• Lantani

    Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?

    Är väldigt nyfiken på hur mycket andra folk lägger på vinterkläder till era barn?
    Köper ni tex från skopunkten eller dyrare skor?
    Overaller, köper ni hm, fix molo eller vad köper ni?

    Hur gamla är barnen?


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?
  • Indianica
    tessan27 skrev 2011-09-13 22:50:07 följande:
    Det beror väl på vilka skalkläder man köper och vilken vattenpelare dem har. Din Didrikson jacka har troligtvis bara vattenpelare på¨ca 3000 medans dem skalkläder som jag köper till mina barn som alltid är torra har vattenpelare på 10 000. Jag köper Polarn o. pyrets skalkläder, skulle inte köpa med mindra än 8000 om jag vill ha dem som regnkläder. Galon brukar ligga på 5000 så jag bra skalkläder är till och med bättre än galon på vattentäthet. Galon slits också snabbare är skalkläderna och blir då mindre vattentäta.
    Ja, jag vet inte vad vattenpelaren på min jacka är, Didriksson verkar ha mellan 3-5000 och det trodde jag ju skulle hålla sig någorlunda torrt, men det är en rent av obehaglig upplevelse att ha den i duggregn tycker jag, då materialet blir så tungt (som att ha en våt handduk över sig) jämfört med en regnjacka som vattnet bara glider av, men jag antar att en vattenpelare på 10-20 000 i vattenpelare ger just det "glidet" så jackan inte känns så tung och kall när det regnar.

    Jag tycker det är dumt att alla märken saluför skaljackor som vattentäta, när så inte är fallet. De stora klädkedjorna har ju (iaf där jag bor) helt slutat med vanliga regnkläder och t ex Kapp Ahl hävdar att deras Fix-skalkläder funkar som regnkläder (stod på dem att de är vattentäta), men de blir säkert lika otrevliga som min jacka blir i regn

    Det är ju bra om de dyrare skalkläderna håller måttet!
  • Triple Trouble

    Ninhursag: isbjörn håller måttet med råge! Våra barn är torra, galonisbarnen på dagis är blöta och svettiga. Det regnade heeela dagen i förrgår, inte en droppe kom in.

  • Dr Mupp
    Indianica skrev 2011-09-14 00:14:41 följande:
    Ja, jag vet inte vad vattenpelaren på min jacka är, Didriksson verkar ha mellan 3-5000 och det trodde jag ju skulle hålla sig någorlunda torrt, men det är en rent av obehaglig upplevelse att ha den i duggregn tycker jag, då materialet blir så tungt (som att ha en våt handduk över sig) jämfört med en regnjacka som vattnet bara glider av, men jag antar att en vattenpelare på 10-20 000 i vattenpelare ger just det "glidet" så jackan inte känns så tung och kall när det regnar.

    Jag tycker det är dumt att alla märken saluför skaljackor som vattentäta, när så inte är fallet. De stora klädkedjorna har ju (iaf där jag bor) helt slutat med vanliga regnkläder och t ex Kapp Ahl hävdar att deras Fix-skalkläder funkar som regnkläder (stod på dem att de är vattentäta), men de blir säkert lika otrevliga som min jacka blir i regn

    Det är ju bra om de dyrare skalkläderna håller måttet!
    Om skalklädernas yttertyg suger vatten så kan man lätt fixa det genom att impregnera kläderna, då får man glidet. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ari Gold

    Har inte haft problem med blöta barn i vare sig Polarn o Pyrets, Reimas eller Didriksons skalkläder. Har inte testat andra märken.

    Galon, särskilt fleecefodrad galon är jag personligen inte alls förtjust i. Barnen blir för varma innuti + att det blir väldigt halt med galon.

    En viktig detalj om barnen ska förbli torra vid riktigt blötväder är att banden som ska gå under stövlarna är hela och inte uttänjda + att stöveln inte är för sladdrig utan håller formen så att det inte uppstår glipa.


  • Indianica

    Usch, jag blir så ledsen, hade tänkt pressa ned vinterklädeskostnaderna i år och handla begagnat. Men jag tycker priserna trissas otroligt mkt på Tradera, t ex begagnade Vikingkängor för 380 kr + frakt (typ 60 kr) på Tradera, inte klokt enligt mig. Inte när man inte är helt säker på att de bara använts en vint r och är i bra skick. Samma sak gäller begagnade märksvinterplagg. Gneis begagnade skidbyxor, 400 kr, inte okej tycker jag. Kanske var jag för tidigt ute på Tradera? Fick tag på en begagna ullmössa för 50 kr, det var allt...men bättre än inget!

