Inlägg från: Kaf Ha Ya Ain Sad |Visa alla inlägg
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

    Fasta vid graviditet?

    Enligt Zahiri-fiqhskolan (en sunnitisk skola) så skall kvinnan avstå från att fasta om hon räds att hon eller fostret tar skada vid fastan pga graviditeten/amningen. Hon behöver således inte ta igen fastan senare eftersom graviditeten inte är en sjukdom. Dvs de som tar igen fastan är de sjuka och de resande vilket gravida och ammande kvinnor inte tillhör dessa grupper. 

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    kiiwin skrev 2010-08-05 19:17:33 följande:
    Jag är i vecka 26.
    Jag är osäker om jag hinner ta igen ramadan efter amning eftersom jag inte vet hur det blir med amningen så jag betalar istället. Jag har gått igenom detta tidigare eftersom det är min tredje graviditet.

    Det betyder att om du har betalat din ramadan så är den över för dig alltså du har gottgjort dig eller vad man ska säga du behöver ej då ta igen faste dagar vad jag vet?

    Min man skall skicka mina pengar till hans mamma i sitt hemland och där går hon i sin tur till den lokala mosken med pengarna där dom varje dag lagar iftar/ mat till dom fattiga under ramadan.
    Det känns skönt att veta att pengarna kommer till rätt personer direkt.

    Det låter som om du inte kommer att hinna med din ramadan? så jag föreslår att vara på den säkra sidan inshaallah och betala men Gud vet bäst.  Försök att leta upp någon kunnig om du vill ha mer info annars finns det gott med info på islamiska hemsidor som tex islamguiden mm.
    Men du kan ta igen fastan efter amningen, så varför betala när du kan fasta? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 11:07:43 följande:
    man måste ju ta igen fastan innan nästa ramadan infaller.
    då kommer jag inte hinna.
    Vem har påstått det och var i koranen och sunnah står det så?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 12:23:12 följande:
    jag uppfatta att det är så av kiiwins inlägg.
    är det inte så? om inte så får du gärna berätta hur det är.
    De som inte kan fasta pga en långvarig sjukdom eller pga att vara äldre/svaga får betala till de fattiga, men för friska personer så skall man (enligt de 4 fiqhfrogorna) ta igen fastan när de klarar av den. Man kan inte vara gravid eller amma hela sitt liv om du förstår vad jag menar.

    Dock följer jag och min familj inte den åsikten då graviditet och amning inte är tillfälliga sjukdomar. Det finns väl ingen läkare i hela världen som anser att dessa tillstånd är sjukdomar, inte sant? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-06 15:44:55 följande:
    Ok så man kan ta igen dagarna när man har möjlighet, behöver inte vara innan nästa ramadan?
    Det beror på vilken fiqhskola du följer. Som jag skrev tidigare så är det endast sjuka och resande som skall ta igen fastan, står det i koranen. Graviditet och amning inte är sjukdomar, håller du inte med? Så jag skriver det igen att såna frågor skall inte ställas på ett forum som detta. det finns inga ulema här för att ge dig exakta svar. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Selfish Geene skrev 2010-08-07 09:41:11 följande:
    skulle du på allvar fasta och riskera ditt barns hälsa om du var övetygad om att Allah ville det??
    Fostret tar ingen skada av fastan. Det finns inga hinder för att fasta under graviditet/amning. Att fasta är också obligatorisk för gravida och ammande. Men om mamman känner på sig att fastan påverkar graviditeten/amningen negativt så skall hon avstå från att fasta. Det finns en sahih hadith som förklarar det:

    the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘Allah has exempted the traveller from the obligation of fasting and has reduced the prayer by half for him, and has exempted pregnant and breastfeeding women from the obligation of fasting.” 
     
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-07 10:14:24 följande:
    Jaha,,,, så man kan tänka så att den som är gravid o inte fastar behöver egentligen inte ta igen fastan... eftersom garvididet inte är en sjukdom..

    Det är den läran du o din familj går efter?
    Grundregeln i islam är "allt är halal (tillåtet) förutom det Allah swt och Hans profet förbjudit". Man undrar t. ex "är äpple halal att äta?" Ja äpple är halal eftersom det inte står i något av islams grundkällor som förbjuder det. Så man undrar "är det obligatoriskt för gravida och ammande att inte fasta?" Ja, om inte de fruktar för barnet och för sig själva att ta skada av fastan. Man skall inte riskera sitt och andras liv så som står i koranen ( låt inte era egna händer medverka till er undergång.) 2:195. Då kommer följande fråga "Skall gravida och ammande ta igen fastan efter graviditeten och amningen?" Svaret på det är olika beroende på vilken fiqhskola man följer. De 4 kända skolorna gör qiyas-metoden (analogi) och menar att graviditet och amning klassas som sjukdomar därför skall man ta igen fastan senare och hänvisar till koranversen 2:184 ([Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är " [skall fasta senare] under motsvarande antal dagar ..). 

