• Anonym

    Prematura tvillingar - hur stöttar jag föräldrarna i detta? :(

    Min vän födde idag tvillingar i v 24+4. Båda föddes vaginalt, väger 600 gram. Ingen vet ju utgången av detta. Dom lyckades precis få igång andningen på bebis nummer 1. bebis nummer 2 andas också.


    Jag vet inte hur jag ska stötta dom i detta? vad säger man om "det värsta nu skulle hända"? vad vill man höra och inte höra? Jag har ingen annan att vända mig till. Vill inte fråga mamman/pappan för mycket frågor.

    Vad är oddsen`? Och om dom klarar sig, när vet man det? ni med prematura barn, hjälp mig att förstå så att jag lättare kan vara till stöd.

    jag har en son på ett år. Bör man undvika att ta med honom närmsta tiden? Skapar det mer sorg? Frågorna är många, hoppas att nån kan lysa med lite tips och hjälp.

    Kram

    (obs. Visste inte vilket kategori jag skulle posta detta i, så bortse från rubriken)

  • Svar på tråden Prematura tvillingar - hur stöttar jag föräldrarna i detta? :(
  • Anonym (Anna)

    Det finns ju inget manus, inget "Det här vill alla föräldrar till prematurer höra". Säg som det är istället: "Jag vet inte vad jag ska säga, men jag finns här för dig". Gör som du brukar, var den vän du alltid varit.

    Jag har inga prematura barn själv, men känner ett par som har barn födda i v. 24+5, båda barnen överlevde men har funktionsnedsättningar. Det spelar egentligen ingen roll hur oddsen ser ut, för man vet ju inte hur det blir för just din vän. Tror inte de blir gladare av statistik.

  • Anonym

    Finns bara där och lyssna... ring gärna med jämna mellanrum och bara prata. Gå och hälsa på!

    När min son föddes prematur så trodde många att jag inte ville ha eller ha tid med besök på sjukhuset.. tro mig, man har tid och vill ha besök för att få se andra än sjukhuspersonal..

    Du ska inte ta med ditt barn enbart för de små är enormt infektionskänsliga.....

  • Natali84

    hej jag har en nära vänn som fick tvilling pojkar i vecka 24. Dom behövde en massa hjälp med andning, sondades mm.
    De vägde också där omkring 500-600 gram
    De är nu 9 år gamla . en av dom har en mini cp skada i foten men bådsa är helt normal utvecklade annars. 


    071022-Nicole, 100322-Antares, bf-111205
  • Nape

    Lyssna, stötta, bara finnas där. Kolla om de vill ha matlådor (sjukhusmaten är hemsk), godis, en pocketbok, varma strumpor, duschkräm (ifall de inte hunnit packa).

    Din son vill de nog helst inte träffa, så de inte blir smittade av något. Sprita händerna innan du träffar föräldrarna så du _vet_ att du inte fört över några bakterier.

  • Anonym (Orolig vän)

    Tack snälla. Hade inte tänkt att ta med min son till Neo, utan det va mer en tanke om dom får komma hem och vi åker dit och hälsar på. :) Om det är känsligt att träffa småbarn precis efteråt, om det påminner om vad man skulle själv ha haft. Eller tänker man inte så?

    Fick just höra att än så länge lever båda barnen. Men ingen kan säga nånting mer. Tiden får visa. Vi ber att allt går bra.

  • Bedhead
    Anonym (Orolig vän) skrev 2011-10-27 20:07:27 följande:
    Tack snälla. Hade inte tänkt att ta med min son till Neo, utan det va mer en tanke om dom får komma hem och vi åker dit och hälsar på. :) Om det är känsligt att träffa småbarn precis efteråt, om det påminner om vad man skulle själv ha haft. Eller tänker man inte så?

    Fick just höra att än så länge lever båda barnen. Men ingen kan säga nånting mer. Tiden får visa. Vi ber att allt går bra.

