Papi Jo skrev 2010-04-29 18:34:29 följande:
hahaha.. Hur tänker ni då ang Antony Flew: En av världens mest kända ateistiska filosofer genom årtionden som vid 81-års ålder kom att tro på och argumentera för en intelligent design - eller Gud som han själv säger?
sv.wikipedia.org/wiki/Antony_FlewJag tar den här också:
Hittade han bevis för det eller fick han för sig det? Har du inte lärt dig att argument baserade på auktoritet inte väger tungt i vetenskapliga sammanhang. Det är därför man kör med anonym peer-review i så många sammanhang - för att det är så lätt att bli imponerad av ett namn.
Teorierna eller hypoteserna får den uppmärksamhet de förtjänar baserat på sina egna meriter.
Läste du din egen länk eller har du hört talas om honom på omvägar. Det står att han blev deist, inte teist. Han trodde alltså att de kan ha funnits en gud som skapade världen men inte längre blandar sig i den. Han citerades i wikipediaartikeln med ett ganska bra citat:
"Jag tänker mig en Gud som skiljer sig mycket från den kristna Guden och är långt borta från den islamiska Guden, eftersom båda framställs som allsmäktiga orientaliska despoter, kosmiska Saddam Husseins."
Till saken hör också att han var filosof. Du har nu kommit dragande med både en astronom och en filosof vars förståelse för biologi inte torde vara högre än gemene mans. För att försöka använda auktoriteter som belägg så tycker jag inte att det går så jättebra.