• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (What??)
    MammaHela skrev 2011-06-23 12:43:53 följande:
    Du kan ju öppna ögonen och se utanför din lilla bubbla. Många människor i sverige har ingen egen inkomst alls, de lever på ingenting.
    Det finns barn som har så fattiga föräldrar att de inte ens kan åka och bada.

    Sen så undrar jag hur mycket skulder ni har på era bilar och hus...
    Hejsan!

    Jag lever inte i en bubbla, jag bara undrar hur folk gör av med alla pengar!
    Jag tänker bara utifrån mitt synsätt och hur vi har sparat ihop till renovering, biorum, bilar och allt möjligt och ändå bara är i 20 års åldern och dessutom har barn!

    Vi har 500 000 kr i banklån så vi har ju inte betalat allt själva, men det mesta :)

    Sen är ju frågan varför man lever utan inkomst? Finns massa åtgärder, vikarie bank, dela ut tidningar mm..
    I exempelvis aftonbladets fattigblogg så bodde de allra flesta i sthlm, måste man bo där det är som dyrast i sverige då? Kan man inte söka ett jobb och flytta någon annanstans. Om man exempelvis är ensamstående eller om båda saknar jobb?!

    Vill även tillägga att jag egentligen inte tänkte på de som är arbetslösa utan "medelsvensson". Det är ju faktiskt inte bara arbetslösa som inte har sparpengar!
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym skrev 2011-06-23 13:37:48 följande:
    Hur fan går det ihop undrar jag? Hur mycket har ni kunnat spara om ni är så pass unga? Ni kan ju ha jobbat i max 6-7 år.

    Jag skulle oxå kunna skriva samma som du för jag är oxå ganska ung o lever som ni men här kommer bakgrunden till allt vi har:

    Bor i nygbyggd villa som blev klar 2010.( hyr den av svärmor)
    Har 2 nya bilar ( köpte den enda billigt av pappa och den andra har vi avbetalning på )
    Har en del på sparkonton ( har fått en del efter min momor som avled och sparat ihop en liten del själv. Kanske 2000 kr i månaden i några år)

    Fast det är klart att det låter bättre att skriva det som du gör.

    Precis som MammaHela skriver: Wake up! Sveriges barn lever i fattigdom och jag hoppas innerligt att om du har så mycket pengar som du skryter om  att du gör något för samhället?! Skänker, jobbar ideellt och är en god medmänniska....
    Det tar inte så lång tid att spara ihop pengar, bara man börjar någon gång och tänker på vilka utgifter man faktiskt behöver ha.

    Varför ska man skänka eller jobba ideelt för att man lyckats spara lite pengar? Hon har inte ens sagt HUR mkt hon har på sparkontot. har man pengar har man troligtvis kämpat för det på något sett och alla har i princip lika förutsättningar för att lyckas, vissa kämpar bara mindre eller föredrar att leva för stunden och det behöver väl inte vi som lyckats spara ihop pengar lida för?

    Alla väljer olika, så är det bara!
  • Anonym (What??)
    Anonym skrev 2011-06-23 13:37:48 följande:
    Hur fan går det ihop undrar jag? Hur mycket har ni kunnat spara om ni är så pass unga? Ni kan ju ha jobbat i max 6-7 år.

    Jag skulle oxå kunna skriva samma som du för jag är oxå ganska ung o lever som ni men här kommer bakgrunden till allt vi har:

    Bor i nygbyggd villa som blev klar 2010.( hyr den av svärmor)
    Har 2 nya bilar ( köpte den enda billigt av pappa och den andra har vi avbetalning på )
    Har en del på sparkonton ( har fått en del efter min momor som avled och sparat ihop en liten del själv. Kanske 2000 kr i månaden i några år)

    Fast det är klart att det låter bättre att skriva det som du gör
    .

    Precis som MammaHela skriver: Wake up! Sveriges barn lever i fattigdom och jag hoppas innerligt att om du har så mycket pengar som du skryter om  att du gör något för samhället?! Skänker, jobbar ideellt och är en god medmänniska
    Det enda jag undrar är hur man kan vara två arbetande vuxna och inte lyckas ha 5000 kr i buffert? :)
  • Anonym
    Anonym (What??) skrev 2011-06-23 13:51:49 följande:
    Det enda jag undrar är hur man kan vara två arbetande vuxna och inte lyckas ha 5000 kr i buffert? :)
    Ja 5000 kr i buffert e väl inte svårt att få ihop om man är 2 arbetande vuxna. Men tidigare i tråden har det ju vart prat om flera hundra tusen.
  • Anonym (What??)
    Anonym (förstår inte) skrev 2011-06-23 13:48:56 följande:
    Det tar inte så lång tid att spara ihop pengar, bara man börjar någon gång och tänker på vilka utgifter man faktiskt behöver ha.

    Varför ska man skänka eller jobba ideelt för att man lyckats spara lite pengar? Hon har inte ens sagt HUR mkt hon har på sparkontot. har man pengar har man troligtvis kämpat för det på något sett och alla har i princip lika förutsättningar för att lyckas, vissa kämpar bara mindre eller föredrar att leva för stunden och det behöver väl inte vi som lyckats spara ihop pengar lida för?

