• Bottis

    Är ridning en sport?

    Är själv en kvinna som rider och som tycker att ridning är en sport. Begriper inte när personer talar om för mig att det inte är en sport. Hur tänker dem?

    Vad säger ni här på FL? Motivera gärna ert svar.

    Är ridning en sport? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ridning en sport?
  • Bottis
    Snowfleak skrev 2011-02-02 22:12:59 följande:
    Självklart! Vad skulle det annars vara?
    Det undrar jag med

    Har träningsvärk varje gång jag ridit.  
  • Bottis

    Begriper heller inte varför man inte får friskvårdsbidrag för ridning på arbetet. Det är galet.

  • Bottis
    GulTussilago skrev 2011-02-02 22:17:59 följande:
    Hörde att det var ändrat! (men har inte kollat så det verkligen är så)
    Är det? Inte på mitt arbete, blir hetsiga diskussioner kring detta när friskvårdsbidraget tas upp. Hoppas du hört rätt och det kommer till min arbetsplats
  • Bottis
    TheReLe skrev 2011-02-02 22:20:01 följande:
    Ja, ridning är sport, liksom dans tycker jag, men där kan man inte heller få friskvårdsbidrag...
    Va, får man inte. Dans är ju också sport och friskvård.
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-02 22:22:14 följande:
    Nej, det är en hobby, precis som golf, schack och biljard.
    Rider du själv? 
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-02 22:25:31 följande:
    Nej, jag leker inte med maten.
    Då förstår jag varför du säger att det är en hobby. Tycker du ska testa att "leka" med maten.
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-02 22:29:44 följande:
    Har testat ett par gånger. Farliga både fram och bak,obekväma på mitten och tar alldeles för mycket tid och pengar.
    Haha, nästan så jag tror att det är min make som sitter bakom ditt nick, ungefär likadana åsikter
  • Bottis
    Stinky skrev 2011-02-02 22:31:39 följande:
    Precis. Det är ju värsta motionspasset!
    Ja, svetten lackar när man ridit ett pass, härligt
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-02 22:31:48 följande:
    Ridning i sängkammaren då?Flört
    Det är ett nöje
  • Bottis
    vackrastarflow skrev 2011-02-02 22:30:46 följande:
    Och ja, ridning är en sport och att man inte kan få friskvårdsbidrag för det är bullshit. Det är ju tom så att läkare ordinerar det till tex handikappade pga den välgörande effekten (både fysiskt och psykiskt).
    Ja, knepigt det där med friskvårdsbidrag. Känns lite förlegat att tanken om att det är dyr materialsport spelar in. Hockey är också dyr materialsport. 
  • Bottis
    GulTussilago skrev 2011-02-02 22:39:01 följande:
    =det borde ju inte spela skatteverket nån roll om man går på friskis och svettis eller rider.
    1000 kr är ju ändå 1000kr!
    Precis.
  • Bottis
    vackrastarflow skrev 2011-02-02 22:40:23 följande:
    Ja och jämför med många gyms dyra års/månadskort...

    Jag brukar aldrig köra detta kortet, men eftersom ridsport (ja ridSPORT) ligger mig varmt om hjärtat så kör jag på det: ridning är topp 3 i listan av antal utövande av sporten i Sverige, de andra två är fotboll och ishockey. Skillnaden? Den största delen som utöver ridsport är kvinnor/flickor. Hade det varit mer män inom idrotten lovar jag att vi hade fått friskvårdsbidrag för den... Precis som du säger är ishockey en dyr materialsport också. Man kan liksom inte åka ut på isen med knäskydd och 250-kronorsskridskor.
    Ja, hela tanken känns förlegad och som du säger. Om det var fler män så hade det nog sett annorlunda ut. Men å andra sidan, segling är kanske inte så kvinnodominerande, inte golf heller så teorin kanske faller men ridning i sig får ju ofta sämre stöd av kommuner än vad grabbarnas hockeyhallar får.
  • Bottis
    vackrastarflow skrev 2011-02-02 22:52:46 följande:
    Jo men tex segling har inte lika många utövare som ridsporten. Golf vågar jag inte uttala mig om, men tror inte heller det når upp till ridsportens utövare.

    Har nog lite ilskna känslor från när jag var liten och man fick kämpa för sin sport. Inget visades på TV (har blivit mycket bättre nu) och man fick inget utrymme i tidningar osv. Jättekul att det blivit en ändring på det nu men samtidigt ligger det fortfarande efter väldigt mycket. Tänk på alla dessa kids (och vuxna) som älskar ridning!
    Ja, nu kan man se hästsport ganska ofta ju och en ryttare är med i Let's dance Kom ihåg att jag var överlycklig när jag var liten och det visades någon hästhoppningstävling.
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-02 23:01:34 följande:
    Hoppas jag inte trampar på nån tå nu...
    Men varför är alla hästtjejer så fanatiska? Minns på lågstadiet då ALLA tjejer (utom jag) alltid skulle rita en häst så fort man skulle rita nåt. Inte skulle alla killar rita fotbollar.Precis ÖVERLYCKLIG. Är små hockeykillar överlyckliga att se en match på tv?
    Vad är det med hästar som gör att de ständigt finns i huvudet på tjejer? (hästtjejer menar jag då)
    Vet inte om jag är fanatisk, började rida när jag var 29 När jag var liten var det en dröm jag hade men det var ingen dröm jag kunde uppfylla, för dyrt för mina föräldrar så jag antar att det var därför som jag blev så glad när jag iaf fick se hästar på TV. 
  • Bottis
    Argo skrev 2011-02-03 09:53:31 följande:
    För att det är för mycket pengar inblandat. Det är inte allmänt tillgängligt.
     
    Du får inte friskvårsbidrag för segling heller
    Vad spelar det för roll om 1500 går till ridlektioner eller till gymkortet? Det är pengar oavsett till vilken sport det går till tänker jag. Gymmet respektive timmarna på hästryggen ger fysisk träning och får mig att må bra i kropp och själ.

    Segling och golf borde för övrigt också räknas in i friskvårdsbidraget, min personliga åsikt.
  • Bottis
    Blå damcykel skrev 2011-02-03 14:52:06 följande:
    vad anser du då om sportfiske? om jag ligger på rygg på en brygga och metar aborre?
    Visst, det är lika mycket friskvård som massage, om inte mer.

    Att ligga på rygg på en brygga en solig dag och meta abborre anser jag dock inte vara sport. Det är snarare en njutning och vård av själen. 
Svar på tråden Är ridning en sport?