• septemberbarn08

    MÅSTE man ha eftersändning?

    Som rubriken lyder; är man TVUNGEN att ha eftersändning när man flyttar? För visst är det den och inte adressändringen som kostar?

  • Svar på tråden MÅSTE man ha eftersändning?
  • Putte11

    Plus att det finns den nya tjänsten, som jag inte kommer ihåg om den är en betaltjänst eller ej, där man kan välja att meddela ett antal företag kan få kännedom om ens nya adress.

  • dripdrop

    Problemet är väl att posten skickas tillbaka direkt utan att delas ut om det är till den gamla adressen, om jag förstått det rätt? Den delas inte ens ut, utan skickas bara till avs.

    Hade posten däremot fortsatt att delas ut till den gamla adressen, även om det uppenbarligen inte står det namnet på dörren längre osv, hade man ju kunnat be personen som bor där nu att eftersända breven, eller hämta dem själv.

  • Stormorsan

    Jag flyttade in i maj i ny lägenhet och gjorde adressändring samt eftersändning. Den som tidigare bodde i min lägenhet har inte eftersändning och jag får fortfarande hennes post ibland.

    Jag är inte intresserad av att agera brevbärare och skicka vidare post.

  • dripdrop
    Stormorsan skrev 2010-10-18 09:30:29 följande:
    Jag flyttade in i maj i ny lägenhet och gjorde adressändring samt eftersändning. Den som tidigare bodde i min lägenhet har inte eftersändning och jag får fortfarande hennes post ibland.

    Jag är inte intresserad av att agera brevbärare och skicka vidare post.
    Nej, förstår det. Men det är ju en annan grej om man känner den man flyttar från och bara kan komma och hämta posten eller hur?

    Det luddiga på eftersändnings hemsida är ju att man inte fattar om posten fortsätter delas ut eller ej.

    Stället jag bor på nu har jag också fått tjejens post som bodde här innan mig. I början mailade jag henne och sa till att hon fått post om hon ville hämta, men nu slänger jag den bara. Tror itne ngn förväntar sig annat heller.
  • Hertha
    dripdrop skrev 2010-10-18 09:35:29 följande:
    Nej, förstår det. Men det är ju en annan grej om man känner den man flyttar från och bara kan komma och hämta posten eller hur?

    Det luddiga på eftersändnings hemsida är ju att man inte fattar om posten fortsätter delas ut eller ej.

    Stället jag bor på nu har jag också fått tjejens post som bodde här innan mig. I början mailade jag henne och sa till att hon fått post om hon ville hämta, men nu slänger jag den bara. Tror itne ngn förväntar sig annat heller.
    Det du kan göra är att ringa till postkontoret och Citymails kontor och be att få tala med den ansvarige för de brevbärare som delar ut posten begår tjänstefel. Om inte namnet står på dörren och kontoret inte fått något meddelande från Svensk Adressändring att personen flyttat in ska posten INTE delas ut. Om det inte är en c/o adress förstås.
  • Hertha
    Tjockisbullen2012 skrev 2010-10-17 21:18:32 följande:
    När du flyttar från din gamla adress och en ny person flyttar in i din lägenhet så kommer antagligen ditt namn försvinna från dörren. När ditt namn försvinner från dörren och ingen eftersändning har gjorts så kommer man först försöka söka efter dig i porten via lappar för att se om du finns kvar eller inte. Skulle du inte höra av dig inom en viss tid så kommer posten att skickas tillbaka till företaget och där efter vet jag inte riktigt hur företagen går till väga för att hitta din nya adress, om dom nu gör det.
    Fast du som brevbärare får ju även veta via Svensk adressändring att mottagaren har flyttat men inte begärt eftersändning. Då är det ditt jobb att skicka tillbaka försändelsen till avsändaren så att denne får veta att mottagaren flyttat och därmed kan leta upp mottagaren via andra register (typ folkbokföringen).

    Är det en viktig försändelse, typ en räkning så tror jag nog att företagen letar upp personen. Är det en försändelse från Yves Rocher spelar det ju ingen roll...

    Visst jag tycker också att det är enklare, det sparar mig ungefär 1,5 timmas jobb att ha efter
  • Hertha

    Jag ogillar min dator ibland så det visslar om det!

