Inlägg från: Candra |Visa alla inlägg
  • Candra

    Lär du ditt barn att respektera djur?

    Nu är min dotter bara 11 månader, men SJÄLVKLART. Hon fick lära sig tidigt att hunden KLAPPAR man, inte dra i svansen eller dyl, och tro det eller ej, hon snappade upp det fort, och klappar jätteduktigt på husdjur nu, inga tjuvnyp eller nåt.
    Skulle ALDRIG tillåta henne att plåga/skada djur, oavsett vad det är för nåt. Vi är också vegetarianer. Är väldigt noga med vad allt jag använder kommer ifrån och skinn kommer inte innanför dörren.
    Ni tycker säkert att jag är överdriven, men jag slår inte ens mygg, skrämmer bara iväg dem, och så har jag gjort så länge jag kan minnas. Flugor fångas på sin höjd in och släpps ut, oftast låter jag dem vara om det inte är en stor risk att de skulle dö i den situationen de är i.
    Minns när jag var 4-5 år och räddade insekter ur vatten. Allt från nyckelpigor, gråsuggor och flugor till spindlar och getingar.

  • Candra
    Viccy skrev 2010-06-07 23:25:30 följande:
    Samma här! Fast folk tycker att man är larvig. "Det är ju bara djur/insekter.det finns ju så många ändå" är kommentarer jag ofta får höra. Då brukar jag svara "Vi är också bara djur och det finns jättemånga av oss med... din poäng är?".
    Men de fattar inte ändå, tyvärr!
    Precis.. Jag får oftast dumma kommentarer som "vad tycker du om tigrar som dödar andra djur då?"
    På vilket sätt är det samma sak? Så vitt jag vet har de inte RIKTIGT lika många alternativ som vi, och att vi överlever som vegetarianer, det är ju uppenbart..
    Jag dömer heller inte fattiga människor som dödar endast för sin överlevnads skull, även om jag helst skulle se att det inte behövdes.. Men nu ser ju världen tyvärr ut som den gör.
  • Candra
    Amy skrev 2010-06-08 00:28:14 följande:
    Ja, självklart!!!

    Förstår mig inte på föräldrar som tycker det är helt ok att reta hundar, jaga katter och fåglar osv.

    Man går inte fram till en hund som står bunden. Man retar inte en hund som står bunden.  

    Vi föräldrar måste lära våra barn att respektera djur och hur man umgås med dom.  Hur skall dom annars lära sig det?

    Alla djur har rätt att leva och alla djur har en uppgift i naturen. Jorden finns inte bara till för människor. Vem säger att ett visst djur inte får finnas? Vem har rätt att bestämma det?
    Håller med dig helt, men undrar bara om du kan svara på en sak jag och min mamma satt och diskuterade i helgen Om alla har sitt syfte, vilket är då fästingarnas? Här väldigt svårt att se att någon skulle äta dem.
  • Candra

    Men alltså, varför är det så fel att inte låta sina barn äta kött? Då är det väl lika fel att låta dem göra det, de väljer ju inte i något av fallen?
    Min dotter kommer inte att få kött så länge hon bor hemma (kommer aldrig servera det senare heller, för den delen) , och trofan att jag ska göra mitt bästa för att få henne att inte vilja ha det när hon blir äldre.
    ALLA påverkar sina barn mer eller mindre medvetet, och självklart så vill jag lära mina barn det jag tycker en bra människa är.

