• Jezziie

    Intyg från kronofogden

    Nån som vet var man får tag på intyg från kronofogden att man inte har några betalningsanmärkningar?

  • Svar på tråden Intyg från kronofogden
  • Jezziie

    Kanske ska förtydliga mig lite.
    Träffade våra utredare idag och fick en massa papper som ska fixas. Sen fick vi information att  vi ska fixa nått "utdrag" från Kronofogden, dumma jag tänkte ju inte på o fråga vad det ska innehålla, nån som vet?  Är det "skuldfrihetsintyg" det heter eller? Tror jag fått en blackout, trodde jag hade koll på detta.
    Och hur får jag tag i detta intyg, hittar inget på hemsidan. 

    det intyg som man ska ha från försäkringskassan tror jag att jag har koll på.
     Är det rätt intyg, om det gäller om man fått något utbetalsningsbidrag/aktivitetstöd, och om man varit långtidssjukskriven under 10år?    

    Hoppas nån snäll själ kan svara på mina frågor 

  • Hjärtat längtar

    Hej! Ja det heter skuldfrihetsintyg. Jag ringde bara till kronofogden och bad om ett skuldfrihetsintyg för mig och maken! 

    Ja det är rätt intyg från försäkringskassan du pratar om! Skrattande 

    Lycka till! =) 

  • Jezziie

    Åhh, äntligen nån som svarar. Då ska jag ringa imorgon o be om att få ett sånt. Ska även boka tid för läkarundersökning.
    Supertack för ditt svar hur går det för er?

  • Hjärtat längtar

    Alltså intyget från försäkringskassan ska vara 10 år tillbaka i tiden. 
    Men på mig fanns det ingenting Flört 

    Jo vi har ju inte haft nån mer träff efter hembesöket eftersom jag blev sjuk. Men på tisdag ska vi ha djupintervjuerna! Skrattande  Det känns jättenervöst, men samtidigt vill jag ju komma framåt i utredningen!

    Har ni kommit igång med utredningen nu då, eller är det fixa intyg inför hemutredningen? 

  • Jezziie

    Ok, Ne det fanns inget på mig heller, så de blev ett tomt papper typ ju.
    Igår var vi på första mötet med dem och då bokade vi in en massa datum då vi ska träffas, så vi startar igång med utredningen på riktigt den 10 oktober.
    Okej, jag tror nog inte djupintervjuerna är så farliga ändå. Hade nog tyckt de varit värre om behövt skriva såndär levnadsberättelse. Skulle ni också ha 3 referenter som var kompisar och hade barn?

  • Hjärtat längtar

    Vad skönt att ni fått massa datum och att ni snart är igång på riktigt!!!
    Ja, jag tycker också det är skönt att slippa en levnadsberättelse...
    Vi skulle ha 2 referenter, men det fick vara släkt. Så vi kommer välja min mamma och min syster.
    OJ tre referenter med barn, har dina kompisar barn eller? Jag har många som inte fått barn än, men några av dem har fått barn i år... 

  • Jezziie

    Hej. Jo det är så skönt o slippa berättelsen, sitter hellre o blir intervjuad i flera timmar faktiskt. Jo nästan alla våra kompisar har barn, iaf dom vi umgås med, en av våra kompisar ska snart få sitt tredje barn(äldre kompis) typ vilken dag som, har öppnat sig endel men sen går det trögt, hon är beräknad på tisdag. Har frågat henne om hon vill ställa upp för oss o det vill hon sen har vi fått tid för läkarundersökningen,den 5 oktober skriv gärna hur ni upplevde intervjuerna sen, du kan skriva i privat mail om du känner för det.

  • wilma123

    Tror att djupintervjuerna kan variera en hel del, beroende på vilken metod kommunerna kör man samt vilka man får som handläggare och hur insatta de är i processen samt hur de är som person.

