• Anonym

    Tycker ni jag ska avslöja min svåger fru???

    singer skrev 2011-05-11 08:26:22 följande:
    Prova att stå upp för dig själv. Säg till henne vad som rör sig i dina tankar.
    Innan dess tycker jag inte du ska göra ett smack.
    Kan inte annat än att instämma, stå upp för vad du tycker istället för att göra en anonym anmälan - vågar du inte stå för konsekvenserna av dina åsikter
  • Anonym
    Ferrari72 skrev 2011-05-11 07:09:43 följande:
    Jag tycker det luktar lite skvallerbytta bing bång! Tänk vad folk ska lägga sej i hela tiden. Har du inget eget liv?
    Vad är det med folk!

    Hon gör ju något olagligt, bedrägeri är olagligt om du inte visste det?
    Lura försäkringskassan.. Klart som fasen att man blir anmäld om man håller på så!
    Det är inte privatliv när hon tar allas skattepengar förstår du väl.
  • Anonym

    Vad har du med detta att göra..... Jag håller med att det är fel, men lämna det

  • Anonym
    Smulpaj skrev 2011-05-11 12:38:35 följande:
    ANMÄL!  De finns så många som verkligen behöver pengarna som din svägerska snor åt sig!
    Ja, yippey - en fuskare upptäcks och vips frigörs pengar till någon som bättre behöver det, för det är ju verkligen så det funkar, eller Obestämd

    Jag försvarar absolut inte fuskare - jag har lika svårt för fuskare som vänliga släktingar som inte drar sig för att göra en anonym anmäl.
    Självklart ska man anmäla men var åtminstonde så rakryggad att du vågar stå för dina åsikter om vad som är rätt och fel, informera vederbörande om att du tänker göra en anmälan var inte så nedrans feg och gör det anonymt, just viljan att göra det anonymt är så otroligt feg och får mig att undra om det verkligen ligger till så som TS påstår eller om det finns ett viss uns av missunsamhet o avundsjuka i botten....
  • Anonym
    FaberCastell skrev 2011-05-11 09:59:53 följande:
    Av samma anledning som du skulle kontaktat Polisen om du sett någon upprepade gånger stjäla 15000:- som ligger på ett bord, så ska du kontakta Försäkringskassan om du vet att hon bidragsfuskar. I det här fallet är det dessutom dina pengar hon stjäl så desto större skäl att sätta stopp för det.

    Ni som tycker att det är att lägga näsan i blöt, tittar ni åt andra hållet då ni ser någon stjäla en bil, göra villainbrott eller bankrån också? Bidragsfusk är stöld och det är dina pengar som blir stulna. Fundera på var du vill att dina skattepengar ska gå. Ner i fickan på sådana som inte behöver dom eller till verkligt behövande?
    Nu handlade det om en släkting. Skulle aldrig anmäla en släkting anonymt.
  • Anonym

    anmäl absolut!! du gör inget fel, det är HON som gör det! bra det finns sådana som du, tack!

  • Anonym
    En Reflektion skrev 2011-05-11 20:27:17 följande:
    Håller med dig här. Ts blir ingift faster till hennes barn. Deras barn blir kusiner. Råder till att säga till henne vad du tycker men inte anmäla till någon myndighet.
    håller med
  • Anonym

    Jag hade anmält om jag varit så säker. Så jäkla trött på fuskeri. Har en nära släkting som sitter hemma på sitt bakstycke och pratar högt och brett om hur hon håvar in 18000/mån ...om hon fått det i handen dvs. Nu kommer dessa i form av allmosor från socialen, barnbidrag, underhåll från barnens fäder där hyran, SL-kort etc betalas direkt av soc utan att det passerar hennes bankkonto.
    Och det som krävs är en hållbar historia att berätta hos socialen och fk. Och inte ge sig. Men har man inte jobbat under hela sitt liv så blir man väl rätt bra på att skydda den "förmånen" så då kommer tårarna på kommando hos soc-tanten. Sen att den inte är sann är ju en småsak. Så här går jag och arbetar och stretar och där sitter hon och har mage att beklaga sig över dagens arbetande småbarnsföräldrar som inte är hemma tillräckligt mycket med sina barn. "Man kan ta ett nattjobb så att man är hemma mer om dagarna typ". Kunde jag bevisa att hon fejkar mer än att berätta hur bra det går att bära tungt, städa och ränna ute med jycken för soc och fk hade jag fan gjort det rakt av. Och etter värre är att hon omger sig med likvärdiga personer, de är arbetsföra men kör stenhårt på fiktiva storys och kan sitta hemma om dagarna.

    Sen klagas det på att man sparkar på de som redan ligger... tyvärr så ser man inte de som verkligen är sjuka för ivägen står köttberget av fula fiskar som fuskar :(

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 22:33:18 följande:
    Sen klagas det på att man sparkar på de som redan ligger... tyvärr så ser man inte de som verkligen är sjuka för ivägen står köttberget av fula fiskar som fuskar :(
    Då är man mer än lovligt inskränkt som drar alla efter en kam utefter en erfarenhet. Sanningen är att de allra flestar inte fuskar men du lär slå på dövörat så jag lägger ner försöket.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 22:43:40 följande:
    Då är man mer än lovligt inskränkt som drar alla efter en kam utefter en erfarenhet. Sanningen är att de allra flestar inte fuskar men du lär slå på dövörat så jag lägger ner försöket.
    Och en ren tolkningsfråga.... meningen med meningen är att det visst finns de som är legalt sjuka, men att man inte ska förneka att det fuskas.
    De riktigt sjuka orkar antagligen inte slåss för sin sak fullt ut - det är "beklagligt". Och tittar man runtomkring så har man sjukskrivna halvmessyrer var man än vänder sig. Så jag baserar inte min syrlighet bara på puckosläktingen utan andra, där man på sofflocket faktiskt öppet erkänner att det inte varit problem att jobba men varför inte passa på att vara långledig när man har intyg från läkare.
     
    Och om sanningen är att de flesta inte fuskar - vad baserar du det på? Jag kräver inga konkreta bevis men kanske lite mer köttigt om jag skulle ta till mig just din sanning och förkasta min egen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 22:58:07 följande:
    Och en ren tolkningsfråga.... meningen med meningen är att det visst finns de som är legalt sjuka, men att man inte ska förneka att det fuskas.
    De riktigt sjuka orkar antagligen inte slåss för sin sak fullt ut - det är "beklagligt". Och tittar man runtomkring så har man sjukskrivna halvmessyrer var man än vänder sig. Så jag baserar inte min syrlighet bara på puckosläktingen utan andra, där man på sofflocket faktiskt öppet erkänner att det inte varit problem att jobba men varför inte passa på att vara långledig när man har intyg från läkare.
     
    Och om sanningen är att de flesta inte fuskar - vad baserar du det på? Jag kräver inga konkreta bevis men kanske lite mer köttigt om jag skulle ta till mig just din sanning och förkasta min egen.
    Det finns konkreta bevis och det är länkat i denna tråd var någonstans vet jag inte. du baserar din "kunskap" på andras uttalanden men inte på undersökningar och fakta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 23:23:30 följande:
    Det finns konkreta bevis och det är länkat i denna tråd var någonstans vet jag inte. du baserar din "kunskap" på andras uttalanden men inte på undersökningar och fakta.
    Undersökningar och fakta är väl ungefär lika korrekta som hur man frågat, vem som frågat och hur man räknat. Vi kan läsa samma faktablad och ändå ha olika åsikt om hur innehållet ska tolkas.
    Om jag får tro så har vi väldigt olika syn på skyddsnät och pliktkänsla men säkerligen inte från olika samhällsskikt. Sen respekterar jag din åsikt om att du INTE anser att det är ett utbrett fusk, men attityden kan du ju kanske slipa lite på.

    Checka spegeln en gång till: sublima angrepp eller "pah, det finns bevis men jag orkar inte..." - DET gör att det  inte är värt diskussionen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 00:29:33 följande:
    Undersökningar och fakta är väl ungefär lika korrekta som hur man frågat, vem som frågat och hur man räknat. Vi kan läsa samma faktablad och ändå ha olika åsikt om hur innehållet ska tolkas.
    Om jag får tro så har vi väldigt olika syn på skyddsnät och pliktkänsla men säkerligen inte från olika samhällsskikt. Sen respekterar jag din åsikt om att du INTE anser att det är ett utbrett fusk, men attityden kan du ju kanske slipa lite på.

    Checka spegeln en gång till: sublima angrepp eller "pah, det finns bevis men jag orkar inte..." - DET gör att det  inte är värt diskussionen.
    Så med andra ord inkompetensförklarar du alla de som uteslutande jagar fuskare och att de rapporterar helt fel. Det är just attityden att fusket som är utbrett som ska ändras eftersom den är lika rätt som attityden att alla invandrare är kriminella.

    Jag talade om för dig var du kan hitta bevis att du tycker att det är ett angrepp att du inte får allt utpekat för dig visar på attitydsproblem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 07:34:17 följande:
    Så med andra ord inkompetensförklarar du alla de som uteslutande jagar fuskare och att de rapporterar helt fel. Det är just attityden att fusket som är utbrett som ska ändras eftersom den är lika rätt som attityden att alla invandrare är kriminella.

    Jag talade om för dig var du kan hitta bevis att du tycker att det är ett angrepp att du inte får allt utpekat för dig visar på attitydsproblem.
    Härligt att du slänger in ett wild card som "alla invandrare är kriminella". Som att dra in "alla homosexuella är egentligen bara sjuka och behöver rätt vård för att komma på rätt köl igen". Vad har det med saken att göra?
    Om det är ditt enklaste av artilleri så ser jag nästan fram emot de tyngre ännu mer sakliga argumenten låter.

    Det måste vara bekvämt att hänvisa till "någon sida här i tråden" och sedan handfast fastslå hur gedigen din källhänvisning är. EOD
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 19:53:49 följande:
    Härligt att du slänger in ett wild card som "alla invandrare är kriminella". Som att dra in "alla homosexuella är egentligen bara sjuka och behöver rätt vård för att komma på rätt köl igen". Vad har det med saken att göra?
    Om det är ditt enklaste av artilleri så ser jag nästan fram emot de tyngre ännu mer sakliga argumenten låter.

    Det måste vara bekvämt att hänvisa till "någon sida här i tråden" och sedan handfast fastslå hur gedigen din källhänvisning är. EOD
    Läs hela sammanhanget innan du kommer med åsikter. Du missar skogen för alla trän.
  • Anonym
    Choko skrev 2011-05-13 17:43:24 följande:
    Hur tänker en del!?? Det är ju MITT - min business - om någon fuskar till sig mina skattepengar som JAG betalat för att det ska gå till sjuka i behov!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!
    Gnöla då över allt skattefiffel av de tunga elefanterna istället. Där handlar det om stooooora pengar.
    Bestämmer du över vart dina skattepengar ska gå??
  • Anonym
    Melise skrev 2011-05-12 12:49:43 följande:
    Anonymt tips, bra idé. Håller med de andra avslöja henne. Det finns människor som behöver dom pengarna hon just nu stjäl.
    Menar du allvar? Anonymt anmäla en släkting. Hur ska ts kunna träffa henne efter det?
  • Anonym
    Mandel skrev 2011-05-13 17:56:30 följande:
    Skillanden är kanske att de gör allt för att slippa betala in mer  miljoner/miljarder i skatt mot vad de redan gör. De försöker inte att fuska till sig olika skattefinansierade bidrag.
    Och bryter de mot lagen ska de straffas precis lika väl som den som felaktigen lurar till sig någon form av ekonomiskt bistånd som är skattefinansierat.

    Varför ska kampen rikta in sig på bara en grupp? Varför inte slå ned mot alla fuskare och sätta dit dem?
    Just det undrar jag också. På bla FL är det en bidragsfuskhets utan dess lika men det talas mycket tyst om skattefifflandet.Det ligger ingen skillnad i de olika sakerna, fifflande som fifflande. Skillnaden är dock att det satsas många miljoner mot bidragsfusket och resurserna dras ner mot skattefifflandet. Man silar mygg o sväljer kameler.
  • Anonym
    Mandel skrev 2011-05-13 18:33:26 följande:
    Jag tycker oftare att det är kommentarer som sköt ditt eget och skit i andra när folk vill anmälla folk som de vet fuskar.

    Och vad är skattefiffel? Att utländska storföretag får olika bidrag ifrån den svenska staten bara för att de är verksamma i Sverige, men ibland inte ens skattar här? Export/importbidrag m.m.
    Att lagligt gör alla skatteplanering som man kan för att på så vis betala så lite skatt som möjligt?
    Att medvetet göra felaktiga momsavdrag? Eller andra medvetet felaktiga avdrag i ex deklarationen?
    Vad är det du undrar över egentligen? Om det är olagligt att göra lagliga avdrag. Jeesis. Du var inte rätt människa att diskutera seriöst med.
Svar på tråden Tycker ni jag ska avslöja min svåger fru???