• Kische

    Torticollis - jag blir knäpp!

    Min dotter är snart 6 månader och har sedan 3 månader tillbaka fått hjälp hos sjukgymnast för sin torticolis. Enligt BVC sköterska och läkare var det inget allvarligt, de trodde att det skulle gå bort av sig själv (vanlig kommentar från BVC har jag förstått såhär i efterhand *suck*). Sjukgymnasten bedömde det nog som lindrigt men ändå i behöv av stretchning och styrkeövningar för den svaga sidan.
    Vi tränar minst tre gånger varje dag och jag stretchar henne (försiktigt) när hon sover, annars drar hon bara ihop sina muskler jättemycket när hon är vaken och då blir det ju tvärtom träning av den "starka" torticollissidan.
    Muskelfunktionen på den svaga sidan är nästan lika bra, hon vänder sig åt båda hållen och man ser egentligen ingen skillnad när hon är på mage eller sitter och leker.
    Men hon har kvar tiltningen av huvudet och det gör mig superstressad. När hon ligger ner på rygg och när hon sitter i vagnen så tiltar hon jättemycket åt sin torticollissida.
    Är det någon som har barn som har eller haft torticollis och som kan svara på när de slutar tilta - är det något som tar lång tid att få bort och finns det några hjälpmedel, t.ex. stödkrage eller liknande? Jag går jämt runt och petar på hennes huvud och börjar bli knäpp på att hela tiden kolla in hur hon håller det. 
     

  • Svar på tråden Torticollis - jag blir knäpp!
  • Bebis i februari

    Min dotter är 9 veckor och har också torticollis. Vi har varit hos sjukgymnast och fått övningar men det är rätt svårt att träna för hon spänner sig precis som du beskriver att din dotter gör. Jag förstår dig verkligen att du börjar bli knäpp på justerandet av huvudet. Vissa dagar känner jag mig helt paranoid över hur hon har huvudet och rättar till och rättar till.. Men jag vill ju bara att det ska bli bra.

    Undra hur mkt som spontant blir bättre? Eller måste man aktivt träna bort all svaghet?

  • Bebis i februari

    Jag har tänkt på stödkrage. Man ska nog inte ha det på dagarna för då blir nog muskulaturen svagare och risken finns väl att barnet lutar sig helt på kragen. Men på natten tror jag att det vore bra. Jag ska fråga sjukgymnasten nästa gång!

  • Kische

    Ja det kanske är dumt att använda krage, fast samtidigt säger de ju att man ska ha något på den starka sidan så att de inte tiltar hela tiden och blir vana vid att se snett samt blir sneda i ansiktet med. 
    Visst blir man ledsen av det, jag hatar verkligen att stretcha henne. Och hon är ju ändå sned så det verkar inte ens hjälpa! Vi ska till sjukgymnasten på måndag och då kommer jag fråga henne om vi kan få komma dit oftare. Nu har vi bara fått tid en gång i månaden men jag känner ju att jag vill ha mer hjälp.

  • HarperSeven

    Min son hade också torticollis men han hade även skallasymmetri som var det största problemet. Hur är det med din dotter har hon också problem med skallasymmetri?

  • Bebis i februari

    Jag tycker att lättaste och effektivaste sättet att träna är att bära henne vågrätt i famnen och vinkla huvudet i rätt riktning (rakt fram alltså) med hjälp av min arm. Då stretchas det verkligen och man kan hålla på länge. 

    Har ni några andra tips på bra träning? 

  • Agnes72

    Hej på er,

    har en son som idag är 3 år, han föddes med torticollis och känner igen mig så i vad ni skriver. I hans fall, hade han kraftig skallasymmestri.
    Tycker inte ni ska använda stödkrage, det försvagar musklerna istället för att hjälpa.

