• Lundamamma

    Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!

    Jag var och storhandlade idag och jag blir så trött på vuxna som har sina barn inuti kundvagnar. Sitter, ligger, står, trampar på varorna som ligger där och jag vet inte vad. Stora som små barn. Det är som folk inte ser att det finns en sittdel på kundvagnen. Fattar inte, ungarna har väl för hundan ben att gå med. Särskilt äldre barn, jag menar en 3-4åring sätter man ju i sittdelen om den inte orkar gå.  Det är så himla ofräscht att lägga ner sina varor så jag vet inte vad! På flera affärer har de satt upp förbud mot att barnen får vara inuti kundvagnar, önskar att fler kan följa det exemplet.
    När jag bott utomlands tvättas både kundvagnar och kundkorgar så att nästa som ska använda dem har en fräsh att använda. 

    Min fyraåring går med mig i affären och det är inga problem. 

    Fattar verklgen inte varför folk gör så?  

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 21:18
    Det jag menar med tråden överlag är att det visas för lite hänsyn till andra överlag i samhället. Det som jag tar upp i tråden är bara ett exempel på detta.

    Sen undrar jag vad som hände med att man ska lära sina barn hänsyn både vad gäller exempelvis att smutsa ner kundvagnar eller springa runt, skrika i affärer? Har ni inte tid att lära era barn det eller väntar ni bara på att de ska fatta det nån dag själva?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 22:04
    Mycket intressanta aspekter ni tagit upp i tråden må jag säga. Jag har lärt mig massor av nya saker. Och vad många som svarar på så kort tid
    Jag tackar för ert engagemang och er relativt öppna attityd till tråden och mig
    För såklart är detta på riktigt och jag ville faktiskt ha en debatt för jag förstod verkligen inte varför man sätter sina barn i kundvagnar. Nu vet jag och förstår hur många tänker angående det hela, jag är lite klokare, fått en inblick i ensamståendes vardag, och tycker ändå inte att det är ok överlag.

  • Svar på tråden Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!
  • LinnV
    Hoppsaan skrev 2011-06-14 21:08:32 följande:
    Därför att jag (vi) inte har barnflicka som hämtar på dagis utan vi sköter detta själva.

    Därför att barnet tycker det är skoj att följa med och handla.

    Därför att jag tycker det är skoj att handla med mitt barn.

    Samt, främsta anledningen: för att irritera dig ;)
  • Agnes mamma

    Min dotter är över 4 år och vill jag att det ska gå snabbt och enkelt i affären så får hon stå i vagnen för ska hon gå själv så springer hon runt överallt så att man inte hittar henne tillslut. Och det har man verkligen inte alltid varken lust eller tid till.


    Jag förstår verkligen inte ditt problem, ts. Vad spelar det för roll?

  • Anonym
    Hoppsaan skrev 2011-06-14 21:09:34 följande:
    Ha ha, jag har sett dom! Och luktat i dom! Arbetade ett tag med att lasta ut varor...Det hände att lastutrymmena verkligen luktade BAJS! Jag fattade aldrig varför, det var itne luk av rutten frukt eller mögligt kött. Utan bajs. Typ hundbajs.
    Vissa bolag har ju inte tid att tvätta dom pågrund av dom långa transporterna som blir (arbets+körtid räcker inte till).. Men ja dom lukar inte frächt alls..
  • såffan

    är det inte då äckligare med all köttsaft som kunvagnen är täckt med från förpackningar som läcker lite osv? Jag tror faktist inte det gör varken från eller till, såg en undersökning av en kundkorg en gång och där i har nog ingen burit på en unge och den var inte precis fräch ändå...

  • Lundamamma
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 21:07:35 följande:
    Du är inte orolig för att bli sjuk om du äter på restaturan? Köper mjuk/kulglass? Lösgodis? Eller smittas av andra människor ute?
    Jag käkar glatt på fräscha restauranger. Äter varken glass eller godis så den tanken hra inte slagit mig. Smittas av andra lär man väl göra lik förbenat men som nån redan skrivit i tråden: tur att man har ett immunförsvar. 
  • tezzan83

    Har man självscanning så stoppar man ändå sina matvaror i påsar på direkten! Så då finns inget problem längre.
    Däremot såg jag ett skräck exempel för två veckor sen då en pappa vände sig om för att ta en vara och då flyttar sig barnen i kundvagnen som tippar och de åker rakt ner i golvet!

    Tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle vara ohygieniskt att ha barnen i den stora delen av kundvagnen...

  • Anonym (oj oj oj)

    Har jobbat i affär och kan säga att några barnfötter som står på gallret i kundvagnen är definitivt inte ett stort problem om man är rätt för att få hem smuts! Det är väl dessutom galler på de flesta vagnarna så det samlas ju inte precis några sandhögar i vagnen.

    Först och främst står ofta kundvagnarna på parkeringarna - gissa hur trevligt det är i den luften... avgaser och annat...
    Sen körs de i ur och skur, i regn och klafs - och det skvätter en del!
    För att inte tala om alla som slänger glasspapper, bananskal mm i dem!
    Sen har vi ju dessutom alla som ta i dem och inte har rena händer, är förkylda, snoriga osv.
    Har ni förresten kikat hur det brukar se ut i kundkorgarna i vissa affärer? Hade 100 gånger hellre sett ett litet skoavtryck där jag skall lägga mina varor än den sörjan som man ibland kan se... usch!

     Vad gäller varorna inne i butiken så är det ofta en hel del damma och annan smuts som yr omkring i lokalerna.
    För att inte tala om det som förmodligen utsätter dig för det skitigaste av allt - betalningen!
    Pengar är riktigt lortiga! Och betalar du med kort - fundera på hur många som fingrat på knappsatsen sen den torkades av sist... inte läge för bacillskräck här inte! 

    Så - tagga ner - lite skit rensar magen!  

  • norgesessan

    Lundamamma, handla inte i Malmö eller på Burlöv/Bernstorp. Handlar dock inte inne i Lund.. (Om ditt nick handlar om att du är från Lund).


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym (Hi)
    norgesessan skrev 2011-06-14 21:19:02 följande:
    Lundamamma, handla inte i Malmö eller på Burlöv/Bernstorp. Handlar dock inte inne i Lund.. (Om ditt nick handlar om att du är från Lund).
    Ullared da hahaha;)
  • Agnes mamma

    Jag tror att du helt ärligt startade denna tråden bara för att du visste att du skulle göra oss upprörda och sen kan du sitta där och skratta dig gott över alla kommentarer som vi skriver. För nåt annat kan ju inte bara existera.

Svar på tråden Men snälla sluta ha era ungar inuti kundvagnar!