Inlägg från: grönt ljus |Visa alla inlägg
  • grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • grönt ljus

    3-400 meter är väldgt mycket, en billängd är c:a 5 meter, så det är knappast något problem.
    Kör man notoriskt i vänsterfilen i 100 km/h så har man inte mycket koll på saker och ting.
    Det finns landsvägar för sådana förare.

  • grönt ljus

    När det gäller co2 och förbrukning är minst lika viktigt med en jämn hastighet, med ryckig körning ökar dessa saker rejält.
    När jag kör 100 km/h en längre sträcka på motorvägen, så ligger min förbrukning enl färddatorn på runt 5,5, motsvarande 6,7 i 160 km/h. ( diesel).
    Skillnaden är marginell.

  • grönt ljus

    Nja.... så särskilt stark motor har jag inte men det är trots allt en diesel - 2,2 liter 380 nm och 136 hk.
    Går på hyggligt låga varv, exakt 3000 varv i 163 km/h.
    Toppfart 215 km/h.
    Automatlåda.
    Måste dock säga att efter 160-170 km/h ökar snittförbrukningen en hel del och efter 180-190 km/h känns motorn lite seg i accelerationen.
    Förbrukningen i 200 km/h ligger på knappt litern.
    Mercedes W212.

  • grönt ljus

    Vänsterfilen är till endast för omkörning, det är vi överens om.
    MEN hur lång tid får en omkörning ta, är det tillåtet att köra om med för låg hastighet i förhållande till den man kör om?
    T.ex köra om en bil i 107 km/h när den andre håller 105 km/h, om det finns fler bilar bakom i omkörningsfilen?

  • grönt ljus

    Alltså böter i detta fall - men hur mycket?
    Sen undrar jag vad det här trafikbrottet kallas för?

  • grönt ljus

    Ramborg, vad är det du inte förstår?
    Framförvarande bil som uppträder på det viset är ett TRAFIKHINDER.

  • grönt ljus

    Den här sortens förare som ofta blockerar vänsterfilen, är också sådana som byter fil utan att blinka, påbörjar omkörning utan att kontrollera bakåt först, kan bromsa eller sänka farten utan anledning osv....
    Dessa förare är inte bara ett trafikhinder, dom är också en fara på motorvägen.
    Det handlar om osäkra förare som förmodligen betydligt oftare än andra orsakar olyckor på motorvägen.

  • grönt ljus

    Om du tror att låg hastighet är lika med hög trafiksäkerhet, så är du lite fel ute, men förklara gärna vad du menar.

  • grönt ljus

    Uträkningarna om bränslekostnaden tycker jag är löjlig och överdriven, moderna bilar kan köras relativt snålt även i höga motorvägshastigheter, man gnäller om en merförbrukning på ett par centiliter, samtidigt som man kanske kör en bil som kostat flera hundratusen kronor...............
    För övrigt skrev jag fel i ett tidigare inlägg, varvtalet på min bil är ännu lägre än vad jag skrev tidigare, 3000 varv i 182 km/h ska det vara, jag tycker det är väldigt låga varv för att vara i den hastigheten men så är det i alla fall.

  • grönt ljus

    "Tommy från Alberga" - så här enkelt är det!

    1. Kör i vänsterfilen om du ska köra om ett fordon, annars håller du dig  till höger.

    2. Blockera inte vänsterfilen längre än nödvändigt, stoppa inte upp bakomvarande trafik genom att hålla för låg omkörningshastighet och kolla i backspegeln ofta - ligger någon bakom nära dig så går du in till höger så snart det är möjligt, samma sak om du ser att någon långt bak närmar sig snabbt.

    3. Innan du påbörjar omkörning, förvissa dig om att vänsterfilen är ledig, räkna med att det kan komma bilar i vänsterfilen i mycket höga hastigheter.

  • grönt ljus

    Om länken funkar, kolla - intressant!
    Ska man behöva byta fil 4 gånger för att kunna göra en omkörning???
    Kör i mittenfilen i 20 minuter....
    ">

    .....

  • grönt ljus

    Mrklister - om du noga tittar på videon i länken så ser du en liknande situation, förutom att här är 3 filer.
    Bilen som kör i mittenfilen har överhuvudtaget ingen anledning att göra detta, det är bara ren lathet eller okunskap, högra filen är helt ledig och det makabra är att bilen i videon fortsätter att köra i mitten i hela 20 minuter!
    Detta resulterar i att när bakomvarande bilar kommer ikapp den här bilen, så måste dom först gå ut i mittenfilen för att därefter behöva gå ut i den tredje filen för att kunna göra omkörningen, efter omkörningen måste dom sen gå tillbaka först till mittenfilen och sen åter till den högra filen.
    Alltså, behöva göra 4 filbyen för att framförvarande bil inte förstår att han ska hålla sig till höger!

  • grönt ljus

    Tommy - du har väldigt märkliga åsikter, hastighetsskillnader på motorväg skapar inte kaos, motorvägar har alltid minst 2 körfält i samma riktning och är byggda för att kunna hantera mycket trafik.
    Det innebär att dom fordon som kör lite långsammare, gör detta i den högra filen.
    Om man då undviker att köra långsamt i den vänstra filen så inträffar heller inget kaos.
    Hela poängen med motorväg är att det finns en omkörningsfil längst till vänster och den ska vara fri för att kunna utnyttjas vid omkörning av fordon i högerfilen.
    Undantaget är naturligtvis vid tät trafik och köbildning.

Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?