Inlägg från: Lilla Fia 65 |Visa alla inlägg
  • Lilla Fia 65

    Samla papper till länder

    Vi ska börja samla papper till något land men vet inte vilket land ännu. Finns det några papper som är allra vanligast att länderna vill ha? Vilka papper/handlingar har ni behövt skicka till landet?


    Vi vill gärna förbereda i tid


    Tackar för input!


     

  • Svar på tråden Samla papper till länder
  • Lilla Fia 65

    Ok, tack! Men man kan ju alltid ta fram en lista med vilka man ska kontakta. Med konatktuppgifter osv, så har man i alla fall det klart.

  • Lilla Fia 65

    Tack vad bra Janson 77 Brukar de vilja ha bilder på paret i hemmet, eller var det just bilder på hemmet du menade? Sånt är ju i alla fall smart att ordna nu när det är sommar och ljust. Stort tack! Någon mer som har förslag på vad man kan ordna?

  • Lilla Fia 65

    Tack söta koalabjörn Det är mycket användbar information! Det bli till att ta fram kameran och blixt och så

  • Lilla Fia 65

    Tack för alla tips. Det verkar som det finns en del man kan förbereda ändå. Det verkar som passfoton och foton på oss i hemmet med vålvårade kläder är något som kan vara värt att lägga lite tid på.


    Vad snälla ni är som berättar!

  • Lilla Fia 65

    Det förstår jag inte varför man inte får sprida instruktioner. Det är väl bara bra om man kan vara väl förberedd i en annars så utdragen och pga av andra uppstoppande adoptionsprocess. Jag har funderat varför instruktionerna inte står under landinformationen hos adoptionsorganisationerna. Det skulle väl bara underlätta för de sökande? Och det är klar att man förstår att länderna har olika krav. Det förstår man väl.


    Chimamanda skrev 2011-06-22 21:21:41 följande:
    Tänk på att olika länder kan ha olika instruktioner. För vårt land var AC noga med att vi inte får sprida instruktionerna till andra, då AC lagt ner en hel del arbete på att få dessa instruktioner så bra som möjligt. Men absolut -för de flesta gäller väl att man ska ta bilder i hemmet i prydliga kläder och olika situationer. Antal bilder och passbilder varierar dock mellan länderna.
  • Lilla Fia 65

    Om det stod under respektive land precis vad de behövde för handlingar från de sökande så skulle de sökande tydligt se att och hur ländernas behov av papper skiljde sig åt också.

  • Lilla Fia 65

    Tack Hanya Efter 10 års kämpande efter barn genom ägglossningsstickor, hårda ivf:er och fyra år i adoptionsköer och två medgvandeutredningar så känns det ibland lite småtrögt trögt ja. Men vi är jätteglada för vårt nya medgivande och ser med spänning och glädje fram emot de kommande instruktionerna


    Man blir lite småivrig nu när man fått medgivande och har en bra köplats. Det är som att möjligheter kommit tillbaka.


    Lycka till i processen allihop


    Och Glad midsommar!


     


     


     


     


     


     

  • Lilla Fia 65

    Det kunde man ju enkelt lösa genom att bara inloggade medlemmer kunde se ländernas instruktioner


    Eller är det så att man får instruktionerna först efter att man betalat den första handläggningsavgiften. I så fall är det lite fult tycker jag.


    Chimamanda skrev 2011-06-24 07:52:19 följande:
    Ett annat generellt råd, intygen ska skrivas på ohålat papper! Min tanke om varför inte instruktionerna för de olika länderna är publika, är att de utgör en konkurrensfördel(???) mellan de olika organisationerna. Man har som sagt lagt ned möda på att få till de ultimata instruktionerna, vilket är en av de saker man betalar organisationen för via sin adoptionsavgift. De som går utanför en organisation ska inte kunna få den "hjälpen" genom att t ex kunna surfa in på någon hemsida. Så tror jag iaf.
  • Lilla Fia 65

    Tack Hanya! Man kanske skulle kolla en gång till på AC om det verkligen inte finns instruktioner där under länderna som inloggad. Men jag tycker jag har tittat så noga och inte sett något.


    Referensbrev - skikjer de sig åt på något sätt från dem man har lämnat in till medgivandeutredningen. Vi har fyra referensbrev klara sedan vår utredning i juni.


