• mandelblomma

    Dela med dig av ditt middagstips! Ta chansen och vinn 3000:-

    italiensk torsk som ungarna gillar, borde vinna för att barn behöver äta massa god fisk!
    Men den är perfekt som bjudrätt också!
    Ingredienser
    en bitTorskrygg, en per person.
    Salta på fisken och ha dem i en ugnsfast form.
    Strimla parmaskinka, en per bit fisk är rätt lagom
    ta sedan en bot mozzarella och smula över fisken till ett lagom täcke.
    En kruka basilika som du dekorerar allt med, men spar lite till efter ugnen.
    På sidorna lägger du skivade färska champinjoner och hela cocktailtomater. Lite salt på, gärna örtsalt.
    In i ugnen på 120 grader tills den är uppe i 52 grader. Torsk vinner på att tillredas långsamt!


    På slutet så slår du på grädde så svamp och tomater täcks, smaka av med lite fiskfond och balsamvinäger.
    Servera med pressad potatis
    Perfekt bjudrätt då den är enkel att förbereda ända tills den ska in i ugnen.
    Så gott!!

    Trevlig fredagskväll.
  • mandelblomma

    Falukorv brukar vara populär mat och kan vara riktigt god, i det här receptet blir den både nyttig och god och är snabblagad.
    Lite mer än bara stroganoff men lika snabblagad!
    Ingredienser

    En falukorv
    Ett paket bacon klippt i bitar
    Två paprikor i valfri färg skurna i mindre bitar
    En lök rätt finhackad.
    Tio champinjoner
    Två rivna morötter.
    En dl chilisås
    Buljong, fond eller tärning
    Lite tomatpuré
    salt och peppar
    2½ dl grädde av valfri sort
    Två gröna äpplen

    Stek allt i omgångar och ha i chilin, grädden och tomatpurén.
    Låt koka och ha i buljong, jag tog oxfond.
    Smaka av med salt och bitpeppar.
    Vill man ha lite sting i grytan tar man ett par tsk tabasco.
    Koka allt 10 minuter och du har en riktigt god korvgryta som totalt tog 20 minuter att laga. Dvs samma tid riset kokar på.
    De sista fem minutrarna innan grytan serveras har du i äpplet som du hackar i rätt små bitar.


  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2012-02-20 22:57:26 följande:
    Falukorv brukar vara populär mat och kan vara riktigt god, i det här receptet blir den både nyttig och god och är snabblagad.
    Lite mer än bara stroganoff men lika snabblagad!
    Ingredienser

    En falukorv
    Ett paket bacon klippt i bitar
    Två paprikor i valfri färg skurna i mindre bitar
    En lök rätt finhackad.
    Tio champinjoner
    Två rivna morötter.
    En dl chilisås
    Buljong, fond eller tärning
    Lite tomatpuré
    salt och peppar
    2½ dl grädde av valfri sort
    Två gröna äpplen

    Stek allt i omgångar och ha i chilin, grädden och tomatpurén.
    Låt koka och ha i buljong, jag tog oxfond.
    Smaka av med salt och bitpeppar.
    Vill man ha lite sting i grytan tar man ett par tsk tabasco.
    Koka allt 10 minuter och du har en riktigt god korvgryta som totalt tog 20 minuter att laga. Dvs samma tid riset kokar på.
    De sista fem minutrarna innan grytan serveras har du i äpplet som du hackar i rätt små bitar.
    Motiveringen då; att en rätt som barn brukar gilla kan både bli god och nyttig och snabblagad.
  • mandelblomma

    Motivering
    Laxen är så god och otroligt enkel att göra, en riktigt bra vardagsrätt som sköter sig själv i ugnen medan man gör något annat.
    Serverar man pressad potatis kan man koka den med skalet på och i pressen så blir liksom skalet kvar och potatisen i skålen.

    Ingredienser

    En laxsida.
    Två paket fetaost.
    Tre dl cremé fraiche
    En droppe megadeaths sås från Blair, men självklart går det med alla sorters pepparsås. Används denna så räcker det dock med en enda droppe!


