Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

    Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.

    Phlippan87 skrev 2010-10-15 22:51:36 följande:
    Asarte - ett dagen efter-piller tar inte bort ett foster, inte ens ett embryo utan förhindrar enbart att en CELLKLUMP kan få fäste i livmoderväggen och fortsätta utvecklas. Fosterstadiet kommer långt senare
    Jag trodde att det var självklart att jag förklarade synsättet ur deras synvinkel. Det har ingenting med min egen uppfattning om aborter att göra. Ledsen om jag var otydlig.
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 22:57:29 följande:
    ciccir - det är inte det det handlar om, det handlar om att yrket kommer med vissa arbetsuppgifter, blir man barnmorska får man räkna med att det kan ingå i ens arbetsuppgifter att utföra en abort, kan man, oavsett anledning, inte med det så är barnmorska fel yrkesval. Man kan inte ta ett jobb och bara göra hälften av det man ska göra..
    Men om du tycker så, svara då på det där om läkare / syrror och aktiv dödshjälp.
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 23:00:14 följande:
    ciccir - nja, det är fakta att det inte är ett foster så tidigt.
    Nej, det är inte. Vetenskapliga klassifikationer kan faktiskt aldrig vara fakta. Vissa anser att det ska klassas som cellklump, andra att det ska klassas som foster och ytterligare andra att det kort och gott ska klassas som människa. Det finns faktiskt inga givna rätt eller fel, bara klassifikationer.
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 23:09:45 följande:
    det är skillnad på de olika punkterna, aktiv dödshjälp är inget som finns som en arbetsuppgift i dagsläget och därför är det inget man accepterat när man tog jobbet. fri abort däremot är gammalt i svensk lagstiftning och kan därför, i mitt tycke, inte jämföras med aktiv dödshjälp.
    fri abort har funnits sedan 1975 i Sverige, alltså 35, snart 36 år och om man inom de 35 åren ahr utbildat sig inom yrket så har man, enligt min åsikt, accepterat att abort är en av arbetsuppgifterna som följer med yrket.
    ang. aktiv dödshjälp anser jag dock att det, när det införs, ska finnas en övergångsperiod där de redan utexaminerade läkarna ska ha rätt att själva besluta om de vill utföra det eller ej medan de nyutexaminerade (efter införandet av en sådan lag) inte bör ha den valfriheten då de redan accepterat det som en av arbetsuppgifterna (när man utbildat sig mot det område som berörs)
    ciccir skrev 2010-10-15 22:56:05 följande:
    Men det beror väl på hur man SER PÅ DET??? Eller?

    Det är lite konstigt hur folk som är för abort konstant idiotförklarar oss som tycker att det är fel. (Säger inte att just du gör det, Phlippan87). Jag tycker aldrig att det är självklart att folk ska tycka som jag. Det handlar om frihet att få tycka som man vill och inte bli tvingad att utföra något som direkt strider mot ens övertygelse/samvete. Walk a mile in my shoes.
    Men det förutsätter att man HAR utbildat sig inom den tiden och att man gjort det i Sverige. Det gäller alltså inte alla.
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 23:12:31 följande:
    jag anser att medicinska termer är fakta i detta fall, någon som är utbildad inom området skulle inte kalla det för ett foster dagen efter befruktningen
    Jag är högst välutbildad inom vetenskaplig klassifikation, och det kan aldrig vara fakta. Det bara är så. Det här handlar framför allt om när man anser att livet börjar / det blir en människa. Det är alltså en filosofisk / religiös fråga och inte en medicinsk.
  • Astarte
    ciccir skrev 2010-10-15 23:05:16 följande:
    Va snabb du är Astarte! Och bra :)
    Wow! Tack! Jag gillar dina inlägg också.
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 23:18:40 följande:
    sverige eller ej anser jag irrelevant, arbetar man i sverige så är det svensk lagstiftning som gäller, däremot utbildad (i Sverige) innan lagen instiftades anser jag mer som en gråzon.
    att man utbildat sig i italien eller danmark spelar för mig ingen roll, har man valt att arbeta i Sverige (efter lagen intiftats) har man accepterat arbetsuppgifterna
    Så att om jag har utbildat mig sitt syrra på prematuren måste jag acceptera att jag kan bli flyttad till en abortmottagning och sedan glatt jobba vidare där?

