Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    400 kr i kuvertavgift?

    mylife skrev 2011-03-07 17:16:39 följande:
    Så ni förväntar er att gå på en fest där brudparet har betalt 400-800 kronor per kuvert och ni ska ge en bröllopspresent som har ett värde av ca 250 kr eller mindre. Vad köper ni då (nyfiken)? Låter krasst att komma med en sådan billig present.

    Om ni får komma gratis på ett bröllop som kostar ca 250 kr per kuvert (brudparet betalar). Detta är ganska billigt (pratar Sthlm nu) men troligtvis pga priset så ligger bröllopet "in the middle of nowhere" så det blir att ta taxi hem 500-800 kronor. Kanske t o m dit.
    Jag förväntar mig inte att bli bjuden och att värdparet (brudparet eller något annat par) skall se sin tillställning som ett nollsummefest.
    De gånger jag har haft fest så har jag inte räknat värdet på presenterna, det har räckt med att de kommer (de hade varit lika välkomna om de plockat vilda blommor på vägen)

    Nej, ställer man till med en fest, då får man stå för notan och inte räkna med att få igen pengarna i form av presenter.
  • sextiotalist
    Jennie med ie skrev 2011-03-07 23:52:08 följande:
    Ska vi fortsätta jämföra?
    Går man på restaurang kan man själv välja var man ska äta och vad man ska äta/dricka och lägga ut pengar på...

    Och vad man får på fin restaurang har inte nödvändigtvis nån betydelse alls, vad säger att folk om de inte blivit "bjudna" på bröllopet istället gått på fin restaurang för motsvarande pengar?
    Exakt, skulle man var tvungen att betala 400 per person, då vill jag också vara med och bestämma menyn och vad jag skall dricka till.
    Dessutom brukar inte mina restaurantnotor sluta på 400, jag har kunnat äta förrätt. efterätt och ett glas vin till och hamnat under den summan. Många restauranter brukar ha färdiga menyer för ett bra pris.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-03-08 08:41:06 följande:
    Fast jag antar att många tycker att det faktiskt blir ett hål i plånboken och att det är därför det diskuteras. För det är väl inte bara idén om att betala för maten det handlar om? En principsak.....?
    Som fd långtidsarbetslös så hade det inneburit ett rejält hål i kassan. Om jag hade blivit bjuden till en fest med kuvertavgift i den storleken så hade jag sagt nej oavsett som. Det är liksom ointressant om folk betalar 1500 för en utekväll, när sådant finns i ens budget öht (vilket jag tror är vanligt)

    Att resonera som vissa gör, en kväll på krogen, inga presenter under 500 etc, är föraktfullt mot dom som kämpar med att få vardagen att gå ihop.

    Jag inser mer och mer att jag är lyckligt omgiven av vänner, som kommer både från ytterst bra ekonomiska förhållande (en del är mångmiljonärer) och desto tuffare situation (en väninna med endast sjukpension, väldigt låg).
    De som har en förmögenhet är ödmjuka nog att inse att alla inte har dessa förutsättningar som de själva har.
    För dessa är det viktigaste att man är med när de firar deras viktigaste dag och inget annat.
    Nu är situation ändrad, men förståelsen har jag fortfarande
  • sextiotalist
    realist skrev 2011-03-08 14:37:02 följande:
    Det är ju en väldigt stor skillnad på att spendera några hundralappar eller dryga tusenlappar mot väldigt många tusenlappar.

    Vill man inte sponsra brudparet kan man gott sitta hemma och sura eller beklaga sig på internetforum. I annat fall kan man betala och se glad ut och få möjligheten att ta del av en fin upplevelse. 
    När vi var arbetslösa så var 400*2 ett omöjligt belopp för oss att betala, OK, vi kunde skippa några räkningar, eller levt på havregrynsgröt eller så.
    Men snål som jag är så föredrog vi att se till att vi kunde äta hemma, tog ansvar för vår son.

    Ja, jag tackade nej till flera tillställningar under den tiden, som var gratis, för jag hade inte råd med resan. Snålt, tja, då får det vara så.
  • sextiotalist
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-08 17:45:41 följande:
    Ha ha ha.
    Jag startade några sådana trådar för några år sedan där jag frågade hur folk skulle ställa sig till ett bröllop med korvgrillning som "middag" och majoriteten spydde galla över det.
    De skulle minsann inte ge det brudparet någon bröllopspresent om allt DE fick var grillad korv.

