• Forumvärd

    Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!

    GrönaDruvan vann "mammamage"-tävlingen.  Vinsten består av träningsprogrammet Maghjälpen och coaching av  träningsexperten Elmina.

    Nu har du chansen att följa GrönaDruvans träning och framsteg.
    Hon kommer att uppdatera oss allt eftersom så håll koll! Solig

    Har du en egen fråga till Elmina?
    Ställ den gärna här
    www.familjeliv.se/Forum-15-439

    Mammamage-tävlingen
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/tavlingar-anordnade-av-familjeliv-231/forum/m64096506.html

  • Svar på tråden Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!
  • Cissi87
    Ingen som du känner skrev 2012-05-09 17:30:01 följande:
    Tofflor ett tag kanske?
    Idag är det bättre. Körde styka istället för att jogga upp skavet igen. Flört
    GrönaDruvan skrev 2012-05-09 22:20:32 följande:
    Elmina...nyss mätte jag mig runt magen (som jag nästan gör varje kväll nu,för det känns overkligt att jag gått ner lite) för nu tänkte jag att jag nog gått upp igen, eftersom jag inte tränat. Fast nu var det 5 cm helt plötsligt!!!! Va????? Det måste vara ett skämt. Nu handlar det väl enbart om kosten?inte kan väl det gå så himla fort "när det väl börjat" minska? Hur som helst så spelar ju inte anledningen så stor roll, men det känns ju fantastiskt
    Grymt bra jobbat!!!! Solig
  • Träningsexpert Elmina
    Mama C skrev 2012-05-09 21:48:46 följande:
    Får man snika in med lite kommentarer o frågor till experten? 

    Jag var jätteduktig o fixade träningskort på gymmet, satte igång med gymmet 2 ggr/vecka o powerwalks som jag successivt utökade till jogging/quick runs. MEN...!
    Sen v 8 har jag varit sjuk i rejäla förkylningsinfluensor. Sängliggande i 2 veckor, hyfsat frisk ett tag o så har det börjat om. Sjuk, frisk, sjuk, frisk, o nu sjuk...Sista vändan har hållit på i ca 2½ vecka...
    Nu har jag fått nåt problem med luftvägarna, haft en grym hosta, tryck över bröstet o svårt att få luft. Har fått hostmedicin av läkaren, men ingen större förändring. Jag har sambokilon som jag vill bli av med o vill få mer energi att leka med min son o att orka mer i vardagen.
    Och jag längtar tillbaka till gymmet o joggingskorna ropar på mig! Hur ska jag komma igång igen? Jag jobbar heltid på industri, varannan vecka jobbar 6-14, andra veckan 14-23 o det tar mycket energi. När man kommer från jobbet är man helt slut o eftersom sambon o jag jobbar motsatta skift så har jag inte alltid nån som kan vara barnvakt. Och vi har bara 30 min lunch så det är ingen tid att träna då, då vill man vila fötterna en stund efter det hårda betonggolvet. 

    Jag vill lägga om maten, men vet inte hur.  Vi äter alldeles för dåligt, o ibland blir det för mycket fuskmat, av ren lathet. Vi har helt enkelt inte energi att äta bättre, fastän vi vet att vi måste. Testade LCHF ett tag efter att ha provat kompisens mat. O det är jättegott o mättande, men allt fett ville inte min mage vara med om (har magkatarr). Den havererade totalt. Vet inte om den gör det i början, den kanske hade stabiliserat sig efter ett tag? 
    Stämmer det att man inte får fuska alls när man äter LCHF? Vår familj är tyvärr väldigt anti mot grönsaker o inte så glada i frukt o bär heller, men jag skulle vilja byta ut kolhydraterna eller iaf få ner intaget. Vi äter mycket pasta, vitt bröd, men även mycket ägg, kyckling, wokar en hel del. Försöker äta frukt o bär o nyttigare, men ofta är allt sånt där så sött o smakar bara slisk efter ett tag o då faller jag tillbaka på mackor igen.

    Har du några bra tips om hur vi kan lägga om vår livsstil? Tacksam för all hjälp vi kan få!
     
    Hej

    Tror att många känner igen sig i det du skriver om att ha mer energi för lek med barn och ork i vardagen. så fort du kommer igång med träningen så kommer orken, men innan man är där så tar det lite tid.

    Det viktigaste är att bestämma sig och göra upp en plan för hur det ska gå till, delmål och mål, belöna dig på vägen. Var realistisk och ta inte ut dig för hårt ibörjan.

    För att få ordning på kosten rek jag dig hellre att tänka byt ut än ta bort. Vad kan du byta ut pastan mot? Kanske mathavre eller pasta gjort på zucchini istället. Byt ut vitt bröd mot fullkornknäckebröd.

    Du behöver inte äta så mycket frukt så länge du äter grönsaker, de är viktigast.

    Gör upp en plan för kosten och köp inte hem sådant som din kropp inte mår bra av. Du är värd det bästa bränslet!   

       

       
  • Träningsexpert Elmina
    GrönaDruvan skrev 2012-05-09 22:20:32 följande:
    Elmina...nyss mätte jag mig runt magen (som jag nästan gör varje kväll nu,för det känns overkligt att jag gått ner lite) för nu tänkte jag att jag nog gått upp igen, eftersom jag inte tränat. Fast nu var det 5 cm helt plötsligt!!!! Va????? Det måste vara ett skämt. Nu handlar det väl enbart om kosten?inte kan väl det gå så himla fort "när det väl börjat" minska? Hur som helst så spelar ju inte anledningen så stor roll, men det känns ju fantastiskt
    Men vad härligt!!! Jag är övertygad om att kostjusteringarna och dina magövningar gjort susen. Tänk på vad som kommer ske när du kan träna mer. Vad glad jag är för din skull!!
  • Träningsexpert Elmina
    Veritaslux skrev 2012-05-10 09:57:52 följande:
    Bra jobbat alla. Och vilket fantastiskt resultat, Grönadruvan!

