• kattm

    Syjunta för gravida!

    Kul tråd! Jag är idag i v6+4, även om jag inte riktigt kan tro på det hela ännu. Vi har försökt få barn länge, drygt två och ett halvt år. Jag har virkat rutor till en babyfilt lite från och till det senaste halvåret (det går väldigt långsamt, har bara 16 rutor än så länge). Mönstret finns här: www.ravelry.com/patterns/library/sunny-spread.

    Jag har även en nästan färdigstickad babyfilt som jag påbörjade på semestern för två år sedan, där bara kanten är kvar. Detta mönster: www.ravelry.com/patterns/library/moderne-baby-blanket.

    Jag har också en påbörjad stickad babytröja som egentligen skulle vara till min systerdotter, men hon är redan för stor för den, så nu stickar jag nog färdigt den till min egen baby istället.

    Jag har inte vågat göra så mycket babykläder eftersom det varit så svårt för oss att bli gravida. Filtarna har jag hoppats på för egen del, men tänkt att jag får ge dem till andras barn om vi aldrig får något själva. Att sticka upp massor av kläder har jag inte riktigt haft lust till, eftersom det påminde så mycket om vår egen barnlöshet. Men nu när det verkar som att vi kanske kommer att lyckas, och jag har ett datum för beräknad födsel, så kliar det i fingrarna att sätta igång. Jag har ett stort lager av garner och många mönster i kö. BF 2 mars, så det får bli några varma små tröjor för nyfödd, och sedan lättare sommartröjor i storleken 3-6 månader, och sen...

  • kattm
    bebinsmamma skrev 2011-07-14 21:04:45 följande:

    Jag har bf om sex dagar och har varit hemma från jobbet tre veckor nu - första två veckorna klättrade jag nästan på väggarna här hemma så åkte till tygaffären och handlade på mig en hel del för att ha sysselsättning som inte krävde att man står och går =)

    Första projektet blev ett babynest. Googlade fram lämpliga mått och gjorde en variant som var lite som beskrivningen och lite som jag själv tyckte "verkade bättre". Här är resultatet:


     


     


     


    Sen har det blivit x antal påslakan-set till spjälsängen och vagnen och ett spjälsängsskydd. Vet inte riktigt vad jag ska sy mer, har massa tyg kvar, men kan inte komma på nåt kul att göra av det. En sovpåse för spjälsängen och en åkpåse för vagnen har jag tänkt så småningom, men inte förrän det bli kallare ute och eftersom man inte vet hur lång lillan kommer vara då så är det bara på "att göra listan" tillsvidare.

    Kul med en sån här tråd så man kan få inspiration från andra!


    Vilket fint babynest! Det verkar som en jättesmart sak att ha. Kanske ska damma av symaskinen och försöka sy ett jag också så småningom. Vad har du fyllt ditt babynest med? Går det att tvätta?
  • kattm
    ohbaby skrev 2011-07-14 22:44:12 följande:
    Grattis till graviditeten!
    Alltid extra kul när nån som försökt länge äntligen väntar barn!
    Kul att du är så duktig! Jag försöker lära mig sticka allt eftersom. Det dröjer nog innan det blir mer avancerade kläder än sockar men jag hoppas jag törs ge mig på det:)
    Tack! Det är inte speciellt mycket svårare att sticka en babytröja än ett par sockor, tycker jag i alla fall, så du vågar!
  • kattm
    bebinsmamma skrev 2011-07-15 09:04:06 följande:
    Tackar, jag tycker också det blev sött, roligare än dom som finns att köpa =)
    Jag har köpt ett gäng billiga kuddar på ikea att ta fyllningen ifrån (istället för att köpa dyyyr stoppning i tygaffären), och till den här gick det åt  en och en halv kudde. Dynan i botten är en tunn skumgummimadrass. Så det går fint att stoppa in den i både maskin och torkskåp.
    IKEA-kuddar är verkligen jättebra för att få billig fyllning. Jag har köpt ett helt gäng för att ha till mina virkade figurer. Vad bra att babynestet är tvättbart, för det kan ju ske olyckor...
  • kattm
    Pooma skrev 2011-07-16 15:39:32 följande:
    Vi verkar vara ganska lika :) Jag är också äntligen gravid efter 2,5 års försök och en IVF behandling, är i 6+2 nu. Mycket kan hända än men det är lika bra att utgå ifrån att det ska gå vägen och njuta, har BF 7 Mars. Har inte heller velat sticka babykläder för att det kännts jobbigt, utan mest stickat till mig själv och till syskonbarn. Stickade min första babygrej till "mig" under IVF behandlingen, ett par byxor, och nu håller jag på med en mössa.
    Ser allt bra ut på första ultraljudet ska jag fira med en stickbok för bebisar och en repa på garnaffären :D
    Grattis till graviditeten! Vi har hunnit med tre IVF-försök, alla misslyckades. I slutet av maj/början av juni skulle vi ha gjort ett FET, men sköt på det försöket till hösten eftersom jag aldrig fick utslag med ägglossningstesterna. Sen fick jag utslag jättesent, efter att vi beslutat att skjuta på försöket, dagen innan vi gifte oss. Och på den ägglossningen blev jag gravid, spontant. Vi skämtar om att vi får en konservativ liten baby, eftersom ägglossningen kom samma dag vi gifte oss. Det här är uppenbarligen ett barn som inte ville födas utom äktenskapet. Jag har gått på akupunktur två gånger också, så det kan ha haft inverkan. Men visst är det underbart att äntligen få lyckas? Jag är v7+0 idag, BF 2 mars. Hoppas på att få ett VUL om drygt en vecka för att se att allt är ok. Då ska vi också fira, och berätta för familjen. Min syster vet, för hon frågade om nästa försök igår kväll när vi pratades vid.