  • Candra
    Matillin skrev 2010-06-08 07:57:48 följande:
    Ja självklart och det gäller alla djur, från myror till hundar
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 10:44:58 följande:
    Nej, vi FUNGERAR i viss mån på samma sätt som däggdjur. Betyder inte att vi ÄR det..
    Jasså, det säger du
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 10:52:55 följande:
    yes i do :)
    Då ska jag bli en sån jag hatar och ropa KÄLLA PÅ DET!
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 10:57:25 följande:
    Källa på att det INTE är så ;) Nej jag har ingen källa faktiskt, men för mig är det helt enkelt logiskt att det är så.
    Haha, det kan jag hitta många källor på Och det är lika logiskt för mig att vi ÄR det
    Googla bara på homo sapiens sapiens, tror knappast jag behöver klistra in några länkar.
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 11:19:12 följande:
    Kanske det, men varför finns det då inga människor i bur på djurparker till exempel? De är ju precis som alla andra djur?
    För att det är vår art som är dum och tror att vi har rätt att behandla andra djur hur som helst?
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 11:25:05 följande:
    Candra skrev 2010-06-08 11:00:12 följande:
    Haha, det kan jag hitta många källor på Och det är lika logiskt för mig att vi ÄR det
    Googla bara på homo sapiens sapiens, tror knappast jag behöver klistra in några länkar.
     Jepp, har googlat nu. Från wikipedia:

    Människa (Homo sapiens), där underarten Homo sapiens sapiens, det vill säga vad vi i dagligt bruk kallar människa, även kallad förståndig människa eller modern människa. Homo sapiens är en art av släktet Homo (tillsammans med bland annat neandertalmänniskan och Homo floresiensis) som tillhör familjen hominider som i sin tur tillhör ordningen primater.
    Och du vet vad dessa ord betyder förstår jag?
  • Candra
    Magrat skrev 2010-06-08 11:30:07 följande:
    Men titta, du kan. Flört 
    Sen kan du fortsätta härledningen. Gissa i vilken klass primater finns...
    Det behövs inte ens, räcker med att kolla sammanställningen till höger
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 11:34:36 följande:
    Antar att det är däggdjur. Men eftersom det inte stod i artikeln så räcker ju int det som bevis:P
    Från wiki.

    Domän: Eukaryoter
    Eukariota
    Rike: Djur
    Animalia
    Stam: Ryggsträngsdjur
    Chordata
    Understam: Ryggradsdjur
    Vertebrata
    Klass: Däggdjur
    Mammalia
    Underklass: Theria
    Infraklass: Högre däggdjur
    Eutheria
    Överordning: Euarchontoglires
    Ordning: Primater
    Primates
    Underordning: Haplorrhini
    Infraordning: Anthropoidea
    Parvordning: Smalnäsor
    Catarrhini
    Överfamilj: Människoartade apor
    Hominoidea
    Familj: Människoapor
    Hominidae
    Underfamilj: Homininer
    Homininae
    Släkte: Människor
    Homo
    Art: Människa
    H. sapiens
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 11:35:47 följande:
    och hur kommer det sig att vår art blivit så dum att vi ens kommit på tanken när inga andra djur har det?
    För att vår hjärna är mer avancerad än deras, vi kan tänka bort ifrån våra naturliga instinkter och välja hur vi ska reagera i olika situationer.
    Människan ÄR dum, jag brukar säga att det är den största katastrof som någonsin drabbat jorden, att människan kom. Vem är det som förstört jorden? Inte är det vargarna inte som det minsann ska skjutas av.. Inte heller hajar eller örnar, ändå så anser vi oss ha rätt att fånga in och/eller döda dem för vårat eget nöjes skull.
  • Candra
    LindaJohansson81 skrev 2010-06-08 11:38:57 följande:
    Fast min äldsta son har ALLTID varit snäll vid djur, aldrig kpnkat eller tagit hårt i våra dur,. Men den yngste däremot har försökt, men han blir snabbt stoppad av storebrorsan. Och storebror är en djurmagnet, dvs att djuren DRAS till honom för att han är så lugn...
    Jag tror dig, min dotter är likadan och är bara 11 månader.
    Visst kunde hon i början försöka ta tag i hunden öron t.ex, men genom att vi visade henne hur man ska hantera djur så lärde hon sig det jättefort, och nu är hon aldrig hårdhänt mot djur.
  • Candra
    Tummelisa skrev 2010-06-08 12:57:31 följande:
    Lite svårt att svara på frågan då det är oklart vad som menas med respektera/skada.
    83% kan väl inte mena att de aldrig vill ha ihjäl ett endaste djur (= isf är vegetarianer, aldrig slår mygg, tar död på fästingar osv). Isf tror jag de kryssat fel.

