• Anonym

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Jag hade varit avis om jag fått din lön. Jag är läkarsekreterare... jag fick 17500 i ingångslön. Jag var 31 år.... Då är det ändå en längre utbildning än vad undersköterskor har, även om undersköterskor har ett mer slitsamt arbete. Tyvärr så är inte lönerna inom vården rättvisa över huvud taget. 

  • Anonym

    Jag tycker att jag har en bra lön som enbart gymnasieutbildad undersköterska. Jobbar på ett privat boende med en ingångslön på 21000 kr utan ob/jour eller andra tillägg med räknade..

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-13 23:59:46 följande:
    Jag tycker att jag har en bra lön som enbart gymnasieutbildad undersköterska. Jobbar på ett privat boende med en ingångslön på 21000 kr utan ob/jour eller andra tillägg med räknade..

    Ska väl tillägga att jag inte har nån annan erfarenhet av vårdrelaterade yrken innan denna anställning heller. Jämför msn med högskoleutbildningar som ger studielån och inte speciellt mycket högre lön, så anser jag att min lön tom kan anses riktigt bra efter alla tilläggoch skatten avdragen..
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2012-02-13 23:34:01 följande:
    Vilken utbildning har du i omvårdnad eller vårdvetenskap? Utifrån det du skriver så troligtvis ingen... Om du har det så blir jag fasiken mörkrädd hur man i så fall har kunnat gå genom en utbildning utan att fatta ett dyft. Sjuksköterskor sysslar visst med basal omvårdnad beroende på vart man jobbar givetvis.
    Intressant notering. De ssk jag känner tjatar mest om personalansvaret så jag tackar ts för den informativa tråden om olika yrkesgruppers arbetsuppgifter inom vården.
  • Anonym

    Över lag så kan man ju tycka att USK och SSK bör få högre löner då det gör ett toppenarbete! 

  • Anonym

    Håller med de andra att 19000 är en "bra" ingångslön som uska. Tycker ändå både usk o ssk ska ha mer i lön. Jag ligger strax under 20 t och har jobbat som usk i några år. Jobba åt landstinget förut och hade ynka 17 500 kr då, så man får vara "glad" för den lönen man har nu

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-14 07:11:35 följande:
    Över lag så kan man ju tycka att USK och SSK bör få högre löner då det gör ett toppenarbete! 
    Anonym ( ) skrev 2012-02-13 23:34:01 följande:
    Vilken utbildning har du i omvårdnad eller vårdvetenskap? Utifrån det du skriver så troligtvis ingen... Om du har det så blir jag fasiken mörkrädd hur man i så fall har kunnat gå genom en utbildning utan att fatta ett dyft. Sjuksköterskor sysslar visst med basal omvårdnad beroende på vart man jobbar givetvis.
    Som novis undrar jag då varför båda grupperna ska ha högre lön? Om både USK och SSK gör samma arbete så ska väl lönen vara relativt lika?

    Ingångeslönen för en nyutbildad SSK ligger på 20000-22000/månad. Lägstalönen för USK är ca 16000 kr/månad....
  • Anonym
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2012-02-14 08:36:26 följande:
    Lägsta lön  för usk   16 000,  stämmer det?
     
    Min slutlön var 18 500 -  år 2004 -  efter 30 år på bibliotek,  med fil kand/fil mag + 2 års bibliotekshögskola  - hann precis betala CSN   till 65-årsdagen -     och förslitningar i  axlar,  som jag känner av hela tiden.    Känkat många boklådor och travar av talböcker,  flyttat tre bibliotek.   Plus alla repetitiva rörelser.

    Antar att det  är en viss inflation i lönelägen,   dock inte så stor att 18 500 var acceptabelt.   Tyckte det var svårt att vid löneförhandling sitta och tala om hur duktig jag var....

    Städade mitt arbetsrum/lunchrum   - fönsterlös skrubb utan städavtal - på biblioteket i äldreboendet,  där jag jobbade  en dag  i veckan.    Hjälpte upp en och annan   boende från golvet när de låg och ropade,  hjälplösa,  när jag passerade i korridoren   -  de visste knappast vad jag gjorde på stället,  ropade bara desperat.     Pratade med vad det verkade lugnande /glädjande effekt med många   låntagare och presumtiva låntagare.    Kände hela tiden kisslukter,    i kön i matsalen,  om öppettiden där råkade passa min arbetsdag.    Matade dock aldrig eller så.    Var ofta så nöjd när jag gick hem för dagen att jag gjort en insats för bokälskare -  och några andra,   som bara var  ensamma   och pratsugna.
    Det har hänt en hel del sedan dess. Upplysningsvis kan jag informera om att redan 1999 var 26750 kr/månad i slutlön som bibliotekarier...

