Inlägg från: Tommy från Alberga |Visa alla inlägg
  • Tommy från Alberga

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    MonaSt skrev 2011-03-28 14:25:14 följande:
    Vad du tar upp är ett undantagsfall, liksom att man får gå ut i vänsterfil vid omkörning Huvudregeln finns i 3 kap 7§:

    "7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
       
    Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
       
    Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
       
    På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." 
    (Egen fetmarkering)

    Bilen som "blockerade" vänsterfilen kan knappast ha ansetts göra en omkörning under hela sträckan. (Testräknar man lite och om TS uppgifter stämmer så blev i så fall omkörningssträckan för att komma förbi den andra lastbilen snällt räknat 2,4 km och omkörningen tog upp emot en och en halv minut. Antagen grunddata: Lastbil 90 km/h, omköraren 103 km/h, tillgänglig lucka 300m)

    Slutsats:


    Bilen i vänsterfilen bröt mot trafikförordningen och det finns säkert ett bötesbelopp för det. Men med lite sunt förnuft och samarbetsvilja ska sådana här situationer aldrig behöva uppkomma eller debatteras.
    Huvudregeln tillåter tydligen att man får cykla på en motorväg? Obestämd 

    Hur som helst så är den där luckan på 300 meter rätt kort. 100 meter bakåt (3 sekunder, reaktion+bromssträcka), 100 meter framåt (sek.) betyder att TS bör sköta sin omkörning under den tiden som "blockeraren" behöver föra att närma sig lastbilen 100 meter. Vi antar att "blockeraren" kör med farthållare.  

    Är det billigare att köra om alla lastbilar i 130 än att köra enligt begränsningen och bli dömd för att inte ge fri framfart till en civil person som kör för nära och blinkar med helljusen?

    Jag hanterar samtalsämnet som ett trafikärende, inte som att det är trevligt att köra 130 km/h i en bekväm bil.
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga

    http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna11.htm


    Där står det att det skulle kosta 2800:- för hastigheten 129 på 110 väg IFALL det övervakas.
    Så det blir billigare att bara köra enligt hastighetsbegränsningen, inte köra sk. smidigt i takt med de snabbare. 

    Som tillägg att inte orka vänta på att vänstra filen blir ledig kan det leda till:


    För kort avstånd till framförvarande fordon Varning -
    indraget körkort i 4 månader Varning. Hänsyn tas till trafikfaran i det enskilda fallet.      

    Men som jag tidigare skrev så skall man inte dröja längre än nödvändigt på vänstra filen. Med nödvändigt menar jag att man skall inte störa trafiken på högra sidan med sitt filbyte. Jag kör lugnt för det är både ekologiskt och ekonomiskt, inte för att jag inte skulle kunna köra snabbare.


    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-01 00:19:35 följande:
    Jag är väl oftast den som kör för fort och vill förbi.

    Det handlar om samarbete, är det verkligen så svårt?
    Ta någon gång och kör (ekonomiskt som biprodukt) enligt trafikreglerna. Då märker du att den samma frågan frågas gärna från den framförkörande bilen också. Varför vill inte de som kör otillåtet snabbt samarbeta, sakta in (gradvis) tills vägen är ledig igen? Det är ju ingen överraskning när man ser att det är någon som kör enligt  hastighetsbegränsningen, och en inbromsning då kan nästan anses som ett körfel. Vänta på sin tur kallas det, i tur och ordning.

    Det handlar om trafikregler som är baserade på Lagen, stiftad av Riksdagen. Lagförbrytelser behandlas av Polisen och Domstolen. Du har körkort, eller hur? Att köra bil utan att känna till trafikreglerna är förbjudet. Samarbete är det då när båda parterna är överens om något. Påtvingande är det då när endast den ena parten är överens med sig själv.

    - Varför vill du köra fortare än tillåtet? Betalar någon annan ditt bränsle?

    Ämnet är toppintressant, skriver inte för att hetsa upp någon. Vi har luftvärmepump för att spara på el hemma, och en 1,5 turbodiesel för att spara på (fossilt) bränsle i trafiken.
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    TessaS skrev 2011-04-01 14:27:49 följande:
    Varken fortkörning eller "slökörning" är ett frikort för hänsyn och samarbete i trafiken.
    Jag kör ett tiotal mil på motorväg varje dag och jag ser oftare slökörare utan hänsyn och tanke på andra i trafiken än vad jag ser fortkörare...

    Ja, någon annan betalar faktiskt mitt bränsle.
    Undrar hur långsamt slökörare kör för att förtjäna benämningen? Hur kör du? Snabbare än tillåtet eller följer du bestämmelserna? Bränslet kostar inget för dig, men du bestämmer hur din körstil påverkan utsläppen och hur mycket bränsle behöver raffineras.

