• Jordgubbsmix

    14 år och gravid

    Hej! Igår fick jag reda på att jag är gravid. Först blev jag rädd, jag hade aldrig trott att det skulle kunna hända mig. Men testet visade ett starkt plus. Jag har alltid varit emot aborter, men när jag berättade för mina föräldrar fanns det inget annat alternativ, de frågade inte ens mig om jag hade funderat på något annat. Visst kan jag förstå det. Men eftersom min mormor blev gravid med min mamma när hon var 14 trodde jag att de skulle förstå bättre. Jag vill helst inte göra abort, men visst förstår jag att det skulle bli väldigt svårt att vara 14 år och ta hand om en liten bebis. Och jag tror säkert att jag är mognare och klarar av mer än vad jag egentligen gör. Min pojkvän är 18 år och vi har varit tillsammans i snart 1 år. Han säger att han kommer stödja mig i vilket beslut jag än tar. Kan han bli anmäld för något? Jag gick upp en klass i 2an och har alltid varit med äldre människor. Så jag är kanske lite mognare än de som är lika gamla som mig. Just nu så känner jag att jag vill behålla barnet, men jag är rädd för att mina föräldrar inte kommer att stötta mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-27 07:57
    varför fungerar det inte att styckeindela?

  • Svar på tråden 14 år och gravid
  • Anaiah
    lördagsgodis skrev 2010-04-30 13:42:23 följande:
    Jag tycker inte den fria aborten skulle få finnas kvar, jag tycker att man ska ta ansvar för sitt handlande och om i extremfall tex om ett barn yngre än 13 skulle bli gravid och kroppen inte skulle klara av det då skulle man kunna ansöka om abort eller om mammans och barnets liv skulle riskeras om man försökte fullfölja graven, valet till adoption skulle alltid finnas. Jag tycker alltså inte du ska göra abort tänk på det hjärta som tickar i din mage, för det börjar ticka redan i v. 6 har själv sett det och det är så häftigt! Det är ett barn du har i magen som kommit dit pga att ni slarvat trots att ni vetat om riskerna, jag tycker det har rätt att leva!
    Så du tycker att barnet ska sota? Barnet som föds in i en ung tonårings liv, med allt vad det innebär i osäkerhet. Ingen ekonomisk säkerhet, ingen social säkerhet, liten chans om trygghet och en mamma som inte ens har hunnit lista ut vem HON är?

    Livet framför ALLT! Men vilket till och till vilken kostnad?
  • lördagsgodis

    Det var nära att jag blev en abort och jag är så otroligt lycklig över att jag fick möjligheten att finnas! Trots att det blev en jobbig uppväxt många gånger så finns det ju alltid så mycket bra i livet, det bästa för barnet i hennes mage är inte att bli bortaget och aldrig få finnas utan det är att få födas och få vara. Jag tycker att adoption kan vara en bra lösnng om hon inte vill ha barnet i sitt liv, men ta inte bort barnets rätt till sitt liv.


    En prins och en prinsessa
  • Anaiah
    lördagsgodis skrev 2010-04-30 14:02:14 följande:
    Det var nära att jag blev en abort och jag är så otroligt lycklig över att jag fick möjligheten att finnas! Trots att det blev en jobbig uppväxt många gånger så finns det ju alltid så mycket bra i livet, det bästa för barnet i hennes mage är inte att bli bortaget och aldrig få finnas utan det är att få födas och få vara. Jag tycker att adoption kan vara en bra lösnng om hon inte vill ha barnet i sitt liv, men ta inte bort barnets rätt till sitt liv.
    Barnet har inngen rätt ännu eftersom det faktiskt inte är ett barn ännu. Ett hjärta som slår säger du, snarare ett rörformat förstadie till hjärta säger vetenskapen och själen sitter inte i blodomloppet eller pumpen. Embryot har ingen hjärna ännu, bara nervtrådar och är faktiskt inte medveten. Du kan inte jämföra ett emryos rättigheter med dina egna som en färdig vuxen (fast jag känner ju inte till din ålder iofs) människas. I så fall så ska man heller inte ha sex utan syftet att reproducera sig, annars så hindrar man ju det liv som annars skulle blivit från att födas, eller hur?

