• Grazzy

    Prutning på Blocket, inte okej!

    Har lagt ut en annons på Blocket idag om att sälja mina 2 barnvagnar för senare köpa av syskonvagn då vi ska ha tillökning. Två har svarat och båda har velat PRUTA på en vagn jag säljer för 300 spänn!! Den är väldigt fräsch och billig för sitt skick som det är tycker jag och hur kan folk ha mage till att pruta då? Den ena ville ge ynka 100 spänn för den.. 

    Så nu till frågan, vad är okej att pruta på en barnvagn som man köpt för några tusenlappar själv och använt i max 1 år? Får man pruta hur som helst bara för "Gratis är gott"?  

  • Svar på tråden Prutning på Blocket, inte okej!
  • Jackson

    Det är väl klart att man prutar på saker som människor säljer på blocket. Jag hade inte prutat på 300:- det är inga direkt pengar att pruta för tycker jag, däremot saker som kostar över 1000-1500:- har jag inga problem att pruta på.

  • Lovva

    Jag prutar alltid på blocket och jag är varken man eller invandrare (som tagits upp tidigare). Endast en enda annons jag lagt ut har sålts till det priset jag satt, allt annat har det prutats på.
    Blir det inte sålt för det priset man har satt så tycker ingen annan att det är värt så mycket oavsett vad man själv tycker. Punkt.

  • Grazzy

    Men vad är rätt att pruta på igentligen?
    Själv tittar man på vagnar som har betydligt mer år på nacken än våra, och dom går för mer pengar än våra. Kan man t ex. pruta på en syskonvagn som är satt 2500-3000 kronor på?  

  • Lovva

    Jag tycker att man kan pruta på allt, det är upp till säljaren att avgöra om det blir affär eller inte då. Själv skulle jag inte pruta direkt om det står "prutat och klart" eller liknande, men ligger annonsen kvar efter ett par veckor hade jag nog kunnat skicka iväg ett mejl och skriva "jag kan betala xx kr om du är intresserad av att gå ner i pris".

  • Themis

    Skit i det, då säljer jag bara inte. Om priset är rätt kommer nån som betalar.

    Så jävla trött jag blev på kvinnor med barn som ringde och tyckte att JAG ska köra hem till dem 4 mil för att visa en vagn eller annat barngrejs, en del har verkligen inger självkritik alls...


    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Enniie

    Klart man ska kunna pruta! Är det så att man som säljare inte vill ha prutade, så får man ju skriva med det i annonsen klart och tydligt. Köparna är ju inga tankeläsare! Jag prutar själv väldigt mycket (dock alltid på äldre annonser) och har inga problem med prutare när jag själv säljer. Har jag en vara som jag vill ha satt pris för, skriver jag alltid "prutat och klart" osv.

  • Enniie
    GrannenUnder skrev 2012-02-14 19:30:03 följande:
    Sålde en tv för 3000. Visst kan man pruta, men när jag fick bud på 400kr svarade jag inte ens.....

    Haha, fast det är ju pinsamt egentligen. Okej att pruta någon hundralapp, men tusenlappar liksom.
  • GrannenUnder
    Enniie skrev 2012-02-14 19:38:55 följande:
    Haha, fast det är ju pinsamt egentligen. Okej att pruta någon hundralapp, men tusenlappar liksom.
    Det kan väl knappast räknas som att pruta egentligen xD Undrar om han verkligen trodde jag skulle ge bort den så billigt..?
  • Lovva

    Ja, ibland undrar man. Jag fick ett bud på 45' på en bil jag lagt ut för 95'. Veckan efter skickade han ett nytt mejl och erbjöd 55'. Bilen såldes för 90' till en annan person. Jag skrattade faktiskt bara åt hans mejl, för att sälja bilen för mindre än halva priset måste man verkligen vara desperat. ;)

  • Enniie
    GrannenUnder skrev 2012-02-14 19:43:34 följande:
    Det kan väl knappast räknas som att pruta egentligen xD Undrar om han verkligen trodde jag skulle ge bort den så billigt..?

    Haha, nej, egentligen inte.
  • Hannish

    Man är ju så olika där! Själv prutar jag aldrig. Är det en vara tillsalu som är för dyr enligt mig, kollar jag bara vidare på annonser tills jag hittar det jag söker till det pris jag är beredd att betala. Om någon prutar när jag själv lagt ut en vara ignorerar jag dem. Om det nu inte står i annonsen "Kan fås billigare vid snabb affär", vill jag ha varan då så prutar jag så klart.

    Men min bästa kompis däremot prutar på det mesta (Kanske inte på en vagn för 300:- ) Hon kollar upp flera annonser med likadan vara, mailar alla, och den som accepterar det pris hon är beredd att betala handlar hon av.

