Högfungerande autism är snarlikt asperger med undantaget att man upptäcker symptomen före tre års ålder vid HFA (vilket man inte gör med asperger i teorin iaf). Idag skulle nog min son uppfattas mer som asperger men då han var två år och fick sin diagnos liknade hans symptom mer klassisk, infantil autism. Om din son utvecklas på ett bra sätt och fungerar i vardagen behöver han ingen diagnos. Men om han halkar efter så är det viktigt att han får en diagnos för annars uteblir hjälpen från kommun, förskola och LSS. Du verkar jobba mycket med din sons utveckling och jag tycker att du ska ställa krav på förskolan att de gör likadant. På sonens förskola (en stor vanlig kommunal förskola) går det tre barn förutom min pojke som har diagnos inom autismspektrumet. Två har asperger, en har autismliknande tillstånd och så min pojke då som har full autismdiagnos. Vår son var ju ganska "illa däran" utvecklingsmässigt och eftersom han fick diagnos så tidigt började vi med IBT och krävde därför heltidsresurs, plus extratimmar för handledning av resursen i IBT. Vår förskolechef var väl inte jätteglad och vår son är nog den dyraste ungen på förskolan, men vi har bevakat varje resurspeng för att de ska utnyttjas på rätt sätt (skitjobbiga föräldrar m a o). Ett av barnen med asperger har också heltidsresurs, precis som vår son. Det tredje barnet saknar resurs helt och det beror på att hon precis har fått sin diagnos. Men mitt hjärta blöder för denna lilla tös som har fått så mycket skäll och så lite förståelse från både personal och andra vuxna i omgivningen. Hoppas att diagnosen gör att folk börjar fatta att det inte handlar om att hon är ouppfostrad och elak utan behöver hjälp. För henne är aspergerdiagnosen en välsignelse. Det fjärde barnet har en underbar resurs på halvtid. Jag är förvånad över att han inte har hjälp på heltid då han inte har något talspråk fast han är fyra år. Å andra sidan är den ordinarie personalen mer involverad i det pedagogiska arbetet med den pojken än vad personalen har varit med vår son. Även om jag tror att heltidsresurs absolut har varit nödvändigt för vår son så har det också hämmat integreringen. Inte integreringen bland barnen, där har det funkat toppen, men just detta att ingen av ordinarie personalen tar sig an vår son (han har ju sin resurs så de behöver inte ta hand om honom). Det finns fördelar och nackdelar med allt.
När det gäller asperger så har man oftast normal och hög begåvning men det finns undantag. Jag tror öht att det är svårt att förstå begåvning hos folk med asperger/autism. De kan vara jätteintelligenta inom vissa områden och totalt hjälplösa inom andra. Min son som alltså är fem år kan läsa flytande och räkna ut tal som 28 + 32, men han kan inte följa med i fantasilekar, han kan inte förså att andra människor kan ljuga och manipulera, han har svårt att se orsak-verkan sammanband och helheter. Han kan fortfarande inte rita en huvudfoting. Är han dum eller är han smart? Svårt att säga.