    Det tar tid, tyvärr, och man tycker att inget händer, känner sig stressad över tiden som går (jag trodde att om hans skallen inte rättade sig före 1 års ålder var det kört)

    Idag är han helt återställd. Något sned i skallen, men det är för att vi vet och ser. Och vem har ett perfekt format huvud?
    Han skrevs ut när han var nästan 2 år.

    De råd vi fick:
    Alla roliga saker, mobil, tavlor, mamma, hunden etc på svåra sidan. Vänd spjälsängen så att lätta sidan, dit barnet vänder huvudet är mot väggen, och svåra sidan ut mot rummet. Hela tiden frestas att jobba och vända.

    Tyvärr inte för långa stunder i babysitter, om skallen är mycket sned.
    Magläge, OFTA. Sparar inte bara skallen, utan bra styrkeövning.
    Fick rådet att använda gåstol, inte långa stunder, men återkommande. Barnet får styrketräna rygg och nacke.
    Träna barnet framför spegel, håll barnet på armen, liggande, barnet kommer att försöka resa huvudet när det ser sig i spegeln.
    Stretch, barnet ligger på rygg och man stretchar försiktigt genom att hålla axeln och försiktigt strecha huvudet.

    Vi använde stundtals baby slepp kudde, vilken låser barnet på sidan, och på så sätt avlastar skallen.
    Bra huvudkudde som inte är för lös och släpper igenom. Den ska avlasta.

    Vår sjukgymnast fotograferade framifrån och ovanfrån, vid varje besök, vilket gjorde att vi till slut såg framstegen och förbättringen. Hon mätte också på en gradskiva, hur rörligheten blev bättre.
    Vi följde även hans styrka, hans ena sida var klart mycket svagare. Idag sparkar han fotboll och cyklar långt bättre än jämåriga.

    Det finns en mängd mer träningar, vet man använt medicinboll. Se på Din studio om Torticollis.

    Det är jobbigt när man är i det, jag blev tokig. MEN det får ta tid och det blir bättre och bra. En del fall behöver opereras, men det är svåra.

    Vet inte om allt detta svammel varit till någon glädje, hör av er om något är oklart.

    Varmt lycka till

  • Bebis i februari

    Det är så skönt att höra att för de allra flesta blir det bra till slut och det lugnar! Tack för ditt inlägg!

    Jag har frågat runt lite i bekantskapskretsen och det verkar vara många som har haft barn "med en favorit-sida"  och att det har växt bort av sig själv så jag fattar egentligen inte varför jag tycker att det är så himla hemskt att min dotter har det.

    Det märks rätt tydligt när hon ligger på magen att hon bara vill titta åt höger. Man ska ju ha allt roligt på den svåra sidan men det är inte alltid tillräckligt. Idag kom jag på att även göra den lätta sidan tråkig men en kudde. Det hjälpte en hel del faktiskt! Hur kul är det att titta in i en kudde liksom!

  • Ninni68

    Min son hade torticollis som upptäcktes på BB så vi fick remiss direkt till sjukgymnast och han var nog inte mer än en vecka när vi var där första gången. Så han slapp bli platt i huvudet eftersom vi började bulla upp direkt under kudden och ganska snart började ligga med huvudet åt båda hållen. Däremot var han lite sned i ansiktet, kinden var tjockare på den korta sidan, fram tills att han började gå ungefär, då var det som att han rätade ut sig.

    Hans torticollis var lindrig men det tog rätt lång tid att få bukt med det ändå. Delvis kanske för att det var jättesvårt att träna en period när han var 6-8 månader och protesterade väldigt. Och han kämpade emot så att sjukgymnasterna inte kunde kolla hur pass rörlig han faktiskt var, så vi fick gå på ultraljud och röntgen när han var runt 11 månader. Och det visade att muskeln var ok, ortopeden som kollade honom efteråt var mycket nöjd och sa att vi föräldrar skulle visserligen se att han tiltade lite i några år framåt men att han skulle bli helt bra. Och det var tack vare vår idoga träning . Vi la ner träningen i samband med det eftersom han kommit upp i en ålder då det är svårt att träna (för stor för att hålla i famnen, för liten för att kunna lockas till träning genom lek). Ett år senare var vi på återbesök hos sjukgymnast och ortoped som båda var nöjda.

