• Munchies

    Ni som lider av psykisk ohälsa, vad arbetar ni med?

    Jag är bland annat bipolär och jag har stora problem med att hitta ett yrke som passar mig. Är villig att gå på högskola, tror jag. Är lite rädd för att jag inte är tillräckligt begåvad och det ska vara för svårt. Har dock haft väldigt bra betyg tidigare, när jag haft friska perioder.

    Jag har sedan jag var mycket ung tänkt att arbeta som socionom. Har fortfarande den drömmen, men jag börjar inse att det inte kommer att funka. Har mycket i mitt bagage, och jag har svårt att se hur jag ska klara av olika påfrestningar. Har varit med om det mesta som man söker hjälp för och jag har väldigt mycket kunskap om människors olika problem, psykiatri och allmänt socialt arbete. Det är även ett starkt intresse. Men hur ska jag klara av att t.ex. jobba med barn som farit illa när jag själv har farit illa som barn? Tror risken finns att jag river upp gamla sår och kanske förvärrar min sjukdom. Det är trots allt en sjukdom som inte försvinner och även om man är bra medicinerad så finns det ju olika faktorer som kan få ett sjukligt skov att komma.

    Ni som mår dåligt på något vis, vad arbetar ni med? Om ni har gått på högskola, hur var det för er? Hur yttrar sig er psykiska ohälsa? Trivs ni med ert yrke?

  • Svar på tråden Ni som lider av psykisk ohälsa, vad arbetar ni med?
  • Munchies
    Anonym (Lina) skrev 2011-03-16 14:22:40 följande:
    Det är skillnad på att:
    1. Ha personlig erfarenhet om någonting.
    2. Ha professionell kunskap om någonting.

    Om du har personlig erfarenhet av t ex bipolaritet, så är det just det du har: Du har erfarenhet av att du har bipolär sjukdom. Du har inte objektiv kunskap om det. Det kan vara någonting positivt (eller negativt) i ditt kommande yrke - det beror på hur du förvaltar det.

    Bli socionom om du vill - men bara om/när du är helt "färdig" med dig själv. Jag har en kompis som vill läsa till socionom. Hon har bl a social fobi. Hon tror att hon kan använda utbildningen som självterapi... Hon läser nu in behörighet på komvux, och det går sådär. Själv är jag snart färdig socinom och jag skulle inte orka med utbildningen/kommande yrket om jag hade "aktiva" saker i bagaget. Jag tycker inte det är juste mot kommande klienter/brukare!
    Jag vet det. Jag syftar inte på personlig erfarenhet även om det kan vara positivt i vissa lägen. Jag tycker absolut inte att du ska anta att jag inte har objektiv kunskap, tycker inte att du ska anta något. Fråga istället, det är så mycket bättre.

    Jag tänker inte och kan inte studera eller arbeta innan jag är "färdig" med mig själv. Men trots att jag kan bearbeta mycket så har jag en sjukdom som inte försvinner, och det måste jag ta hänsyn till.
  • Munchies

    Var det något med jobbet som gjorde dig sämre i måendet?

  • Munchies

    Mm stress är ju farligt för oss och man rekommenderar inte oregelbundna arbetstider. Har också svårt att se hur jag ska kunna jobba. Men är så pass ung att jag försöket hoppas.

  • Munchies

    Ssk: Härligt för dig! Men hur tacklar du den sociala biten när du arbetar med människor? Har också social fobi.

  • Munchies

    Anonym: Jag förstår och känner med dig.
    Jag har också haft det så här sen 2003.

    Är du också bipolär?

  • Munchies
    Anonym skrev 2011-03-16 15:48:54 följande:
    Ibland undrar jag om jag oxå har social fobi.
    Hur visar det sig på er?

    Jag tycker inte om att prata med andra människor. Mår jag dåligt vill jag inte prata med nån.
    Jag hatar att ringa och ringer aldrig. Iof går jag knappt ut heller.

    När jag är "bra" är jag tvärtom, då pratar jag med vem som, har lätt att öppna mig för nya människor osv osv. 
    Kan inte svara i telefon om skyddat nummer ringer. Har svårt att svara t.om. när det är mina syskon eller någon annan som ringer. Det känns bara problemfritt om det är min mamma eller min sambo som ringer.

    Kan inte öppna dörren om någon okänd knackar på. Vet jag inte vem det är och klarar av den personen för stunden så öppnar jag inte.

