• MeTube

    Inseminationer i skåne?

    Hej!
    Jag och min sambo har börjat planera att skaffa barn, och vi är precis i början av hela den långa processen.
    Vi bor i örebro län och har haft kontakt med universitetssjukhuset där.

    Men nu är det så att min sambo har fått jobb i Skåne och vi ska flytta dit. Dock vill vi fortfarande skaffa barn och vill inte skjuta upp det nu när vi äntligen har börjat.

    Min fråga är vad det finns för alternativ i Skåne för lesbiska att skaffa barn? Vart är det bäst att vända sig? Vilka kliniker är bäst, billigast, dyrast mm. ? Allt som går att berätta är av intresse för oss att veta eftersom vi är relativt nya inom detta. Glad

    Tack på förhand! Skrattande

  • Svar på tråden Inseminationer i skåne?
  • Mamma till Doris

    Alternativet i Skåne är Reproduktionscentrum vid MAS. Jag har hört väldigt varierande rapporter därifrån, men det är övervägande negativa omdömen - struligt, dålig information och så vidare. Kraven de har är att man ska BMI under...30, kanske, och att man ska ha varit sambo i minst två år. Jag har hört om någon som fick höra att de var tvungna att ha varit skrivna på samma adress *inom sjukvårdsregionen* i två år, men jag vet inte om det stämmer.

    Annars är det ju inte särskilt långt mellan Malmö och Köpenhamn...

  • Gaytjej

    Ja ni kommer ju få härligt nära till Danmark! Där rekommenderar jag Fertilitetsklinikken Trianglen i Hellerup, strax norr om Köpenhamn. På inseminationsforumet under 'svårt att få barn' ligger en lång lista med adresser till olika kliniker i Danmark.

    RMC Mas tyckte inte vi var mkt att hänga i granen av alldeles för många anledningar. En av de större är att man inte kan få IVF ifall man misslyckas med inseminationerna. Det kan man överallt annars i Sverige.

    Lycka till!!
     


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • MeTube

    Tack för svaren!

    Måste ju säga att det inte låter så jättepositivt tråkigt nog.. men borde det inte finnas flera alternativ? Skåne är väl ganska stort med flera större städer..
    Jag har försökt kollat upp lite själv via internet men har inte hittat särskilt mycket.. ska kanske kolla upp MAS ändå för säkerhets skull, dom kanske har ändrat sig och blivit bättre, haha. Flört

    Hur länge sen var det ni var i kontakt med MAS ?

    Vi vet ju att alternativet finns att åka till Danmark, dock har vi tänkt att ta det som ett "sista" alternativ med tanke på att den personen som inte är gravid inte blir vårdnadshavare på en gång vid barnets födsel.
    Men absolut kan vi kolla upp olika alternativ i Danmark oxå! Det skadar ju aldrig att ha många alternativ. Glad

  • Gaytjej
    MeTube skrev 2012-06-20 21:42:23 följande:
    Tack för svaren!

    Måste ju säga att det inte låter så jättepositivt tråkigt nog.. men borde det inte finnas flera alternativ? Skåne är väl ganska stort med flera större städer..
    Jag har försökt kollat upp lite själv via internet men har inte hittat särskilt mycket.. ska kanske kolla upp MAS ändå för säkerhets skull, dom kanske har ändrat sig och blivit bättre, haha. Flört

    Hur länge sen var det ni var i kontakt med MAS ?

    Vi vet ju att alternativet finns att åka till Danmark, dock har vi tänkt att ta det som ett "sista" alternativ med tanke på att den personen som inte är gravid inte blir vårdnadshavare på en gång vid barnets födsel.
    Men absolut kan vi kolla upp olika alternativ i Danmark oxå! Det skadar ju aldrig att ha många alternativ. Glad
    Skåne är förvisso stort, men donatorsinseminationer görs bara på ett fåtal sjukhus i Sverige! Malmö, Göteborg, Linköping, Örebro, Stockholm, Uppsala och Umeå. That's it! Som privatbetalande patient kan man enbart vända sig till Malmö eller Umeå - bortsett från syskonförsök då, de kan göras på det universitetssjukhus som tillhör sjukvårdsregionen man bor på.

    Vi var patienter vid Mas feb 2007-maj 2009. Vid den tiden var det körigt med plötsliga spermabrister och ett godtyckligt kösystem (de tog in nya par för inseminationer samtidigt som de sa till gamla par att spermierna var slut) och därtill var donatorskoordinatorn mer eller mindre otrevlig mot både oss och flera andra par vi var i kontakt med. Vidare fick vi en känsla av att hamna mellan stolarna och att läkarna aldrig hade en helhetssyn på oss som patientern och att de bara läste den senaste noteringen i journalen. Det var svårt att nå dem och till skillnad från Danmark så fick man ju vackert vänta när det var sommar, höstlov, sportlov, jullov, inventering, tidsbrist och läkarbrist. Och så spermiebristen då, som sagt.

