Utreda igen? Ang autism
cruz skrev 2012-07-09 09:34:40 följande:
Det som var utmärkande för sonens lek vara att den var mer stereotyp och upprepades om och om igen. Han kunde förvisso leka att tex. en linjal var ett tåg (fantasilek) men det enda han gjorde var att dra linjalen fram och tillbaka på golvet med han låg ner och tittade på rörelsen ur ögonvrån. Normala barn brukar ju utveckla leken vidare så småningom, de fastnar inte i beteendet på samma sätt som min pojke gjorde. Han brukade ofta också springa längs ett staket fram och tillbaka medan han tittade på staketet ur ögonvrån. Då lekte han också tåg sade han. Han vär även galen i att åka tunnelbana och kunde sitta och surfa på youtube och kolla på filmsnuttar på tunnelbanetåg som åker in på perrongen. Nu har tågintresset gått över och ersatts med ett maniskt intresse för tvättmaskiner. Men både tåg och tvättmaskiner ger någon slags visuell stimulans som vår pojke gillar och just detta är väldigt vanligt bland barn inom autismspektrumet.
Det som var utmärkande för sonens lek vara att den var mer stereotyp och upprepades om och om igen. Han kunde förvisso leka att tex. en linjal var ett tåg (fantasilek) men det enda han gjorde var att dra linjalen fram och tillbaka på golvet med han låg ner och tittade på rörelsen ur ögonvrån. Normala barn brukar ju utveckla leken vidare så småningom, de fastnar inte i beteendet på samma sätt som min pojke gjorde. Han brukade ofta också springa längs ett staket fram och tillbaka medan han tittade på staketet ur ögonvrån. Då lekte han också tåg sade han. Han vär även galen i att åka tunnelbana och kunde sitta och surfa på youtube och kolla på filmsnuttar på tunnelbanetåg som åker in på perrongen. Nu har tågintresset gått över och ersatts med ett maniskt intresse för tvättmaskiner. Men både tåg och tvättmaskiner ger någon slags visuell stimulans som vår pojke gillar och just detta är väldigt vanligt bland barn inom autismspektrumet.
Sen leker han tåg eller bil med släp med allt. Förutom sina bilar och briotåg så är det stekspadar han kör runt på golvet, fjärkontroller, mobiltelefoner osv. Saker som inte ens har hjul blir bilar och tåg. Strumpor, saker som är runda, egentligen det mesta tar han i händerna och låssas att det är en ratt. Det beteendet sker om och om igen med mycket han hittar.
Pappan har aspergers och adhd så det finns i släkten och då verkar det ju som om det är stor risk/chans att det ärvs. Jag har pratat med förskolan som inte heller sett något, läste om andra här där förskolan inte sett. Men de tänker nog inte på det på samma sätt.
Däremot så var han väldigt orolig när han började förskolan, han älskar andra barn gärna äldre barn 5-9år, men varje gång det skulle bytas aktivitet så blev han jätteorolig. De tänkte mest på att han var nyinskolad men jag såg det på andra sätt. Vem som har rätt går inte att säga.
Pappan har varit under flera utredningar under 5år, blev 3st innan han fick rätt diagnos så jag tror stenhårt på att man ska gå vidare om man inte känner sig nöjd, kanske kan det behövas att avvakta lite och se hur saker utvecklas men att ha kontakt med de man kan få hjälp av och bolla tankar.
Vi hade också en svår och tuff start så vi har haft kontakt med en barnpsykolog från att sonen var 5veckor till 1.5år, sen skulle en annan ta över men hon hade ingen kunskap om dessa svårigheter. Den första frågade om vi såg några tecken och jag såg det tidigt men samtidigt är det svårt att veta vad som är normalt men kanske lite "sent" och vad som är ett funktionshinder.