• scrapparlotta

    Rika "knösar" som kan ha häst?

    Vi skulle så gärna vilja köpa häst om nåt år.....dels tycker jag om dom jättemycket, men sen har vi fått en helt hästgalen tjej åxå. Hon är 7 år nu och fått hästar på hjärnar Och hon tjatar och tjatar på att vi ska köpa häst. Men när man kollar vad allt kostar med att ha häst inser jag att vi ALDRIG kommer att kunna köpa häst. Läste i nån tråd här att man får räkna med mellan 3000 och 5000 kr i månaden....Finns inte en chans att vi kan fixa det. Ändå ser man och hör hur många det är som har hästar. Hur fasiken har folk råd? Är det bara rika som kan skaffa hästar? 

    Känns riktigt tråkigt att inse att vår dröm inte kommer bli verklighet.....  

  • Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?
  • scrapparlotta
    Pallas skrev 2012-06-07 23:23:16 följande:
    Tack! Hon är mitt hjärta! Maken till snäll tant får man leta efter, hon ställer villigt upp på allt man vill göra. Barnen kan rida och leda henne själva, de kan stå på pallar på varsin sida och borsta henne, hon är vänlig och kelig och dessutom väldigt tjusig att se på. Hon är ganska liten, men mycket häst att rida. Tyvärr är hon väldigt svårriden, för hon är så känslig och jag så kass. Men det går framåt iaf!

    Kolla om du och dottern kan få bli medryttare på hästar i närheten och låt dottern gå kvar på ridskola. Det är bara genom att leva och andas häst som man kan lära känna dem. Jag har en medryttare till min häst. Hon betalar ingenting men hjälper mig med mockning och massage/stretching.  Min häst skulle du lätt kunna ta en sväng i skogen på någon gång i veckan, för att lära dig hästars beteende och att rida. Det måste ju finnas fler såna ute i landet, tänker jag.

    Även om vi inte är rika, så är det tiden som är den avgörande faktorn. Det tar enormt mycket tid att ha häst. 

    Måste vara drömmen att få tag på en sån snäll häst och jag är säker på att ni kommer att rida perfekt ihop. Tror inte alls du är kass....

    Det där med medryttare, hur funkar det? Om jag och Tindra får rida med andra som har hästar menar du? Ska jag betala för det då eller hur funkar det? Tindra ska ju absolut få gå kvar på ridskolan, tror inte ens jag skulle våga säga nåt annat till henne...hehehe...

    Det vi är ute efter är ju bara en häst att rida på ute i skogen eller på fina skogsvägar. Ingen hopphäst eller nåt sånt. Sen vad Tindra väljer i framtiden, det vet inte jag....men det får vi ta då. Men just nu vill vi bara rida lite fint ute i naturen. Tycker det ser så otroligt härligt ut...    
  • Sarah84
    Pallas skrev 2012-06-07 23:23:16 följande:
    Tack! Hon är mitt hjärta! Maken till snäll tant får man leta efter, hon ställer villigt upp på allt man vill göra. Barnen kan rida och leda henne själva, de kan stå på pallar på varsin sida och borsta henne, hon är vänlig och kelig och dessutom väldigt tjusig att se på. Hon är ganska liten, men mycket häst att rida. Tyvärr är hon väldigt svårriden, för hon är så känslig och jag så kass. Men det går framåt iaf!

    Kolla om du och dottern kan få bli medryttare på hästar i närheten och låt dottern gå kvar på ridskola. Det är bara genom att leva och andas häst som man kan lära känna dem. Jag har en medryttare till min häst. Hon betalar ingenting men hjälper mig med mockning och massage/stretching.  Min häst skulle du lätt kunna ta en sväng i skogen på någon gång i veckan, för att lära dig hästars beteende och att rida. Det måste ju finnas fler såna ute i landet, tänker jag.

    Även om vi inte är rika, så är det tiden som är den avgörande faktorn. Det tar enormt mycket tid att ha häst. 

    Jättefin häst =)

    Men man lär sig mycket på svårridna hästar

    Har själv ett sto som är som en bomb =)   

        
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Pallas
    scrapparlotta skrev 2012-06-07 23:30:02 följande:
    Måste vara drömmen att få tag på en sån snäll häst och jag är säker på att ni kommer att rida perfekt ihop. Tror inte alls du är kass....

    Det där med medryttare, hur funkar det? Om jag och Tindra får rida med andra som har hästar menar du? Ska jag betala för det då eller hur funkar det? Tindra ska ju absolut få gå kvar på ridskolan, tror inte ens jag skulle våga säga nåt annat till henne...hehehe...