    När jag mår som värst klarar jag inte av att gå ut. Är rädd för alla människor, har t.ex. svårt att gå över ett övergångsställe när bilar stannar eftersom de kollar på mig.
  • Munchies
    Anonym skrev 2011-03-16 15:49:24 följande:
    Ja. Bipolär 2,5 (rapid cycling)
    Hur ofta växlar det för dig? Jag har inte fått veta vilken siffra jag har, men växlar rätt fort tycker jag.
  • Munchies
    Anonym ((o)hälsa) skrev 2011-03-16 15:49:44 följande:
    Jag har det jobbigt med min livshistoria, har sökt hjälp för de flesta saker man kan söka hjälp för och känner igen mig i din historia, ts. Jag läser dock till socionom, och visst är det påfrestande, men på ett sätt även viktigt att få in den sortens livserfarenhet i professionen, OM man klarar av att göra det.

    Jag märker under mina studier att många som läser programmet verkligen skulle behöva ett annat perspektiv, det professionella förhållningssättet är allt för ofta kontraproduktivt och ofta kan man verkligen ifrågasätta hur pass mycket professionell kunskap som verkligen framkommer eller når ut till studenterna. Ofta föreligger en risk att människor går igenom en akademisk utbildning, lär sig lagstiftningen, men ändå använder sin ursprungliga förförståelse i beslutsfattandet när de senare börjar jobba.

    Det är ett problem.

    För mig har det varit både givande och extremt, EXTREMT, påfrestande att gå detta program. Inte p.g.a mina egna begränsningar, utan för att det är en hård motvind att höra ens framtida kollegor och även vissa lärare - med sina egna teorier - vara så ute och cykla när det gäller analys av sina klienter - och idéer om hur man ska hjälpa dem. Jag blir ofta ordentligt bestört.
    Har du haft lätt för skola förut? Är den utbildningen svår tycker du? Har fått så dåligt självförtroende av alla misslyckanden.

    Jag har stött på så många inom psykiatrin som inte vet ett smack egentligen, trots att de har en utbildning att visa upp. Har träffat flera socionomer som jag inte förstår hur de tänkte när de valde den utbildningen. Det är lite därför jag vill jobba med något sådant, jag tror jag kan tillföra något.
  • Munchies
    Anonym (ssk) skrev 2011-03-16 15:53:08 följande:

    Det är faktiskt mycket lättare med sociala kontakter eftersom jag på jobbet inte är jag utan just sjuksköterska. Man iklär sig en roll (inkl en uniform) och mitt jobb är ju att ta kontakter för någon annans räkning. Jag kan tex själv inte ringa ett samtal som handlar om mig själv utan att i flera dagar ha extrem ångest över det, bli kallsvettig och knapp göra mig förstådd, men i mitt yrke så ringer jag dagligen ca 10 samtal utan att tveka (för det mesta)Däremot är jag osocial på jobbet. Jag hatar fika/matraster för då är jag ju mer privat. Alla berättar om sig själva och det vill inte jag.... Går heller aldrig på gemensamma fester och liknande. Men i stressiga situationer så är det givetvis svårt. Men då finns det nödhjälp att ta till i form av små vita piller som jag alltid har lättåtkomliga.


    Känner igen det där med att man klär på sig en roll. Tvingas jag in i en social situation så är jag proffs på att anpassa mig och spela roller. Jag passar alltid in och är social, folk tror inte att jag har social fobi.
  • Munchies
    Anonym skrev 2011-03-16 16:15:36 följande:
    Här är en som gav upp att vara just socionom och satsade på mitt drömyrke istället...vilket jag är glad för då socionom inte var min grej. Men det kan definitivt vara din grej!
    Sen det där med att bli "färdig" med sig själv...Jag har också tänkt att jag ska bli det innan jag börjar jobba med nåt på riktigt..Har jobbat hårt med mig själv då jag varit mkt illa däran...och nu inser jag att "färdig"...det blir jag kanske aldrig. Om jag ska sikta på det kan jag lika gärna bli pensionär på en gång...Men, jag tror att det där med yrkesgrejen  för mig har varit en del i arbetet med mig själv, att se att jag klarar av saker, att  våga ta/få en plats istället. Jag skulle inte kunna bli "mer färdig" om jag inte hade jobbat med den delen också.. Det kan ju självklar skilja sig åt för alla men så var det för mig... Sen om man jobbar med människor är det ju självklart viktigt att kunna skilja på egna och andras behov, Är man dock uppmärksam på det och inte mår allt för dåligt av påfrestningarna så tror jag att man kan vara en fantastisk socionom med "saker i bagaget". Jag tror inte att jag var helt kass i yrket, var Jag som inte stod ut och inte mådde bra! Jag orkade inte med att känna så mycket ansvar för människors välbefinnande. Men med rätt arbetsplats, arbetsledare, kollegor, handledning, etc så går det nog att lära sig att sätta rimliga gränser för sig själv. 
    Tror inte heller att man någonsin blir färdig. Utvecklingen stannar inte av och man lär sig ju mer hela tiden.

