• Anonym

    Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?

    Nu är jag trött på dem. Våra grannar får gärna ha katter, det handlar inte om det. Men dem korsar våran uteplats jämt och de sitter på våra fönsterbläck. Dem leker döda-lekar med små stackars musar utanför oss och de går över altanen med döda råttor i munnen. Jag tycker inte alls det känns trevligt. 

    Vänner har tipsat mig om att hälla vatten över dem men kan man verkligen med det när deras ägare kanske ser? Och har man rätt att säga till om sånt här när man bor i radhus? 

  • Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?
  • Ulrika80
    Nightmare - Men tråden handlade väl inte om allergiska personer? Det finns lösspringande katter nästan överallt så är man så allergisk att man inte klarar av att en katt springer över tomten så har man nog mer problem än bara grannens katt.  Lite löjligt inlägg av dig men visst...allergi och påträngande katt, ingen bra deal. Sen kan man ju alltid, som jag skrev, ta upp det med berörda personer och speciellt om man är dödligt allergisk.

    Eller skaffa hund, och är man allergisk mot det får man väl skaffa en giraff... Det brukar finnas lösningar på de flesta problemen som inte betyder att ett djur aldrig ska kunna få strosa ute. Sen kanske det handlar om att man inte gillar katter. Det förstår jag. Jag hatar fåglar. Även mot dem funkar det med katt, hund eller giraff.
  • Lilium
    Nightmare skrev 2011-03-28 15:04:23 följande:
    Då är man helt enkelt ingen lämplig djurägare. Antigen håller man ordning på sin katt eller så kanske man ska nöja sig med dammråttor.

    Praktiskt är att ha katten under uppsikt och inte låta den springa vind för våg. Praktiskt är att inte släppa ut katten fritt i tätbebyggda områden. det finns koppel också. Fria fantasier om hur du löser problemet med just din katt får du stå för själv.
    Jag har bara innekatter så jag behöver inte ens fundera över saken.
    Som sagt frågade jag av ren nyfikenhet.
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • Nightmare
    Ulrika80 skrev 2011-03-28 15:07:07 följande:
    Nightmare - Men tråden handlade väl inte om allergiska personer? Det finns lösspringande katter nästan överallt så är man så allergisk att man inte klarar av att en katt springer över tomten så har man nog mer problem än bara grannens katt.  Lite löjligt inlägg av dig men visst...allergi och påträngande katt, ingen bra deal. Sen kan man ju alltid, som jag skrev, ta upp det med berörda personer och speciellt om man är dödligt allergisk.

    Eller skaffa hund, och är man allergisk mot det får man väl skaffa en giraff... Det brukar finnas lösningar på de flesta problemen som inte betyder att ett djur aldrig ska kunna få strosa ute. Sen kanske det handlar om att man inte gillar katter. Det förstår jag. Jag hatar fåglar. Även mot dem funkar det med katt, hund eller giraff.
    Ja jag tycker också att jag är jättelöjlig som inte kan vistas på min uteplats när grannarnas katter har varit där. skit löjlig faktiskt, ja menar att det är MIN uteplats spelar ju inte så stor roll alls faktiskt huvudsaken är ju att grannars katter får ligga på min altan och njuta av solen.

    vad har hunden och giraffen med era problem att hålla era katter under uppsikt? det är löjligt att ens dra upp det. enligt lag så är man som djurägare skyldig att ha sina djur under uppsikt oavsett hur söta dem än är.
  • TessaS
    Ulrika80 skrev 2011-03-28 14:50:16 följande:
    Jag har katter som ibland får gå ut och ena hankatten har bestämt sig för att hans nya sovplats är på grannens dörrmatta. Han vill inget ont men dörrmattan är nog skön och grannen uppskattar det inte. Grannen tog upp det med oss så vi ska testa en sån här som vi tänkte köpa till grannen
    www.motavack.se/product_info.php?cPath=1&prod...

    Vi vill gärna att våra fyrtassade hårbollar ska kunna få vara ute ibland och strosa fritt och jag tror många håller med om att en söt katt inte gör sån stor skada. Bättre att man pratar med berörda parter, grannar och annat och försöker lösa det än att gå runt och tjura över problemet. Jag hade heller inte velat ha min tomt som kattlåda men hade hellre löst det med de hjälpmedel som finns än att tvinga grannarna hålla sina katter inomhus. Ett annat effektivt förslag mot andras katter är att ha hund - jag har tre *s*

    Söt katt eller inte, så nyser jag skallen av mig om de har legat och gottat sig i våra utemöbler... Hade det problemet när vi bodde i hus i stan. Katten pinkade ner vår ytterdörr också så det gick inte andas när solen stod på.
    (vid ett tillfälle när vi hade hund så fick vi skäll för att hunden gav grannens katt hjärtproblem när han jagade bort den från vår tomt... det spännande logik det... )

    Men jag gillar din inställning. Ni har tänkt köpa en grej till grannen för att de ska slippa er katt. Det hade jag uppskattat från våra fd grannar!