    Mönsterbok och garninköp låter som ett firande i min smak!
  • kattm
    lillgarden skrev 2011-08-23 09:27:14 följande:
    Så duktiga ni är alla!
    Jag hade massa drömmar och ideer som gravid men fick inte gjort mer än målat en byrå.

    Måste bara fråga er som kan är det svårt att lära sig sticka?
    Kan man lära sig det själv eller?
    Jag stickade lite grann på syslöjden på mellanstadiet (en babymössa som blev för stor för en vuxen...), men glömde sedan bort allt. 20 år senare lärde jag mig sticka på nytt med hjälp av en bok och internet. Så det går, men underlättar nog om du har provat på det innan. Börja med något enkelt, en halsduk eller så som bara har räta maskor och inga ökningar eller minskningar, och välj rätt storlek på stickorna till garnet (jag valde alldeles för små stickor första gången, och då blev det jättesvårt).
  • kattm

    Ja, knit är samma som trikå.

    Det finns massor av andra tutorials på hennes sida också, såg jag när jag bläddrade runt lite grann.

  • kattm
    Labonina skrev 2011-09-08 13:05:14 följande:
    Hej!
    Jag har följt tråden i tysthet och letat inspiration, vilket jag fått i massor. Eftersom jag är lite inne i virkning för tillfället så ville jag gärna prova den här fina filten med lite överblivet garn jag hade, så vi får se hur stor eller liten den blir. Men vad jag inte förstår från beskrivningen är hur man gör kanten. Har du förstått det?

    I övrigt har jag blivit inspirerad att vilja lära mig sy på maskin bättre! Fick för flera år sedan ta över mormors gamla maskin som är jättefin. Har börjat på gardiner, första gick jättebra, men nadra som var i ett tunnare tyg ble inte bra allt. Maskinen rycker tag i tyget på något konstigt sätt vilket gör att trådar i tyge dras så det blir lite rynkat. Om det är någon som har något tips på hur man kan lösa problemet så tar jag jättegärna emot råd.
    Jag måste säga att jag inte ens har kommit så långt. Jag har virkat ett tiotal rutor, men sedan har projektet blivit liggande, jag har inte alls varit på pysselhumör de senaste månaderna. Men om jag kommer dit inom någorlunda närstående framtid så svarar jag då. (Och om du kommer på hur man gör får du gärna tipsa mig också.)
  • kattm

    Grattis till bebisen, Cornelia. Vilka fina saker du har virkat.

    Du syr verkligen jättefina saker, Caroo. Vilken bra idé att använda band så där.

    82nyfiken, din klädförvaring ser väldigt bra och praktisk ut. Och fin, förstås.

  • kattm
    Nilam skrev 2012-01-14 20:49:23 följande:
    Är det nån som kan tipsa om vettig lösning för magen på mammabyxor? Jag är inte så tjock än, har vanliga byxor uppknäppna med resårband mellan knapphål och knapp, så det blir en glipa. Sydde ett par enkla, vida byxor i bomull idag och ska bara sätta vanligt resårband i, som en enkel "mysbyxa" men har ett lite finare tyg som jag skulle vilja sy till riktiga mammabyxor. Undrar om någon har provat att sätta töjbart stretchtyg på magen och fått det snyggt. Jag vill att byxan skall kunna växa i takt med magen och sätter jag töjbart tyg i nu, blir det ju en tom "påse" fram Finns det nån annan lösning eller ska man behöva sy ett par nya byxor varje månad?
    Jag har inte provat det själv, men sett en del tutorials på nätet (på engelska, men de har bilder också om du inte är van vid att läsa engelska bloggar). Här är två, t ex:
    www.craftster.org/forum/index.php
    sewchic.blogspot.com/2008/08/tutorial-how-to-convert-jeans-into.html

    Det kräver ju iofs att man slaktar byxorna. Söker man på orden maternity och convert kan man nog hitta en hel del andra också.
  • kattm

    Oj, såg nu att du ville ha grundmönster. Men det borde ju gå att använda samma metod på ett befintligt byxmönster också.

  • kattm

    Nu har jag äntligen lyckats åstadkomma ett alster till vårt första barn. Jag har varit helt ointresserad av att pyssla det senaste året, jag som ändå hade samlat på mig massor av garn och mönster. Men nu i väntan på förlossningen blev det helt plötsligt jättekul att sticka igen. Så här är en liten tröja som Sprattel ska ha på sig på väg hem från bb. Storlek ca 56, kanske något mindre.



    Mönster:
    www.ravelry.com/patterns/library/puerperium-cardigan

    Jag lade in en liten uggle-fläta mitt på framstycket och broderade ögon, näbb, klor, kvistar och blad. Gud vad svårt det är att brodera snyggt på stickat!
  • kattm

    Skumboll, jättefin body/klänning!

    mikroE, det finns mönster för uggleflätan på ravelry om du är med där. Vi får troligen en flicka vi också. De tittade länge och väl och sa sedan att de inte såg "några tecken på att det skulle vara en pojke". Men jag har inte kunnat avhålla mig från att köpa en klänning i alla fall, och min mamma har sytt en. Så blir det en pojke trots allt så får han nog finna sig i att ha på sig klänning ibland...

    ohbaby, jättefint lapptäcke, det passar bra i vagnen.

Svar på tråden Syjunta för gravida!