• Koppkaka

    Vad moraltanterna på FL har lärt oss idag:

    1. Att en öl/ett glas vin/en nubbe på ex. julafton gör dig till alkoholist.

    Fyll gärna på listan, det finns mycket att lära sig här på Familjeliv

  • Svar på tråden Vad moraltanterna på FL har lärt oss idag:
  • Monte
    Hypnotica skrev 2014-07-08 13:27:11 följande:

    Jag tänker inte ljuga om islam och jag skrev det jag hittade angående kvinnor och hijab och blir då anklagad för att försvara islam. Det verkar som den personen anser att man ska ljuga ihop saker om islam.

    Det tänker jag inte göra.


    Jag tror du ska läsa igen. Det var inte ditt inlägg jag citerade.
  • Hypnotica
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-08 14:29:55 följande:
    Mja. Eller familjerna som är ute och går i sommarvärmen, där pappan och barnen är klädda som vem som helst medan mamma går bredvid insvept i något oformligt tygbylte som ser ut att vara lika lämpligt för väderleken som en bävernylonoverall. En tyvärr alldeles för vanlig syn så här i sommartider.
    Om jag minns rätt, är heltäckande kläder i bomull lämpliga när det är varmt ute om man vill vara sval (så gick jag idag).

    Från den tiden jag lajvade, brukade jag gå i heltäckande linnekläder vilket svalkar duktigt mycket det med.

    //Solkänslig.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica

    "Det är lättja och okunskap som ligger bakom misären i Somalia.."

    Se där, jag trodde det var för att landet efter dikatur och ett ytterst ostabilt politiskt klimat som gör så att INGEN har fullständig kontroll över landet hade något med saken att göra....


    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • UniqueSnowflake

    Tja, fascinerande vet jag inte, men intressant kanske. Min åsikt är samma som skrevs i tråden efter att TS menade allvarligt att hon hade sex 4 ggr /person...

    Sett att TS skrivit indignerat på ett par ställen att kvinnan ifråga bara haft sex fyra gånger per år. Då skulle jag ännu mer dra öronen åt mig. Det skulle ju betyda att kvinnan har sex med en ny partner endast en gång - för att sedan hitta ny partner för sex - endast en gång... osv, fyra gånger per år, tjugo år i rad . Det låter verkligen osunt!


    Hypnotica skrev 2014-07-08 23:38:35 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/73574844-vad-t... Den här tråden är så fascinerande.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.

  • ica
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-08 14:12:30 följande:

    Klokaste du skrivit. Jag tycker synd om alla flickor som får sitta på stranden i skynken medan deras bröder får simma och plaska. Pga nåt som inte ens står i Koranen.


  • P30
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-08 13:16:48 följande:
    Man behöver inte göra det, det klarar islam alldeles utmärkt själv. Svartmåla alltså. 

    Det är dock nästan det jag har svårast att begripa med invandringsdebatten i dagens Sverige - att folk verkar så likgiltiga inför, eller till och med positiva till, islam. Som om de normer som råder i de flesta länder där islam är statsreligion skulle vara något att sträva efter. Nej, religion i allmänhet och islam i synnerhet ska ha så lite plats som det bara är möjligt i ett samhälle som vill kalla sig modernt.

    Här tror jag att du råkar skriva något alldeles förståndigt, lite av misstag?
    Det är inte tron i sig som gör något dåligt. Som muslim är man ofta mild, tolerant och vill andra väl. Jag har träffat många som varit väldigt goda människor - och som strävat efter att leva väl.

    För det första är det skillnad på religion och tro. Tro skapar generellt goda människor. Religion är det som händer på vägen när man institionaliserar människors tro och försöker bunta ihop det de tror på.

    Det religion skapar (gäller förstås inte bara religion...) är normer. För att hålla ihop ett samhälle är normer mer eller mindre livsviktigt, men för personerna i det kan det bli väldigt dåligt. Praktiskt taget alla våra normer är färgade av vår religion. Det man kan se i många fall är ju att de normer som skapas oftast är gemensamma mellan religionerna. Det har därmed knappast något med religionen som sådan att göra, utan är snarare ett uttryck för att maktens män sett skapat lagar baserat på tro/religion för att kontrollera sina undersåtar. När en lag funnits en period skapas normer och det är egentligen bara när normer och lagar krockar som det blir problem.

    Det kan man ju se tydligt här på FL. Man blir inte stenad om man är otrogen även om normen är att det är bland det felaste du kan göra. Då blir folk upprörda. Om någon hade fyllekört, fått ett fängelsestraff och berättat om det i forumet hade ingen brytt sig - norm och lag är i samklang.

    Extra tydligt är det om man inte förstår den andra personen. Andra människor som varit otrogna har (oftast) en något större förståelse för att den personen, i den situationen gjorde ett dåligt val, men att det faktiskt kan hända.


    För andra, speciellt unga, som aldrig ställts inför situationen, blir det brösttoner.

    Detsamma gäller islam och muslimer. Om man har religiös bakgrund, eller umgås med många muslimer tror jag inte att man generellt ser islam som tro som ett problem överhuvudtaget. När Islam är en religion och när islams normer krockar med våra normer, då blir det ett problem.