  • Sessan4

    Ta en vattenspruta och spreja en stråle på dem, det gör ingen skada men då markerar ni att de inte är välkomna.

  • Anonym (Kattägare)
    Nightmare skrev 2011-03-28 15:04:23 följande:
    Då är man helt enkelt ingen lämplig djurägare. Antigen håller man ordning på sin katt eller så kanske man ska nöja sig med dammråttor.

    Praktiskt är att ha katten under uppsikt och inte låta den springa vind för våg. Praktiskt är att inte släppa ut katten fritt i tätbebyggda områden. det finns koppel också. Fria fantasier om hur du löser problemet med just din katt får du stå för själv.
    Varför är du så otrevlig och kort i tonen för? Har inte sett någon bemöta dig på det sättet.
    Nu handlade inte tråden om allergiker, men visst har väl de också ett ansvar för sina sjukdomar lika väl som någon med diabetes har.
    Bor själv på landet och hit flyttade en allergiker/astmatiker och skulle omedelbart ha en namninsamling för att få hennes nyblivna granne (det var alltså allergikern som var ny) att inse att den inte kunde ha kvar sina hästar. Det kunde hon fetglömma, inte en enda namnunderskrift fick hon.
    Var varken hästägarens eller någon annans problem att hon och hennes sjukdomar flyttat till landet. Ibland kanske man helt enkelt ska bo i lägenhet mitt i city
  • Ulrika80
    TessaS - Katten gav dig snuva och er hund gav katten hjärtproblem - öga för öga, tand för tand *s* Men kattkiss är illa, sånt ska man ta upp med grannarna, också om de hårar ner så man inte kan använda sina möbler. Fine om de strosar förbi, vilar någon gång, men att ta över någons uteplats är fel. Egentligen skulle du bett grannen köpa nya grejor till dig. Hade du varit jävlig hade du klättrat över till dem och kissat i deras möbler men det kanske hade varit lite väl *skratt*

    Vi hade en hund som förvillade sig in i vårt inglasade uterum i helgen. Inte en enda gång tänkte jag jävla hund, idiotägare utan tog ett koppel och tog med hunden ut och letade upp deras ägare. Och det är nog lite mer sånt vi behöver i landet, inte så mycket hat. Och absolut bättre mediciner till er allergiker så ni också kan njuta av fyrtassade hårbollar om de råkar komma och hälsa på :)
  • Nightmare
    Anonym (Kattägare) skrev 2011-03-28 15:23:51 följande:
    Varför är du så otrevlig och kort i tonen för? Har inte sett någon bemöta dig på det sättet.
    Nu handlade inte tråden om allergiker, men visst har väl de också ett ansvar för sina sjukdomar lika väl som någon med diabetes har.
    Bor själv på landet och hit flyttade en allergiker/astmatiker och skulle omedelbart ha en namninsamling för att få hennes nyblivna granne (det var alltså allergikern som var ny) att inse att den inte kunde ha kvar sina hästar. Det kunde hon fetglömma, inte en enda namnunderskrift fick hon.
    Var varken hästägarens eller någon annans problem att hon och hennes sjukdomar flyttat till landet. Ibland kanske man helt enkelt ska bo i lägenhet mitt i city
    För att du ska ha något att hänga upp dig på!

    Jaha, vad anser du är ett lämpligt ansvar för kattallergi då? Ett jävligt lämpligt ansvar är att kattägaren håller koll på sin katt. Ett annat kan vara att den allergiske äter sina tabletter som kanske inte alltid fungerar. 

    Nu råkar det vara så att jag och mina sjukdomar bor i tätbebyggt område så då får kattägarna bara rätta sig efter lagen tillskillnad från din granne. I en lägenhet mitt i city bor jag till och med.
  • Nightmare
    Ulrika80 skrev 2011-03-28 15:26:54 följande:
     Och absolut bättre mediciner till er allergiker så ni också kan njuta av fyrtassade hårbollar om de råkar komma och hälsa på :)
    Hur tänkte du nu? Ska allergiker och andra som inte har valt att ha husdjur uppskatta och njuta av att vissa djurägare inte klarar av sitt ansvar?
Svar på tråden Hur får jag bort grannarnas katter från min uteplats?