• Anonym (farmaceut)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Anonym

    Jag tycker personalen på apoteken ska ha en eloge! i alla fall där jag bor, då dom tar sig alltid tid för en, kollar igenom om det är nya mediciner och diskuterar den, beställer in nytt och de är framför allt vänliga. Det är väl en hel del som det ska hållas koll på så exakt vad ni gör bakom disken vet jag inte men ni gör ett toppen jobb

  • Anonym (Jojjo)

    Jag har inte läst hela tråden så detta kanske tagits upp tidigare men jag som använder receptbelagd medicin varje dag tycker det blivit fruktansvärt dåligt sen apoteksmonopolet försvann.

    Jag tar Venlafaxin och här om dagen fick jag gå till FYRA olika apotek innan den fanns inne. Detta är ingen ovanlig medicin och det hände aldrig när monopolet fanns. Sen på det fjärde apoteket tog det hur länge som helst att få ut medicinen för farmaceuten läste på fass. På fass kom igen jag kan fass utantill när det gäller min medicin. Alla gånger jag haft frågor om olika mediciner så är det fass personalen läser, det kan liksom kunden själv göra.

    Nej jag fattar inte att ni läser 3-4 år för att lämna ut recept och läsa på fass!

    Jag låter säkert otrevlig men jag upplever gång på gång att jag som ssk har mycket mer kunskap om läkemedel än farmaceuterna har.

  • Fia 28

    De senaste åren har jag aldrig varit med om att det tagit speciellt länge vid apoteket, förutom i själva kön då. Jag har inte fått något annat än gott bemötande o goda råd från apoteket jag vanligtvis går till. Ok, en gång fick faktiskt mamma medicin som innehöll acetylsalicylsyra som hon är extremt allergiskt mot, även om de på apoteket läste på förpackningen och sa att det va ok att äta, men misstag sker. Kan tillägga att mamma fick åka till akuten. Själva ägaren är oxå tyvärr helt värdelös, han har bla sagt åt en kund att det ska användas kokande vatten till en nässköljare!! Men jag har lärt mej att inte lyssna på vad han säger. Det är ju faktiskt en imponerande mängd information ni måste kunna.

  • Bedhead

    Men alltså, ni rör er ofta väldigt långsamt. Kan ni inte tänka och gå i normaltakt samtidigt?


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (farmaceut)
    Anonym (Jojjo) skrev 2012-01-05 11:00:36 följande:
    Jag har inte läst hela tråden så detta kanske tagits upp tidigare men jag som använder receptbelagd medicin varje dag tycker det blivit fruktansvärt dåligt sen apoteksmonopolet försvann.

    Jag tar Venlafaxin och här om dagen fick jag gå till FYRA olika apotek innan den fanns inne. Detta är ingen ovanlig medicin och det hände aldrig när monopolet fanns. Sen på det fjärde apoteket tog det hur länge som helst att få ut medicinen för farmaceuten läste på fass. På fass kom igen jag kan fass utantill när det gäller min medicin. Alla gånger jag haft frågor om olika mediciner så är det fass personalen läser, det kan liksom kunden själv göra.

    Nej jag fattar inte att ni läser 3-4 år för att lämna ut recept och läsa på fass!

    Jag låter säkert otrevlig men jag upplever gång på gång att jag som ssk har mycket mer kunskap om läkemedel än farmaceuterna har.

    att läsa fass, kan alla göra, men alla förstår sig inte på FASS texten. Nej, venlafaxin är ingen ovanlig medicin, men jag vet att många förpackningar av den är det produktionsstopp på. Alltså beror inte på oss, utan tillverkaren.
    Oftast får man automatiskt ut på datorn, vilken medicin som är utbytbar. När man ska byta ut venlafaxin, så får man göra det på egen hand. Då man byter ut, måste man vara 100% säker på, att det är samma. Därför läste hon i Fass, förmodligen. Eftersom detta byte, kan inte datorn kontrollera, så är det viktigt att man gör rätt!!! 
  • Anonym (farmaceut)
    Fia 28 skrev 2012-01-05 11:00:54 följande:
    De senaste åren har jag aldrig varit med om att det tagit speciellt länge vid apoteket, förutom i själva kön då. Jag har inte fått något annat än gott bemötande o goda råd från apoteket jag vanligtvis går till. Ok, en gång fick faktiskt mamma medicin som innehöll acetylsalicylsyra som hon är extremt allergiskt mot, även om de på apoteket läste på förpackningen och sa att det va ok att äta, men misstag sker. Kan tillägga att mamma fick åka till akuten. Själva ägaren är oxå tyvärr helt värdelös, han har bla sagt åt en kund att det ska användas kokande vatten till en nässköljare!! Men jag har lärt mej att inte lyssna på vad han säger. Det är ju faktiskt en imponerande mängd information ni måste kunna.

    detta är ju inte OKEJ!!! har man fått fel rådgivning, så åker man dit för att man har sagt fel 
  • Anonym (*)

    Jag förstår att det är lite jobbiga kunder på apotek. Man går ju inte dit bara på kul så ofta. Jag har haft otur med osmidig personal när jag var yngre och skulle hämta ut p-piller (utskrivet mot mensvärk, var 15, en ålder då ganska mycket är pinsamt) och senare dagenefterpiller. Nu tycker jag inte att läkemedel är pinsamt längre men det är klart man vill hem så fort som möjligt när man nyss har varit hos läkaren med barnen på lillas sovtid för att lilla fått öroninflamation. Jag försöker att inte vara grinig, viktigast är ju att de blandar rätt, men man är kanske inte önskekunden ändå...

  • Anonym (farmaceut)

    hej

    Nu har jag jobbat ett par år på apotek och har provat på olika metoder, när det gäller medicin som vekar "konstigt"
    Jag provade först med att informera kunden om allt som jag tänker och gör..
    Det har lett till att kunden blir väldigt orolig, förvirrad och ibland ARG
    Så vi kanske ser lite dryga ut, när vi har sett ngt på receptet och grubblar lite , men vi säger inget
    Det jag tänker på är t ex: Vad konstig dosering. ska jag fråga någon om det är okej, (kollega) eller ska jag bara exp...borde jag ringa läkaren först...hur gör jag?

    hade jag tänkt detta högt, hade ni flytt medetsamma...ibland pratar man med sig själv innan man kommer på, hur man ska göra...       

  • Bemidii

    Blir oftast bra bemött av Apotekspersonalen, förutom en kvinna som jobbade på vårt lilla apotek.
    På den tiden ringde läkarna in recepten, jag hade varit på VC och fått penicillin till min dotter. Hann inte hämta detta samma dag, utan vi hamnade på sjukhuset i stället. Där fick min dotter ett annat penicillin. När jag kom till Apoteket och skulle hämta det nya penicillinet fick jag världens utskällning för att jag inte varit och hämtat det förra, det var ju blandat och måste kastas. men tanten fick skämmas när hon hörde varför.
    Annars tycker jag personalen på Apoteken är jätte bra

Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?