Inlägg från: mallan1973 |Visa alla inlägg
  • mallan1973

    Hög risk på KUB, nackspalt 4.5..

    Jodå, varit med om nästan exakt likadant scenario. 
    Smygkollade på barnmorskans dator då hon satt där och räknade ut risken (för hon berättade inget om värdena på mina blodprov) och såg att vi hade väldigt låg risk enligt blodproven. Men vår sons nackspalt mätte 5,4 mm.
    Varför den mätte så har vi ingen aningen om. Kanske att han var i nån tillväxtperiod eller så hade han bred nacke redan som foster...
    Iallafall, vi fick risken 1:2. Man hittade inga kromosomförändringar. Eftersom att vi hade så hög risk fick vi göra extra hjärtultra (i ca vecka 21 eller 22). Man hittade inget där heller.
    Känns länge sedan nu.
    Vi har en fullt frisk kille här hemma på 20 månader.
    Att gå igenom all väntan tar på krafterna.
    Vill väl mest skriva detta för att påminna om att KUB ska vara vägledande inför beslutet för FVP och MKP. Det är ett sannolikhetstest.
    Hoppas att allt kommer att gå bra för er!

  • mallan1973

    april79: Hej igen!
     
    Allt känns så länge sedan nu med FVP och extra-UL för hjärtat...
    Ska försöka svara så gott jag minns.
    Innan FVP fick vi inte prata med ngn, förutom barnmorskan direkt efter KUB.

    Vid FVP träffade vi en jättetrevlig och bra läkare. Han gjorde ett UL och försökte kolla alla organ så gott det gick. Han kollade även näsben. Inget avvikande hittades.

    Vi hade redan vid KUB-testet fått förklaratat för oss att om man ej "hittade" ngt via FVP så skulle det bli tal om extra hjärtultra.

    Innan vi var hos kardiologen så var vi på det "vanliga" UL:et i ca v.19. Allt såg bra ut.

    Hos kardiologen( där vi var ca v21) så tar de väldig god tid på sig och undersöker precis hela hjärtat. Läkaren undersökte nog vår sons hjärta i minst 25 min, allt för att vara på den säkra sidan. Så från vad jag har förstått så ska den undersökningen vara 100% tillförlitlig.

    Det var alltså bara hjärtundersökning. Vi fick ingen extra organscreening, förutom då Standard-UL och UL innan FVP.

  • mallan1973
    april79 skrev 2010-03-10 17:56:00 följande:
    Hej igen Mallan! Missade helt att du svarat, tack för att du delar med dig. Det känns skönt att höra att hjärt-UL är såpass tillförlitligt ändå, för jag känner mig orolig över att de kan missa något på UL om/när man väl kommer så långt beroende på FVP. Men bara att avvakta som sagt. Tänkte på det du skrev om att din son kanske hade bred nacke redan som foster, har han det nu också? För man kan ju hoppas att en bred nackspalt just bara kan innebära att barnet har en "bred" nacke vilket ju inte spelar någon roll. Men jag antar att det är en lite för bra och enkel förklaring... tycker ändå det känns skönt att höra att det gick så bra för er och att det även verkar ha gått bra för så många andra här på FL! Får uppdatera läget igen efter diverse tester!
    Hej hej!

    Jo det där med bred nacke är nog, som du själv uttrycker det, en lite för enkel förklaring...det är bara något som jag funderat över och samtalat om med en som har läst mkt om dessa tester, men som sagt man ska vara försiktig med att spekulera kring detta då man inte har direkt vetenskapliga belägg för det. Kanske lite onödigt av mig att skriva :)

    Nej, vår son har inte speciellt bred nacka :)

    Hoppas att allt är bra med er och att alla undersökningar flyter på bra!
Svar på tråden Hög risk på KUB, nackspalt 4.5..