• Svar på tråden Intressanta stavningar, del 3!
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2010-03-20 17:58:02 följande:
    "Jag skulle aldrig vilja att någon annan valde ut något jag ska böra dygnet runt resten av mitt liv även om det är min sambo."Ingen felstavning (jo, det var det ju, men det är nog ett type-o i sammanhanget), men det verkar så jobbigt att bära omkring på sin sambo dygnet runt
    Jag håller med Det känns som jag skulle få ryggproblem efter ett tag
  • Heureka

    Lägger denna tråd till favoriterna. Är något av en språkpolis, och går verkligen igång på syftningsfel. Men det som retar mig mest just nu är folk som inte kan använda ordet dem på rätt sätt. Det verkar som att den som lyckas få in ordet dem, flest gånger i ett och samma inlägg, är bäst på svenska språket.....

    Återkommer så fort jag har något roligt att bjuda er på


    Äntlingen är du här, underbar och älskad 10/1-10
  • FrejaMariah
    Heureka skrev 2010-03-20 22:51:55 följande:
    Lägger denna tråd till favoriterna. Är något av en språkpolis, och går verkligen igång på syftningsfel. Men det som retar mig mest just nu är folk som inte kan använda ordet dem på rätt sätt. Det verkar som att den som lyckas få in ordet dem, flest gånger i ett och samma inlägg, är bäst på svenska språket..... Återkommer så fort jag har något roligt att bjuda er på
    Gah!! Det stör mig också!! Jag har flera kompisar som skriver "dem" istället för "de" och de vägrar fatta att de skriver fel!!
  • Superbia
    FrejaMariah skrev 2010-03-21 11:58:15 följande:
    Gah!! Det stör mig också!! Jag har flera kompisar som skriver "dem" istället för "de" och de vägrar fatta att de skriver fel!!
    Precis, är det så svårt så kan man väl skriva "dom" överallt istället. Det låter då bättre i alla fall! Tycker iofs att ordet "dem" låter illa oavsett om det står rätt eller inte.
    Morten & Vidar 091029
  • FrejaMariah
    Superbia skrev 2010-03-21 18:46:34 följande:
    Precis, är det så svårt så kan man väl skriva "dom" överallt istället. Det låter då bättre i alla fall! Tycker iofs att ordet "dem" låter illa oavsett om det står rätt eller inte.
    Personligen så säger jag "de" och "dom", men tror aldrig jag har sagt ordet "dem"..
  • Superbia
    FrejaMariah skrev 2010-03-21 20:18:35 följande:
    Personligen så säger jag "de" och "dom", men tror aldrig jag har sagt ordet "dem"..
    Samma här. "Dem" är ett fult ord i största allmänhet och ännu fulare blir det när folk placerar det fel.

    "Vad gör dina barn just nu?"
    "Dem ligger och sover."

    Gaaaaah!
    Morten & Vidar 091029
  • Heureka
    Superbia skrev 2010-03-21 22:15:12 följande:
    Samma här. "Dem" är ett fult ord i största allmänhet och ännu fulare blir det när folk placerar det fel. "Vad gör dina barn just nu?" "Dem ligger och sover." Gaaaaah!
    Precis!!!! och saken är väl den att jag tror inte att de använder rätt ord när det pratar, dvs de använder inte dem i talspråk. Men sen när det ska skrivas så tycks dem vara ett ord som visar på god svenska, eller nått i den stilen..........

    Ang felstavningar, jag skulle mycket väl kunna stava fel på trilogi, känns liksom mer naturligt att säga triologi..... sen har jag en förmåga att ex säga svenskalärare.....
    Äntlingen är du här, underbar och älskad 10/1-10
  • Elli47

    Sett "föreldrar" och det roliga var att det låg under en rubrik som hette "föräldrar"... ser man inte att det stavas med ä eller tror man att det är fel eller skiter man i det helt enkelt?? Kan tillägga att "föreldrar" skrevs ett par gånger i inlägget.

  • Heureka

    Ett ord som jag tycker är roligt att använda, men som jag inte får något gehör för är färst. Dvs böjning av få, färre, färst..... ordet finns faktiskt om slår upp det, men det är ingen som tror mig.


    Äntlingen är du här, underbar och älskad 10/1-10
  • Denebola
    Heureka skrev 2010-03-22 10:00:04 följande:
    Precis!!!! och saken är väl den att jag tror inte att de använder rätt ord när det pratar, dvs de använder inte dem i talspråk. Men sen när det ska skrivas så tycks dem vara ett ord som visar på god svenska, eller nått i den stilen.......... Ang felstavningar, jag skulle mycket väl kunna stava fel på trilogi, känns liksom mer naturligt att säga triologi..... sen har jag en förmåga att ex säga svenskalärare.....
    Eller meteorolog =) Man "tror" ju egentligen att det heter metrolog eller något sånt.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
Svar på tråden Intressanta stavningar, del 3!