    Så vi är ju olika. Bara att ignorera de som inte gör som man själv så att säga.

  • LilaRos

    Klart man prutar? Men, inte hur som helst!

    Sålde en vagn på blocket, när den legat ute i 10 min ringde en kvinna och var intresserad. Frågade lite om vagnen och undrade om det gick att diskutera priset. Ja, visst! Komma fram till något alls blir nöjds av är ju det bästa tycker jag. Hade jag inte släppt vagnen för ett par hundra billigare hade jag kanske i te fått iväg den alls, man vet ju inte. Jag hade ute den för 3700 tror jag och den gick snabbt och smidigt för 3400:-.

    Fick mail på samma vagn i samma veva av en som erbjöd 1500:-.. Det är inte okej!

    Senast jag köpte en vagn prutade jag ner den en del, med en anledning! Den ena bromsen se trasig och vi ville ha en sådan vagn för att det var vändbart styre, så säljaren gick ber den summan som reservdelen kosta, hon ville bli av med vagnen.
    Båda nöjda!

    Sen.. En vagn för 300.. Tja.. 300 är inget att pruta på! Isf Max en 50lapp. Och vad är det? Sen sätter väl i stort sätt alla priser på blocket med just prutmån??? Själv tycker jag det är väldigt roligt när jag får sålt saker jag lagt ut med prutmån till de bris jag satt ut :)

  • vcent

    Det är alltid ok att pruta. Oavsett hur dyrt eller billigt någonting är.

    Det är väldigt typiskt svenskt att inte pruta dock...

    Är man tex på en marknad i sydeuropa så är det redan billigt... men säljarna har egentligen högre priser för att fortfarande kunna tjäna trots att kunderna prutar.

    Har sett en spansk tant pruta.... ooooh vad hon var hård asså! Hon skulle köpa vattenmelon, priset var 1? för tre meloner men hon var stenhård på att hon inte skulle ge mer än 20cent.... hon fick dom för 30cent sen... annars är det vanligt att man i slutändan möts ungefär i mitten.

    Denna prutning hör man dagligen runt om i sydeuropa och ja... större delen av världen... men av nån anledning så är det tabu att pruta i sverige...

    Jag prutar när jag köper nått på blocket eller på en marknad, likaså är jag beredd på att folk prutar när jag säljer något....

    sen självklart finns det skambud... jag menar.... ska du köpa en bil som kostar 50000kr så bjuder du inte 5000kr.... däremot hade jag kanske bjudit 30000 och sedan kanske det hade slutat på 45000... jag som prutare väntar ju inte mig att säljaren ska acceptera mitt första bud heller vilket gör att jag sänker mig ganska mycket på första budet

  • Normativ
    vcent skrev 2019-06-19 00:14:16 följande:

    Det är alltid ok att pruta. Oavsett hur dyrt eller billigt någonting är.

    Det är väldigt typiskt svenskt att inte pruta dock...

    Är man tex på en marknad i sydeuropa så är det redan billigt... men säljarna har egentligen högre priser för att fortfarande kunna tjäna trots att kunderna prutar.

    Har sett en spansk tant pruta.... ooooh vad hon var hård asså! Hon skulle köpa vattenmelon, priset var 1? för tre meloner men hon var stenhård på att hon inte skulle ge mer än 20cent.... hon fick dom för 30cent sen... annars är det vanligt att man i slutändan möts ungefär i mitten.

    Denna prutning hör man dagligen runt om i sydeuropa och ja... större delen av världen... men av nån anledning så är det tabu att pruta i sverige...

    Jag prutar när jag köper nått på blocket eller på en marknad, likaså är jag beredd på att folk prutar när jag säljer något....

    sen självklart finns det skambud... jag menar.... ska du köpa en bil som kostar 50000kr så bjuder du inte 5000kr.... däremot hade jag kanske bjudit 30000 och sedan kanske det hade slutat på 45000... jag som prutare väntar ju inte mig att säljaren ska acceptera mitt första bud heller vilket gör att jag sänker mig ganska mycket på första budet


    Hade någon prutat så på en bil jag sålde hade jag av princip avbrutit samtalet. Däremot hade jag kunnat välja att sälja bilen till ett lägre pris till någon jag gillar. Men de som prutar med sista-priset-kompis-stil eller ger skambud typ 40-50% under begärt pris får inte en krona. Samma sak de som prutar på telefon utan att ha sett bilen.

    Bud på 5000:- hade varit att betrakta som skämt, inte skambud.

    Kan faktiskt höja priset för dem eller dra tillbaka hela försäljningen. Vet många som resonerar likadant.
Svar på tråden Prutning på Blocket, inte okej!