• Langtarmassa

    Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S

    Var på VC här för ett tag sen för att jag dom senaste månaderna har haft mycket mer ont och mått sämre både vid äl och vid mens än vad jag haft innan.

    Och fick då remiss till lasarettet där dom kan göra vul för att kolla så där inte är något galet. Jag är helt sjukt nervös att dom ska hitta något knas och så är det dessutom en manlig gynekolog :(

    Någon som vart hos någon manlig gynekolog?? 

  • Svar på tråden Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S
  • Anonym (bläääää!!!)

    Manliga är bättre! När jag var hos en kvinnlig kändes det som att man var i ett ryskt kvinnofängelse när hon beordade mig att ta av kläderna. Sen "hängde" hon i instrumentet de stoppar in i slidan för att kunna se in när hon böjde sig ner mot golvet för att ta upp ngt hon tappat. Inte så skönt..

  • Coyote

    Rosagron, jag har träffat båda varianterna och tycker inte att någon var bättre eller sämre. Det enda jag inte gillade med den äldre var att han använde metallinstrument i stället för plast, det kändes lite kallt. Men annars var de lika bra.

  • Anonym (L)
    Lacey skrev 2012-01-02 01:37:39 följande:
    Jag har haft en mycket bra och sympatisk gynekolog på Sophiahemmet.
    Jag ska också till en manlig gynekolog på Sophiahemmet. Var du hos Claes Nordlander? Hoppas...
  • Anonym (Ge)

    Jag tyckte det gick bra, men upplevde att jag blev lite generad....eftersom det är mer "naturligare" för en man att rota runt där nere (som en kompis som föredrar manliga gynekologer uttryckte sig) så kanske det blir extra konstigt just för att det är lite (med betoning på lite!) likt intimt umgänge med andra män.

    Men min erfarenhet är också att han var mer försiktig och tillmötesgående än de kvinnliga som varit mer hårdhänta. Och det fanns absolut inget flörtigt i hans sätt! Det var bara jag som blev generad för att det var en ung man....,men det gjorde inte så mycket  

  • Langtarmassa

    Jösses vad ni är underbara! Känner mig redan mycket lugnare. Söta ni!

  • Anonym
    En Ängel skrev 2012-01-02 01:40:53 följande:
    Anonym, kanske av samma andledning som en kvinna?
    haha jo de förstår ja med. att de kanske är intressant å lärorikt osv men om man är gynekolog får man se ganska mycket konstiga grejer kan ja tänka mig och lukter osv undrar mest hur man kan vara sugen sex sedan när man kommer hem.
  • Anonym (Mia)

    Jag skulle opereras för myom och besökte sjukhuset dagen innan för inskrivning och undersökning.  Jag skulle till sist gynundersökas en sista gång innan operationen. Då jag tidigare endast haft kvinnliga läkare förväntade jag mig att träffa en av dessa kvinnor men nej - när jag kliver in står där en manlig läkare i 30-årsåldern. Då jag har fobi för manliga läkare blev jag helt ställd men det var bara att klä av sig och lägga sig i stolen, han hade ju fler patienter som väntade. Med facit i hand kan jag konstatera att jag kan tänka mig att gå till en manlig gynekolog igen men jag vill gärna vara förberedd nästa gång. Det kommer att gå jättebra ts, de är ju väldigt professionella!

  • En Ängel

    Anonym, ju jag förstår vad du menar men tror du inte att det man lär sig skilja på jobb och hem? Att man kanske inte set det sexiga i organet utan i kvinnan?

  • Starkast
    Langtarmassa skrev 2012-01-02 01:41:47 följande:
    Det låter så vettigt när ni skriver det. Jag fick kalla kårar läste namnet på läkaren, men det kanske bara är jag som är fjantig. 

    Spelar det någon roll om karln är ung eller gammal tro? 
    Äldre har givetvis mer erfarenhet.
    Men yngre har allt nytt och färskt och min upplevelse vad det gäller läkare i stort är att de yngre är mycket månare om att hjälpa patienten, att hitta ett bot och att göra allt så bra och lindrigt som möjligt. Att de har ett större intresse eller hur man ska säga.
    Äldre är även mindre fokucerad på patienten är min upplevelse, de har mer "forskningstänk" eller hur man ska säga. Man upplever att man får superbra hjälp så länge man är intressant och att det braiga försvinner när man inte är lika intressant längre.
    Medans en yngre är mer fokucerad på att lösa problemet och att hjälpa.

    Detta är min egen upplevelse. Men jag har träffat väldigt många läkare av olika kategorier och åldrar genom min sjukdom.
    Visst finns det gamlingar som är superbra - men de är mer sällsynta.

    Min upplevelse är också att utländska läkare har ett betydligt större hjärta och mycket större respekt för patientens ingegritet.

    Jag har dock inte som många andra upplevelsen av att gynekologers "hårdhänthet" är könsbunden.
    Den som har gjort lindrigast undersökningar har varit en kvinnlig, och den gynekolog som gjort hårdhäntast undersökning var manlig. Sedan har bägge könen varit helt olika i sitt sätt att undersöka. Min erfarenhet är att det mest beror på VAD de ska undersöka och hur NOGGRANNA de är. Vissa saker gör ont när det ska undersökas ordentligt och andra inte. Sen måste det även bero på hur vi anatomiskt ser ut, alla är ju inte identiska.
    Jag har ett 10-tal gynekologer minst att "jämföra".

    Du kommer klara detta galant
    En läkare är ju inte läkare pga någonting annat än för att hjälpa, lindra och bota. En gynekolog ser dig ju inte ur ett sexuellt perspektiv, utan du är några kroppsdelar som han eller hon ska hjälpa.
    gynekologyrket tror jag är ett av de mest fantastiska saker att jobba med! Att få följa barn som växer och sedan föds. Det är ju även ett varierande yrke om man tänker på hur många olika delar kvinnosjukvård har. Från barn som föds till cancer. De opererar samt träffar patienter i alla åldrar. Tonåriga Stina och 90-åriga Agda. Jag förstår om både män och kvinnor vill ha det yrket.
    (Därimot förstår jag INTE hur man vill vara tarmdoktor. Att utreda bajs dagen lång och lämna över opererandet osv till andra.)
  • Starkast
    Anonym skrev 2012-01-02 01:50:07 följande:
    haha jo de förstår ja med. att de kanske är intressant å lärorikt osv men om man är gynekolog får man se ganska mycket konstiga grejer kan ja tänka mig och lukter osv undrar mest hur man kan vara sugen sex sedan när man kommer hem.
    För att det är två vilt skillda saker.
Svar på tråden Ska till en MANLIG gynläkare på onsdag :S