    Jag kör enligt begränsningen och ser väldigt sällan hänsynslösa slökörare. Beror väl på det att jag kör med nästan samma hastighet som de. Om jag skulle köra snabbare skulle hamna bakom dem jag också.

    Enkel matematik, den som kör 120 behöver köra förbi alla som kör 110 för att inte behövasakta in till samma hastighet som de andra. De som kör 110 har ett oförändrat avstånd till de andra som kör 110. Ungefär som ett tåg, den sista vagnen kör inte om den tredje vagnen eftersom de har samma hastighet. Loket är hastighetsbegränsningen som bestämmer tågets hastighet.

    Men farliga fortkörare träffar jag ofta. Dem som kör så nära att de riskerar mista körkortet för att de orsakar farliga situationer för andra (t.om. kedjekrock), och även dåliga chaufförer som verkar inte ha någon aning var jag är när de byter tillbaka till höger. De verkar lyssna ifall det skulle smälla till istället för att se i spegeln... Obestämd

    Har funderat på det där med att samarbeta för att befrämja fortkörningar. Hastighetsbegränsningen är skriven i lagtexten. Det önskas alltså gott samarbete för att hjälpa dem som bryter mot Trafikförordningen. Det rätta sättet skulle nog vara att ändra på lagtexten. Då skulle inte någon part behöva få böter, dvs. samma bestraffning som man får för t.ex. stöld. 

    Körde under helgen ca 68 mil med en medelförbrukning på 4,5 liter 100 km. Det skulle vara enkelt att höja siffran med 10% till fem.
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-04 09:58:10 följande:
    Hursomhelst anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma hur fort andra ska köra, oavsett hur mycket bensin deras bilar drar, så jag kommer att fortsätta flytta på mig om det finns möjlighet.
    Ingen av oss har rätt att bestämma. Som jag skrev så handlar allt om lagtext. Det är klart att även jag flyttar på mig, men är tvungen att ofta ändra på min hastighet pga påtryckningar. Dvs. fortkörare som inte vill samarbeta för en säkrare och mer miljövänlig trafik.

    En halv decilliter per mil betyder i mitt fall 10 %. Vad betyder det då när vi har t.ex. hundratusen bilister. Jo, 50000 liter.
    TessaS skrev 2011-04-04 09:57:59 följande:
    Jag har inte sagt att jag inte tänker på miljön när jag kör, det var du som tog upp vem som betalar bränset...
    Du hade inte heller sagt att du tänker på miljön. Därför tog jag upp det. Men nog inte personligen för just dig, det var menat för alla som läser tråden.
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-04 10:59:57 följande:
    Då pratar vi om helt olika saker. Hela den här tråden handlar om någon som inte vill samarbeta trots att utrymme finns.
    Njae. Förstår vad du menar, men så enkelt är det inte.

    100 meter är ett passligt avstånd mellan två fordon (framåt + bakåt, tillsammans 200 meter) på en motorväg. Utrymme är alltså också något som behöver definieras. 110 km/h är 30,5 meter i sekunden. För en vanlig människa kan det ta ungefär 45 meter för inbromsningen börjar, den sk. reaktionstiden. Och utrymmet ska bli större ju snabbare man kör för bromsträckan blir också mycket längre ju snabbare man kör:

    Reaktionssträcka

    Reaktionssträcka är sträckan du hinner åka från det att du upptäckt faran tills dess att du börjar bromsa eller väja.


    Reaktionssträckans längd påverkas av Fordonets hastighet (proportionerlig ökning): 2 gånger högre fart = 2 gånger längre reaktionssträcka. 5 gånger högre fart = 5 gånger längre reaktionssträcka. Din reaktionstid. Normalt 0,5–2 sekunder. 45–54-åringar har bäst reaktionstid i trafiken. 18–24-åringar och de över 60 år har samma reaktionstid i trafiken. De unga har skarpare sinnen, men de äldre har större erfarenhet  Källa: http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-04 12:25:50 följande:
    Enligt TS var det 3-400 meter mellan lastbilarna i högerfilen, alltså gott om plats även om man vill ha 100 meters lucka både framför och bakom bilen.

    Jag har pluggat fysik och har ingenjörstitel så du behöver inte förklara mattematiken för mig.
    Om det är 300 meter så hur snabbt ska TS köra för att den som ska ömköras inte behöver varken sakta in eller ha fel avstånd till fordonen framför eller bakom sig? Eller ifall TS skulle ha saktat in i god tid till 110, så när skulle han ha varit tvungen att börja köra långsammare än det högsta tillåtna? 