    Alla väljer olika, så är det bara!
    Tack :)

    Jag har ju aldrig sagt att jag har mycket pengar! Tvärtom sa jag att jag är föräldraledig och att sambon jobbar inom industrin, och att vi ändå kan spara! Innan jag fick barn jobbade jag i butik 75 % och hade alltså ingen topplön då heller.

    Min slutsats är att det handlar om prioriteringar, för om vi klarar av det borde ju rimvligtvis de flesta andra också göra det!

    Sambons mamma är sjukpensionär och han har två småsyskon som bor hemma hos dem, och vet ni vad de lever på EN lön och de kan också spara pengar!
  • Anonym (What??)
    Anonym skrev 2011-06-23 13:55:46 följande:
    Ja 5000 kr i buffert e väl inte svårt att få ihop om man är 2 arbetande vuxna. Men tidigare i tråden har det ju vart prat om flera hundra tusen.
    Nej, men tydligen har inte folk en enda krona på sparkontot. Det tycker jag är väldigt konstigt!

    Jag menar ALLA är ju inte fattiga, de flesta borde väl ändå ha råd att spara ihop en buffert!
  • Anonym (Mellanchef)

    Jag och maken tjänar ca 55.000 kr tillsammans efter skatt, då har jag inte räknat med några barnbidrag...


     


    Och vi har inte tre månadslöner sparade, utan ca 90.000 kr på sparkontot. Dock har vi en hel del pengar på våra pensionskonton då vi sparar 1000 kr till varje person i månaden... Vår nybyggda villa är värd mer än 3,5 milj och vi har lån på 2,8. Vi har två bilar utan lån, men också höga csnskulder som vi betalar av och en hel del andra utgifter.


    Vi har diskuterat det där om vi ska spara mer, idag sparar vi 1000 kr/månaden till sparkontot och lägger undan skattepengarna vi får (vi skattejämkar ej och det brukar bli minst 20 tkr året).


    Men vi satte in alla pengar vi hade i huset och möbler, även bilarna har fått en del, så när vi flyttade in till vårt nya hus var vi helt utan buffert, så på tre år har vi sparat ihop 90.000 kr. Jag tycker inte att det är dåligt, vi är nöjda. Vi måste leva också! Samtidigt som vi sparar, har vi byggt altan, fixat trädgården, rest osv. Idag är vi ca 35 år båda två och vem vet hur länge vi lever. När vi har ca 150.000 kr kommer vi nog vara ganska nöjda och då sätta av pengar som ska gå till nya bilar, renoveringar och sådant i stället- så att pengarna som går in samtidigt går åt. Tycker att 150.000 kr absolut räcker som en bra buffert.

  • Anonym (utanför)

    jag lever utan för bubblan. är ensamstående till tre barn, har en total inkomst på 11000:- när allt är betalt har jag mellan 3-4000 kvar att försörja mig och mina barn på. 3000:- går till mat och har jag en slant över så barnen ex. kan få kläder.
    Jag kan säga att jag prisar min far till gudarna som hjälper till ekonomiskt ibland.

    Jag har inte en krona sparad. inte ett ruttet öre.

    Säg inte som så många andra att jag borde tänkt mer ekonomiskt innan jag skaffade barn, hade jag vetat att jag skulle bli lämnad av en man som efter tre barn inte ville ha dom längre, gå från att bo i hus o ha bra bil till dit jag st¨år idag hade jag gjort allt annorlunda.

    ALLA KAN INTE SPARA!!!

  • Anonym (What??)
    Disan skrev 2011-06-23 12:14:16 följande:
    Jag brukar tänka på det där ibland, hur lång tid tar det att spara ihop TRE månadslöner, som de rekommenderar? Shit alltså, man måste ju bränna massor varje månad med tanke på att man både bor och lever, eller hur? Hur fan får man till det? Måste ju ta flera år.
    För att få ihop 45 000 kr som skulle kunna vara tre månadslöner efter skatt tar det bara 22,5 månad alltså mindre än två år att spara ihop. Om man sparar så lite som 2000 kr i månaden :)

    Och om du bara lyckas spara så lite som 1000 kr i månaden, vilket de flesta borde klara så tar det alltså fyra år!
    Och kan man inte spara 1000 kr imånaden bör man nog se över sin livssituation!

    Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik, utan de små utgifterna :)
  • mandelblomma
    Anonym (What??) skrev 2011-06-23 14:14:15 följande:
    För att få ihop 45 000 kr som skulle kunna vara tre månadslöner efter skatt tar det bara 22,5 månad alltså mindre än två år att spara ihop. Om man sparar så lite som 2000 kr i månaden :)

    Och om du bara lyckas spara så lite som 1000 kr i månaden, vilket de flesta borde klara så tar det alltså fyra år!
    Och kan man inte spara 1000 kr imånaden bör man nog se över sin livssituation!

    Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik, utan de små utgifterna :)
    problemet är väl att alla inte kan göra så myhcket åt sin situation då...människor som redan lever på marginalen och har det tufft att få i hop vettig mat till sina barn.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?