• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • R Franklin
    Papi Jo skrev 2010-03-31 09:49:46 följande:
    Aveln av hundarna är intressant för ingen av dom har än blivit en egen art eller hur? Trots målinriktad avel vilket borde speeda på evolutionen.
    Hur snabbt tycker du det skall gå?

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/IMG013biglittledogFX_wb.jpg/220px-IMG013biglittledogFX_wb.jpg

Rätt bra jobbat på ca 100 år...
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • R Franklin
    starkrose skrev 2010-03-31 10:16:50 följande:
    Har inte läst hela tråden, men i Bibeln står det i alla fall att Han är den som tronar på jordens rund.
    På vilket sätt skulle bibelns påstående att jorden är rund betyda mer än att den är platt när Jorden i själva verket är sfärisk?
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • M C

Rund kan lika gärna vara cirkel, vilket var hur man trodde att den såg ut då.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • starkrose

Japp jag har tänkt på det. Men jag tror nog Bibeln avsåg rund som i rund.
    Jag tror att Bibeln är insprirerad av gud och jag är övertygad om att han vet vad han skapat. Han vet inte bara hur det ser ut utan även hur allt fungerar. Vilket vi människor gärna också vill veta!

Vill tro däremot, det vill inte människan. Ofta handlar det inte om att personen inte kan tro, utan om att man inte vill.

Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump. För min del är det mycket svårare att låta bli att tro än att tro. När jag ser på himlen och stjärnorna så är Gud så verklig och jag är så liten. Ändå är min kropp också ett mirakel, allting fungerar och jag kan se, höra, skriva, känna, sjunga......

Min slutsats blir att många inte vill tro, därför tror man inte.

Sedan finns det dem som som gärna vill tro men är ärliga och vill förstå. Då får man ta det som en bön och säga till Gud som det är. -Jag tror, hjälp min otro...och han hjälper.

Är det ett mirakel att tro?
    Är tron en gåva endast förunnad några få?
    Nej.

Jag tror att den som söker, han finner. Och den som ber han får. Och för den som bultar, för den personen ska dörren öppnas.

Och det kan gå snabbt! Håll i hatten för det kan hända saker när du börjar att be Sant!

• M C
    starkrose skrev 2010-03-31 11:37:59 följande:
    Japp jag har tänkt på det. Men jag tror nog Bibeln avsåg rund som i rund. Jag tror att Bibeln är insprirerad av gud och jag är övertygad om att han vet vad han skapat. Han vet inte bara hur det ser ut utan även hur allt fungerar. Vilket vi människor gärna också vill veta!Vill tro däremot, det vill inte människan. Ofta handlar det inte om att personen inte kan tro, utan om att man inte vill. Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump. För min del är det mycket svårare att låta bli att tro än att tro. När jag ser på himlen och stjärnorna så är Gud så verklig och jag är så liten. Ändå är min kropp också ett mirakel, allting fungerar och jag kan se, höra, skriva, känna, sjunga......Min slutsats blir att många inte vill tro, därför tror man inte. Sedan finns det dem som som gärna vill tro men är ärliga och vill förstå. Då får man ta det som en bön och säga till Gud som det är. -Jag tror, hjälp min otro...och han hjälper.Är det ett mirakel att tro?Är tron en gåva endast förunnad några få?Nej. Jag tror att den som söker, han finner. Och den som ber han får. Och för den som bultar, för den personen ska dörren öppnas.Och det kan gå snabbt! Håll i hatten för det kan hända saker när du börjar att be Sant!
    Så mycket goja du kläcker ur dig, hur får du till allt?
    Logiska krumpåsprång som helt saknar verklighetsanknytning - som att när du tittar på himlen så är gud verklig? Eller att du förutsätter att alla kan tro? Du vet, vi är några som föredrar att leva i verkligheten där saker och ting har en riktig förklaring.

Evolutionsmodellen, det är alltså inte för dig? Kreationist?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Selfish Geene
    . Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump. För min del är det mycket svårare att låta bli att tro än att tro. När jag ser på himlen och stjärnorna så är Gud så verklig och jag är så liten. Ändå är min kropp också ett mirakel, allting fungerar och jag kan se, höra, skriva, känna, sjunga...... Min slutsats blir att många inte vill tro, därför tror man inte.
    Du är en av de som hade tur (eller är extra omtyckt av Gud, beroende på hur du väljer att se på saken) En mängd människor föds i allt annat än "perfekt harmoni". De föds utan att kunna se, höra, skriva, känna, sjunga, andas etc etc

Det föds barn med hemska missbildningar i skelettet och de inre organen som orsakar fruktansvärda plågor och för tidig död. Vad beror det på?