    Efter att ha gått bananas över stelbentheten i den svenska sjukvården så var det oerhört befriande för oss att få hjälp i Danmark istället! Och nu när vi tillverkat syskon också så är vi väldigt tacksamma över att det var just i Danmark vi till sist blev blev gravida med nr 1! Då kunde vi styra tiden syskontillverkningen helt utifrån hur det passade oss och det blev dessutom billigare än om vi hade gjort det i Sverige. Dessutom kan man använda samma donator igen, om man vill det.

    Men kanske är det bättre på RMC Mas nu!
    De par som blivit gravida fort har haft bättre upplevelse av RMC än vi, förhoppningsvis tillhör ni den kategorin :)

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Daludd
    MeTube skrev 2012-06-20 21:42:23 följande:
    Tack för svaren!

    Måste ju säga att det inte låter så jättepositivt tråkigt nog.. men borde det inte finnas flera alternativ? Skåne är väl ganska stort med flera större städer..
    Jag har försökt kollat upp lite själv via internet men har inte hittat särskilt mycket.. ska kanske kolla upp MAS ändå för säkerhets skull, dom kanske har ändrat sig och blivit bättre, haha. Flört

    Hur länge sen var det ni var i kontakt med MAS ?

    Vi vet ju att alternativet finns att åka till Danmark, dock har vi tänkt att ta det som ett "sista" alternativ med tanke på att den personen som inte är gravid inte blir vårdnadshavare på en gång vid barnets födsel.
    Men absolut kan vi kolla upp olika alternativ i Danmark oxå! Det skadar ju aldrig att ha många alternativ. Glad
    Tycker ni tänker jättebra, och varför inte köra sina inseminationer där "först" om man nu skulle behöva lite tid på sig att bli gravid, istället för att betala för massa inseminationer i danmark med juridisk osäkerhet osv :) RMC finns på facebook, de är aktiva och svarar på frågor, det är toppen!
  • MeTube

    Med tanke på reglerna som verkar finnas på RMC så kommer vi inte kunna ställa oss i kö där än, eftersom man måste ha varit sambos i två år.. vi har varit sambos i 1 år bara.
    Sen om det stämmer att man måste ha varit skriven inom sjukvårdsregionen i 2 år så ligger vi riktigt illa till eftersom vi inte ens har flyttat dit än, haha. ;)

    Så RMC är inte direkt ett alternativ för oss om vi skulle vilja börja på en gång. Men om vi är kvar i Skåne om 1 år så kanske.

    Gaytjej: Hur var det för er att skaffa barn via Danmark? Har du lust att berätta lite eller finns det någon blogg eller liknande där man kan läsa? Vi tycker att det ger så mycket att läsa om andras erfarenheter. Glad
    Den frågan som vi mest vill ha svar på var hur det kändes för den av er som inte bar på barnet, alltså den icke biologiska föräldern, kändes det jobbigt att inte bli vårdnadshavare på en gång? Och var det mycket krångel hit och dit innan man fick adoptera barnet?
    Finns mycket vi funderar över och vore jättetacksamma för svar. Glad

    Undrar annars om det finns någon med erfarenheter om privatkliniker?
    Vilka är billigast och bäst?
    Och när det är privatklinik, får man välja en klinik som ligger i vilken stad som helst då?

    Tack för alla svar! :)

  • Mamma till Doris
    MeTube skrev 2012-06-27 16:04:40 följande:
    Gaytjej: Hur var det för er att skaffa barn via Danmark? Har du lust att berätta lite eller finns det någon blogg eller liknande där man kan läsa? Vi tycker att det ger så mycket att läsa om andras erfarenheter. Glad
    Den frågan som vi mest vill ha svar på var hur det kändes för den av er som inte bar på barnet, alltså den icke biologiska föräldern, kändes det jobbigt att inte bli vårdnadshavare på en gång? Och var det mycket krångel hit och dit innan man fick adoptera barnet?
    Finns mycket vi funderar över och vore jättetacksamma för svar. Glad
    Jag är inte Gaytjej, men svarar ändå...