    Men nu har jag handlat till sonen, köpa med rabattcheckar på Ellos. Reimakläderna gick då på 1200 kr och så Viking chillyskor för 600 kr, så jag är ganska nöjd ändå eftersom jag snarare brukar lägga 2500 kr, men hade hoppats fynda mer än vissa här gjort på begagnatmarknaden...

  • breeze2012

    Har handlat till min son 10år. Han är så pass stor så han är med och väljer vad vi ska handla med lite råd från mig.

    Skor Viking 1000:- (haft det märket tidigare också. Fötterna varma o torra. Viktigt tycker jag.)

    Jacka McKinley 900:-

    Termobyxor Quicksilver 1199:-    

  • mandelblomma

    jag köpte isbjörn förra året till killarna då 2 år, och de kan ha overallerna i år med faktiskt.
    Så det var ju skönt för overallerna kostade 2000kr styck. Stövlarna från Viking, tror de kostade 800kr styck, var jättenöjd.
    Köpte överdragsbyxor i dag från PoP ( alltså inte vinter utan mer höst/vår slask, funktionsplagg), lite vantar och höstmössor, totalt gick det på 1500kr ( två 3 åringar)
    Vintermössor och vantar har de från förra året, kanske för 1500kr...men då två barn och två vintrar ;)

  • Ari Gold
    Indianica skrev 2011-09-25 20:27:45 följande:
    Usch, jag blir så ledsen, hade tänkt pressa ned vinterklädeskostnaderna i år och handla begagnat. Men jag tycker priserna trissas otroligt mkt på Tradera, t ex begagnade Vikingkängor för 380 kr + frakt (typ 60 kr) på Tradera, inte klokt enligt mig. Inte när man inte är helt säker på att de bara använts en vint r och är i bra skick. Samma sak gäller begagnade märksvinterplagg. Gneis begagnade skidbyxor, 400 kr, inte okej tycker jag. Kanske var jag för tidigt ute på Tradera? Fick tag på en begagna ullmössa för 50 kr, det var allt...men bättre än inget!

    Men nu har jag handlat till sonen, köpa med rabattcheckar på Ellos. Reimakläderna gick då på 1200 kr och så Viking chillyskor för 600 kr, så jag är ganska nöjd ändå eftersom jag snarare brukar lägga 2500 kr, men hade hoppats fynda mer än vissa här gjort på begagnatmarknaden...

    Tradera är svindyrt, på blocket kan man hitta ibland om man är snabb - annars är det bytardagar och loppisar som är grejjen. Fast jag hittade en reima-rea så jag köpte faktiskt en ny overall också.
  • Ari Gold

    Jag uppdaterar mit lite d¨jag har ändrat min lista vilket alltid händer sjuttielva gånger innan allt är klart. Har kompletterat lite och bytt ut några saker.

      5-åringen:

    *Vinteroverall Reima Tec (ny) 450
    *Fleece-underställsoverall Reima (ny) 75 kr
    *Vinterjacka Didriksons (beg) 60
    *Vinteroverall Everest (beg) 40 kr
    *Hanskar everest beg. (beg) 20kr . 
    *Vinterskor: Superfit gtx stövlar 55kr + Kavat varmfodrade 40kr  
    Mössor + fler vantar har vi.   

    tot 740    

        
    8-åringen:

    *Täckbyxor pop (köpta förra året för 100 kr beg. oanvända) 
    *Vinterjacka Pop (beg) 200kr 
    *Täckbyxor  Didriksons (beg) 20 kr  
    *Didriksons 3-i-1 jacka (beg) 60 kr  
    *Vinterkängor Kavat (beg.) 60kr + vinterstövlar Kavat 70kr
    *Ful starwarsmössa som han fick välja själv, 75 kr

    Goretexhandskar och fler mössor har han sedan tidigare.
    tot. 485kr   

    11-åringen  
    *Täckbyxor everest ärvda
    *Köpte en jättefin peak-jacka (200 kr) på bytardag men den var för stor så ska sälja den och köpa något annat för pengarna.  

    +behöver skor    

     


  • Shasti
    Ari Gold skrev 2011-09-26 08:01:06 följande:

    Tradera är svindyrt, på blocket kan man hitta ibland om man är snabb - annars är det bytardagar och loppisar som är grejjen. Fast jag hittade en reima-rea så jag köpte faktiskt en ny overall också.

    Ja man måste "passa in" rätt tid när man handlar på Tradera för att fynda, tidig höst är tex för tidigt för vinterkläder för då är alla ute. Då är det säljarnas marknad. I slutet av oktober börjar priserna gå ner. Sen brukar jag kolla senast inlagda "köp nu" auktioner, där finns det folk som inte riktigt har koll på vad slutpriserna brukar bli och sätter ut "låga" köp nu-priser. Då slår jag till .
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?