    Men om man med respektera djur menar att de aldrig ska plågas i onödan så är jag helt med.
    Det försöker jag lära vår son. Döda djur tycker jag däremot okej. Tex döda djur för att äta (älgjakt och fiske) eller döda insekter och skadedjur.
    Jag försöker att aldrig skada dem öht. Som tur är har vi bara råkat ut för en enda fästing på tre år (sen jag flyttade hemifrån), och jag gjorde mitt bästa för att inte skada den, sen är det ju inte det lättaste när de satt sig fast, men jag gör så gott jag kan. För den delen betyder det inte att jag älskar alla djur, jag är t.ex livrädd för getingar, men skulle aldrig skada dem medvetet för det.
  • Candra
    Viccy skrev 2010-06-08 13:37:34 följande:
    Synd bara att vi använder vårt intellekt till fel saker mestadels.
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 13:41:43 följande:
    Vårt intellekt står över djurens ja - och det sammanfattar alla dina punkter och visar också skillnaden på djur och människor.
    Särar du på de övriga djurens intellekt också? Det varierar där också.
  • Candra

    Oavsett om de har hjärna eller inte är det plågeri, ingen vet hur mycket de faktiskt känner.
    Om hjärnan är det som spelar in, får man då göra vad man vill med människor vars hjärna av någon anledning inte fungerar också då?

  • Candra
    Plutteli skrev 2010-06-08 14:15:47 följande:
    Kan man kalla de plågeri om den som utsätts för det inte uppfattar smärta eller ens uppfattar situationen på det sättet?
    En människa vars hjärna stängt av helt räknas som död, så beroende på vad denne godkänt innan sin död i form av donationer/forskning så ja, då kan man nog göra det mesta mot denna människa. Enda orsaken till att man annars låter bli att göra något speciellt mot en död människa är ju för att visa hänsyn till dennes efterlevande.
    En manets uppfattning av livet är på samma nivå som en spermie, är det då plågeri att runka eller att öht ha sex utan tanke på att skaffa barn?
    En hjärndöd utan efterlevande, får man peta på den med pinnar och dra loss ben för skojs skull?

    Jag ser det som plågeri oavsett, som sagt, vi kan faktiskt inte veta om de uppfattar smärta eller inte, de kanske känner det på ett annat sätt, vem vet. Jag ser inte att vi har rätt att skada andra varelser vare sig vi tror att de känner det eller inte.
  • Candra
    Cocarola skrev 2010-06-08 19:25:54 följande:
    Vill gärna kunna svara att jag lär barnen respektera allt liv, för vi är snälla mot djur; trampar inte på myror om vi kan undvika, räddar råttor som katten fångat, bär försiktigt ut spindlar, kackerlackor etc 

    Men, mygg och fästingar dödar jag även om barnen ser på.. och i smyg dödar jag pälsängrar. Lät dem leva under flera år medan jag trodde de var någons sorts silverfisk, ända tills jag upptäckte att de åt upp våra kläder. Ack, dubbelmoralens dilemma!
    Nu hittade du rätt iaf

    Förstår hur du menar.. Fästingar är väl det största dilemmat, jag vill ju inte skada dem heller, men vad gör man när de satt sig fast? Jag försöker verkligen förstå VARFÖR fästingar finns, vad deras syfte är, men jag kan inte komma på det Som jag sagt tidigare så behöver man inte älska djuren  bara för att man inte vill skada dem, jag hatar fästingar, och det tror jag är ganska tryggt att säga att de flesta gör Tungan ute
Svar på tråden Lär du ditt barn att respektera djur?