• grusta­g
    Äldre 11 Mar 08:23
    65898 visningar
    20 svar
    20
    65898

    S-CDT vad är det?

    Har man fått utslag på CDT prover, så har man oftast bra problem med alkohol.
    Undantag finns alltid.

    Själv tagit 30 såna här prover med helg drickande och aldrig någonsin fått utslag på dessa prover.
    Läkaren vägrade tro på det jag sa eller resultatet av proverna.
    Och då är min slutledningsförmåga som så att även läkaren vet att detta är ett mycket trubbigt medel att avgöra om man dricker.
    Spritdrycker har större förmåga att påverka dessa prover.

    Läkaren fick lång näsa senare när det kom fram till att det itne var alkoholens fel att leverprover var skyhöga.
    Och tyvärr gav mig mycket pga att han inte utforskade alla möjligheter.
    Att bara anta att patienten ljuger är ju komiskt, sett det ofta inom vården tyvärr.
    tom en nykterist ville en läkare ge antabus, och fick bli bra arg innan läkaren ens brydde sig om annat.

  • grusta­g
    Äldre 11 Mar 11:34
    #4

    Ni får överklaga och kräva ett nytt prov.
    Och vara med själv och intyga att det är heltokigt och felaktigt.

    Om nu värdet stämmer så finns det bara 2 alternativ, det ena som du sa heltids alkoholist.
    Eller sjukdom?, vet inte sjukdom kan fastna på CDT-proverna:

    ALAT gör det för det är mer ett generellt prov som massor av sjukdomar påverkar.
    Det var därför läkaren var på mig och sa att jag drack för mycket.
    Vilket jag inte gjorde, och fick sen bevisat att så inte var fallet.

    Det som blir så förjävligt med detta är ju att nu kommer dom fortsätta straffa din sambo pga detta.
    Om ni nu inte lyckas lösa det.

  • grusta­g
    Äldre 11 Mar 15:23
    #8

    Prata med eran läkare och presentera er historia.
    Avkräv honom varför CDT provet är så högt och du kommer få upprepa flera ggr att det inte existerar ett alkoholmissbruk.
    Du måste givetvis vara med, att ta din sambos ord på det hela lär han INTE göra.

    1% Av den Svenska befolkningen har förhöjda CDT-värden som normalt.
    Om det kan flukerare som har förhöjda värden utan alkohol eller inte vet jag inte.
    Dom påstod i vårdguiden för sthlm att inte finns andra sjukdomar som kan höjda CDT.
    Är alltid suspekt på sådana utallande i just dessa frågor.

    Dom sa man får dricka 1 flaska vin per dag i misnt 2 veckor för att värdet ska bli förhöjt.
    det lsäte jag på flera ställen.

    När var det senaste provet innan detta?
    Om nu läkaren säger han har ett värde som kan liknas vin en heltids alkoholist, så kanske man kan använda gamla prov att referea till som normala.

    Frukansvärd situation ni har nu hamnat i, läkare vet om att detta är ett trubbigt verktyg.
    Men nu när det är tvärtom, så är ju dom säkert tvärsäkra på sin sak.
    Får la hoppas att din sambo tillhör dessa 1%.

    Lycka till och berätta sen hur det går för er, ska bli intressant hur de kommer tackla frågan.
    Och lägg er inte platt ner, utan kämpa!
    För gör ni inte det så kommer ni bli överkörda så det står härliga till :/
    Vilken ni kanske blir ändå :'(

  • grusta­g
    Äldre 12 Mar 17:30
    #12

    HItta ett gammalt CDT-prov på mig nu, var 0,6 och fullkommligt säker på att jag drack som vanligt då(dvs inte uppehåll).
    Referens värde var då 0-1,9, är det samma idag?
    För uppehåll körde vi 3-4 månader för att se om det påverkade leverproverna.
    Visst påverkade, men någon tiondel bara.
    Och då var jag uppe på 5-6 på ALAT.

  • grusta­g
    Äldre 17 Mar 19:14
    #14
    Anonym skrev 2011-03-17 07:35:19 följande:

    Ville bara skriva en liten uppdatering..


    Har pratat med en överläkare inom detta nu som säger att med den mängden alkohol han druckit kan han få förhöjda värden - ja, men INTE såpass höga som dom är. Så nu blir det en total utredning på honom för att se vad som kan vara konstigt, om det nu är något. Men det känns iallafall bra.


    Hoppas det leder någonvart bara.


    Du skulle poängtera att det har varit ett lågtalkoholintag hela tiden.
    Så varför springer värdet iväg nu för frågar man sig.
  • grusta­g
    Äldre 17 Mar 19:32
    #16

    Om du är berusad och blåste promille i en alkoholmätare, innebär inte förhöjt CDT värde.
    Som jag under alla år med alla mina CDT prover, aldrig haft ett förhöjt värde.
    Medans nyterister kan ha höga värden.

    Läkare vet redan att dessa värden är svåra och opålitligt värde för avgöra missbruk.

Svar på tråden S-CDT vad är det?