upp en stekpana stek kycklingen och paprikan. Tandoorikyckling
    800 g kycklingfileer
    4 dl naturell youghurt
    1 dl äpplecidervinäger
    1 msk pressad citron
    1 msk mald paprika
    1 msk cayennepeppar
    1 msk mald koriande
    0.5 msk mald spiskummin
    4 pressade vitlöksklyftor
    1 msk riven färsk ingefära
    2 lagerblad
    3 paprikor


    Strimla kycklingen. Blanda allt utom paprikorna till marinaden. Lägg kycklingen i marinaden låt stå minst 12h. Stek kycklingen. Tärna paprikan. Stek paprikan. Blanda med kycklingen. Servera med ris.


    Tom ka gai
    4 kycklingfileer
    200 g champinjoner
    8 schalottenlökar
    6 kaffirlimeblad
    10 dl kokosmjölk
    1 msk finhackat citrongräs
    2 tsk salt
    0.75 dl färskpressad limejuice
    3 tsk finskuren chilifrukt
    4 msk finskuren salladslök

    Skär svampen i skivor och stek den. Häll över kokosmjölken, låt koka upp. Strimla kycklingfileerna. Skala och skiva löken. Strimla limebladen. Tillsätt kyckling, lök, limeblad och citrongräs. Koka tills kycklingen är färdig, ca 5 min. Smaka av med salt och lime och garnera med chilifrukten.


Svar på tråden Kycklingfilé!