Inlägg från: mannen från Backbyn |Visa alla inlägg
  • mannen från Backbyn

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    EFI skrev 2011-03-21 01:08:02 följande:
    Vänsterfilen på motorväg är endast en omkörningsfil. Synd att det finns så många idioter på vägarna som inte fattar det...
    Det här gäller väl endast de Tysklands motorvägar med fria hastigheter. Enligt det vad jag pluggat så har du fel, det räcker med att den högra filen är upptagen... Inget tvång att vara snabbare än den vänstra filen.

    Så idioterna du ser på vägarna är faktiskt inte idioter, påstår jag. Kom ihåg att det är en hastighetsbegränsning, ett förbud att köra snabbare som gäller på båda filerna. Förbudsmärken är alla de runda med rött, gult och ofta svart.

    http://www.trafiktest.se/Forbud.htm
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn

    Det där med samarbete är komplicerat. Tycker inte att det visar någonsorts tecken på samarbete att köra för fort eller för nära. Vissa kör för fort för nöjes skull. Kanske "hjälpsamhet" eller "medverkan till äventyrande av trafiksäkerheten" (he-he {#emotions_dlg.djavulsk}) skulle vara bättre ordval?

    Kör för det mesta så snabbt som det är tillåtet, men även långsamt i samma takt med lastbilarna på högra filen för att spara på dieseloljan (CO2-utsläpp). Och att det sparar pengar samtidigt är ju inte till någon skada.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn
    grönt ljus skrev 2011-03-22 13:27:03 följande:
    När det gäller co2 och förbrukning är minst lika viktigt med en jämn hastighet, med ryckig körning ökar dessa saker rejält.
    När jag kör 100 km/h en längre sträcka på motorvägen, så ligger min förbrukning enl färddatorn på runt 5,5, motsvarande 6,7 i 160 km/h. ( diesel).
    Skillnaden är marginell.
    Din bil har en stark motor? Kanske sedanmodell?

    Min bil behöver 4,8 liter vid 100 km/h, på sommaren. Vid landsvägskörning hamnar den som lägst vid 4,2 liter.
    Skillnaden är i liter uppmätt marginell, men i procent räknat så blir det en trevlig rabatt. I din bil stiger bränslekostnaden med 21,8% vid pumpen.

    Det blir lätt ryckig körning om man vill köra långa sträckor snabbt, och på korta sträckor blir den inbesparade tiden liten. Största skillanden blir det väl med inköpspriset, en stark motor är dyrare.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn

    Räknade inte fel, en bil för tyska vägar. Kraften 380 nm motsvarar ju en bensin-V8.

    Min har också automatlåda (4-växlar),och toppar endast 174 km/h. VId 120 km/h blir det ca 2800 varv. En bekväm bil trots och även tack vare den låga topphastigheten. Kommer inte att köra på autobahn, så därför vågade jag välja den jag valt, 100 hk och 200nm.
     


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn

    Nu vet vi ju inte om det är gps-hastigheter, men vi räknar med det. "Trafikhindret" körde med mätarhastighet 110 km/h, och det krävs ju inte att man känner hur mycket hastighetsmätaren visar fel. För lite får den ju inte visa.

    Problemet uppstod eftersom TS körde 10-20 km/h snabbare än det är tillåtet. Då man tänjer på reglerna borde man samarbeta, inte kräva det av andra. För min del är det ok att andra kör snabbare, men då ska de inte orsaka störningar i trafiken.

    Att blinka med helljusen för att få fri framfart (det skulle nog behövas blåljus då) är väl inte heller riktigt tillåtet, om man nu tänker på att rubriken är "böter?".


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn
    EFI skrev 2011-03-23 19:49:13 följande:
    I körkortsteoriboken "Du och jag i trafiken", sidan 259, står det klart och tydligt: "På motorväg ska du köra i höger körfält utom när du gör en omkörning." Jag kan inte tolka det mer än på ett sätt.
    Förstår din tolkning, och enligt teoriboken har du absolut rätt. Ingen tvekan om det. Vilken är källan till teoribokens ordval, för jag hittar inte omkörningstvånget någonstans i Trafikförordningen?  

    3 kap. 9§ " Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

    Allt blir enklare då man inte kör för fort, då behöver man inte ens någon omkörning för hastighetsskillanderna är då små och alla hinner med sina filbyten bättre.

    På "omkörningsfilen" gäller samma förbud att köra snabbare än trafikmärket tillåter, det är jag gärna överens om.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • mannen från Backbyn
    grönt ljus skrev 2011-03-23 23:09:48 följande:
    Vänsterfilen är till endast för omkörning, det är vi överens om.
    MEN hur lång tid får en omkörning ta, är det tillåtet att köra om med för låg hastighet i förhållande till den man kör om?
    T.ex köra om en bil i 107 km/h när den andre håller 105 km/h, om det finns fler bilar bakom i omkörningsfilen?
    Jag påstår att t.o.m en halv timme om det är tät trafik (eller om trafiken står stilla, jämför Tysklands motorvägs"stau"). 105 km/h är tillåtet, 115 km/h är förbjudet. Staten har godkänt att det finns köer på vägen och att trafiken inte alltid löper så snabbt. Privatpersonerna borde också acceptera det, trots faktumet att bilarna klarar mycket större hastigheter än vad som är tillåtet i allmän trafik.

    Min bils hastighetsmätare visar 110 km/h vid gps 105 km/h, och det mätarfelet är lagligt. Inget tvång finns att känna till mätarfelet. Att köra 80 km/h på vänstra filen utan orsak kan bero på rattfylleri eller trötthet.

    Rekommenderar inte att köra på vänstra filen längre än det behövs för lyckade filbyten, men som svar på rubriken påminner jag om det att man får böter också då när man kör för fort eller för nära den som kör framför.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?