• Little Ms Chatterbox

    Att föra in Melatonin i Sverige från utlandet, Lagligt/olagligt?

    Jag har försökt att ta reda på om det är lagligt eller olagligt att importerar Melatonin som privatperson. Hittar inte riktigt något säkert, men det här har jag hittat.
    Melatonin är inte narkotikaklassat.
    I tex USA går det som hälsokost. 
    Man får föra in läkemedel till Sverige från utlandet som räcker högst ett år och det ska vara till privatperson. 

    Jag förstår om man måste erlägga en viss tullavgift men är det tillåtet? Om vi beställer Melatonin på ebay kommer tullen att ta våra försändelse och låsa in oss och kasta bort nyckeln?
    Någon som kan ge ett svar? 


  • Svar på tråden Att föra in Melatonin i Sverige från utlandet, Lagligt/olagligt?
  • Anonym (Atlas)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-13 18:36:41 följande:
    melatoninshoppen.se står det så här:
    "Sedan 2009 är det i Sverige förbjudet att sälja Melatonin. Det är dock lagligt att handla Melatonin ifrån ett annat EU-land utan att riskera tullbeslag." 
    Jag tolkar det som att det förbjudna är att sälja, att ett företag säljer melatonin i Sverige men med de tullregler som finns så är det inte förbjudet för ett företag i ett annat EU-land att skicka det till en privatperson i Sverige.
    Lagarna täcker inte upp varandra. 
    Ok. Det måste ju vara så annars hade de ju inte fått fortsätta sälja som de gör. Då köper jag hellre av dessa svenska företag än att beställa som privatperson från något annat land vilket ju inte är ok enligt lag.
  • Anonym (nattuglan)

    Nattuglan kommer ifrån att jag har inte somnat på ett naturligt sätt sen jag var i yngre tonåren.

    Har testat det mesta apoteket har och en del illegala droger, vist allt det hjälpte för stunden men det kom med biverkningar man inte vill ha när målet är bara en god natts sömn.
    Efter att ha läst tråden så beställde jag melatonin, igår tog jag en en piller en timme innan sängen.
    Efter att ha berusat mig till sömns eller ha legat vaken det mesta av tiden det mesta av mitt liv så fick jag en känsla igår som jag inte känt sen jag var femton.
    En tinglande sensation vid tinningen när drömmarna började närma sig, en kvart efter jag har lagt mig, i normala fall tar det 2-5 timmar. 

    Tack vore denna tråden har jag fått livet tillbaka känns det som, nån som vet hur det ser ut med toleransbildning mot tabletterna, finns det nån?
     
    Och tack igen.
     

  • Anonym (Atlas)
    Anonym (nattuglan) skrev 2013-10-25 17:59:47 följande:
    Nattuglan kommer ifrån att jag har inte somnat på ett naturligt sätt sen jag var i yngre tonåren.

    Har testat det mesta apoteket har och en del illegala droger, vist allt det hjälpte för stunden men det kom med biverkningar man inte vill ha när målet är bara en god natts sömn.
    Efter att ha läst tråden så beställde jag melatonin, igår tog jag en en piller en timme innan sängen.
    Efter att ha berusat mig till sömns eller ha legat vaken det mesta av tiden det mesta av mitt liv så fick jag en känsla igår som jag inte känt sen jag var femton.
    En tinglande sensation vid tinningen när drömmarna började närma sig, en kvart efter jag har lagt mig, i normala fall tar det 2-5 timmar. 

    Tack vore denna tråden har jag fått livet tillbaka känns det som, nån som vet hur det ser ut med toleransbildning mot tabletterna, finns det nån?
     
    Och tack igen.
     
    Härligt att höra, jag känner likadant. Har haft sömnstörningar hela mitt liv men med hjälp av melatonin så somnar jag på ca 30 min istället för att ligga och vrida och vända på mig timvis som jag alltid gjort innan.

    Vad jag förstått är det värsta som kan hända att kroppens egen produktion av melatonin minskar när man tillför det via melatonin. Det ska inte vara någon fara med det så länge man fortsätter ta melatonin men slutar man så finns väl risken att man kanske får ännu svårare att somna än vad man hade innan.


  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (nattuglan) skrev 2013-10-25 17:59:47 följande:
    Nattuglan kommer ifrån att jag har inte somnat på ett naturligt sätt sen jag var i yngre tonåren.

    Har testat det mesta apoteket har och en del illegala droger, vist allt det hjälpte för stunden men det kom med biverkningar man inte vill ha när målet är bara en god natts sömn.
    Efter att ha läst tråden så beställde jag melatonin, igår tog jag en en piller en timme innan sängen.
    Efter att ha berusat mig till sömns eller ha legat vaken det mesta av tiden det mesta av mitt liv så fick jag en känsla igår som jag inte känt sen jag var femton.
    En tinglande sensation vid tinningen när drömmarna började närma sig, en kvart efter jag har lagt mig, i normala fall tar det 2-5 timmar. 

    Tack vore denna tråden har jag fått livet tillbaka känns det som, nån som vet hur det ser ut med toleransbildning mot tabletterna, finns det nån?
     
    Och tack igen.
     
    Vad kul att du har hittat den här tråden och att du får sova  
    Jag får alltså Circadin 2 mg från läkaren men det är dyrt och jag hade nog hellre tagit rent melatonin ajg med. Vi har försökt beställa på amazon.com men något blev fel i betalningen och vi skulle försöka med Paypal istället men sen har det kommit så mycket i vägen så vi har inte kommit till skott riktigt.