    - Skrev tidigare fel, det kostar endast 2400 kronor att ha 129 km/h på 110-väg.

    Matematik är trevligt. Trafiken handlar ju också om kostnader; t.ex. många låginkomsttagare förtjänar mer med att köra långsammare och då spara på sitt inköpta bränsle, än att göra sitt eget arbete på jobbet. Att spara tid med att köra snabbt är inte gratis. Att köra 120 istället för 110 sparar 4,5 minuter/100 kilometer men kostar väl dryga halvlitern bensin. Hur mycket ska timlönen vara att det är lönsamt att spara tid med fortkörning med en vanlig personbil?

    John77, vi får väl hoppas att det finns några på FL som lär sig något nytt av våra inlägg? Fysik & matematik är ju inte allas starkaste område. Speciellt då det är implementerat i trafik. Då jag lärde mig köra var det endast skoj det handlade om. Glad
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga

    Har svårt att hitta någon lämplig källa hit, men i tidningar har konsumtionen på bensinbilar utan turbo stigit med t.om.  1,7 liter/100 km då hastigheten stiger från 100 till 120.  Det blev ungefär 1% per 1 km/h, men visst inverkar ju mot- och medvind också.

    Då många bilar har endast 5 växlar och luftmotståndet stiger kraftigt med hastigheten är det endast i få fall så att 130 är mer sparsamt än 110. Då kommer inköpspriset och bl.a. dyrare däckprisen och saboterar kostnaderna. Om man behöver lån för inköpet blir det ännu dyrare.

    Timkostnaden på jobbet ändrar ju lönsamheten radikalt, men böterna betalar man själv. Själv började jag köra långsammare bland annat p.g.a. det att det är dyrt att köra snabbt med en bensinbil då man själv betalar för nöjet. Att det inverkar positivt på miljön att använda mer tid till trafiken är också en belöning.

    Japp, diskussionen är trevlig men det som är tråkigt är att vi har en massa förbud och ingen förklarar varför vi har dem. Miljöbilar förbrukar lika oberoende hur man kör (nej, det stämmer inte) och trafikolyckor är ju olyckor, orsaken till dem är ju "dålig tur" eller "ödet". Endast rattfylleri är ett riktigt trafikbrott, oberoende om någon kollision har hänt eller inte.


    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga

    I Teknikens värld 10/2000 mättes bl.a en VW Golf 1,6:s förbrukningen vid 90 / 110 och 130.
    Det blev 0,64 / 0,74 och 0,88. 

    Skillnaden på förbrukningen mellan 110 och 130 är 1,4 liter per 100 km.

    Tidningen är inte en av de nyaste, men det är inte alla bilar heller. Det jag ville säga är att jag vill inte bränna dessa 1,4 liter som snabbare körning kräver. Och ju mer ryckigt det blir så desto större blir skillnaden.


    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga
    grönt ljus skrev 2011-04-04 17:16:35 följande:
    Uträkningarna om bränslekostnaden tycker jag är löjlig och överdriven, moderna bilar kan köras relativt snålt även i höga motorvägshastigheter, man gnäller om en merförbrukning på ett par centiliter, samtidigt som man kanske kör en bil som kostat flera hundratusen kronor...............
    För övrigt skrev jag fel i ett tidigare inlägg, varvtalet på min bil är ännu lägre än vad jag skrev tidigare, 3000 varv i 182 km/h ska det vara, jag tycker det är väldigt låga varv för att vara i den hastigheten men så är det i alla fall.
    Tillägger att eftersom hastighetsbegränsningen är rätt låg så har jag därför skaffat en bils vilkens topphastighet är under 182 km/h, så vad din eller någon annans enskilda bil presterar är ointressant om inte trafikförordningen (kan) ändras. Ditt personliga bilval betyder att den förbrukar mer vid långsamma hastigheter och är i jämförelse sparsam vid olagliga hastigheter. Men den är så dyr att den blir inte någon folkbil utan löneinflation. Bränsleförbrukning handlar inte enbart om pengar, men OPEC och bilindustrin gillar säkert snabba hastigheter för att bilkörandet skulle vara ett nöje...

    John77, man får böter t.ex. för att använda dimljus tillsammans med halvljus. Är ledsen för din skull. Jag menar att du hade dålig tur när Polisen valde att slösa sina knappa resurser till att bestraffa för något som inte empiriskt sett skadar någon annan (det skapar bitterhet, vilket kan anses bevisat). Ingen körde för fort då, eller för nära den framförkörande? Men: Varför körde du på vänstra filen utan anledning?
    Tidigare från Backbyn
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?