    Nu är han 4,5 år och om jag tänker på det kan jag fortfarande se lite tiltning ibland, framför allt om han är trött. Men det är nog bara jag som ser det, min man verkar aldrig tänka på det. Hans öron som var väldigt olika när han föddes (på den långa sidan var örat helt tillplattat, på den korta såg örat ut som det varit ihopvikt) är fortfarande lite olika. Men det ser man bara när man kollar särskilt, så det tycker jag mest är lite gulligt. Något annat märker vi inte av på vår son idag.

    Så kämpa på! Vi tränade också tre gånger om dagen en period och det var effektivt. Var inte rädd för att stretcha ordentligt bara, vår sjukgymnast kollade varje gång hur vi gjorde och jag hade inte vågat stretcha så långt om hon inte visat hur jag skulle göra. Sen är det pest att stretcha ett protesterande barn, men tänk på att ni gör så att hon slipper vara sned i resten av sitt liv. När hon är stor nog att förstå kommer hon att vara tacksam för att ni plågade henne som bebis .

  • Kische

    Tack alla som har skrivit, jag har inte dator hela tiden så därför blir det lite tid emellan mina inlägg. 
    Vi kan inte stretcha henne när hon är vaken men senaste veckan har det gått att göra det när hon sover (vår sjukgymnast säger att det är ok om man är försiktig). När jag har henne på armen och försöker stretcha henne snurrar hon liksom runt men ibland går det.
    Det känns som om stretchningen hjälper mycket mot tiltningen, nu när vi har kunnat göra det några gånger om dagen när hon tar tupplurar. Så det går framåt äntligen!
    Min dotter föddes också med lite vikt öra, det gör som sagt inte oss något heller, ingen är perfekt och vi kopplade inte ens att hon kunde ha torticollis då. Det jag har varit orolig för är att hon ska få assymetri så det syns i ansiktet och att hon inte ska sluta tilta men av av era erfarenheter så går det väl över men man får ha tålamod... 
    Hon har inte sned eller platt huvudform men en liten bula på ena sidan, den syns nog inte när hon får lite mer hår om den inte försvinner . Babysitter är hon aldrig i och hon leker väldigt bra sittandes (började sitta 5 1/2 månad så balansen är det inget fel på även om huvudet är snett). 
    Jag har också förstått det som att man bör träna den svagare sidan i några år framåt även om vår sjukgymnast inte sagt det (antagligen för att inte göra oss mer upprörda). 
    Bebis i februari - har du provat att stretcha när din dotter sover?  

  • Ninni68

    Vi hade som sagt jättesvårt med träningen när vår son var i din dotters ålder, men sen några månader senare gick det bättre. Jag brukade stretcha honom i badrummet och lekte framför spegeln så att han liksom fick flyga upp och ner framför den. Om det kan vara till någon hjälp. Kanske ni kan prova att den ena stretchar och den andra står framför och skojar.

    Och när han började gå tipsade sjukgymnasten oss om att hålla honom i handen på den svaga sidan, framför allt då innan han började gå utan att hålla i oss. Jag tror att det var väldigt bra, för som sagt, ojämnheten i ansiktet försvann då.

    Jag tror att det kommer att bli bra med er dotter eftersom hon har föräldrar som verkar så engagerade och tränar henne flitigt .

  • Agnes72

    Vår pojkes assymetri syntes i ansiktet på så sätt att hans panna sköt fram på ena sidan och läkaren följde utvecklingen för att det inte skulle påverka syncentrat eller annat.
    Men idag, 3,5 år gammal syns nästan inget av detta.