    Intressantt undersökning rörande om utbildningar lönar sig: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/almega/document/view/hjaernskatt-en-skatt-som-drabbar-kunskap-8577
  • Anonym
    litenlitenliten skrev 2012-02-14 00:04:19 följande:
    Jag jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen. Jag gör mkt mer än bara torkar rumpor och matar.
    Det är jag helt säker på, då jag själv har jobbat som vårdbiträde. Det är fortfarande inte kvalificerade uppgifter. Man behöver ingen särskild utbildning eller kompetens för att kunna utföra de allra flesta av USK-uppgifterna. Det är ett viktigt jobb, men det finns ingen anledning till att betala höga löner när vem som helst kan utföra uppgifterna efter minimal utbildning och lite handledning på plats. I mina ögon är USK ett jobb som man kan göra under några år i början av karriären och sedan vidareutbilda sig till SSK eller liknande om man vill komma upp i lön.
  • Anonym

    Jag är "bara" vårdbiträde och jag har över 20.000 i månaden, så din lön låter för mig urusel

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-02 10:17:43 följande:
    Hehe, jag har jobbat på en annan typ av kassa, Försäkringskassan med 4 års högskoleutbildning  och kanske 5000 mindre i lön än det du anger som lön. Om mängden utskällningar spelar in så borde Försäkringskassan generera HÖG lön.

    (Är som tur var inte kvar där, det är en dålig arbetsgivare på många sätt, inte bara den låga lönen)

    Exakt samma här. 19 700 i ingångslön och då fick jag ändå ett par 100 mer än några som började samtidigt. 1000 kr/mån till CSN. (fast vi är ju inkompetenta, otrevliga idioter tydligen så det anses väl för högt ;) Med OB tjänade jag t.o.m. bättre på sommarjobbet som vårdbiträde. Fantastiskt...

    Så nej, 19 000 för ett jobb som inte kräver mer än gymnasieutbildning, och med lite erfarenhet, är inte dåligt.
  • Anonym

    Är det bara jag om inte förstår varför det diskuteras bibliotek i en tråd om undersköterskelön?

  • Anonym
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2012-02-15 00:24:59 följande:
    Någon fick spel när jag trodde att man kan gå vidare från usk till ssk eller läkare,  ungefär som man kan göra i biblioteksfacket.....
    Jaha.. Du menar att man skulle få tillgodoräkna sig kunskaperna/erfarenheten som usk i studierna till ssk eller läkare? Det är väl i stort sett inga yrken som har såna typer av valideringar idag? En högskoleutbildning är ju låst efter kursplanen oavsett vad man gjort före studiestarten i de fall jag vet? I bästa fall kanske en potentell ag skulle kunna se det som en merit att man arbetat inom vården tidigare med tanke på patientbemötande etc, i andra fall kan jag inte se att det skulle påverka alls att man har en gymnasieutbildning inför ett yrke som kräver högskoleutbildning?
  • Anonym
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2012-02-15 00:39:40 följande:
    Tja,  en bibliotekarie kan tycka att usk-lönen inte är så mycket lägre än bibliotekarie-lönen.   Studieskulderna desto högre,   antar jag.   Svårt att förstå  Ts  gnäll.
    Jovisst, och en lärare med 4-5 års studier kan tycka detsamma.
    Men när man undrar om lönen man har är dåligt, brukar det oftast ge mest rättvisande bild om man jämför inom samma yrke. Uska-uska, bibliotekarie-bibliotekarie, lärare-lärare, läkare-läkare.
    Om man högskoleutbildar siig och tar lån, har man förhoppningsvis koll på både löneläget, kommande studieskulder och sitt egna intresse av yrket?
    Eller ska alla jämföra sig med läkare oavsett yrkeskategori?
  • Anonym
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2012-02-15 01:11:04 följande:
    Har aldrig nämnt något om att tillgodoräkna sig något!    Varför får du/ni sådana tankar?