    Lägg fisken med skinnet nedåt på en folieklädd ugnsform.
    Mosa i hop lite cremé fraiche med pepparsåsen och pensla fisken.
    Mosa sedan i hop resten av cremé fraichen med fetaosten och täck fisken.
    Om man vill kan man också toppa med lite citronpeppar och chiliflakes.
    Ställ in i ugnen på 175 grader och låt stå i ca 30 minuter.
    Klart att servera.
  • mandelblomma

    Motivering:
    Min favorit av pasta som passar både till fest och vardags. Som vardagsrätt är den perfekt då den både är god och bara tar ca 15 minuter att laga.
    Hyfsat nyttig också lite beroende på om du gör på riktig grädde eller ett light alternativ- jag kör grädde!

    Ingredienser 4 portioner

    3 dl grädde
    300 g skalade räkor
    1 paket rökt lax
    1 knippe dill
    1 paket bladspenat- helt färsk
    2 rivna morötter
    1 citron
    salt- gärna citronflingsalt


    Koka i hop grädden alternativt en vit sås på mjöl och mjölk om du vill skippa grädde.
    Riv morötterna och strimla den rökta laxen
    När grädden kokat i hop har du i morötterna som får koka med ca 5 minuter och salta.
    Ha sedan i den strimlade laxen, dillen, spenaten men spara räkorna!
    Låt sjuda 2-3 minuter. Dra av pannan från spisen och ha nu i räkorna. Såsen ska inte koka efter att du haft i råkorna då blir de gummiaktiga.
  • mandelblomma
    Motivering:
    Hemligheten med att hinna laga bra mat som går rät fort efter jobbet är egentligen så lätt som planering och att helt enkelt förbereda det man kan kvällen innan.
    Av outgrundliga skäl så går potatisen snabbare att skala då om man gör det snabbt efter att barnen somnat mot om man gör det efter jobb och dagis när de är med, hungriga och rätt trötta.
    Att ta fram maten på morgonen från frysen eller kvällen innan och kanske till och med strimla köttet och de grönsaker som passar att skära och sen förvara i en bunke i kylen.
    Potatis passar utmärkt att ha i en skål med vatten och sen bara koka dagen efter.
    Man lockas- eller i alla fall inte jag- att ta vägen förbi affären och köpa något snabbt att laga eller färdigmat, när man förberett innan och det går lika fort som att koka pulvermos och fiskpinnar.
    Som den här rätten som tog samma tid att laga som för potatisen att koka, dvs 20 minuter.
    Själv böt jag ut potatisen mot keso och en avokado, men barnen åt potatis och fläskytterfilen med god aptit 30 minuter efter att vi klev innan för dörren efter dagis.

    1 fläskytterfilé eller fläskfilé
    1 paket champinjoner
    2 apelsiner
    ½ purjolök
    3 dl cremé fraiche
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    smör att steka i

    Stek köttet i skivor och stek champinjonerna som du hackat. Salta och peppra
    Pressa apelsinerna och ha ner saften i stekpannan.
    Rör ner cremé fraichen och kåt koka i hop. Ha ner strimlad purjolök.

    Rätten är färdig innan eller samtidigt som potatisen.
    Perfekt vardagsmat när den är som bäst.

    Servera med kokt potatis eller som min variant med en avokado, färsk babyspenat, tomater och keso.
  • mandelblomma
    Fläskytterfilé med apelsinsås

    Motivering:
    Hemligheten med att hinna laga bra mat som går rät fort efter jobbet är egentligen så lätt som planering och att helt enkelt förbereda det man kan kvällen innan.
    Av outgrundliga skäl så går potatisen snabbare att skala då om man gör det snabbt efter att barnen somnat mot om man gör det efter jobb och dagis när de är med, hungriga och rätt trötta.
    Att ta fram maten på morgonen från frysen eller kvällen innan och kanske till och med strimla köttet och de grönsaker som passar att skära och sen förvara i en bunke i kylen.
    Potatis passar utmärkt att ha i en skål med vatten och sen bara koka dagen efter.
    Man lockas- eller i alla fall inte jag- att ta vägen förbi affären och köpa något snabbt att laga eller färdigmat, när man förberett innan och det går lika fort som att koka pulvermos och fiskpinnar.
    Som den här rätten som tog samma tid att laga som för potatisen att koka, dvs 20 minuter.
    Själv böt jag ut potatisen mot keso och en avokado, men barnen åt potatis och fläskytterfilen med god aptit 30 minuter efter att vi klev innan för dörren efter dagis.