    Förutsatt att barnen överlever och du hälsar på dem hemma; ta med dig lagad mat. Fråga om de behöver grejer från affären. Ta inte i barnen (infektionsrisk), stanna inte för länge.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (Orolig vän)
    Bedhead skrev 2011-10-27 20:10:41 följande:
    Förutsatt att barnen överlever och du hälsar på dem hemma; ta med dig lagad mat. Fråga om de behöver grejer från affären. Ta inte i barnen (infektionsrisk), stanna inte för länge.
    Bra tips med hemlagad mat! Uppskattas nog! Tack :)
  • tummeliten

    jag fick min lilla tjej i vecka 24 hon vägde 488g och var 28cm lång. idag är hon 13mån sen hon föddes och 9mån sen hon skulle ha fötts.hon är en riktig vilde:)

    mitt tips är att köpa ett fint kort till mamman och pappan och gratta till deras fina små mirakel.
    även om man fått små fågelungar så har man blivit föräldrar.
    sen finns det en underbar prematur sida som heter www.pytteliten.net och där finner du kläder från stl 32:)
    som passar små killar och tjejer från 600g:)

    våra mirakel ser små och sköra ut men ack vad dom är starka <3

  • tummeliten
    Anonym (Orolig vän) skrev 2011-10-27 20:07:27 följande:
    Tack snälla. Hade inte tänkt att ta med min son till Neo, utan det va mer en tanke om dom får komma hem och vi åker dit och hälsar på. :) Om det är känsligt att träffa småbarn precis efteråt, om det påminner om vad man skulle själv ha haft. Eller tänker man inte så?

    Fick just höra att än så länge lever båda barnen. Men ingen kan säga nånting mer. Tiden får visa. Vi ber att allt gå
    när man kommit hem med ett prematurt barn ska man inte träffa dagis barn alls pga infektions risken samt risk för rs viruset som kommer snart. dom små har inget som helt imun försvar.så en vanlig förkylning är jätte farligt.
    satt isolerad från jan-juni med min tjej pga att hon skulle aldrig kunna klara en förkylning..
  • Anonym

    Hej du kan kanske köpa något till bebisarna från pytteliten.se? Jättefina minnen för dom små och för föräldrarna. Jag kan glädja dig med att dom permaturerna jag vet om (4 st födda mellan v 24-28 plus några till som jag träffade när vi låg på neo) mår alla bra idag! :) Dom har haft det kämpigt men nu är dom friska och starka! Sjukvården är otåligt bra nu förtiden!

  • dubbelmamma0310

    När vi fick vår son i v 24+0 blev jag jätteglad när min mamma hade köpt en ursök bebisfilt och klippt den i 6 bitar. Varje bit hade hon sedan gjort sådana där langnettstygn eller vad de nu heter, såna som filtarna brukar ha. Mamma hade sytt dem i olika färger och alla filtarna var urfina! När jag dessutom visst att hon suttit och tänkt på oss när hon sytt gjorde att jag blev stärkt varje gång jag såg dem.
    Fikabesök är alltid uppskattat. Vi var inlagda i en annan stad och det kändes oerhört skönt när de närmsta kompisarna tog sig tid att åka till oss och hade ordnat med barnvakt åt sitt barn. Fast jag hade aldrig svårt för att träffa andra barn, oavsett ålder. För min del var det en ljuspunkt att se att det finns barn som mår bra... Men visst man ska nog inte ta med dem till sjukhuset.
    Vi hade som regel att ingen annan än våra föräldrar och syskon fick se honom förrän han var beräknad att födas. Om han hade varit kvar i magen hade ingen kunnat se honom. Därför kändes det naturligast att göra så. Våra familjer fick se honom för att vi kände att om han dör så är han i alla fall deras första barnbarn oavsett hur länge han funnits med oss.
    Nu gick det iofs bra och han är 8 år, men jag förstår deras ångest och livet är så skört!

Svar på tråden Prematura tvillingar - hur stöttar jag föräldrarna i detta? :(