    Vår kommun använde Kälvestensmetoden. Många av frågorna känns ganska intima, och det kändes ibland ganska avklätt och konstigt då våra handläggare (som förmodligen inte gjort så många medgivandeutredningar och själva verkade kände sig ganska obekväma) satt ganska stelt och läste innantill och skrev ner varenda ord vi sa när vi skulle beskriva "hur överens vi är i vårt sexliv" och andra liknande frågor...

    Vissa frågor är hemskt svåra att svara på, men man får väl helt enkelt försöka svara så ärligt man kan. Tror det handlar mycket om att man ska visa att man har en förmåga att reflektera, och dessutom att man som par är ganska samspelta i sin relation. Man sitter ju var för sig och svarar på samma frågor, och i efterhand jämför handläggarna svaren för att se om man svarat ungefär lika eller om man är helt oense på ett flertal punkter.
    Man kan ju inte låta bli att sitta o fundera på vilka svar de egentligen "vill" ha, men som sagt, man får svara så ärligt man kan.

    För vår del satt vi nog i sex timmar, i vars ett rum och blev intervjuade. Gissa om det snurrade i skallen sen, över allt man sagt och inte sagt... men skönt att ha det gjort, och det kändes faktiskt som att själva sammanfattningen efteråt blev ganska ok. Och framför allt skönt att komma vidare i processen!!!

    Lycka till! (Hoppas jag inte skrämt nån nu..)

  • Angelika Miami

    Måste man gått föräldrautbildning innan en utredning startas??


    - just me and my boys -
  • wilma123

    Vår kommun hade det som krav. Vi kontaktade dem så snart vi bestämt oss för att adoptera, för att påbörja en utredning. Men fick först vänta i nästan ett halvår innan utbildningen drog igång och sen några månader till medan utbildningen pågick innan det gick att påbörja utredningen. Drygt!
    Har  dock förstått att det är olika mellan olika kommuner, så kan vara värt att kolla med din. Ett annat tips, om du funderar på att adoptera, är att anmäla dig till utbildningen så snart som möjligt. Bor man i en liten kommun kan det dröja länge tills de kör igång...

  • Hjärtat längtar
    wilma123 skrev 2011-09-23 11:49:37 följande:
    Tror att djupintervjuerna kan variera en hel del, beroende på vilken metod kommunerna kör man samt vilka man får som handläggare och hur insatta de är i processen samt hur de är som person.

    Vår kommun använde Kälvestensmetoden. Många av frågorna känns ganska intima, och det kändes ibland ganska avklätt och konstigt då våra handläggare (som förmodligen inte gjort så många medgivandeutredningar och själva verkade kände sig ganska obekväma) satt ganska stelt och läste innantill och skrev ner varenda ord vi sa när vi skulle beskriva "hur överens vi är i vårt sexliv" och andra liknande frågor...

    Vissa frågor är hemskt svåra att svara på, men man får väl helt enkelt försöka svara så ärligt man kan. Tror det handlar mycket om att man ska visa att man har en förmåga att reflektera, och dessutom att man som par är ganska samspelta i sin relation. Man sitter ju var för sig och svarar på samma frågor, och i efterhand jämför handläggarna svaren för att se om man svarat ungefär lika eller om man är helt oense på ett flertal punkter.
    Man kan ju inte låta bli att sitta o fundera på vilka svar de egentligen "vill" ha, men som sagt, man får svara så ärligt man kan.

    För vår del satt vi nog i sex timmar, i vars ett rum och blev intervjuade. Gissa om det snurrade i skallen sen, över allt man sagt och inte sagt... men skönt att ha det gjort, och det kändes faktiskt som att själva sammanfattningen efteråt blev ganska ok. Och framför allt skönt att komma vidare i processen!!!

    Lycka till! (Hoppas jag inte skrämt nån nu..)
    Tack för ditt inlägg! Jag försöker att inte tänka på det så mycket nu innan, vi vet inte vilken metod de kommer använda. Man får väl bara försöka svara ärligt som du skriver. Längtar till det är över! 
Svar på tråden Intyg från kronofogden