    Namaste72 skrev 2011-06-24 09:17:50 följande:
    Så är det hos BFA, men inte hos FFIA. Där får man tillgång till instruktionerna för iaf Indien som inloggad. Men som sagt, det är egentligen onödigt arbete, för när man väl samlat ihop akten ska den kontrolleras av organisationen, och det är tex ingen idé att översätta felaktiga dokument. Eller upptäcka att det saknas en stämpel eller namnförtydligande (som alla svenska myndigheter missar!)

    Min uppfattning om vad som kan ta tid att få ihop är foton och referensbrev. Polisutdraget gick på 5 dagar. Vi samlade ihop vår akt till Indien på 2 veckor och då hade vi förberett referenterna och foton. Sen fick vi ändå vänta över 4 veckor på FFIA, NP, apostille osv innan allt var klart.
  • Lilla Fia 65

    Tack Hanya72 och Grace O!


    Fabbemann: Ja vi har fått medgivande nu. Jag har haft medgivande som ensamstående innan. Ställde mig i kö hos AC 2007 och fick medgivande som ensamstående 2008 som gick ut i december 2010. Vi är inte med i fler organisationer - det är inte så stor idé för det är inte många länder som passar på oss, och de som passar finns även på AC.


    Vi har bara varit gifta sedan november och jag är 46. Min man blir 40 i oktober. Sen vill vi ha ett litet barn. Jag tror att det är Etiopien som passar oss, kanske även Nigeria, Columbia Ecuador, men för dessa länder är det kanske inte lika lätt att få ett yngre barn och kanske också längre köer i landet.


    Jag känner mig stressad nu för jag vill så gärna få veta vilket land som gäller och skicka handlingar dit. Är så rädd att medgivandet går ut. Nu har det snart gått en månad redan sedan vi fick medgivandet. Helt säker så får vi i alla fall inget mer medgivande. Att vi fick detta var verkligen på håret.


     

  • Lilla Fia 65

    Nigeria är jag jättesugen på Grace O. Men jag har läst kraven om yngre än 40 år. Synd - men värt att kolla upp. Fast det vore ett väldigt spännande land tycker jag. Hur länge beräknar ni vänta på Barnbeked och resebebesked. Eller har ni fått ert barn redan?


     


    Chimamanda skrev 2011-06-25 09:46:31 följande:
    Vi ska adoptera från Nigeria. De vill ju gärna att mamman inte ska ha fyllt 40, men jag vet att mammor 40+ har fått adoptera därifrån. Vad säger AC om era möjligheter för Nigeria, lilla Fia? I mitt fall skickades ner en förhandsförfrågan om vi var ok för landet (pga min sjukdomsbakgrund) och som tur var var vi det. Om det blir Nigeria för er så ställer jag gärna upp med lite tips och råd. Lycka till! (Från att vi fick instruktionerna till landet har det tagit 2 mån tills vår ansökan nu äntligen har skickats ner dit. )
  • Lilla Fia 65

    Jag såg att det stog att det är två års väntan i landet för Bulgarien. Då hinner ju medgivandet gå ut... Men det kanske är kortare tid cattis13?


    cattis13 skrev 2011-06-25 13:02:24 följande:
    Hejsan!

    Vill du skicka papperna fort så är det ingen kö till Bulgarien hos BFA. De säker också familjer till Ryssland och Ungern. Är man villig att ta något sn kan det gå väldigt fort. Papperna till Bulgarien var inte så komplicerade.
    Lycka till!
  • Lilla Fia 65

    Visst är det konstigt att man kan längta i flera år. Och sen när/om man får banbesked så blir det nervöst i stället. Så kan jag tänka mig att jag skulle reagera också


    Chimamanda skrev 2011-06-25 22:31:00 följande:
    I Nigeria är det 3-12 månaders väntan på barnbesked. Vår ansökan har precis skickats ner så vi börjar bli nervösa först om tre månader. ;) Jag tycker ni ska kolla upp Nigeria.
  • Lilla Fia 65
    LyckaOchTålamod skrev 2011-06-26 20:59:58 följande:
    Tvärtom, det är verkligen inte ett dugg konstigt att man blir nervös tycker jag!! Skrattande

    Just för att man längtat och väntat i flera års tid så blir man ju naturligtvis jättenervös när det slutligen börjar närma sig!!! Att det man längtat efter äntligen kommer att bli verklighet.....såvida inget oförutsett händer på vägen.... Man ska ju äntligen få träffa sitt barn!!! Ens liv ska förändras för alltid! Inget kommer blir sig likt igen! Självklart är det supernervöst! Spännande!!! Nervpirrande! Och underbart!!!

    Lycka till allihop!!! Solig
    Ja så är det ju verkligen!
Svar på tråden Samla papper till länder