    Grejen är att jag verkligen inte tror att det kommer att bli ett problem i praktiken. Folk söker sig inte till arbetsuppgifter de tycker är avskyvärda (bara för att få vägra?). Det är alltså i praktiken bara när arbetsgivaren försöker tvinga dit mig som det kan bli aktuellt. Ska jag ha rätt att vägra gå dit, utan att riskera att få sparken? Jag kan ju vara helt lysande som sköterska / läkare på kirurgen / medicin / inom företagshälsovården eller vad som. Men jag vill inte utföra aborter. . .
  • Astarte
    Phlippan87 skrev 2010-10-15 23:43:39 följande:
    det är ju viss skillnad på att vara sjuksyster på prematuren mot att utbilda sig till bm eller gyn, att utbilda sig mot att arbeta med barn och att arbeta med mammorna är för mig två helt skilda saker och därför torde det scenariot inte utspela sig
    men det gör det. Folk får flytta runt, annars hade väl knappast problemet uppstått?!
  • Astarte
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 09:32:33 följande:
    Tackochlov så är majoriteten av alla barnmorskor fast och fullt övertygade om att kvinnans rätt att välja bort en graviditet är viktigare än att alla foster överlever, så det kommer nog inte att bli färre aborter.

    Men det blir nog fler aborter efter v 8, eftersom det kan bli bökigare att planera in aborttider när personal (inte bara barnmorskor - det finns undersköterskor och sjuksköterskor också som plötsligt kan bli alldeles samvetsömma) plötsligt kan neka att delta i vården. Så fler skrapningar, dvs det blir dyrare, det blir fler komplikationer, det blir längre väntetider, och ffa blir det fler kvinnor som får gå fler veckor med graviditeter de inte vill ha och som bara väcker ångest i dem, allt pga en katolsk antiabortmaffia i syd- och östeuropa.

    "Ja till livet", my ass. Ja till foster, möjligen, de bryr sig försvinnande lite om hur barnen har det efter att de föds eller hur kvinnorna mår.
    Fast jag tänker mig inte att man har någon rätt att arbeta som barnmorska överhuvudtaget. Det är väl mer än fråga om att de som inte vill utföra aborter inte ska behöva jobba på de avdelningarna, inte att vissa på avdelningarna inte ska behöva utföra de arbetsuppgifterna? Finns det sedan inte tillräckligt med folk på avdelningen och det är svårt att rekrytera blir det ju svårare att få aborter utföra, såklart.
  • Astarte
    Cacto skrev 2010-10-16 09:57:30 följande:
    I England tillämpas något liknande redan, en läkare kan säga att han/hon inte själv sysslar med aborter men jag tror att de samtidigt måste ge nummer och liknande till en abortvänlig läkare. Jag är osäker på vad den här nya resolutionen säger om sådant, alltså om det kommer vara ok för läkare att säga blankt nej till aborter utan att slussa kvinnan vidare till någon som faktiskt vill hjälpa till.

    Samma problem gäller för övrigt dagen-efter-piller. Det var en historia i tidningen för några månader sedan om en kvinna som fick jaga runt på fem olika apotek för att hitta ett som inte hade "etiska invändningar" mot att ge ut sådana. Det är ju inte heller så lyckat med tanke på att dagen-efter-piller blir mindre verksamma ju längre efter samlaget de tas. 
    Ja, jag tänkte på det. Det måste ju vara bland receptarier som den här frågan blir svårast och för störst effekt. Jobbar man på apotek kan man ju inte lite smidigt bli flyttad till en annan avdelning eller så. Där blir det ju riktiga problem om personen inte ska kunna jobba ensam etc.
  • Astarte
    svalan1980 skrev 2010-10-16 11:19:23 följande:
    Jag tycker att den som är minsta emot abort ska läsa boken "Freakonomics" och avsnittet om abort där.

    Problemet som ni abortmotståndare kämpar med och inte inser är att en kvinna som överväger abort har mycket goda skäl för det. Om man vet att man inte kan vara den bästa mamman för sitt barn överväger man abort. Jag kan tycka att saken i sig är otäck men å andra sidan måste man tänka på det lidande man utsätter oskyldig en person för. ALLA barn har rätt att bli älskade.