    Vi har försökt vara ofta aktiva, cykel, bollspel, kasta och rulla boll (nu gillar han sådant och har mycket spring i benen också) men detta har varit enkelt sätt att träna styrka och balans.
    Han gillade inte alls stretchövningarna, det var många tårar och jag fuskade ibland. Men det har gått bra ändå.
    Det blev roligare när han blev större och vi skojade framför spegeln.

    Låt det ta tid, så länge det inte är kraftig torticollis.

  • Bebis i februari

    Mårrhopan - Vad skönt att ni börjar se framsteg! Då blir väl träningen också roligare kan jag tänka mig.
    Min dotter hade också olika öron när hon föddes. Ena stod ut mera och andra helt tillplattat. Hon fixerades redan ca v 33 och föddes 41+4 så hon låg ju trångt länge. Jag böjer och rättar till när hon sover och det är ju mkt lättare då. Men nu har jag lite dåligt samvete.. Har haft massor att göra och tyvärr har träningen försummats... Skärpning!

  • Kische
    Bebis i februari skrev 2011-05-16 22:42:18 följande:
    Mårrhopan - Vad skönt att ni börjar se framsteg! Då blir väl träningen också roligare kan jag tänka mig.
    Min dotter hade också olika öron när hon föddes. Ena stod ut mera och andra helt tillplattat. Hon fixerades redan ca v 33 och föddes 41+4 så hon låg ju trångt länge. Jag böjer och rättar till när hon sover och det är ju mkt lättare då. Men nu har jag lite dåligt samvete.. Har haft massor att göra och tyvärr har träningen försummats... Skärpning!
    Ja vi var hos sjukgymnasten igår och hon tyckte att det var mycket bättre, men lite spänd fortfarande i muskeln så nu ska vi stretcha som galningar fram tills nästa besök om en  månad. Hon sa även att öronen var helt återställda och det har jag inte ens sett själv (fast man tycker att man inte gör något annat än att stirra på ungen Glad) och huvudformen tyckte hon också var fin. 
    Min dotter var också fixerad tidigt, kan säkert bero på det.
    Vi tränade inte heller när hon var sjuk nu i veckan men det är bara att sätta igång igen. 
  • mamma till tre busungar

    Jag har egentligen inte så mycket att bidra mer än att jag vill peppa er att orka med sjukgymnastik och liknande för det är så viktigt!

    Jag föddes med torticollis i slutet av 70-talet! Man övervägde sjukgymnastik men tyckte sedan att det nog räckte att lägga mig med huvudet åt "rätt" håll då jag sov. Jag har hela uppväxten och även nu som vuxen haft stora problem med min sneda nacke. Problem som säkert varit mycket mindre om jag hade fått behandling.

  • k a r i n

    Hejsan. Jag vet inte om den här tråden fortfarande läses men jag är nyfiken på hur det gick för er allesammans. Jag har en son som är 14 månader nu, började sjukgymnastik när han var tre månader och allt såg ut att gå åt rätt håll, så jag slappnade nog av lite för mycket, han var rörlig i muskeln, jag märkte inte att han tiltade längre, han sov ofta på sidan etc så jag trodde att allt skulle bli bra. Men nu vid 14 månader ser jag att pannan (som länge dolts av mycket hår) fortfarande är lätt sned (buktande på torticollissidan och platt på andra sidan). Dessutom är hans ögon och ansiktshalvor olika stora och framför allt ögonbrynen sitter på olika höjd. Hur har det gått för era barn, märkte ni av förbättringar även efter att de blivit drygt ett år? Nu har jag börjat med stretch och styrkeövningar igen. Känns så trist att jag verkar ha schabblat bort detta, men alla sa att det sågs bra ut? Karin

  • JazzKermit

    Hej! 
    Märker att det är en gammal tråd men vi har just fått diagnosen torticollis på vår dotter som är drygt 7 månader... Jag hittade några grupper på FB men inga svenska, är det någon som vet om det finns? Eller skulle gå med om jag startade en? Eller finns det andra mötesplatser?

Svar på tråden Torticollis - jag blir knäpp!