    Det skulle stått:
    Visst jag tycker också att det är enklare med eftersändning, det sparar mig ungefär 1,5 timmas jobb att ha det istället för att behöva ringa runt till företagen.

    Men att tro att man slipper jaga brev för det stämmer inte. Själv fick jag hot om inkasso för att brevbäraren lagt i min bensinräkning i brevlådan till de nya husägarna. De var på semester innan de flyttade in så det tog lite tid innan första räkningen dök upp.

  • Tjockisbullen2012

    När en person ansöker om eftersändning så får postkontoren informationen i form av uppdateringar i de register som används, dessa registrer visar att personen i fråga har flyttat och att posten ska eftersändas. När posten eftersänds så klistras en etikett på brevet med den nya adressen och brevet skickas sedan vidare.

    Hertha: Brevbäraren får INTE veta utav svensk adressändring att mottagaren har flyttat om inte mottagaren har fixat en eftersändning. Om en person flyttar från en adress utan eftersändning så görs inga gratis tjänster, vilket innebär att informationen om att person har flyttat kommer inte finnas utan det är något brevbäraren i fråga märker själv när namnet försvinner från dörren. och därefter skickas brevet tillbaka till företaget. 

    Skulle du nu ha C/o och inte har ditt namn på dörren och inte gör en adressändring kommer antagligen posten att fortsätta delas ut eftersom det inte finns någon information om att du har flyttat från adressen. (en c/o måste inte ha sitt namn på dörren) 

    Även företag som skickar ut räkningar kan slarva med att söka upp den nya adressen om ingen eftersändning gjorts och i värsta fall fortsätter företagen att skicka till den gamla adressen och tillslut blir det en betalningsanmärkning. (detta är sällsynda fall men ta inte för givet att företagen ser till så att du får dina räkningar om du inte har eftersänding utan du får själv se till så att du får de räkningar du brukar få)

    Sen när det gäller villor, hus och radhus där det inte är ett måste att ha namn på brevlådan, så är det extra viktigt med eftersändning eftersom brev med ensklida adresser alltid ska delas ut til den angivna adressen. (förutom om det finns en aktiv eftersändning därifrån)   

  • aster

    Oj, det var ganska mycket olika bud i tråden. Själv vet jag precis hur det funkar, tror jag!

    1. Adressändringen är gratis. Den innebär att många stora företag och myndigheter kommer att ha din nya adress bara du går in på hemsidan och ändrar.

    2. Eftersändningen kostar. Om du inte väljer eftersändning så måste du på hemsidan kryssa i "Posten returneras till avsändaren utan eftersändning." Dock så kan du komma runt detta genom att ringa din brevbärare och säga att posten ska fortsätta delas ut på gamla adressen. Det funkar ju bara om du har en bundsförvant kvar där.  För att öka chansen att det funkar kan du sätta en lapp på dörren "Post till Karin Karlsson, tack.". 

    Så här funkade det när jag gjorde eftersändning senast, men texten på hemsidan kan ju ha ändrats.

  • Hertha
    Tjockisbullen2012 skrev 2010-10-18 20:30:46 följande:
    När en person ansöker om eftersändning så får postkontoren informationen i form av uppdateringar i de register som används, dessa registrer visar att personen i fråga har flyttat och att posten ska eftersändas. När posten eftersänds så klistras en etikett på brevet med den nya adressen och brevet skickas sedan vidare.

    Hertha: Brevbäraren får INTE veta utav svensk adressändring att mottagaren har flyttat om inte mottagaren har fixat en eftersändning. Om en person flyttar från en adress utan eftersändning så görs inga gratis tjänster, vilket innebär att informationen om att person har flyttat kommer inte finnas utan det är något brevbäraren i fråga märker själv när namnet försvinner från dörren. och därefter skickas brevet tillbaka till företaget. 