    Tänkte dela med mig av ungefär vad jag ätit i min egenkomponerade meny hittills:

    Frukost: 1 ägg + 1 dl keso + kaffe med lite mjölk
    Mellis: ca 1 dl keso eller yogurt 3-4% + 1/2 banan. Kaffe + lite mjölk
    Lunch: Tomatsoppa med linser/kycklingsallad/tonfisksallad
    Mellis: Yogurt 3-4% med kokosflingor, 10 mandlar och physsilumfrön. Kaffe + lite mjölk. Har ätit den halva banan senare eller tagit ett äpple också någon gång på eftermiddagen (vi har fri tillgång till frukt på jobbet)
    Middag: Varvat samma som lunch ovan. Men i går var jag på språng och gick in på ett sushiställe och beställde en stor Sashimi (rå fisk, vilket jag älskar) med sallad (alger?), avocado och misosoppa till. 
    Kvällmål: En frukt eller lite yogurt eller när jag tränat en proteindrink på proteinpulver+mjölk+bär. Rött te med lite mjölk. 

    Det har gått förvånadsvärt bra för någon som älskar mackor. Jag har dock inte räknat kalorier utan komponerat ihop måltider som jag trott mig bli mätt på, och det har jag blivit.

    Just det ja, i går fuskade jag och drack ett glas vitt vin på kvällen och sedan, vid halv tio när jag var på väg hem blev jag så vrålhungrig så jag köpte nån lågkaloridrink från Friggs, på Pressbyrån. Osäker på hur det ses på hur kolhydratsynpunkt, men jag läste på förpackningen och tog den med lägst totala kcal eftersom de flesta sådana där drycker oftast innehåller mycket kolhydrater och det funkade, jag blev mätt i alla fall.

     
    Tack för att du delar med dig!

    Bra tips att välja det alternativ med lägsta innehållet av kcal. läs alltid på förpackningarna 
  • Träningsexpert Elmina
    Nelia82 skrev 2012-05-10 13:33:26 följande:
    Tycker också det lät lite. Vad äter du för sallad? Har du något matigare/fetare i? Exempelvis avokado, nötter, broccoli, blomkål, bönor, ärter eller något? Just sallad, gurka, tomat är egentligen rätt "fattig" sallad, innehåller väl mest vatten, tycker jag då.

    Äter du inga kolhydrater alls? Det finns bra kolhydrater att äta också. :)

    Jag hade inte klarat mig på så lite mat, inte under lång tid iaf, utan högst några dagar i sträck. Sedan hade min kropp säckat ihop totalt och skrikit efter mer mat.

    Visst är det väl så att man inte ska äta för lite kalorier om man vill ha en bra och stabil viktnedgång? Alltså, kroppen kan väl ställa in sig på svält också? Kanske Elmina kan svara på?
    Det stämmer att kroppen ställer in sig på svält och att det kan vara en orsak till att viktnedgången går trögt.

     
  • Träningsexpert Elmina
    Krambjörn skrev 2012-05-10 12:26:31 följande:
    Kan någon se om detta ÄR bra mat jag käkar????

    Frukost- ca 1 dl Rysk yogurt, bär, vatten (Har svårt för frukost, kan även vara ägg)
    Lunch- Lax med sallad, Vatten
    Middag- Kycklingfilé med sallad, Vatten

    Mellanmål består av proteindrink       

    Detta är alltså dagens meny! 
    Hur många mellanmål äter du om dagen?

    Vad dricker du till måltider/mellan måltider?

    Känner du dig mätt?    
  • Boosse

    Jag är så trött så att det finns inte! Det är pga all pollenmedicin jag trycker i mig. Jag är klubbad. Har ändå varit på gymmt 2 gånger denna vecka hitills. har inte träna tlika hårt so jag brukar, både pga tröttheten och min skadade fot.
    Känner mig så kluven, går jag till gymmet finns det ingen som helst energi till min dotter över. Men träna känner jag är nödvändigt för jag har så fruktansvärt ont i ryggen och jag mår dåligt över hur jag ser ut. Har skuldkänslor om jag tränar och om jag inte gör det.

  • Ingen som du känner
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-05-10 21:56:11 följande:
    Det stämmer att kroppen ställer in sig på svält och att det kan vara en orsak till att viktnedgången går trögt.

     
    Det där är väl ändå bara en myt!
    När man väger mindre behöver man äta mindre kcal, därför går man inte ner lika mycket då man äter samma mängd kcal när man vägde 80 som när man väger 70.
  • Ingen som du känner

    tjoho vad det pendlar, nu har jag gått ner ett kilo

  • Nelia82

    Jag har tänkt göra en rabarberpaj ikväll. Tips på hur jag kan göra den lite nyttigare mottages gärna :) Jag tänkte iaf byta ut smöret mot flytande margarin, och byta ut hälften av mjölet mot fullkorn alt graham. Vad är bäst? Jag har vetekli och rågmjöl hemma också, men vill inte ha den allt för grov. Dela gärna med er om ni har något nyttigt recept :)

    Vispar vispgrädde med en aning vaniljsocker i till. Och så lite socker som möjligt i smuldegen.

    Vad tror ni?

Svar på tråden Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!