Inlägg från: Svengelsk |Visa alla inlägg
  • Svengelsk

    hemma pga oro

    åh, du, vad ledsen jag blir när jag läser hur du har det. jag hoppas att du innerst inne vet att din svärmor har fel i sina "påhopp". Bara den som själv har förlorat ett barn kan möjligen förstå hur du har det. Det är inte det minsta konstigt att du är sjukskriven! När jag förlorad min dotter, två sommrar före dig, tog det över fem månader innan jag kunde tänka tanken att börja jobba igen. Sorg tar tid, och det heter ju faktiskt sorgearbete - så det är ju inte som om man inte gör någonting. Jag kunde aldrig tro att det skulle vara så krävande att sörja.


    Och sedan blev vi gravid igen. Och det var nästan ändå svårare. Det tror jag är väldigt svårt för omgivningen att förstå. De tänker kanske att ja, det var ju hemskt att bäbisen dog men nu är väntar de ju barn igen så då borde det väl vara okej igen...
    Nu vet jag inte hur gammal din svärmor är men för en del "äldre" kan det vara svårt at acceptera att samhället idag ser förlusten av ett spädbarn för den katastrof det är. Förr pratade man ju inte om barn som dog kring förlossningen, det var som om det aldrig hänt. Idag blir man sjukskriven och man erbjuds mycket extra vård (som du skriver) vid nästa graviditet.
    Jag gick oxå hos psykolog hela min andra graviditet (och efteråt oxå) och hos specMVC, och var även sjukskriven pga oro mot slutet. Min läkare sa så bra tyckte jag, hon förklarade att jag ju inte egentligen behövde extrakontroller, rent medicinskt, men att det var SJÄLVKLART att jag skulle få allt extra jag bad om, och dessutom sjukskrivas - eftersom det handlar om mitt psykiska välmående lika mycket.
    Om det är svårt att prata med din svärmor själv kanske du kan ge henne infoblad/böcker som tex Spädbarnsfonden ger ut, så kan hon kanske förstår lite bättre hur svårt du faktistk har det. Förstår din partner hur du har det?
    Jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp, men jag ville ändå skriva något. Jag tycker det är farligt att säga att folk har fel när de utrycker sina åsikter, men i det här fallt tycker ajg faktistk att din svärmor är helt fel ute!!!
    Styrkekramar!
Svar på tråden hemma pga oro