    Skulle du nu ha C/o och inte har ditt namn på dörren och inte gör en adressändring kommer antagligen posten att fortsätta delas ut eftersom det inte finns någon information om att du har flyttat från adressen. (en c/o måste inte ha sitt namn på dörren) 

    Även företag som skickar ut räkningar kan slarva med att söka upp den nya adressen om ingen eftersändning gjorts och i värsta fall fortsätter företagen att skicka till den gamla adressen och tillslut blir det en betalningsanmärkning. (detta är sällsynda fall men ta inte för givet att företagen ser till så att du får dina räkningar om du inte har eftersänding utan du får själv se till så att du får de räkningar du brukar få)

    Sen när det gäller villor, hus och radhus där det inte är ett måste att ha namn på brevlådan, så är det extra viktigt med eftersändning eftersom brev med ensklida adresser alltid ska delas ut til den angivna adressen. (förutom om det finns en aktiv eftersändning därifrån)   
    Surfade lite till, nä du har rätt är ingen eftersändning begärd vet man inte det. Sorry! Tack för rättningen!

    När jag jobbade som brevbärare var det på en liten ort vilket ledde till att jag hade koll på den vägen också. Men som brevbärare får du info om nya på området. Således borde du få info om nya som är inflyttade på gamla stället samt info om den nya adressen som TS ändrar till om det är en liten ort. Då ska du inte lägga breven på lådan på det gamla stället utan istället skicka tillbaka till avsändaren med meddelandet "Avflyttad, adressaten har ej begärt eftersändning".

    Om TS går ner till kontoret och berättar att hon flyttat får ni inte heller lägga breven på den gamla adressen. Om det kommer post till någon som inte är skiven på stället och namnet är okänt får man inte heller stoppa brevet i lådan.
  • Stormorsan

    Idag 5 1/2 månad efter inflyttning kom ännu ett brev till fd hyresgäst.

    Jag tänker inte höra av mig, inte heller "leka" brevbärare, jag lägger det helt enkelt på nåt bra ställe och avvaktar.

  • Gladskit

    Vi flyttade i somras och det var inget svårt val att välja eftersändning. I början fick vi rätt många brev med fel adress men som fått en sån där klisterlapp på sig om att vi flyttat, men sen några veckor tillbaka är all post rätt adresserad.

    En annan sak, vet inte om någon skrivit det, är att många företag gör regelbundna uppdateringar mot folkbokföringen. Så även om du själv inte hört av dig och gjort adressändring via deras kundtjänst exempelvis så får de signaler om att du flyttat och ändrar adressen.

  • Mandel
    Stormorsan skrev 2010-10-18 09:30:29 följande:
    Jag flyttade in i maj i ny lägenhet och gjorde adressändring samt eftersändning. Den som tidigare bodde i min lägenhet har inte eftersändning och jag får fortfarande hennes post ibland.

    Jag är inte intresserad av att agera brevbärare och skicka vidare post.
    Det ska inte fungera så.

    Jag pratade med dem härom veckan och de enda alternativ som fanns var att få eftersändning = betala eller att posten går tillbaka till avsändaren.
    Jag ville inte ha något av dem för jag tyckte att jag kunde ge killen som bott hos oss hans post när han ändå kommer hit för att jobba varje dag, men det gick inte.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • hallosan
    Stormorsan skrev 2010-10-18 09:30:29 följande:

    Jag flyttade in i maj i ny lägenhet och gjorde adressändring samt eftersändning. Den som tidigare bodde i min lägenhet har inte eftersändning och jag får fortfarande hennes post ibland.

    Jag är inte intresserad av att agera brevbärare och skicka vidare post.


    Du skulle ju kunna begära ut en lagringsavgift, eller så lägger du ut personens brev nånstans. Är ju inte ditt problem liksom..
  • Konservativ
    hallosan skrev 2019-05-23 09:06:01 följande:
    Du skulle ju kunna begära ut en lagringsavgift, eller så lägger du ut personens brev nånstans. Är ju inte ditt problem liksom..
    Man får ju hoppas att det ordnat sig på nio år....
  • hallosan
    Konservativ skrev 2019-05-23 09:18:21 följande:

    Man får ju hoppas att det ordnat sig på nio år....


    Man vet aldrig. Vissa saker tar tid, som i kommunen t.ex. De har haft ett potthål här i fem års tid.
Svar på tråden MÅSTE man ha eftersändning?