    Om vi istället ser det som att om denna diskussion hållts runt väckelseperioden i Sverige i slutet av 1800-talet, då hade praktiskt taget inget av det vi blir skrämda av / irriterade på varit någon issue. Såklart hade det varit konstigt med kläder och annat, men det hade funnits oerhört mycket större likheter mellan normerna i samhället och de normer de hade - och i många fall hade man säkert samarbetat för att nå samma mål.

    Idag, när vi är sekulariserade och att tro är något fult, något som bara korkade människor gör, då blir det dubbelfel. Normen är ju att vara vetenskapsfetischist. Dels tror de (=är lite korkade), dels tillhör de en religion (vilket ju ingen gör, alla skall tänka själva), dels klär de sig avvikande, dels har en del svårt med språket och har svårt att göra sig förstådda. Och dels är deras normer "fel" enligt vårt sätt att se det.

    Vi kan ju förhålla oss på två sätt: att göra det fult att prata om det och inte våga säga något, att acceptera precis allt, men att distansera oss - och inte heller prata med dem, eller säga att allt är dumt och skicka tillbaka alla som inte är rågblonda och tycker som vi i oceanen.

    Eller så kan det kanske finnas något mellanting.

    Sorry för off-topic-posten. Glömde att vi befann oss i sandlådan, men ironi och satir gör sig bäst när det är uppblandat med allvar. Eller? :)


    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Esma Sultan
    Monte skrev 2014-07-08 12:27:01 följande:
    Blablabla.

    Utan den där pissreligionen skulle i n g a barn behöva utsättas för sexuell objektifiering. Punkt. Sluta försvara skiten.
    Det var inte dig jag svarade så lägg dig inte i.
  • Esma Sultan
    P30 skrev 2014-07-10 09:28:16 följande:

    Här tror jag att du råkar skriva något alldeles förståndigt, lite av misstag?
    Det är inte tron i sig som gör något dåligt. Som muslim är man ofta mild, tolerant och vill andra väl. Jag har träffat många som varit väldigt goda människor - och som strävat efter att leva väl.

    För det första är det skillnad på religion och tro. Tro skapar generellt goda människor. Religion är det som händer på vägen när man institionaliserar människors tro och försöker bunta ihop det de tror på.

    Det religion skapar (gäller förstås inte bara religion...) är normer. För att hålla ihop ett samhälle är normer mer eller mindre livsviktigt, men för personerna i det kan det bli väldigt dåligt. Praktiskt taget alla våra normer är färgade av vår religion. Det man kan se i många fall är ju att de normer som skapas oftast är gemensamma mellan religionerna. Det har därmed knappast något med religionen som sådan att göra, utan är snarare ett uttryck för att maktens män sett skapat lagar baserat på tro/religion för att kontrollera sina undersåtar. När en lag funnits en period skapas normer och det är egentligen bara när normer och lagar krockar som det blir problem.

    Det kan man ju se tydligt här på FL. Man blir inte stenad om man är otrogen även om normen är att det är bland det felaste du kan göra. Då blir folk upprörda. Om någon hade fyllekört, fått ett fängelsestraff och berättat om det i forumet hade ingen brytt sig - norm och lag är i samklang.

    Extra tydligt är det om man inte förstår den andra personen. Andra människor som varit otrogna har (oftast) en något större förståelse för att den personen, i den situationen gjorde ett dåligt val, men att det faktiskt kan hända.


    För andra, speciellt unga, som aldrig ställts inför situationen, blir det brösttoner.

    Detsamma gäller islam och muslimer. Om man har religiös bakgrund, eller umgås med många muslimer tror jag inte att man generellt ser islam som tro som ett problem överhuvudtaget. När Islam är en religion och när islams normer krockar med våra normer, då blir det ett problem.

    Om vi istället ser det som att om denna diskussion hållts runt väckelseperioden i Sverige i slutet av 1800-talet, då hade praktiskt taget inget av det vi blir skrämda av / irriterade på varit någon issue. Såklart hade det varit konstigt med kläder och annat, men det hade funnits oerhört mycket större likheter mellan normerna i samhället och de normer de hade - och i många fall hade man säkert samarbetat för att nå samma mål.

    Idag, när vi är sekulariserade och att tro är något fult, något som bara korkade människor gör, då blir det dubbelfel. Normen är ju att vara vetenskapsfetischist. Dels tror de (=är lite korkade), dels tillhör de en religion (vilket ju ingen gör, alla skall tänka själva), dels klär de sig avvikande, dels har en del svårt med språket och har svårt att göra sig förstådda. Och dels är deras normer "fel" enligt vårt sätt att se det.

    Vi kan ju förhålla oss på två sätt: att göra det fult att prata om det och inte våga säga något, att acceptera precis allt, men att distansera oss - och inte heller prata med dem, eller säga att allt är dumt och skicka tillbaka alla som inte är rågblonda och tycker som vi i oceanen.

    Eller så kan det kanske finnas något mellanting.

    Sorry för off-topic-posten. Glömde att vi befann oss i sandlådan, men ironi och satir gör sig bäst när det är uppblandat med allvar. Eller? :)


Svar på tråden Vad moraltanterna på FL har lärt oss idag: