Inlägg från: Ásgrímur |Visa alla inlägg
  • Ásgrímur

    Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?

    Jäjd skrev 2011-05-30 16:25:05 följande:
    Ja herre min gud. Blodpannkaka har jag sett i England men där äter de ju precis vad som helst...
    Du bör nog revidera ditt uttalande. Jämfört med t ex. vissa länder i Asien, för att inte nämna Afrika, så äter de ju verkligen VAD SOM HELST. Inte minst levande skorpioner som de biter av gadden, men vad sägs om en grabbnäve friterande spindlar, myror, maskor, gräshoppor och en massa annat smått och gott? Även om jag aldrig har ätit blodpannkaka så är det i ren snuskighetsgrad inte värre än paltbröd eller blodpudding.
  • Ásgrímur
    Jäjd skrev 2011-05-30 16:46:44 följande:
    Jaja, jag reviderar mitt uttalande. För att du ber så snällt.

    Men i övrigt har de oerhört shady matkultur i England. Eller uppskattar du den fina produkten- sallad i konservburk?

    Asien är liksom... som en annan planet. Fattar inte hur de kan äta sällskapsdjur och insekter. Vad har de för fel?
    Fast sallad i konservburk (inte för att jag någonsin har sett det vare sig i Sverige eller England) är ju inte direkt en typiskt engelsk maträtt. Det låter dessutom mer amerikanskt faktiskt. Av historiska skäl så brukar dock amerikanska saker komma till England innan det dyker upp i Sverige, så du lär nog få se konservburkssallad i Sverige också, förr eller senare, tyvärr.

    Ja, olika folkgrupper har olika utseende, har olika kultur och traditioner, olika tro och äter olika mat. Get over it!
  • Ásgrímur

    Var går gränsen för att något ska få räknas som typiskt svenskt? Måste det vara unikt för Sverige? Måste maträtten gå att härleda längst tillbaka i svensk historia? Eller räcker det med att vara en maträtt som är typisk för svenskar att äta idag, men som inte alltför tydligt har utländsk bakgrund? T ex. pizza är ju väldigt vanligt i Sverige idag, men är väldigt uppenbart inte en typisk svensk maträtt. Däremot köttbullar och potatis med lingonsylt är ju tämligen svenskt, även om köttbullen inte är en svensk uppfinning och potatisen först introducerades till Sverige under 1600-talet.

  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 11:57:30 följande:
    Vi kör på det man tycker är svenskt själv , ja eller det som är "typiskt" svensk idag . Vi kan liksom inte sitta och gräva i historian . Pizza med bea är ju svenskt idag .. kan man tycka !
    Att ha bearnaisesås till pizza kanske har uppstått i Sverige. Men pizza är inte svenskt. Svensk pizza är ungefär lika missvisande som att köpa pizza från en pizzeria som heter typ Italia och så är det ett gäng håriga araber som bakar pizzan. Rent lurendrejeri!
    Jäjd skrev 2011-05-31 12:01:56 följande:
    Det är väl just det man velat utröna här.

    Jag tycker det är viktigt att ta allt det där i beaktande. Men kebab etc kommer ju aldrig att kännas svenskt.
    Ja, och då får man väl tänka på att mat från början var tämligen okomplicerat. Man åt vad man kom över. Därför var matkulturen från början mer eller mindre likadan, bara det att djuren, grönsakerna och frukterna kunde variera. Sedan även kryddorna, när man nu började använda det. Därför är det väl tämligen svenskt att äta t ex. gädda och älg osv. Lägg till lingonsylt så har man där något typiskt svenskt. På just midsommar så är det dock som jag tror att trådstarten antyder, typiskt svenskt med sill och grillat kött.
  • Ásgrímur
    Croft skrev 2011-05-31 12:25:57 följande:
    Klart att svensk pizza är svensk, för som italiensk pizza smakar den inte. Tyvärr.
    Pizza är italienskt, men det är klart att pizza i Sverige blir något annorlunda.
  • Ásgrímur
    Sum quod sum skrev 2011-05-31 12:31:14 följande:
    Är så glad att våran pizzera är en italiensk restaurang med Italienare.
    Förstår det. Katt
  • Ásgrímur
    Croft skrev 2011-05-31 12:39:02 följande:
    Ja det blir absolut något annat, och så denna eviga pizzasallad, riven kål, è troppo!
    Alltså jag köper aldrig pizzasallad. Däremot så tvingar pizzaaraberna ofta på mig den "jak bjuddar på sallad" och då ler jag förstås snällt och tackar, ty man vill ju ogärna vara oförskämd. Sedan äter jag den innan pizzan för att den är ganska äcklig och man vill ju inte förstöra pizzan genom att äta den samtidigt, eller efteråt.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 12:49:02 följande:
    Men står det svensk pizza där du handlar eller ?

    Apropå håriga så är italienarna ett av de hårigaste folket i världen .

    True Story !
    Nej, det tror jag inte att det står där jag handlar.

    Det tror jag inte. Araber verkar överlag vara riktigt håriga. Men alla araber är säkert inte det. Överlag är dock män i medelhavsregionen väldigt håriga.
  • Ásgrímur
    lokisse skrev 2011-05-31 12:56:01 följande:
    även kvinnor
    Vill du få mig att kräkas? Kräks
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:00:48 följande:
    och italienare . Såg ett program om en kille som ÄLSKADE håriga kvinnor ... hans paradis :

    ITALIEN
    Ja, och Italien är ju i medelhavsregionen.
  • Ásgrímur
    Jäjd skrev 2011-05-31 13:02:28 följande:
    Så, vad har ni kommit fram till?
    Att pizzabagare inte bara borde ha hårskydd, utan även armskydd.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:06:56 följande:
    Eller så kan man skita i att gå dit om man har hårfobi och göra sin "etniska taco afton" hemma istället ! Med efterföljande fredagsmyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys Kräks

    *dagens tips*
    Ja men, om man ät lat då? Rynkar på näsan
  • Ásgrímur
    hallencreutz89 skrev 2011-05-31 13:10:37 följande:
    De vaxar ju! På film går ju alltid latino-tjejer med sån vaxremsa för mustachen när de gör sg iordning hemma, och vi vet ju att allt man ser på film är sant
    Sydamerikaner som har sydeuropéeiskt ursprung är nog tämligen håriga. Sydamerikaner som däremot har indianskt ursprung är nog inte alls särskilt håriga.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:11:14 följande:
    hahha joooohooo Fröken Jaded ! Svenska kvinnor har visst musche !!! Vitt fjunigt hår på överläppen .. ibland låååånga som hänger över läppen lite ...
    Jag har svårt att förstå de svenska tjejer som faktiskt inte gör något åt det. Är det något slags dåligt självförtroende som spökar, där de inbillar sig att folk skulle märka att de tagit bort fjunen, och att det skulle vara mer pinsamt än att faktiskt ha lite fjun?

    Överlag så är det dock vanligare med missprydande hårväxt hos arabiska kvinnor. Men de är nog mer tvungna att ta bort det. Jag har för mig att det inte var så länge sedan en nyhet dök upp om en minister eller oljeshejk eller dylikt i något arabiskt land begärde skilsmässa för att det när äktenskapet skulle konsummeras visade sig att bruden hade för mycket missprydande hårväxt mellan näsan och överläppen. Att han inte visste om det innan berodde på att hon tidigare alltid hade burit niqab.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:20:50 följande:
    Skicka frugan ?
    Hallå? Alltså detta utspelar sig i Sverige anno 2011.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:25:00 följande:
    hahah och ? Jag tycker du skickar dit frugan iallafall ! hon får säkert en klubba också på köpet

    Hon skulle kanske få uppleva en viss kulturberikning också, av anno 2011 års modell.

    Nej, men hur skulle förresten att skicka frugan eliminera eventuella armhårsavfällningar i min mat?
  • Ásgrímur
    Croft skrev 2011-05-31 13:34:34 följande:
    Be henne ta på sig långärmat.
    Nu var det ju inte min partner som var problemet.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:34:07 följande:
    .... bortser från första kommentaren för egentligen vill jag bara slå dig i huvudet med en falukorv ....

    Sant du får se till att HON LAGAR dina tacos !
    En blommig falukorv?

    Men nu var det ju inte tacos, utan pizza jag ville ha.
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:38:01 följande:
    Då får hon väl fixa det då .
    Vilken kvinna kan laga lika god pizza som en armhårig arab?
  • Ásgrímur
    TheCoopers skrev 2011-05-31 13:49:45 följande:
    En god kvinna kan allt .

    Sen vet jag inte vad för sort du har lyckas släpa hem ..
    Inte det. Det behövs en bättre ugn än en vanlig hemmaugn för det.

    Snällt sagt. Bättre sort än dig dock.
Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?