    Jag är också rädd för att ansvaret. Tänk om jag gör fel? En annan människas välmående ligger ju i mina händer. Skulle nog inte kunna förlåta mig själv om jag inte gjorde det bästa för någon.
  • Munchies
    Anonym (soc) skrev 2011-03-16 16:20:23 följande:
    Jag är bipolär typ 2, har haft depressioner sedan barnsben samt social fobi. Självskadebeteende i tonåren, utsatt för misshandel och våldtäkt mm. Jag valde att läsa till socionom och det har varit min terapi. Ångrar det inte för en sekund. Har aldrig haft några problem att separera mig från mitt arbete, tvärtom. Jag har kunskaper som gör att jag når fram bättre än vissa av kollegorna, de får förtroende för mig för de märker att jag förstår trots att jag inte berättar om min bakgrund. Jag vet hur jag ska hantera dessa människor.

    Socialt arbete är tufft i början för alla eftersom man bryr sig FÖR mycket i början, men efter ett 1år kände jag att jag hade en balans. Jag bryr mig lagom mycket. Kan bli ledsen för klientens skull men sen går jag hem och lever mitt liv. Jag har så fullt upp med att hjälpa andra att jag inte ens fokuserar på mina egna problem mer.
    Skönt att det funkar för dig! Bollar även frågan till dig om du tyckte att utbildningen var svår?
  • Munchies
    Anonym (My) skrev 2011-03-16 17:34:05 följande:
    Jag har arbetat inom barnomsorgen, men är egentligen utbildad inom IT.
    Jag har en egen firma som ligger vilande, men arbetar egentligen inte alls just nu, mer än genom att hålla rent i hemmet, utan försörjs av min make.
    Till sommaren hoppas jag att kunna börja så smått med att utveckla gården vi bor på till något som kan inbringa en liten inkomst.
    Jag har förstått att vikten av ett lungt liv med betydligt lägre växel än omgivningen har, är nödvändigt för mig. Jag behöver tidvis stimulans, men det blir väldigt lätt för mycket. Har försökt arbeta ideellt med röda korset efter jag gick in i det stora blå för några år sedan, men det gick inte alls. Jag klarar inte av att folk behöver mig och mitt engagemang på det viset.

    Det går att leva såhär.
    Men jag är orolig för min pension.
    Brukar trösta mig med att jag kanske inte lever då i alla fall.

    Jag har någon form av depressions- och ångestproblematik, eventuellt cyklotomi.
    Känner igen mig i det du skriver också. Att man behöver ett lugnt tempo, men att det kommer perioder när man behöver stimulans - men då blir det till slut för mycket.

    Så svårt det här.
  • Munchies
    september25 skrev 2011-03-16 18:04:11 följande:
    Ta kontakt med handikapp/funktionalitets koordinator vid universitetet innan du börjar för att se vilken hjälp du har rätt till. Jag har t.ex. haft anpassad studiegång pga depessioner. Jag är utbildad genusvetare men pluggar nu till Sjukskötska. Det enda sättet att veta om du klarar av att studera är att testa!
    Bra tips!
  • Munchies
    Anonym (ledsen själ) skrev 2011-03-16 19:42:22 följande:
    men guuu de låter exakt som jag, speciellt de där med övergångsstället... ofta så känns de som alla uppmärksammar en,i affären osv.då blir jag jätte osäker och undrar varför jag sticker ut så?
    Exakt så är det för mig med. ALLA kollar ju på en! Måste tänka på allt jag gör så att ingen dömer mig.

    Har du sökt hjälp för dina problem?
  • Munchies
    Anonym (ssk) skrev 2011-03-16 19:34:28 följande:
    Nej det brukar jag också få höra de få gånger jag faktiskt berättat. De anar inte vilken enorm påfrestning det är. Fast det är ju just det som är ett av problemen när man har social fobi, att man alltid måste passa in och inte "göra bort sig". JAg är en mästare att läsa av personer och situationer, jag kan samarbeta med i princip alla, men den enorma psykiska press som jag utstår kan ju ingen någonsin förstå.
    Ja, det tär mycket på en. Har jag umgåtts med personer i mer än en timme så går mitt mående rakt neråt iaf några timmar efteråt. Blir totalt slut.
Svar på tråden Ni som lider av psykisk ohälsa, vad arbetar ni med?