    Det vi är ute efter är ju bara en häst att rida på ute i skogen eller på fina skogsvägar. Ingen hopphäst eller nåt sånt. Sen vad Tindra väljer i framtiden, det vet inte jag....men det får vi ta då. Men just nu vill vi bara rida lite fint ute i naturen. Tycker det ser så otroligt härligt ut...    
    De flesta som vill ha medryttare tar lite betalt. Hur mycket beror på tillgång och efterfrågan på medryttare och det i sin tur beror på var i landet man bor. Själv har jag medryttare för att min häst behöver ridas mer än jag har tid med, samt att jag själv inte riktigt klarar av utbildningen själv. Där kommer då medryttaren in med sin hjälp, både med stallsysslor och med utbildningen. Jag tar inget betalt av henne. Skulle inte heller ta något betalt av dig om du kunde skogsluffa min häst nån gång i veckan, tex, eftersom jag själv mest har tid för jobb på ridbanan just nu. Att få rida helt gratis är dock nog ganska få förunnat, men du kanske har tur.

    Här kan du kolla annonser, så ser du ungefär vad som eftersöks och vad det ev kostar:  http://www.blocket.se/uppsala?q=medryttare&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=10&l=0&md=th

    Det du behöver är ju en stabil och säker häst, som klarar av att ryttaren kan hamna lite i obalans osv. Bäst av allt vore ju om du kunde hitta någon som har två hästar, så ni kunde rida ut tillsammans.
  • annannaz
    Sarah84 skrev 2012-06-07 22:51:02 följande:

    Om du tar bort dina träningar & tävlingar, vad tror du att du landar på då ca? Tycker de låter väldigt mycket om ni inte bet något för stall & foder

    Träninger går på 750 kr ca och en normal tävling ca 300 kr. Sen har jag anmälningsavgifter till större tävlingar som tex 4 årings championatet som kostar 900 kr men det är en engångssumma. Likaså årliga ryttarlicensen närmare 1000 kr. Sen har jag lagt ca 700 en månad på anmälan till ryttarsatsning som heter TUR. Så det är nog på tävlingsbiten som det mesta sticker iväg. Men jag blev oxå förvånad hur mycket hästen verkligen kostar oss när man räknar med alla engångskostnader!
     
     Har ju blivit lite inköp oxå som ex benskydden 1200 kr något täcke 1000 kr. Varannan månad hovis för 1050 kr.
    Jag är mammaledig och jobbar extra i hästsportaffär och blev lite förvånad att faktiskt hela min lön går till hästeriet! 
  • annannaz

    jag menar inte att en häst behöver kosta så mycket bara att siffrorna mycket väl kan stämma! Mina gamla shettisar kostar nog inte mer än våra två katter!

  • Sarah84
    annannaz skrev 2012-06-08 08:04:12 följande:

    Träninger går på 750 kr ca och en normal tävling ca 300 kr. Sen har jag anmälningsavgifter till större tävlingar som tex 4 årings championatet som kostar 900 kr men det är en engångssumma. Likaså årliga ryttarlicensen närmare 1000 kr. Sen har jag lagt ca 700 en månad på anmälan till ryttarsatsning som heter TUR. Så det är nog på tävlingsbiten som det mesta sticker iväg. Men jag blev oxå förvånad hur mycket hästen verkligen kostar oss när man räknar med alla engångskostnader!
     
     Har ju blivit lite inköp oxå som ex benskydden 1200 kr något täcke 1000 kr. Varannan månad hovis för 1050 kr.
    Jag är mammaledig och jobbar extra i hästsportaffär och blev lite förvånad att faktiskt hela min lön går till hästeriet! 

    Ne de klart då går de rätt så mkt på tävlingar & träningar.

    Jag har alltid haft mina hästar hemma, alltså aldrig bet för stall & knappt för foder heller. & mina har aldirg kostat i närheten av 5000, men jag är ingen ryttare som tävlar/tävlat speciellt mycket 
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Madick
    scrapparlotta skrev 2012-06-07 22:25:22 följande:
    Vi skulle så gärna vilja köpa häst om nåt år.....dels tycker jag om dom jättemycket, men sen har vi fått en helt hästgalen tjej åxå. Hon är 7 år nu och fått hästar på hjärnar Och hon tjatar och tjatar på att vi ska köpa häst. Men när man kollar vad allt kostar med att ha häst inser jag att vi ALDRIG kommer att kunna köpa häst. Läste i nån tråd här att man får räkna med mellan 3000 och 5000 kr i månaden....Finns inte en chans att vi kan fixa det. Ändå ser man och hör hur många det är som har hästar. Hur fasiken har folk råd? Är det bara rika som kan skaffa hästar? 