    Ordet validering innebär för mig att överföra  till exempel en läkarutbildning i annat land  till läkarlegitimation i Sverige,  med viss komplettering  (eller utan?).

    Förstår nu att det heter att man SADLAR OM  om man efter att ha varit vårdbiträde utbildar sig till sjuksköterska eller läkare.  Förlåt,  ska aldrig mer använda begreppet  vidareutbildning som handläggaren på FK  applicerade på mig;   gammal bibliotekskontorist som gick på bibliotekshögskola och tack vare det fick behålla min SGI.   Okej,  jag tillgodoräknade mig min SGI!      Bra så?
    Gå vidare från usk till ssk, ja det skulle ju kunna innebära att man tror att man kan tillgodoräkna sig kunskaper/validera sina tidigare kunskaper för att fortsätta läsa. Men du kanske inte såg det lilla frågetecknet? Vilket betyder att det var en fråga jag ställde. Men det borde ju du som jobbar med böcker & ord kunna räkna ut. Frågetecken=fråga. 

    Validera betyder bekräfta. Om man använder sina tidigare kunskaper för att gå vidare i en utbildning, bekräftar man de kunskaper man redan har.

    Sadla om. det kan alla göra. En städare kan bli läkare, sjukgymnast eller bibliotekarie. Om denne väljer att läsa sig till eller på annat sätt skaffa de meriter som krävs. Så ja, om du menar sala om, då kan man självklart gå från usk till ssk eller läkare..

    Vad har SGI med vidareutbildning eller att sadla om att göra?
  • Anonym
    Anonym (Beata) skrev 2012-02-15 01:23:12 följande:
    Det är ingen hög lön jämfört med er arbetsbelastning men det är en helt acceptabel lön med tanke på utbildningsnivån som är 1 1/2 år på Komvux.
    Ja, eller på gymnasiet om man väljer det :)

    Finns mycket sämre löner än TS, och i synnerhet om man ställer den framtida lönen mot studielån..
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-02-15 01:28:09 följande:
    Men måste man inte läsa gymnasienivån, d.v.s. motsvarande uska, för att kunna gå vidare och läsa till ssk på högskola?
    Nej, du kan ha läst vad som helst på gymnasiet, Men "den särskilda behörigheten ställer krav på godkänt betyg i ämnena Matematik B, Samhällskunskap A och Naturkunskap B. Om du har läst Fysik A, Kemi A och Biologi A istället för Naturkunskap B går det också bra."
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-02-15 09:21:23 följande:
    Vet inte när gymnasieingenjörsexamen krävdes för att bli civilingenjör.    En mig närstående person blev civilingenjör  på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm; KTH   1918,  efter att ha tagit studenten på Spyken i Lund,   reallinjen.  

    Denna persons barn tog studenten på ett vanligt Högre  Allmänt läroverk,   reallinjen (motsvarar Natur idag)    och blev civilingenjör   på KTH  på 60-talet.  Minns att han sade att det kändes bra att ha gått den vägen;   "Som gymnasieingenjör hade jag undrat vad jag saknade,  som civ ing hade."

     Barnbarn till person nummer ett blev civilingenjör vid Luleå universitet  2011  efter  att ha tagit studenten på Naturvetenskaplig linje  (teknisk gren).

    (En period  av den långa med s-styre kunde man komma in på universitet/högskola som 25:5:a.    Man skulle ha fyllt 25 år och ha varit ute i förvärvslivet 5 år (oavsett vad man jobbat med,  tror jag).   Då slapp man ta studentexamen.   Tror att gymnasiebehörighet i engelska krävdes,  vilket man kunde läsa in på Kom Vux.).

    Eventuellt lottades dessa platser;   "Jag hade tur,  jag blev bibliotekarie,  typ."

    Idag har man väl möjlighet att ta sig in på högre utbildning,  som läkarutbildning,  utan studentexamen genom att göra Högskoleprovet med utmärkt resultat,   typ 2.0.
    Luleå TEKNISKA Universitet...
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-02-18 12:57:54 följande:
    Ingånglön och ingångslön. Det handlar ju bara om dold kartellbildning inom de olika landstingen!

    Då borde det inte skilja så mycket som det faktiskt gör mellan olika landsting...
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-02-18 17:43:32 följande:

    Hur mkt skiljer det mellan OLIKA landsting då?

    Från 19 500kr upp till 23 000kr... Det är en skillnad på 3500kr
Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!