    Folk verkar vara så jävla giriga. (syftar nu till korvgrillningen).
    Jag hade gladeligen gått på bröllopet, även om jag inte uppskattar grillad korv. Men är det naturmänniskor som gifter sig och deras dröm är att samla sina vänner kring en jättelägereld och man vet om det, så man kan klä sig därefter, helt OK. Däremot hade jag artigt tackat nej till en övernattning i tält, för jag avskyr sova i tält
    Som bröllopspresent hade jag köpte något som passade naturmänniskor.
  • sextiotalist
    Välvillig skrev 2011-03-08 17:59:11 följande:
    Jag vill verkligen inte äta korvsoppa med knäcke. Jag vill ha bra mat och bra vin och bidrar gärna med pengar.

    Är det kuvertavgift köper man väl en billigare present? Eller?
    Jag har varit på flera enkla bröllop, kanske inte med korvspad och knäcke, men hemmagjorda bufféer som var väldigt enkla och även på en mottagning där det endast var lite plockmat (middag för de närmaste senare). Jag tyckte det var lika trevligt varje gång, hur enkelt det än har varit
  • sextiotalist
    Välvillig skrev 2011-03-08 18:10:55 följande:
    Jag skulle föredra kuvertavgift och en riktig middag med påföljande dans. Att få gå hem 1900 för att den närmaste släkten ska äta middag är inte roligt alls. Hur 17 kan du tycka det är en bättre lösning?
    Jag föredrar att fira som brudparet vill, om jag skulle vilja ha middag med dans, då fixar jag det själv. Förväntar mig att andra skall fixa det åt mig.
    Jag föredrar enklare tillställningar utan kuvertavgift, kanske för att jag är totalt ointresserad av att betala en massa pengar för mat och dryck som jag inte kan styra över.
    Jag betalar ogärna överpriser på restauranter också. Max 200-250 kronor tycker jag det är värt att lägga på ett restaurantbesök.
  • sextiotalist
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-08 18:16:41 följande:
    Men där säger du emot dig själv lite.
    1. Jag föredrar att fira som brudparet vill,
    2. Jag föredrar enklare tillställningar utan kuvertavgift, kanske för att jag är totalt ointresserad av att betala en massa pengar för mat och dryck som jag inte kan styra över.

    Om brudparet nu vill fira på ett sådant sätt som gör att de har kuvertavgift, föredrar du inte då att fira som de vill?
    Tja, nu har jag inte den ekonomin så jag kan betala 400 för ett bröllop plus det som kommer till. Nu har jag aldrig varit med om kuvertavgift till bröllop så det har inte varit aktuellt. Däremot har jag avstått från fester, för att jag har inte haft råd.
    De gångerna jag har betalt en slant är när det varit ingenjörsfester i min ungdom, men då har det varit ett helt gäng man firat av på en gång (kanske 10 stycken) och man har inte haft några andra att tänka på mer än sig själv. Men även där har jag sagt nej, då det har hänt att jag inte haft råd eller inte lust att hosta fram pengarna för jag inte hade den relationen till de som firade så jag kände att det var värt pengarna.

    Nja, det är nog mer en kulturfråga för mig, för mig är det så otänkbart att kräva en kuvertavgift så jag skulle nog bli väldigt chockad.
    Men jag är fortfarande inte intresserad av att betala pengar för mat som jag inte kan styra över. Om du vet hur många middagar jag har gått hungrig från, för att har svårt (då menar jag att jag kräks) för vissa rätter.
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2011-03-08 18:25:57 följande:
    Det går ju alldeles utmärkt. Att gifta sig är gratis. Däremot har det ju (tyvärr) blivit mode med stora flådiga bröllop. I stor kontrast med smörgåstårta med närmare familj och vänner resp knytkalas med studentkamraterna som inte var alltför ovanligt för ett antal år sedan bland dem som inte tillhörde mer burgna familjer.
    Och bland som tillhörde välbärgade familjer, det var liksom en ära att fixa sådant själv och inte ha drömmar som man var tvungen att skuldsätta sig för att uppfylla eller kräva att andra betalade för.
    Min syster och svåger hade ett superbröllop med över 100 bjudna och betalade allt själva, med middag och dans med levande orkester.
    Däremot fick min mamma och hennes svärföräldrar vacket betala för dom gästerna som de ansåg skulle vara där, som min syster och svåger inte hade en relation till. Gammal kusin som vi aldrig träffat, en väninna till mamma som min syster inte tyckte om och sådant
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2011-03-08 18:35:13 följande:
    Tror vi har den springande punkten där, med "kulturfrågan". Det handlar liksom inte om pengarna i sig, som man kan ha eller itne, utan om att ha "inträde"  för inbjudna gäster till ett eget firande. Min ryggradsreaktion är det att jämställa med att ta betalt för smörgåstårtan när du har dop eller när ditt barn tar studenten vilket inte heller känns ok för mig.
    Eller förvänta sig presenter i så att det går jämnt ut.