    För att dra en mycket intressant historia kort så minskade plötsligt ungdomsbrottsligheten och -dödligheten på 80-talet i USA. Narkotikabrotten sjönk, färre sattes i fängelse och färre barn omhändertogs av de sociala myndigheterna. Detta gick nästan helt att korrelera till abortstatistiken.
    Men är ens det skäl nog att folk ska tvingas utföra (vad de anser vara) mord? Kan vi tvinga andra att mörda för att det är så bra för oss?
  • Astarte
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 11:47:41 följande:
    Abort är inte mord. Punkt.

    Om man är barnmorska eller gynekolog så INGÅR frågan om ofrivillig graviditet i yrket. Man måste välja hur man ställer sig till det. Fram tills nu har man varit skyldig att följa svensk lag i varje del av sin yrkesutövning, dvs också hjälpa kvinnor att få abort om de så önskar fram till v 17+6. Nu kan plötsligt vissa individer välja bort detta!

    Alla barnmorskor och gynekologer jag har träffat tycker att varje abort är tråkig. Det hade varit bättre om den aldrig inträffat (det är därför som du också finner människor som brinner för preventivmedelsanvändning bland barnmorskor och gynekologer). Men alternativet är tusen gånger värre - att kvinnor ska tvingas till graviditeter och förlossningar som de verkligen, verkligen inte vill ha och som de riskerar att ta skada av. Eller att de, hemska tanke, ska försöka utföra aborterna själva eller på illegala kliniker och inkomma med komplikationer - den tanken är fullständigt vidrig.

    Nästan alla som säger att "jaja, det är ju inget problem, det finns ju alltid andra" tänker på hur situationen är på ett stort sjukhus i Sverige. Där finns det alltid andra. I Polen är det ju en realitet att du inte kan hitta ett sjukhus i din stad där någon är villig att utföra abort. Kul. Även på små orter i Sverige kan du få gå ett par veckor extra om det visar sig att schemat ligger så att den barnmorska som jobbar på gynmottagningen den här veckan vägrar aborter - det är redan nu svårt att få till akuttider för abort, och det blir inte BÄTTRE av att några plötsligt nekar.

    Det kommer att bli sämre för gravida kvinnor i Sverige. Inte så mycket, men sämre. I delar av öst- och sydeuropa kommer det att bli MYCKET sämre.
    För det första är det väl inte så svårt att se att abort kan ses som mord. Det räcker med att man anser att livet (människan) bli till vid befruktningen.

    För övrigt är det du skriver sant, men det innebär inte att någon genom hot eller annat (som hotet om att bli av med sin anställning, något som är betydligt värre i många andra länder än i Sverige) ska behöva utföra en handling de anser vara moraliskt förkastlig.
  • Astarte
    Kya skrev 2010-10-16 11:45:16 följande:
    Men att jobba inom vården innebär att hjälpa människor. och ibland innebär det att man gör saker man kanske vanligtvis inte vill göra.
    ska en barnmorska också vägra förlösa ett fullgånget barn som dött i magen, bara för att hon inte vill se ett dött barn?
    nej, har man sökt sig till ett vårdjobb så innebär det att vårda människan!
    Det handlar väl lika mycket om patientsäkerhet. Ska en kvinna behöva få abortrådgivning av en abortmotståndare?
  • Astarte
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 12:55:25 följande:
    Nej, abort är fortfarande inte mord. Det finns många dödanden, uppsåtliga och andra, som inte är mord. Man ska använda rätt termer.

    Om man inte är beredd att utföra aborter finns det många andra människovårdande yrken man kan ägna sig åt förutom just barnmorska och gynekolog. Det finns många andra arbetsplatser förutom en kvinnoklinik. Men man ska inte, enligt min åsikt, kunna bli barnmorska och sedan välja vilka delar av yrket man vill ägna sig åt och låta sina kollegor plocka upp resterna som blir över!!