    Men eftersom jag är fundamentalist, dvs bokstavtroende som följer vad som exakt står i islams källor och som inte tror på analogi så tror jag inte på att graviditet och amning är sjukdomar därför hör de inte till " sjuk eller på resa ".  Den åsikt anammas av islams femte fiqhskola.

    Jag vet inte om jag var flummig här. Jag försökte förklara på ett enkelt sätt men hoppas du förstår poängen. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-07 10:21:18 följande:
    Jag håller inte med. det är en massa celldelningar som pågår under graviditet o barnet behöver näringsämnen för att det inte ska bli missbildningar. nu  är dagarna så långa att man ska fasta 17 timmar... det är inte hälsosamt när man är gravid. man behöver åtminstone dricka.!
    Ja det är det man hör här i Sverige eftersom man inte har någon erfarenhet när det gäller att fasta.  men muslimska läkare som inte ser någon fara i att fasta kan ge rådet att fasta. Tänk också på att alla muslimska kvinnor inte avstått från att fasta under grav/amning sedan 600-talet och än idag fastar muslimska kvinnor under grav/amning utan att de och barnen tar skada. MEN som sagt, om mamman anser att fastan skadar henne och hennes barn så skall hon avstår från fastan. Sen kommer vi till detta om att fasta i 17 timmar. Det finns andra svar på det och det gäller även friska personer som kan fasta men som inte kan fortsätta fastan under så långa timmar. Men det är en annan fråga här så klart.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2010-08-07 10:22:32 följande:
    det är inte OBLIGATORISKT att fasta om man är gravid eller ammar enligt islam
    Om du hävdar det så får du nog referera till koranen/sunnah där det står ordagrant att fastan inte är obligatorisk för ammande och gravida. Faktum är att det är obligatoriskt för varje frisk person att fasta, men om du anser att gravid/amning är sjukdomar så får du så klart ta igen fastan senare så som de ulema i de 4 skolorna menar. Dvs man klassar gravid/amning som sjukdomar och eftersom de sjuka inte kan fasta under sjukdomen så får de ta igen fastan när de blir friska. Jag håller dock inte med som sagt. Ingen gyn säger att amningen och graviditeten är sjukdomar.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-07 16:09:25 följande:
    Muslimska läkare har ju förhoppningsvis inget annat tillvägagångssätt än västerländska läkare har när man håller på med medicinsk forskning. Jag tycker att Gash borde konsultera en läkare med kunskap i frågan. Vilken religion läkaren har borde inte vara relevant. 
    Inte när det gäller de frågor som berör islam. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-07 17:11:36 följande:
    Jag talar om medicinsk forskning, i denna tråden hur ett foster påverkas av att mamman fastar och hur långa uppehåll i näringstillförsel det är möjligt att göra utan att fostret skadas eller upplever obehag.
    Jag talar om samma sak. Muslimska länder är inte så efterblivna som du tror att de inte gör sådana forskningar annars hade muslimska läkarna avrått från fastan helt och hållet. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-07 18:09:33 följande:
    Varför gör du då skillnad mellan muslimska läkare och de här i Sverige där man enligt dig inte har någon erfarenhet av fastan? Du dissar ju det Gash säger med motiveringen att här i Sverige känner man inte till sånt, men muslimska läkare har koll. 
    Det beror på vad man är intresserad av och vilka behov man har. Västerländska forskare forskar ju inte i de ämne som islam tar upp, det gör de muslimska. Så på tal på fastan så är det egentligen inte fasta i de flestas ögon att äta/dricka på morgonen och när solen går ner. Så går fastan i ramadhan. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Bedhead skrev 2010-08-11 21:43:11 följande:
    Hej GashH och grattis till graviditeten. Nu är jag ingen expert på islam, men tämligen säker är jag på att gravida är undantagna fastan. Sedan om jag minns rätt så är väl fastan bara en del av ramadan? Man ska väl också be, vara generös mot de mindre bemedlade och umgås med släkt och vänner? Du kan väl ta fasta på de delarna istället?
    Påbudet om att fasta gäller även gravida, men OM de fruktar för sin hälsa eller fostrets hälsa har de rätt att avstå fastan. Och de har rätt att inte ta igen fastan senare enligt många lärda, men det är ju en annan sak förstås.