    Jag kan lugnt säga att min senaste fest gick rejält back om jag ser till presenterna, men plus om jag ser till trevnaden (väldigt mycket plus om jag säger så)
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-03-08 19:51:45 följande:
    Om det är ens bästa väns bröllop så bör man väl ändå köpa en bröllopspresent om det inte är kuvertavgift så vad är skillnaden..? Mer pinsamt att komma på ett bröllop som det bjuds mat på och komma utan present ju... Hur tänker man?

    Om nån skulle bjuda på korvsoppa eller bara rulltårta på sitt bröllop så skulle jag hellre betala en kuvertavgift för att få god och riktig mat...
    Själv skulle jag föredra korvsoppa framför rådjurssadel eller ännu värre ren. Lägger man dessutom till chevréost och balsamvinäger, då blir det direkt en färd till närmaste korvkiosk Flört
  • sextiotalist
    Winnertaco skrev 2011-03-08 20:01:52 följande:
    Jag för min del föredrar vad som helst (nåja) att äta före en lång, tråkig 3-rätters med sittande bord.
    En trerätters kan vara superkul, om det är rätt sällskap. Med sånger och roliga tal kan det vara riktigt underhållande. Men ofta är det så att ju mer uppstyltat, ju tråkigare sammankomst.
  • sextiotalist
    Winnertaco skrev 2011-03-08 20:14:25 följande:
    Det är (enligt mig) inte okej att vilja ha ett bröllop man egentligen inte har råd med, men ändå besluta sig för att ha det och kräva pengar av gästerna.
    Det kan jag hålla med om, med kompromissen att man kan t.ex be om ett bidrag till festen istället för present (men då inget fastställt belopp) eller be folk bidra med den alkohol de tänkt dricka, för ofta är det det som är dyrast.
    En annan kul idé, det är att ha knytkalas, det kan bli jättespännande och jättekul. Dvs om man vill ha många att fira den dagen med, men inte har ekonomi för det.
  • sextiotalist
    Empabempa skrev 2011-03-08 22:22:58 följande:
    Läser en massa inlägg där personer i vissa situationer har råd med 800:- i kuvertavgift medan andra både skulle kunna ha råd med det + present. Men är inte den diskussionen egentligen lite konstig.

    Det beror ju helt på ens livssituation och om jag skulle ha bröllop så skulle jag vilja kunna bjuda mina nära och kära oavsett hur mycket pengar dem har. Då skulle jag tycka att det rimligaste vore att jag bjöd på den festen jag själv arrangerar och där skälet är att fira mig, och då låta gästerna ge valfri gåva - måvara om det är ett virkat överkast eller en Orreforsskål eller pengar till resa. Men jag vill inte att någon ska känna att de inte har råd att komma.
    Så känner jag också när jag ställer till med något som jag vill ha mina vänner med på, de viktigaste är att de kommer.
    Om jag någonsin kommer gifta mig med min sambo, då kommer vi nog inte ha bröllopet där vi bor, för det är för långt bort från de vi känner bäst.
    Då blir det nog i Stockholm, så att de flesta kan komma
  • sextiotalist
    mosterYster skrev 2011-03-09 09:56:59 följande:
    Tycker nästan att det är skönt med en angiven summa. Jag själv frågar mig alltid "är det här för snålt? Borde jag ge mer?" när jag ska köpa bröllopspresent. Vi ger för mellan 500 och 800 kr. Har parret önskat sig pengar till bröllopsresa eller annat ger vi 500 kr rätt och slätt. Och jag har lite dåligt samvete över att det är för snålt. Bättre då att ta kuvertavgift och sen vet man att de är nöjda!
    Jag har aldrig gett något så dyrt till någon alls, undantaget då min systers bröllopspresent och vår egen nuvarande tonåring.
    När det gäller presenter, oavsett jämn födelsedag eller bröllop, max 250 (jag förväntar mig inte heller några dyra saker när jag ställer till med fest heller)
  • sextiotalist
    mosterYster skrev 2011-03-09 10:41:57 följande:
    Fast vi ger ju 500 som par, det blir samma sak som om du ger 250 som singel.
    Jag är sambo och vi ger 250 max som par, precis om de flesta av våra vänner och släktingar gör.
  • sextiotalist
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-09 10:51:46 följande:
    Jag har nog aldrig gett någon en bröllopsgåva för under 1000kr. Så det kanske är därför vi reagerar olika på kuvertavgiftssumman.
    Jag har aldrig, förutom till vårt barn, köpt en gåva som kostar så mycket. Men nu är jag uppvuxen med att gåvor skall vara genomtänkta, men enkla.

