• Ms M

    Ni vars barn som har en sparkcykel..

    När började dom med den??

    Dottern blir 4 i sommar men hennes pappa tror hon e för liten o kan skada sig... Jag tror hon kan klara det.. MEN hon cyklar inte ännu. kansek bäst att hon fixar det först?

     

  • Svar på tråden Ni vars barn som har en sparkcykel..
  • tahira

    Här i London, eftersom barnvagnar inte är tillåtna på tunnelbanan och inte välkomna på bussar, börjar barn åka sparkcykel när de är väldigt unga, ner innan 2-års åldern, och det är klart att de skrapar sig lite ibland, men sålänge man inte åker på alltför farliga platser skulle jag inte oroa mig.


  • lolovovisosa

    Min son fick en med 3 hjul när på försommaren innan han skulle fylla 3 (Han fyller i augusti)
    Snart ska han nog få en ny med 2 hjul (Han fyller 5 i augusti).. 
    Hjälm på vid åkning, samt cykling, när han åker rullskridskor & skateboard ska han helst ha skydd oxå! 

  • Ms M

    Tack för alla svar!! Blir till att köpa en i helgen. Måste dock köpa ny hjälmm till henne först.. :)

  • summertime123

    vilken bra tråd Min son som fyller 4 i sommar cyklar för fullt på sin två-hjuling med stödhjul och älskar det! Problemet är dock att vi ska till landet i sommar och enl min mamma så finns det inga bra vägar att cykla på så då känns det lite osäkert att ta med cykeln eftersom den kan komma upp i ganska hög hastighet. Funderar därför på att köpa en sparkcykel men velar mellan en två- & trehjuling. Såg en igår på ett barn men den hade två hjul framme (!!) och en bak,l såg helt tokigt ut haha vad är det för sparkcykel? Äk de bättre än de med två hjul bak?

  • summertime123
    summertime123 skrev 2011-04-21 09:17:40 följande:
    vilken bra tråd Min son som fyller 4 i sommar cyklar för fullt på sin två-hjuling med stödhjul och älskar det! Problemet är dock att vi ska till landet i sommar och enl min mamma så finns det inga bra vägar att cykla på så då känns det lite osäkert att ta med cykeln eftersom den kan komma upp i ganska hög hastighet. Funderar därför på att köpa en sparkcykel men velar mellan en två- & trehjuling. Såg en igår på ett barn men den hade två hjul framme (!!) och en bak,l såg helt tokigt ut haha vad är det för sparkcykel? Äk de bättre än de med två hjul bak?
    såg inte inlägget med bilden ovanför mig eftersom jag skrev detta när jag va på föregående sidan.
    Tahira: Är den bättre än den med två hjul bak??
  • tahira
    summertime123 skrev 2011-04-21 09:22:54 följande:
    Tahira: Är den bättre än den med två hjul bak??
    Jag tycker det. De är lättare för barnen att styra och betydligt stabilare. Alla min sons kompisar har sådana i olika storlekar.
  • JeanneDArc

    Min dotter, 4,5 år, fick en för någon månad sedan. Det är en sådan med bara ett hjul fram och bak. Hon använder cykelhjälp men har inte trillat en enda gång än så länge. Tror inte det är farligare än när hon t.ex klättrar på klätterställningar.

  • Pojkmamma2

    Hej! Min 2,5 åring har en sparkcykel med 2 hjul bak o ett fram, min snart 4 åring har en "orginal" modell o de går jätte bra =)

  • En Åsa

    MIn dotter fick en ganska exakt en sån som är på bild i inlägg 29 (funkar inte att citera och få med bilden) och det fungerar jättebra. Hon fyller 3 i juli. En med 2 hjul tror jag inte att hon skulle klara av.


  • AnniPanni

    Emma fick sin sparkcykel med 3-hjul förra sommaren (när hon var 2,5år)... den använder hon fortfarande men lånar ofta syrrornas vanliga 2-hjuliga sparkcykel och det klarar hon galant.
    Sparkcykel är grymt bra för barn som inte kan cykla, just för att balansen tränas upp superfort

  • Yvonne55


    Ms M skrev 2011-04-10 23:22:08 följande:

    När började dom med den??

    Dottern blir 4 i sommar men hennes pappa tror hon e för liten o kan skada sig... Jag tror hon kan klara det.. MEN hon cyklar inte ännu. kansek bäst att hon fixar det först?

     


    Tänk på att köpa en sparkcykel med gummiknoppar på handtagen.Mitt barnbarn har precis kört upp handtaget under näsan, se bild
  • Ruby Red

    Vi köpte den minsta sparkcykeln med två hjul till vår 4,5 åring i våras. Den minsta som fanns var anpassad för 4-5 åringar. Det finns också sådana med två hjul fram och ett bak som är stadigare. De med ett hjul fram och två bak är inte så praktiska eftersom barnen sparkar på hjulen hela tiden. Jag tror det går bra om ni hittar en i rätt storlek. Det är en övningssak men är bra för barnen övar upp balansen och lär sig lita på sin egen förmåga.

    Lycka till!

  • odda

    vi har en sparkcykel med 2 hjul till vår 4 åring och visst hon har skadat sig realt men det går

  • Mam2ma

    min son fick en sparkcykel  när han var 2år, sen dess e det full fart på honom.. Han fyller 4 snart och har cyklat också sen han var 2,5, dock med stödhjulen på fortfarande...

  • odda

    min 4 åring fick sparkcykel när hon fyllde 3 år 4 veckor efter hon fick den så ramlade hon på den och bröt armen så nu ville lillasyster också ha en sparkcykel men den får bli med 3 hjul

  • lajos

    Min son blir 4 i november o han fick en sparkcykel med två hjul häromdagen... han klarar det galant. 

  • WasaE

    Min tjej fick en sparkcykel med 3 hjul när hon vart 2år. Och nu kickar hon bra och har hjälm på huvudet och ordentliga skor på.

  • Millicent

    Min äldsta fick en sparkcykel när hon fyllde fyra. Hon hade hjälm och knä- samt armbågsskydd och lärde sig enkelt att sparka sig fram. Hon använde den till och från dagis (ett par km) hela hösten och följande vår.  Sommaren när hon fyllde fem lärde hon sig cykla på en kvart. Om det är en allmän begåvning för att röra sig eller om det fanns ett samband mellan att kunna hålla balansen med sparkcykeln och på vanliga cykeln vågar jag inte säga. 

    Syskonen har också sparkcyklat i den åldern om än inte lika intensivt då vi inte längre kan promenera/sparkcykla till dagis.  

Svar på tråden Ni vars barn som har en sparkcykel..