    Bli något annat. Hur svårt ska det vara.
    Det är väl klart att det bästa är att de får en omplacering så de slipper ha med abort bland arbetsuppgifterna överhuvudtaget, det har jag ju sagt hela tiden. Man kan hamna på röntgen, LAH prematuren eller vad som där man arbetar som sköterska / läkare / undersköterska.
     Det jag sagt är att det är bra att en arbetsgivare inte ska kunna tvinga mig som undersköterska att gå över och jobba med aborter - annars jälvar får du sparken. Idag flyttas man runt som en pinne i deras stora spel, så det kan lätt hända (och händer) att de vill flytta runt personalen. Klart att man sa ha rätt att säga nej, utan hot om avsked.
     Problemet kan så klart vara ännu större i andra länder där det finns fler abortmotståndare och arbetsgivarna därför har svårt att få folk till de avdelningarna överhuvudtaget.

    Sedan kan man ju undra om en motsatt princip (att arbetsgivaren kan tvinga) skulle kunna få till följd att kvinnoklinikerna gapade tomma helt och hållet på flera delar i Europa. Få eller ingen vill jobba där eftersom en anställning innebär att de måste utföra aborter, och det vill de inte. Så klart vet vi inte om det skulle bli så, men det är ju lättare för länder att införa fri abort om vårdpersonalen kan välja (jmf aktiv dödshjälp).
  • Astarte
    Tygtiiger skrev 2010-10-16 13:09:18 följande:
    Du KAN redan välja genom att välja ett annat yrke!

    Ingen är någonsin tvingad att bli varken gynekolog eller barnmorska! Ingen tvingas att arbeta på en gynmottagning! Välj ett annat jobb.

    Ska poliser kunna välja att vägra att döda? Ska militärer kunna välja att vägra att döda? Militärer kan bli ställda inför krigsrätt om de ordervägrar - de dödar fullvuxna människor, märk väl, det kallas ändå inte mord efterom omständigheterna är annorlunda. (Du ser, tänk, det FINNS andra yrken där du ibland måste döda och tillochmed måste döda vuxna, kännande, tänkande människor.)

    Ska läkare kunna vägra att utföra organdonationer och blodtransfusioner med hänvisning till sin religiösa tro?

    (Återigen: det är inte min åsikt att abort inte är mord. Det finns lagliga definitioner på vad mord är, liksom vad som är dråp, vållande till annans död och abort - allt innebär dödande men omständigheterna skiljer sig dramatiskt åt.)
    Men du talar bara om gynekologer och barnmorskor. Det här gäller ju även undersköterskor och andra syrror än barnmorskorna. Ska man inte välja en bana alls inom vården om man inte an tänka sig utföra en abort, menar du? Då kommer det nog bli lite tomt i landstinget.

    Måste poliser döda? Klart de måste tänka igenom att de kan komma i en sits då de måste skjuta eller skjutas, men döda? Jag är inte så insatt i polisyrket, så det är mest bara en fråga.

    Ja, en läkare ska kunna vägra det, men precis som med aborterna är det ju bättre att han eller hon blir flyttad till en avdelning / ett område där det inte förekommer.
  • Astarte
    Imortaelis skrev 2010-10-16 15:10:39 följande:
    Jag anser väl att har man valt det yrket så får man ta det goda med det onda liksom. Dom borde väl förstå att abort kan komma att ingå i arbetsuppgiften och är dom emot det, ja då kanske dom ska välja en annan karriär.

    Eller helt enkelt välja en arbetsplats där dom inte utför aborter, MVC här tex gör ju inga aborter, tror inte MVC överhuvudtaget gör det (?)
    Grejen är väl att jag tror att det är just det man vill. Folk söker sig inte frivilligt till arbetsplatser som har uppgifter som man finner avskyvärda. Ska man då kunna tvingas dit? Det är det som det handlar om.
  • Astarte
    Pallas skrev 2010-10-16 15:43:14 följande:
    Då får man byta arbetsplats. Jag skulle själv inte ta jobb på en fabrik som tillverkar vapen. Jag kan ju inte gärna ta det jobbet och sedan vägra arbeta, för att det strider mot min moraliska uppfattning, och hävda att ingen kan tvinga mig?
    Precis, det är ju det jag säger. Att man ska kunna få vara på en annan avdelning som inte har aborter som arbetsuppgifter.
Svar på tråden Hipp Hurra! Fira att svenska barnmorskor nu kan vägra abort.