    1 fläskytterfilé eller fläskfilé
    1 paket champinjoner
    2 apelsiner
    ½ purjolök
    3 dl cremé fraiche
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    smör att steka i

    Stek köttet i skivor och stek champinjonerna som du hackat. Salta och peppra
    Pressa apelsinerna och ha ner saften i stekpannan.
    Rör ner cremé fraichen och kåt koka i hop. Ha ner strimlad purjolök.

    Rätten är färdig innan eller samtidigt som potatisen.
    Perfekt vardagsmat när den är som bäst.

    Servera med kokt potatis eller som min variant med en avokado, färsk babyspenat, tomater och keso

    lena-makeaheadfood.blogspot.com/
  • mandelblomma

    busenkel laxsida i ugn med vitlök, tomat och gräslök


    Motivering
    Otroligt god med rena smaker och enkel att tillaga, perfekt vardagsrätt som är god, nyttig och nästan sköter sig själv!

    Ingredienser lax:
    -En bit lax i valfri storlek( ta gärna mittbiten om du inte tillagar hela sidan.
    -2 st citroner
    -3-5 vitlöksklyftor
    -1 kruka gräslök
    - 2-3 hackade tomater
    1 tsk salt
    2 msk smör
    ½ dl vitt vin ( matlagnings går bra)
    3 dl grädde av valfri fetthalt

    Jag bara la laxsidan på ett folieark som jag hade på en stor plåt.
    Pressade vitlök, klippte ner gräslök, pressade citronsaft och lite hackade tomater och örtsalt. Ringlade avslutningsvis över lite smör innan jag gjorde ett fint paket av fina fisken.
    Ugnen ställd på 175 grader och efter bara några minuter spred sig en ljuvlig vitlöks och citrondoft i köket medan potatisen kokade och jag gjorde en lika enkel och god sås med samma tema: 2 st vitlöksklyftor, 1 citron och 2 hackade tomater. Tog lite av skyn från fisken, hade i lite vitt vin, en skvätt citron, örtsalt, pressade ner vitlök, hackade tomater och klippte ner en kruka gräslök ( spar gärna lite till dekoration) och  grädden. Kokar i hop ordentligt och servera sedan till fisken som tar ca 20 minuter att bli klar beroende på storlek på den.
    Potatisen kokar jag med skal och pressar sedan, plättlätt att bara peta bort skalet från pressen.

    Det kändes som en festmåltid denna ljuvliga laxrätt, men arbetsinsatsen är minimal och den tog totalt 30 minuter att göra med tiden i ugn och koktiden för potatis och sås. Då hade jag två vilda tre åringar runt benen som lekte pirater när jag lagade mat. SÅ lätt är den att laga :)
  • mandelblomma

    Chevréöverbakad lax med ringlad honung på 20 minuter


    Ingredienser.
    4 portionsbitar lax eller en hel bit.
    1 paket chevre
    flytande honung att ringla över.
    1 paket cocktailtomater
    salt & Peppar
    Strö lite salt och peppar över laxen som du lägger i en ugnssäker form.
    Smula osten över laxen och ringla sedan honung över.
    Lägg lite fina tomater runt om.
    In i ugnen på 175 grader ca 15 minuter.
    klart
    Motivering:
    otroligt snabb mat och god och nyttig!
    Har du som jag i dag färdigskalad potatis i kylen som jag gjorde kvällen innan så sätter du lätt på potatisen innan du börjar med laxen. Då är alla mat färdig på 20 minuter.
    Det är snabb bra vardagsmat!

    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/02/chevreeoverbakad-lax-med-ringlad-honung.html
  • mandelblomma
    Oxrullader med parmaskinka, soltorkade tomater och basilika i gräddig balsamvinägersås

    ser att andra "fuskat "och lagt in mer än 30 minuters rätter så jag gör en fuling jag med för den här är så god och lite beroende på kvalité på köttet går den iofs olika fort att laga ( bra kött räcker 30 minuter) och man kan ju också laga den dagen innan också. Lika god nylagad som uppvärmd


    Motivering

    Riktigt, riktigt gott och vi hade det som torsdagsmiddag i går, men det är nästan en festrätt.
    Kräver lite koktid så för oss då vi valde lövbiff, men det är det en perfekt maträtt som får puttra själv en timme medan man gör något annat.
    Inga stora arbetsinsatser krävdes det heller mer än själva ihop rullandet av rulladerna men det går fort och är lätt.