    Det där med tillvänjning vet jag inte men jag tycker nog faktiskt att jag blir inte riktigt lika trött som jag blev första tiden. Men det är som sagt Circadin. Och att det går ur kroppen för fort. Men jag vet inte om det är så jättedåligt för i början så var jag totalklubbad även på morgonen och så ska det inte vara heller. Någon gång har jag tagit två stycken, en först och en senare när jag inte har kunnat somna men det är samma där, som klubbad. Jag har 4 barn och få iväg dom till skolan är inte så lätt sovandes
    Så OM man skulle bli tillvand så får det väl vara så och så får man väl öka lite eller ha en period någon gång då och då som man håller upp.  
  • flurp

    Vad är egentligen konsensus i den här tråden?


    Är det lagligt att beställa inom EU utan recept eller inte?

  • Anonym (rtgjk,)
    flurp skrev 2014-10-14 04:56:14 följande:

    Vad är egentligen konsensus i den här tråden?


    Är det lagligt att beställa inom EU utan recept eller inte?


    Läs inlägg 87
  • Anonym (time release)

    Jag har haft sömnproblem i många år. Somnar som en stock vid 21-23, vaknar efter 3-4 timmar och är vaken 2-3 timmar. En vanlig veckonatt gör detta att jag vaknar snurrig och aldrig känner mig riktigt pigg eller utvilad. Det sätter spår på humör, tålamod, livsglädje. 

    Jag har fått de vanliga sömnmedicinerna av läkare men ingen har fungerat utan att samtidigt ge biverkningar, oftast en överväldigande trötthet och initiativlöshet. 

    Nu har jag beställt hem ett Melatoninpreparat som heter Natrol som har mycket positiva recensioner på nätet och som vid förfrågan visat sig vara vegansk, dvs inga djurprodukter och hellre ingen soja, gluten, mjölk. Det finns som depottablett (time release) och jag undrar om någon här har provat just denna? Jag har beställt både 3 mg och 5 mg, och vill förstås prova mig fram. 

  • MrNjetski
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-25 18:21:57 följande:
    Vad kul att du har hittat den här tråden och att du får sova  
    Jag får alltså Circadin 2 mg från läkaren men det är dyrt och jag hade nog hellre tagit rent melatonin ajg med. Vi har försökt beställa på amazon.com men något blev fel i betalningen och vi skulle försöka med Paypal istället men sen har det kommit så mycket i vägen så vi har inte kommit till skott riktigt.

    Det där med tillvänjning vet jag inte men jag tycker nog faktiskt att jag blir inte riktigt lika trött som jag blev första tiden. Men det är som sagt Circadin. Och att det går ur kroppen för fort. Men jag vet inte om det är så jättedåligt för i början så var jag totalklubbad även på morgonen och så ska det inte vara heller. Någon gång har jag tagit två stycken, en först och en senare när jag inte har kunnat somna men det är samma där, som klubbad. Jag har 4 barn och få iväg dom till skolan är inte så lätt sovandes
    Så OM man skulle bli tillvand så får det väl vara så och så får man väl öka lite eller ha en period någon gång då och då som man håller upp.  
     Cirvadin är väl depåtablett som ska vara långvarig! därför blir du seg dagen efter!
  • Anonym (rtgjk,)
    Anonym (time release) skrev 2014-12-23 18:54:41 följande:

    Jag har haft sömnproblem i många år. Somnar som en stock vid 21-23, vaknar efter 3-4 timmar och är vaken 2-3 timmar. En vanlig veckonatt gör detta att jag vaknar snurrig och aldrig känner mig riktigt pigg eller utvilad. Det sätter spår på humör, tålamod, livsglädje. 

    Jag har fått de vanliga sömnmedicinerna av läkare men ingen har fungerat utan att samtidigt ge biverkningar, oftast en överväldigande trötthet och initiativlöshet. 

    Nu har jag beställt hem ett Melatoninpreparat som heter Natrol som har mycket positiva recensioner på nätet och som vid förfrågan visat sig vara vegansk, dvs inga djurprodukter och hellre ingen soja, gluten, mjölk. Det finns som depottablett (time release) och jag undrar om någon här har provat just denna? Jag har beställt både 3 mg och 5 mg, och vill förstås prova mig fram. 


    Oj, vi beställde 1 mg då dotra har circadin 2 mg vanligen. Hon tycker det är samma verkan med 1 mg äkta melatonin som med 2 mg circadin så ta det försiktigt när du testar
  • Zerena

    Jag tycker helt klart melatonin hjälper min sömn. Skulle säga att min sömn förbättrar med typ 30 procent gällande alla aspekter av sömnen.Det finns att beställa inom landet hos alphabrain.eu

  • Fröken Apelsin

    Beställ det INTE på nätet oavsett om det är lagligt eller inte. Du kan få precis vad som helst, i bästa fall är det sockerpiller, i värsta fall någon farligt. Behöver du det så gå till läkaren och få det utskrivet, då vet du garanterat vad du får och det ingår i högkostnadsskyddet. Åker du till USA kan du köpa det där i en seriös butik/apotek/hälsokost, men som sagt inte på nätet.

  • Anonym (lllll)
    pannanikakan skrev 2013-09-17 10:12:33 följande:
    Asså, jag har köpt både superstark acnemedicin och en blekande hudsalva i thai och tagit in. Acnemedicinen är klassat som läkemedel i Sverige och hudsalvan är totalförbjuden i EU. Inga problem alls i tullen.
    Men det kanske är hårdare på Melatonin?
    Finns ju att köpa receptfritt i Spanien, Polen, England, USA ect. Känner ni ingen på semster TS? :)  
    Hur fungerade blekande hudsalva? blev det inte ojämt resultat?
Svar på tråden Att föra in Melatonin i Sverige från utlandet, Lagligt/olagligt?