Förklaringen att det skulle handla om "människans synd" håller inte, för alla djur drabbas av nästan exakt samma mutationer.

Hur ser du på all disharmoni i naturen? Som att de flesta dör innan de nått puberteten? Eller alla varelser som lider pga brister i "Guds skapelse"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Japp jag har tänkt på det. Men jag tror nog Bibeln avsåg rund som i rund.
    Hade man avsett en sfär så hade det varit lämpligt att skriva det. Rund är ett mycket dåligt uttryck.
    Ofta handlar det inte om att personen inte kan tro, utan om att man inte vill.
    Hur har du kommit fram till den slutsatsen?
    Det är bara stt se ut på den fantastiska naturen, hur väl allting är skapat i förhållanden till varandra. Guds harmoni finns i hela skapelsen och vår planet och solsystem är inte frambringat av en slump.
    Det är inte skapat perfekt, människor och djur dör dagligen av saker som vilken femåring som helst hade kunnat designa bättre. Människans luftstrupe som sitter korkat nära matstrupen är ett talande exempel.

Poängen är att det inte går att säga att det är perfekt när det så uppenbart inte är det. Harmoni är ett annat ord du använder, har du sett hur harmoniskt en flockjakt är? Visserligen kan man se att rovdjuren organiserar sig men var är harmonin i bytet som får bli uppätet medan det lever?

Naturen är grym och om Gud skapade den så var han sadist.

Ett annat exempel är universums stora utrymme som är fullkomligt onödigt, inget liv vi känner till kan leva där, ingen koncentrerad massa finns där. Det är i stort sett fullt med tomhet.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -Robert A. Heinlein
  • Toboas
    starkrose skrev 2010-03-31 10:22:20 följande:
    Om länken fungerar: www.bibeln.se/las/sok?b=2k&q=jordens+rund&got...= Jorden har alltid varit rund, inte platt. Kyrkan historiskt sett har inte alltid haft så mycket med Gud att göra, men i många fall har kyrkan haft mycket med Gud att göra. Kyrkon är svag på grund av att den består av människor, stark för att Gud vill vara i den. I bland tillåter vi inte Gud att vara i kyrkan. Vi tycker det blir sådan oreda då Vem vet om det finns flera himlar? Vem vet om det finns fler universum? Ingen vet....om vi ska vara ärliga. Himlarnas himmel....ja kanske det finns flera himlar! Det är härligt, jag gillar utrymme, vill inte trängas. Rymden är så outforskad och personligen tycker jag att det är härligt. Jag vill inte veta allt! Jag har nog med saker att grubbla på.
    Hela versen lyder:

"Han tronar ovan jordens rund,
    de som bor på den är som myror.
    Han breder ut himlen som en duk,
    spänner upp den som ett tält att bo i."

Om man tror att jorden är platt och rund (som en pannkaka) så passar ju det att sätta upp ett tält över den eller breda ut himlen som en duk.

Om man tror att jorden är sfärisk så inser man snabbt att "breda ut som en duk" och "som ett tält" är ett totalt meningslösa liknelser.
  • Toboas
    Papi Jo skrev 2010-03-31 09:49:46 följande:
    "Himlarna" är ett ord som ofta används och som reflekterar till universum. Jesaja 40:22 ex.vis tolkas av  en del som en beskrivning på universums expanderande. 

Aveln av hundarna är intressant för ingen av dom har än blivit en egen art eller hur? Trots målinriktad avel vilket borde speeda på evolutionen.
    Varför använda ett ord i pluralis "himlarna" för att beskriva något som till sin natur är i singularis "uni-versum"?

Nej, det tar längre tid för arter att uppstå än raser, men det är inte någon skillnad i övrigt i processen. Däggdjuren är väldigt unga så vi har inte utvecklat så många varianter ännu men om du tittar på gnagarna så täcker den gruppen ekorrar, marsvin, bävrar och och piggsvin. Alla har gemensamma drag - precis som människor och andra apor - med skulle du säga att de tillhör samma art?

Eller var gud bara lat som valde att återanvända 90-99% av all DNA när vissa djur gjordes men bara 10-15% när andra gjordes? Enligt evolutionsteorin är det naturligt att det ser ut så eftersom vi har ett gemensamt ursprung men jag förstår inte varför en allsmäktig gud inte var konsekvent.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3