    Känns riktigt tråkigt att inse att vår dröm inte kommer bli verklighet.....  

    Prioritering handlar det om. Hästar tar massor med pengar och massor med tid. När jag var yngre hade jag hästar, upp till 3 samtidigt. Då gick ALLA mina pengar och all min tid till dem. När barnen kom hade jag en häst, men insåg att tiden inte räckte till för att hinna med både häst och familj som jag ville så hästarna fick gå. Nu när jag skulle kunna ha både tid och råd så väljer jag att göra annat med både tid och pengar. Min kompis valde att ha hästar och har ett helt annat liv.

    Kanske ni kan ha en häst som går delvis på ridskola? Det vet jag de som har, de har hästen helinackorderad på ridskolan och den får gå lektioner och då är stallhyran bara liten och ni har tillgång till hästen överenskomna tider/dagar.
  • Seven Costanza
    Madick skrev 2012-06-11 08:27:34 följande:
    Prioritering handlar det om. Hästar tar massor med pengar och massor med tid. När jag var yngre hade jag hästar, upp till 3 samtidigt. Då gick ALLA mina pengar och all min tid till dem. När barnen kom hade jag en häst, men insåg att tiden inte räckte till för att hinna med både häst och familj som jag ville så hästarna fick gå. Nu när jag skulle kunna ha både tid och råd så väljer jag att göra annat med både tid och pengar. Min kompis valde att ha hästar och har ett helt annat liv.

    Kanske ni kan ha en häst som går delvis på ridskola? Det vet jag de som har, de har hästen helinackorderad på ridskolan och den får gå lektioner och då är stallhyran bara liten och ni har tillgång till hästen överenskomna tider/dagar.
    Mycket smart förslag då det oftast finns vana personer på en ridskola som man kan fråga. Man kan också på många ridskolor vara fodervärd åt en ponny som ridskolan äger och betalar då för att ha tillgång till hästen de dagar som den inte går på ridskola, men står inte för inköpskostnaden så att säga. Plus att det kan vara mer lagom rent tidsmässigt om man inte har oändligt med tid. Det tar annars 2-3 timmar varje dag med egen häst om man ska mocka, fixa fodret och rida.

    Om man har möjlighet till egen uppstallning och hö hemma kostar det ju inte så mycket men jag tror att det är mycket värt att ha sin första häst/ponny i en miljö där det alltid finns någon att fråga, t ex om hästen verkar hängig, är bråkig osv. Så jag hade tänkt på det i första hand och inte på ekonomin, det behöver inte bli så dyrt, särskilt inte om man bor på en mindre ort långt ifrån storstan.
  • Chippen84

    Det är verkligen inte bara rika "knösar" som har råd med egen häst, dock så blir jag förvånad och avundsjuk på er som betalar max 5000:-/månad för er häst.

    Är uppstallad i Sthlms området och bara min stallplats kostar 3800:-/månad i ett enkelt stall. Visserligen eget ridhus på gården men annars inget speciellt.

    På det har jag även hovslagare var 7:e vecka för 1500:-/gång.

    Lägg till försäkring, foderkostnad, veterinärvård och inköp av täcken etc, etc. Min månadskostnad skulle landa på ca 7-8000:-/månad om det inte vore för att jag jobbar av en del av stallhyran och mockar åt stallkamraterna mot ersättning.

    Är absolut ingen rikemans flicka utan har hela livet fått göra prioriteringar.

    Har alltid varit den som tackat nej till resor och utgångar med vänner, valt billigaste middagen när jag gått ut på restaurang osv.

    Men jag har alltid haft hästar och är inte ett dugg ledsen över att ha fått prioriterat bort en massa :)

    Förlåt för långt inlägg ;)

  • S vali s

    Vår sexåring har en egen ponny som går på lösdrift tillsammans med ridskolans hästar, vi betalar 800:-/mån och då ingår hösilage och tillgång till skötbox ( gemensam med de andra inackorderingarna ). Vi har en "barfota" häst som verkas var 12e vacka a 400:- och sen tillkommer givetvis försäkring,mineraler mm och grovt utslaget på ett år så landar vi på ca 1200:-/mån
    Sen rider vår dotter två ggr/v på ridskolan, ca 5-6 privatlektioner /v. plus att hon tävlar en del så där sticker kostnaderna iväg men det är ju kostnader som vi valt att ta och absolut inga "måsten"

    At ha ponnyn uppstallad på ridskolan är kanon, det finns alltid kunnigt folk att fråga och gott om ridsällskap och möjlighet att få hjälp med hästen när det behövs    
      


    Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?