    Det låter lite som.... eh, ja just ja - katolikerna!
  • lördagsgodis

    Nej barnet har ingen rätt... men det är endå ett barn enligt mig och många fler som borde ha så mycket mer rätt än vad de har, det bästa för barnet i ts mage är att få finnas det är ändå det slutgiltiga.


    En prins och en prinsessa
  • Mummyfied
    lördagsgodis skrev 2010-04-30 14:02:14 följande:
    Det var nära att jag blev en abort och jag är så otroligt lycklig över att jag fick möjligheten att finnas! Trots att det blev en jobbig uppväxt många gånger så finns det ju alltid så mycket bra i livet, det bästa för barnet i hennes mage är inte att bli bortaget och aldrig få finnas utan det är att få födas och få vara. Jag tycker att adoption kan vara en bra lösnng om hon inte vill ha barnet i sitt liv, men ta inte bort barnets rätt till sitt liv.
    Klart du är glad för att du får leva NU, men om du inte hade fötts hade du ju knappast suttit och grämt dig över det eller? Märkligt resonemang...
  • lördagsgodis
    Mummyfied skrev 2010-04-30 14:33:59 följande:
    Klart du är glad för att du får leva NU, men om du inte hade fötts hade du ju knappast suttit och grämt dig över det eller? Märkligt resonemang...
    Jag tycker resonomanget att det bästa för barnet i ts mage är att bli en abort är mycket märkligare.
  • Mummyfied
    lördagsgodis skrev 2010-04-30 14:44:06 följande:
    Jag tycker resonomanget att det bästa för barnet i ts mage är att bli en abort är mycket märkligare.
    Varför det? Barnet lider ju knappast av att inte få födas? Föds det däremot till en tillvaro så ostadig som i det här fallet kan man ju undra vad det blir för liv. Jag tycker inte det finns någon poäng i att värna om livet bara av principsak om man redan från början vet med sig att man inte kan ta han om livet på bästa sätt.
  • M C
    evitape skrev 2010-04-30 01:32:34 följande:
    Åsikt: Sånna som dej brende man på bål på femtonhundratalet...Åsikt: ja precis! Okej, de här människorna är så fulla av mörker, så handikappade när det gäller att visa respekt och omtanke om andra så det är ju tragiskt. Förmodligen är det typ svåra barndomar etc som de skadats av, men det visar ju också att man inte behöver fästa någon vikt vid deras åsikter om att en fjortonårstjej som vill behålla sitt barn inte skulle kunna bli nog mogen för att vara mamma. Själva är de ju inte ens mogna nog att vara på en sajt och hantera att andra har åsikter de inte håller med om.....Människor som inte kan respektera andra eller gemensamma regler för umgänge finns det ingen som helst orsak att ta på allvar.
    Men ursäkta?
     Du skriver som en frireligiös fundamentalist, men säger inte att det är det du är. Känns det OK?

    Det är INTE coolt att få barn när man är barn själv, man berövar sig själv på att få vara ungdom. När alla andra är ute på byn och lever loppan så sitter unga morsor hemma. När de sen har vuxna barn och vill ut och leva loppan sitter alla andra hemma med småbarn. Plus att det ICKE kommer hålla med killen, statistiken är väldigt tydlig på den punkten. Så en ensamstående mamma, hur stort värde har det på begagnatbörsen?

    Sen glömmer du att det killen gjort är brottsligt, man FÅR INTE KNULLA MED SÅ UNGA TJEJER!
    Du verkar inte speciellt gammal heller, dina åsikter vittnar om en indoktrinering och noll egna tankar. Har du ens passerat den åldern då man FÅR gå på krogen? Jag säger inte att det är för alla, men att inte ens kunna göra som man själv vill när man har barn?