    Trots mina föräldrars bra ekonomi fick vi inte mycket julklappar och framför allt inte dyra, inte heller fick vi flådiga presenter.

    När vi firar födelsedagar, så är det ofta en liten enkel gåva som överlämnas
  • sextiotalist
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-09 11:10:55 följande:
    Jag är inte heller uppfostrad med att vi fick massvis med flådiga saker (5 syskon och till stora delar 1 inkomst då mamma studerade under 4 år av min tonårsperiod gjorde att det inte fanns pengar till det).
    Men jag köper ändå lite dyrare saker, det jag hittar som jag tycker passar är oftast dyrare och köper jag efter önskelista plussas det ihop tills vi når en tusenlapp.

    Vad gäller mitt egna barn, som gror så fint i min mage just nu, så kommer vi vara hårda med att familjen inte köper massvis med prylar i julklapp utan hellre en sak utav bättre kvalitet. Med många syskon så blir det en del klappar ändå.
    Lika gäller födelsedagspresenter.
    Vi kommer inte heller köpa massvis med saker utan en mer vettig sak.
    Nu måste jag erkänna att när jag var i den åldern då jag var mycket på bröllop, då fanns det inte ekonomi för sådana belopp.
    Men jag tror det är olika på olika umgängesformer, vad jag minns från min systers bröllop så var det inte mycket dyra saker, det dyraste de fick av vännerna var en skottkärra (som de var väldigt, väldigt glada för)
  • sextiotalist
    Winnertaco skrev 2011-03-10 12:40:26 följande:
    Jag har hört det resonemanget också, men avfärdat det som samma larv som kuvertavgift. I min värd bjuder man för att man VILL, inte för att man förväntar sig att bli bjuden tillbaka. Och om jag bjuder så förväntar jag mig varken presenter eller betalning för det.
    Så är det i min värld också, man bjuder folk för att man vill dela något med dom, en trevlig händelse (födelsedag, dop, bröllop, nytt arbete eller vad som helst), jag förväntar mig varken presenter, pengar eller igenbjudningar.

    Nu hade vi ett dilemma, min sambo fyllde jämnt och vi begränsade festen till de närmaste och han önskade sig en större grej, lite dyrare.
    När de bjudna frågade vad de skulle köpa då sa jag att han önskar sig "det" och vill ni vara med och kan ni bidra med vad ni känner för, men för oss räcker det med att ni kommer.

    Det konstiga var att folk kom med kuvert med pengar som totalt betalde presenten och festen, inget vi hade förväntad oss och inget vi hade krävt.
    För oss som hade det tufft ekonomiskt så var det givetvis en lättnad, men det tog ett tag innan vi kunde känslomässigt acceptera att gästerna hade betalt det kalas som vi skulle stå för, för det kändes väldigt fel.
  • sextiotalist
    Anonym (Så gulligt) skrev 2011-03-11 01:57:26 följande:
    Vilka generösa vänner ni måste ha, förstår att det tog ett tag innan ni kunde acceptera det känslomässigt,snacka om riktiga vänner alltså.

    I vår värld skulle våra släktingar och bekanta aldrig "betalat" det. Har heller aldrig fått en fråga vad vi önskar oss, och har dom ej fått tårta och en massa gott på bordet skulle vi inte bli firade alls. Känns lite som " Tja ni kan få present mot att ni bjuder på mat, dryck, desser med mera och det kan jag tycka är fel.
    Jo, visst var det så. Och som du skriver, det känns fel att byta present mot en middag. Som jag skrev så var hade vi sagt att det viktigaste var att de kom, inte att de hade present med sig.

    Jag har lovat mig själv att om en god vän har det tufft så skall jag försöka göra något liknande tillbaka, det behöver inte vara på exakt samma sätt, men ge en guldkant på tillvaron på något sätt.
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?