• Jane1983

    Neonatal stroke

    Hej Jag vill slänga ut en fråga till alla föräldrar som kan ha erfarenhet på ett eller annat sätt av det som vi går igenom. Vi fick vår andra dotter den 11:e april genom pl. kejsarsnitt. Allt var väl till en början men dag två såg jag extremt små, men rytmisk, handrörelser på höger handen. Vi fick snabbt skrivas in på neonatal och på fredagen fick vi beskedet att hon drabbats av en stroke i en artär på vänstra hjärnhalvan. Efter 6 dagar med diverse olika tester (blodprover, EEG osv) fick vi åka hem. Dessa "kramper" på högerhanden försvann efter 2 dagar och har inte kommit tillbaka sen dess. EEG ser enligt dr bra ut. När vi talar med barnneurologen säger hon att vår lilla just nu är precis som alla "vanliga" bebisar. Läkarens undersökningar visar ingenting annorlunda. Vår lilla äter själv (helammas) och allt är i sin ordning. Nu skulle jag vilja komma i kontakt med andra föräldrar som kan/har erfarenhet/vet ngt om detta tillstånd. Hur gik det för er/de fall ni känner till? Jag känner mig så maktlös, vet inte vad jag vågar hoppas på och inte.... För er som är intresserade är det kärlet Arteria Cebri Media som drabbats, mindre än 50% av den är drabbad. Någon?

  • Svar på tråden Neonatal stroke
  • Jane1983

    Tack så hjärtligt för era svar! Eftersom vi är så nya med detta och det knappt hunnit sjunka in så är era svar guld värda för mig!

    Amni, om det går bra tar jag gärna kontakt med dig via pm om du inte känner att det blir för jobbigt?!

    Tack igen!

  • Jane1983

    Tack för svar!

    Får jag lov att fråga på vilket sätt er sons motoriska svårigheter ter sig? Vad sa läkarna till er?

    Vi får väldigt diffusa svar från vår neurolog (fast hon är fantastisk måste jag ändå tillägga).

  • Jane1983

    Hur kommer det sig att ni fick träffa sjukgymnast redan när han var spädbarn? Hade han symtom redan då?

    Skönt att han utvecklar så fint!!

  • Jane1983

    Hej igen!

    Nu har det gått 6 månader sedan jag skrev detta.

    Vill meddela att det går bra för min dotter. Att hon är väldigt tidig i allt hon gör och att hon är väldigt uppmärksam och "med". Hon har en lätt klumpighet på högerhand och precis som ngn beskrev ovan så sparkar hon inte med höger fot. Men detta hindrar inte henne för hon står redan långa stunder vid sofforna och hon har vid ngt tillfälle även lyckats förflytta sig med hjälp av möblerna ca 1 meter!!

    Min dotter är precis som alla andra bebisar och till och med tidigare både enligt oss och neurologen
     Det enda är att hon är lite klumpigare med högerhanden (och förmodligen kommer bli på högerfot också).

    Jag bestämde mig tidigt att träna henne varje vaken sekund, hon ser det som lek men jag utmanar henne, hindrar den "friska" handen och tränar henne i att stå och sådant precis hela tiden. Hon har ju ingen aning om att det är träning och tkr bara att det är kul. Vi har inte fåt kontakt med hab ännu då neurologen vill se vart detta tar vägen.

    Sanander ni får gärna skriva till mig om ni undrar ngt!            

Svar på tråden Neonatal stroke