    Dina åsikter suger riktigt illa, skärp dig.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    lördagsgodis skrev 2010-04-30 13:42:23 följande:
    Jag tycker inte den fria aborten skulle få finnas kvar, jag tycker att man ska ta ansvar för sitt handlande och om i extremfall tex om ett barn yngre än 13 skulle bli gravid och kroppen inte skulle klara av det då skulle man kunna ansöka om abort eller om mammans och barnets liv skulle riskeras om man försökte fullfölja graven, valet till adoption skulle alltid finnas.Jag tycker alltså inte du ska göra abort tänk på det hjärta som tickar i din mage, för det börjar ticka redan i v. 6 har själv sett det och det är så häftigt! Det är ett barn du har i magen som kommit dit pga att ni slarvat trots att ni vetat om riskerna, jag tycker det har rätt att leva!
    En sån tur att sådana åsikter som dina - rena kristna fundamentalistpropagandan -  inte är i majoritet här. Som tur är finns det vanliga normala vettiga vuxna människor med bättre perspektiv än du har.
    En 14åring? Är du från vettet? Det är ju våldtäckt att hon ens ÄR med barn! Och det är INTE ett hjärta, det är celler som har spasmer. Några få celler.
    Men ingen hjärna, ingen ryggrad, ingeting som ens är i närheten av nerver.

    Du kan faktistk ta ditt "rätt till liv" till kyrkan där det hör hemma.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Papi Jo
    M C skrev 2010-04-30 15:19:18 följande:
    En sån tur att sådana åsikter som dina - rena kristna fundamentalistpropagandan -  inte är i majoritet här. Som tur är finns det vanliga normala vettiga vuxna människor med bättre perspektiv än du har.En 14åring? Är du från vettet? Det är ju våldtäckt att hon ens ÄR med barn! Och det är INTE ett hjärta, det är celler som har spasmer. Några få celler. Men ingen hjärna, ingen ryggrad, ingeting som ens är i närheten av nerver. Du kan faktistk ta ditt "rätt till liv" till kyrkan där det hör hemma.
    Att man kastar ut sig anklagelser mot alla som inte håller med en själv och kallar dom för fundamentalister gör väl inte dig mer relevant i dina övriga åsikter?

    Om människor med dina åsikter är i majoritet eller ej är irrelevant också. Jag antar att trådstartaren inte gör sitt val beroende på flest utan bäst argument.

    Och ska man titta närmare på majoritet, så är en majoritet i världen för betydligt mäniskovänligare och abortrestriktivare politik.

    Tänk också lite på människan bakom beslutet innan du stigmatiserar henne.
  • I Love You Three

    kan inte annat än skratta åt alla idioter som sitter i tråden och påstår  att det är ett barn med rätten att leva. 


    När f*n räknades en så tidig graviditet som ett barn ? såvitt jag vet räknas det inte som ett barn förenst vecka 23 ?! 
    Sitta och trycka i en 14 årig tjej att hon dödar ett barn som har rätt och leva ? hur sjuk får man bli. 
    det är INGET BARN! det är en hop celler som klumpat ihop sig!! inget annat. barn tar det lång tid innan det blir!
    fan va förbannad man blir  när man läser om alla tok religiösa (som det verkar) idiotiska kärringar rentutsagt som sitter och skriver en hel hop skit! tala sanning istället så kanske ni kommer ngn vart! 
    ett barn jo kyss mig i arslet på att det ska vara ett barn redan från början. Jisses vilka puckon det finns!
  • Stinky
    Papi Jo skrev 2010-04-30 15:43:52 följande:
    Att man kastar ut sig anklagelser mot alla som inte håller med en själv och kallar dom för fundamentalister gör väl inte dig mer relevant i dina övriga åsikter? Om människor med dina åsikter är i majoritet eller ej är irrelevant också. Jag antar att trådstartaren inte gör sitt val beroende på flest utan bäst argument. Och ska man titta närmare på majoritet, så är en majoritet i världen för betydligt mäniskovänligare och abortrestriktivare politik. Tänk också lite på människan bakom beslutet innan du stigmatiserar henne.
    Hoho! Säger du som slipper bära ett foster i magen i nio månader! Lätt att köra med propaganda emot abort då. 
  • Solsikke

    Jag beklagar men nu har tråden övergått till en debatt som på inget sätt gör det lättare för ts att ta ett beslut, och som åter igen tenderar till att övergå i påhopp.

    Jag kommer därför att låsa tråden.
    ~ Play it by ear ~
Svar på tråden 14 år och gravid