    Ja, det var jobbigt att inte bli vårdnadshavare på en gång. Inte  i relationen till barnet, eller till omgivningen, utan på grund av osäkerheten. Jag var orolig att något skulle hända min fru innan jag var vårdnadshavare, att jag inte skulle få rätt till mitt barn, och inte hon till mig. Och så finns det roligare saker att göra med en nyföding än hålla på med blanketter. Hur smidigt det går beror på kommun, handläggare, tid på året, arbetsbörda och annat. För oss tog det fyra månader. Ett besök på familjeenheten för faderskapsutredningen, ett hembesök av socialtjänsten och ett brev + personbevis till tingsrätten.

    Det är klart att jag hade föredragit att bli vårdnadshavare direkt, men jag ångrar inte en sekund att vi åkte till Danmark i stället.
  • MeTube

    Mamma till Doris:

    Du får självklart oxå svara! Skrattande

    Ja det är just det där med osäkerheten om någonting skulle hända och liknande som gjorde att vi tänkte bort det alternativet Danmark, plus att det ska tydligen vara jättebra i Örebro landsting. Synd bara att vi inte kan fortsätta där nu.. Rynkar på näsan

    Men eftersom situationen ser ut som den gör nu så har vi börjat prata om Danmark iaf, vi har dock inte hunnit kolla upp något om hur det funkar än!

    Men det är ju väldigt bra att många verkar vara positivt inställda till Danmark, det för ju att det känns bättre faktiskt. Glad Men vilken klinik var ni till då?

  • Gaytjej
    MeTube skrev 2012-06-27 16:04:40 följande:
    Gaytjej: Hur var det för er att skaffa barn via Danmark? Har du lust att berätta lite eller finns det någon blogg eller liknande där man kan läsa? Vi tycker att det ger så mycket att läsa om andras erfarenheter. Glad
    Den frågan som vi mest vill ha svar på var hur det kändes för den av er som inte bar på barnet, alltså den icke biologiska föräldern, kändes det jobbigt att inte bli vårdnadshavare på en gång? Och var det mycket krångel hit och dit innan man fick adoptera barnet?
    Jodå, hela vår bebisresa finns dokumenterad i min blogg här på FL, jag la till dig i adressboken så att du har tillgång till den.

    Men kortversionen är ungefär så här: Det var otroligt befriande att själva vara in charge för sin bebisresa!! Danskarna är dessutom lättsamma och trevliga att ha att göra med :)

    För oss var det sedan egentligen inget krångel att adoptera. Lite blanketter att fylla i (det var dock inte många rader som behövdes skrivas) och tre besök på socialkontoret (ett när faderskapsutredningen skulle läggas ner och så ett var för mig och frun när vi skulle utredas inför adoptionen), inget hembesök alltså.

    Tyvärr tog hela proceduren lång tid (tror det var 9 månader från det sonen föddes tills dess att han var min frus) och som nämnts här i tråden så finns det ju en juridisk osäkerhet under den tiden. Inte särskilt lustigt, och jag önskar att föräldrabalken skrivs om så att samkönade par inte heller behöver adoptera efter utlandsinseminationer (olikkönade par slipper alltså, även om de inte är gifta!).

    Att det tog så lång tid var först för att vi inte visste att man skulle betala in en avgift till tingsrätten för att den skulle behandla ärendet, varpå de inte återkopplade till vår socialnämnd förrän efter sommaren. Och sedan ställde vår nämnd in en eller två av sina månadsmöten (liten kommun) varpå de inte kunde klubba igenom adoptionen förrän i november...

    Som lite bonus och plåster på såren så kunde vi alla fall lyfta vårdnadsbidrag på 1273 kr/månad under den här tiden, men den väger förstås inte upp den juridiska osäkerheten och dessutom motsvara det ungefär den pengen man går miste om för att man inte kan få jämställdhetsbonus (om man inte är rik nog att inte ta några f-penningdagar alls förrän man är två föräldrar).

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Hurtbullarna

    Hej! Vi valde heminsemination då vi hittade en bra donator som verkligen gick med på allt i den rättsliga processen men det är ett väldigt osäkert alternativ ur en juridisk synvinkel så vill man ha det så säkert som möjligt så fortsätt sök inom sverige så kanske ni kan få hjälp.

    Vi har också varit i kontakt med RMC men endast negativt omdöme av många skäl. Danmark har bra kliniker, googla och kolla omdömen då brukar man få en bra magkänsla för vad som känns rätt för ER, det kan ju vara olika. t.com

    Både jag och min fru har två bloggar om ni vill kolla in eller undrar något om heminsemination=)

    www.flottforsmatt.blogspot.com
    www.idanonstop.blogspot.com

    Lycka till!!!

Svar på tråden Inseminationer i skåne?