    Ingredienser

    600 g lövbiff
    2 paket parmaskinka
    1 kruka färsk basilika
    1 burk soltorkade tomater.
    5 dl grädde
    ½ dl balsmavinäger
    salt o pepparLägg en bit parmaskinka på lövbiffen och toppa med en soltorkad tomat.
    Knyt i hop med en tandsticka.
    Stek rulladerna i smör så de får lite yta, salta och peppra.
    Lägg dem sen i en stor stekgryta och häll på grädden och balsamvinägern som rulladerna får koka i ca 30 minuter- en timme så de blir riktigt möra.
    På slutet har du i hackade färska tomater, gärna lite mer parmaskinka skuret i bitar och färsk basilika.
    En perfekt rätt som alla älskar som passar vilken dag som helst!
  • mandelblomma

    Pastarullar med parmaskinka och mozzarella


    Motivering.
    En riktig snabb historia som kändes mer lagad än vad den var.
    God var den också men full av onyttigheter och nyttigheter. Perfekt bra vardagsmat helt enkelt efter jobbet som slår halvfabrikat med hästlängder.
    Med färska pastaplattor räcker det med 20 minuter i ugnen och röran jag fyllde dem med gick på 10 minuter att steka och hacka i hop.

    Ingredienser 4 portioner

    8 pastaplattor- färska-
    2 paket mozzarella
    2 paket parmaskinka . har gjort på bara grönsaker och det är ett gott vegetariskt alternativ!
    1 paket cocktailtomater
    1 paket färska champinjoner
    1 zucchini
    3 dl grädde
    2 dl mjölk
    1-2 msk vetemjöl
    smör att steka med
    salt o peppar.

    Hacka alla grönsaker och klipp skinkan i bitar.
    Stek alla grönsaker och gör sedan en redning av mjölet och grädden och slå över grönsakerna. Låt koka upp så såsen tjocknar.
    Rör ner hälften av skinkan.
    Lägg ut pastaplattorna och lägg en klick sås i varje och rulla i hop dem och lägg i en form.
    Slå såsen över och toppa med en bit mozzarella på varje rulle. Strö över den skinkan som är kvar och dekorera med tomaterna, gärna på kvist.
    In i ugnen på 175 grader ca 20 minuter.
    Färdigt att servera!
  • mandelblomma
    Motivering;
    För alla, även de små grönsaksvägrarna!
    De flesta barn ( och vuxna) gillar köttfärssås, det här är en slags gryta som antingen äts till pasta i vår familj eller som soppa med bröd till.
    Tacosoppa kallar vi den när jag kryddar den med just tacokrydda men det fina med denna är ju att man kan göra den i vilken kryddsmak man nu vill; chili och vitlök, vanligt salt och peppar eller vad man nu gillar i sin köttfärs.
    I dag blev det tacos i vår.
    Samma sak är det med grönsakerna, man tar vad man har helt enkelt och inte ens den mest kräsne grönsaksvägraren brukar säga något hos oss utan äter med god aptit, för grönsakerna syns ju inte ;)

    Ingredienser.
    500g nötfärs
    1 röd lök
    2 stora morötter
    10 cocktailtomater ( eller stora)
    ½ gul paprika
    ½ röd paprika
    ½ grön paprika
    4 vitlöksklyftor
    ½ purjolök
    1 burk majs att toppa soppan med ( hos oss äter inte alla majs !)
    1 dl grädde
    1 dl grönsaks eller köttbuljong
    1-2 msk tomatpuré

    Mixa alla grönsaker fint.
    stek färsen och de mixade grönsakerna och ha i grädde, buljong samt tomatpurén. Koka ca 20 minuter och smaka av med salt och grädde och tackkrydda.
    Servera med bröd som soppa eller till en pasta.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/02/ater-barnen-daligt-med-gronsaker-prova.html
Svar på tråden Dela med dig av ditt middagstips! Ta chansen och vinn 3000:-