• Syjunta för gravida!

Tor 14 jul 2011 09:06 Läst 595332 gånger Totalt 4688 svar
    Tor 14 jul 2011 09:06

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Ons 11 jun 21:37 #4670

Tokigt mitt inlägg blev ursäkta!

• Tor 12 jun 23:18 #4671

Har ett mönster på ett babynest från Stoff och stil

• Mån 16 jun 13:09 #4672

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har tråcklat på snedslå i trikå på dotterns klänning men det blir inte bra. Mellan axelbanden "vänder sig" bandet (både på bak- och framstycket). Vad gör jag för fel? Drar jag för lite i snedslån eller har jag råkat dra i trikåtyget? Vågar inte sy fast det med symaskin eftersom det säkert blir så här tokigt då. Det vill jag ju inte! Mycket tacksam för hjälp och tips!

• Mån 16 jun 17:53 #4673
    Maria Who skrev 2014-06-03 19:24:30 följande:
    Hej alla! Jag tänkte ge mig in i det här med sömnad. Har inte sytt sen högstadiet men pratat om symaskin i fem år, så i sommar blir det av!

Jag undrar om ni har några tips på bra bloggar (engelska eller svenska) om enkel sömnad, med guider? Jag tänker mest husbehov som lagning/uppdatering av kläder, sy gardiner och annan inredning, babykläder och tillbehör (gravid med första barnet) osv. Inget avancerat och inget "onödigt". Orkar inte läsa hela tråden, även om jag kom en bra bit på väg en sen kväll... ;)
    Kolla in sykurser.se. De har mönster och filmer man kan titta på för att se steg-för-steg. Mest kläder men en och annan inredningspryl.
  • Mån 16 jun 17:55 #4674
    tulip79 skrev 2014-06-16 13:09:29 följande:
    Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har tråcklat på snedslå i trikå på dotterns klänning men det blir inte bra. Mellan axelbanden "vänder sig" bandet (både på bak- och framstycket). Vad gör jag för fel? Drar jag för lite i snedslån eller har jag råkat dra i trikåtyget? Vågar inte sy fast det med symaskin eftersom det säkert blir så här tokigt då. Det vill jag ju inte! Mycket tacksam för hjälp och tips!
    Skulle tro att du inte spänt tillräckligt :) Är snedslån stretchig eller i bomull?
  • Mån 16 jun 17:57 #4675

Sytt detta till vår kommande bebis.

• Mån 16 jun 18:44 #4676
    Lolita1 skrev 2014-06-16 17:55:17 följande:
    Skulle tro att du inte spänt tillräckligt :) Är snedslån stretchig eller i bomull?

Ja, det kan nog vara så. Får försöka igen då o dra mer i snedslån som är stretchig. Tack!
  • Mån 16 jun 22:05 #4677

Nu har jag läst igenom hela tråden, hittat en massa roligt jag vill ge mig på men saknar en sak! 

Nämligen en fungerande länk till mönster/beskrivning för en amningskudde

lägger därför in det mönstret som jag själv gått efter

jag gjorde även en innerkudde som passade för att underlätta tvätt och variation av yttertyg
  • Tis 17 jun 10:58 #4678

Åh, vad bra! Jag kanske ska testa att y en amningskudde. Vad fyllde du den med? Det finns ju en del alternativ, är det bäst med bara vadd?

• Tis 17 jun 12:30 #4679

Jag körde bara vadd, funderar på kulor denna gången

• Tis 17 jun 17:09 #4680

Ett tips för er som ska fylla med vadd. Vadd är dyrt. Köp istället kuddarna Slån på Ikea. Kostar 12 kr och innehåller samma vadd som man normalt köper på påse i sybutiker.

• Ons 18 jun 16:26 #4681
    Lolita1 skrev 2014-06-17 17:09:03 följande:

Ett tips för er som ska fylla med vadd. Vadd är dyrt. Köp istället kuddarna Slån på Ikea. Kostar 12 kr och innehåller samma vadd som man normalt köper på påse i sybutiker.

Synd att de inte har bonussystem på nya familjeliv, du hade fått pluspoäng av mig. :)
  • Tor 19 jun 14:09 #4682
  • Lör 21 jun 18:33 #4683

Nya muffar till babyskyddet.

• Sön 29 jun 20:39 #4684

Bytte ut snedslån i klänningen till trikåtyg istället! Blev mycket bättre. Bidde även en ny mössa.

• Ons 2 jul 21:43 #4685

Idag har jag sytt klart mini-flaggspelet till barnvagnen! Det blev kanonbra, är verkligen supernöjd!

Kika in på min blogg för fler bilder och beskrivning;

Http://dreamhome.blogg.se/

• Fre 4 jul 23:33 #4686
    tulip79 skrev 2014-06-16 13:09:29 följande:

Är klänningen i trikå och snedslån i vävt tyg? 

Gör en remsa av muddtyg istället så blir det mycket bättre. Sträck mycket i innerkurvor (ärmhål) och sträck nästan ingenting i ytterkurvor (hängslena) och mitt emellan på raksträckor.
  • Ons 30 jul 22:55 #4687

Ingen som pysslar i sommar?

• Igår 15:30 #4688
    lalasmama skrev 2014-07-30 22:55:49 följande:

Ingen som pysslar i sommar?

Nä, det är för varmt. ;) Vi badar istället. :p
    A -03, F -05, V -10
Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Gravid

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Hen kommer med i SAOL. Rätt eller fel?

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.