    Ramadhan innebär att fasta och inget annat. Ordet ramadhan kom från ordet ramadh vilket betyder hettan och enligt Ibn Mandhur så kallades ramadhan för hettan för att beskriva den hetta en fastande kan känna inom sig pga törsten. Medan imam Al-Qurtobi har beskrivit det som att under den månad brinner synderna och försvinner. 

    Att be, vara generös mot de behövande och att umgås med släkt och vänner är ändå påbud i islam som skall ske oavsett om det är ramadhan eller inte, men visst får man extra belöning under den heliga månaden om man gör så. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Flickmamma skrev 2010-08-11 22:49:11 följande:
    AV två anledningar dels för att i början av en graviditetet är kvinnan som tröttast eftersom det är en så stor hormoniell omställning att bli gravid. Jag har varit gravid 5 ggr (4 barn) och de första 10 veckorna har jag somnat stående så trött jag har varit. Dessutom så är det i början av graviditetetn som allting  hos embryot anläggs. Finns ingen bra anledning att du som bär på ett kommande barn ska få för lite näring under en hel månad!
    Alla kvinnor känner sig inte så. Det finns ju de som kan fasta också och de är inte få. Min faster fastade ramadhan under sina graviditeter och amningsperioderna. Hon har 9 stycken barn som nu är vuxna och gifta och har egna barn. Undantaget här gäller bara de som känner att fastan kan påverka deras hälsa/fostrets hälsa. De har rätt att avstå fastan om de önskar men absolut inte ett påbud. 

    Vem har sagt att man under ramadhan får lite näring? De flesta får extra kilo under den månaden speciellt gravida. Man äter minst två måltider under 24 timmar. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

    Så återigen till TS. Du får avstå fastan om du känner att fastan påverkar dig och ditt foster. Du har även rätt att inte ta igen fastan senare. Det är upp till dig vilken åsikt du vill anamma.

    Må Allah underlätta din graviditet och må Han swt skänka dig ett friskt barn! Så Ramadhan kareem på dig och på ditt kommande barn.  

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Flickmamma skrev 2010-08-12 12:31:47 följande:
    just det att två måltider är alldeles för lite, vi behöver 5 måltider.  Jag brukar gå ner 3-4 kilo varje ramadan.
    Jag skrev MINST två måltider. Jag vet inte vad det är som säger att vi människor behöver 5 måltider? Du drar alla över en kam ser jag och går säkert utifrån dig själv vilket är inte rätt så klart. Och med 5 måltider menar du 3 huvudmål och 2 mellanmål, men det kan även de fastande äta under de timmar man inte äter och många gör det och går upp i vikt. Det enda intressanta är det totala energiintaget under en viss mätperiod. Så om man äter ordentligt innan solen går upp och ordentligt när den gått ner, så fungerar det utmärkt. Lika utmärkt som att äta 5 mindre mål utspritt över dagen. Sedan är det inte svårt att fasta i Sverige jämfört med varma länder så det blir mindre törst och börda. Så jag undrar fortfarande, vad är ditt bevis att man får lite näring under ramadhan när man har flera timmar på sig att äta ordentligt? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2010-08-13 15:42:52 följande:
    All möjlig medicinsk forskning bedrivs i väst. Man är inte begränsad till att enbart forska i sådant som är vanligt förekommande i det egna landet. Dock behöver man säkert ingen större medicinsk expertis för att svara på hur ett foster påverkas av att mamman låter bli att äta och dricka under sjutton av dygnets timmar. Det räcker med att höra sig för hos en allmänläkare på vårdcentralen. 
    Det är att vara naiv att tro att all medicinsk forskning bedrivs i väst. Även i tredje världen pågår forskningar inom allt möjligt. Det pågår forskningar inom det som kallas för prophetic medicin. Man har bla. kommit fram till hur man botar cancer och HIV och många blev friska. Men sånt hör man inte i väst. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Bedhead skrev 2010-08-13 16:41:00 följande:
    Dock föds ju friska, fullstora barn av kvinnor som lever under knappa förhållanden över hela världen. Kvinnor som äter betydligt mindre än en muslimsk kvinna på välbestånd under Ramadan. För under Ramadan äter man väl rätt stora och överdådiga måltider när man väl äter.
    Foster har en förmåga att ta den näring de behöver. Det är väl mer den gravida kvinnans välmående som kanske får stryka på foten under fasta.  
    Exakt. Även när mamman fastar så får hon och hennes foster näring eftersom hon kan äta vad hon vill efter solnedgången ända fram till gryningen. Visst får en del gravida svårt med att vara utan mat under långa timmar och de kan avstå fastan men många väljer att fasta eftersom de inte påverkas. Så att hävda att fostret inte får näring under fastan är bara en myt. 
Svar på tråden Fasta vid graviditet?