Forum Motor - Fritid & hobby
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Hur funkar det med privatleasing? (bil)

Ons 20 jul 2011 15:19 Läst 81493 gånger Totalt 25 svar
    Ons 20 jul 2011 15:19

Vi har i dagsläget en ny bil (-10) men skulle behöva uppgradera oss till en större modell. Av olika anledningar vill vi ogärna ta lån för att göra detta, dels pga vår kreditvärdighet ( vi vill ha den intakt ).

Sambon har nu snöat in på att leasa en Volvo men jag är tveksam. Hur funkar det egentligen? Så som han lägger fram det så betalar man ex. 3000:- i månaden och då ingår allt förutom bränsle. Att man när bindningstiden gått ut om 3år är helt fri? Läser jag på Volvofinans hemsida står det att man kan välja mellan fast och rörlig ränta...ränta på vad? Och restvärde på mellan 30-50%? Vad är det?

Som ni märker har varken han eller jag så stor koll...hjälp oss

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tor 21 jul 2011 17:09 #11

Tjaaaaaa... Liknelsen med hyresrätt var rätt bra...
    All service ingår och ni betalar hyra...
    Ni betalar för drift...

• Tor 21 jul 2011 17:16 #12
    tompatiger skrev 2011-07-21 17:09:54 följande:
    Tjaaaaaa... Liknelsen med hyresrätt var rätt bra...
    All service ingår och ni betalar hyra...
    Ni betalar för drift...
    Och det har väl också sina fördelar? Är du insatt i hur det fungerar i praktiken med vad som ingår, service, reparationer osv?

Annat innehåll

• Tor 21 jul 2011 17:32 #13

Är helt för privatleasing, hyrköp och allt vad det heter, men bara i de fall där ingen restskuld kvarstår. Ex en Alfa Giulietta som finns på Blocket, betala 3000 kr/mån i 24 mån inkl vinterdäck service försäkring.
    Skulle man köpa den ny för ca 200.000 är det först handpenning på 40.000 sen en lånekostnad på 2000kr/mån plus ett par hundra för försäkring, vinterdäck tillkommer.

Efter 2 år kanske du får tillbaka 150.000 av de 200.000 den kostat.

Så leasingen har kostat dig 24x3000

• Tor 21 jul 2011 18:20 #14

Nästan alla former av leasin innefattar ett restvärde

• Tor 21 jul 2011 19:27 #15

Nej inte för privatpersoner innefattar de inte restvärde. Toyota är störst på det med deras prenumeration. Audi har sin all inclusive, Peugeot har "hyr mig".
    Bilia har privatleasing och många handlare erbjudet detta i olika former, ingen har restvärde.
    Dock kan det skilja vad som ingår gällande försäkring, service , v-däck
    Helt ok ägandeform men speciellt för yngre personer då försäkring ingår eller för familjen som vill ha en andrabil utan bekymmer och handpenning

• Tor 21 jul 2011 19:29 #16
    Pixboy skrev 2011-07-21 19:27:43 följande:
    Nej inte för privatpersoner innefattar de inte restvärde. Toyota är störst på det med deras prenumeration. Audi har sin all inclusive, Peugeot har "hyr mig".
    Bilia har privatleasing och många handlare erbjudet detta i olika former, ingen har restvärde.
    Dock kan det skilja vad som ingår gällande försäkring, service , v-däck
    Helt ok ägandeform men speciellt för yngre personer då försäkring ingår eller för familjen som vill ha en andrabil utan bekymmer och handpenning
    Fast....Bilia har väl visst restvärde?
  • Tor 21 jul 2011 19:46 #17

Vi leasar en audi och betalar 2800kr, då ingår allt utom bränslet.
    Vi är bundna tre år och när tiden är slut är det bara att lämna tillbaka bilen eller leasa en ny om man vill.
    Vi får köra (jag tror det är) 1500 mil om året, men då sambon mest kör firmabilen (och jag åker tåg) funkar det bra för oss.
    Dock ingår inte vinterdäck (fast det har vi ett par relativt nya passande sen förut)