• Thyris

    Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

    det verkar på min bm som om det är svårt att göra tul så sent, men jag är ju bara i vecka 30!! Och det verkar inte bli nån bedömning förrän i vecka 39, men DÅ är det väl försent??? :-O Kommer dö av oro innan dess...

    NÄR gör man tul då?? i vilken/ vilka veckor?? 

  • Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
  • Jeena
    TingaTinga skrev 2012-04-06 08:25:56 följande:
    Varför kom hon så tidigt?  Jag får nog ta ett riktigt snack med min bm om min oro och få henne att boka en tid för tul! Man vill ju inte behöva tjata och bli irriterad men omd et är det som behövs så... *s*
    Blev igångsatt då, just för att hon växte så fort.
    Jag har diabetes så antagligen därför hon växte så, även fast jag skötte mitt socker ordentligt. Hade jag gått tiden ut så hade det blivit en farlig förlossning, hon hade isf hunnit bli väldigt stor (var "normalstor" för födsel då i v34) så det hade med all säkerhet blivit snitt, väldig påfrestning på moderkakan sista tiden och jag hade nog inte mått så bra heller, var stor som ett enormt hus redan med 6v kvar. Pust!
    Så jag är evigt glad att de hade sån koll även om det var jobbigt att åka till sjukhuset så ofta.
  • Jeena

    Finns det någon anledning att tro att du kommer få ett väldigt stort barn, typ diabetes eller anlag i släkten eller så? Isf är det ILLA om de inte vill kolla redan nu..

    Men det kan ju lika gärna bara vara så att din bm tyckte din bebis kändes lite större än snittet, och det i sig behöver ju inte vara något farligt eller illa alls. Hon kanske bara uttryckte sig klumpigt eller otydligt. Isf görs ju ett TUL i slutet av grav. bara för att förlossningspersonalen skall vara förberedda på vad som väntar typ.
    Men det hur det än är borde ju din bm förklarat bättre.. så ring o fråga igen vad hon menade..

    Ett stort barn behöver ju inte vara jätte stort utan kanske bara lite över snittet och det är ju absolut inget farligt eller konstigt med det, men som sagt bra att veta inför förl.

  • Thyris

    Jeena: mitt första barn vägde nästan 5 kg och var 55 cm lång när jag blev igångsatt på bf pga HF. Oftast är barnen mindre vid födseln om man har HF , men hon var jätte stor och förlossningen jobbig för oss båda . Hade en jätte mage då och den är precis lika stor denna ggn. Har väl anlag för att få stort barn . Har varit på spec mödra i Borås på Aurora samtal och det var den bm som sa att läkaren förmodligen inte gör nån bedömning förrän i v 39. Och det oroar mig. Det är alltså ingen bm som kännt på magen och gissat att bebisen är stor, utan jag har fått stort barn förut och ligger bra över normalt på kurvan redan i magmått !
    Så jag förstår inte varför ingen verkar ta mig på allvar. Vill ju inte komma in på bedömning i v39 och sluta med akutsnitt för att bebis visst råkade väga 5.5 kg eller mer

  • Jeena
    TingaTinga skrev 2012-04-06 21:26:38 följande:
    Jeena: mitt första barn vägde nästan 5 kg och var 55 cm lång när jag blev igångsatt på bf pga HF. Oftast är barnen mindre vid födseln om man har HF , men hon var jätte stor och förlossningen jobbig för oss båda . Hade en jätte mage då och den är precis lika stor denna ggn. Har väl anlag för att få stort barn . Har varit på spec mödra i Borås på Aurora samtal och det var den bm som sa att läkaren förmodligen inte gör nån bedömning förrän i v 39. Och det oroar mig. Det är alltså ingen bm som kännt på magen och gissat att bebisen är stor, utan jag har fått stort barn förut och ligger bra över normalt på kurvan redan i magmått !
    Så jag förstår inte varför ingen verkar ta mig på allvar. Vill ju inte komma in på bedömning i v39 och sluta med akutsnitt för att bebis visst råkade väga 5.5 kg eller mer
    Oj, ja det låter ju underligt.. har du fått träffa nån läkare på spec.mvc? Be att få träffa en annars. Man tycker ju att ett litet UL borde de ju ha tid med, är ju inte nån så värst stor grej att göra.
    Förstår verkligen din oro.. så som sagt, be att få träffa nån läkare o se vad den säger om saken.. och be att de motiverar sina beslut ordentligt.
  • Thyris

    Ja jag ska prata med både min vanliga bm och min Aurora bm och be om läkartid och ul. Om dom nu inte har förstått att detta skrämmer mig mer än nått annat inför förlossningen. Jag går ju på dessa Aurora samtal av en anledning, ska dit igen när jag är i vecka 35. Hoppas jag får en ul tid då om inte innan!

  • Pixic

    "lånar" tråden lite då de verkar som att de finns en del som har lite koll här..
    Jag var på UL förra veckan (v33+4) och då beräknades min bebis väga 3200g !!

    Någon som har koll på mycket bebisen ska väga för att de ska bli tal om snitt ist för vaginal förlossning?

  • Cinza

    Jag vet inte om det finns någon officiell gräns, men jag fick välja mellan ks och igångsättning när de beräknat min dotters vikt till runt 4800g. 

  • Thyris

    Ok, då vägde ju min tös såpass att jag skulle kunnat få snitt första ggn, men då vägrade dom ge mej tul. Tycker det är så konstigt att ingen alls reflekterar över att jag har fått så stort barn innan och att jag redan är jättestor denna graviditet!

  • Cinza
    TingaTinga skrev 2012-04-10 18:04:44 följande:
    Ok, då vägde ju min tös såpass att jag skulle kunnat få snitt första ggn, men då vägrade dom ge mej tul. Tycker det är så konstigt att ingen alls reflekterar över att jag har fått så stort barn innan och att jag redan är jättestor denna graviditet!
    Ja det låter ju väldigt märkligt. Jag låg högt på kurvan även med mitt första barn och då fick vi ett TUL i v. 37. Tre dagar efter det kom han och då vägde han redan 4135g så han hade nog blivit ordentligt stor om jag gått tiden ut. 
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??