• Jajja87

    Det här med ärftlighet, någon som KAN/VET?

    Jag undrar en sak om det här med ärftlighet när det gäller tvillingar.
    Är det bara när mamma/mormor osv har fått tvåäggstvillingar som det är ärftligt? alltså att man släpper två ägg..
    eller är det äftligt när det gäller enäggs också?!
    min mamma är nämligen enäggs och jag är lite nervös över tvillingrisken ;) planerar min tredje men är rädd att det blir 2 på en gång ;)   

  • Svar på tråden Det här med ärftlighet, någon som KAN/VET?
  • mandelblomma
    IsadorasMamma skrev 2012-07-24 12:13:45 följande:
    Hur menar ni som vet här?

    Min pappa är tvilling, han har en tvillingsyster.

    Kan jag ärva det anlaget av min pappas sida- farmor?
    ja det kan du, om anlaget kommer från farmor ( för det är ju tvåäggstvillingar) så kan din pappa överföra anlaget till dig.
    Din pappas tvillingsyster kan själv få tvillingar och likaså hennes döttrar, sönerna överför det till sina barn osv.

    Nu är ju tvillingar rätt ovanligt att få ändå, men anlaget finns ju i er släkt.
  • Purelyplatonic

    Jag har fått för mig att jag har hört att de inte kan utesluta att det kan vara spermien som kan orska att ett ägg delar på sig. Nu säger jag inte att det är så utan att de inte kan utesluta den  orsaken.
    Så om det är så då kan mannen påverka enäggstvillingar 

  • Dohgon
    Purelyplatonic skrev 2012-07-24 13:37:19 följande:
    Jag har fått för mig att jag har hört att de inte kan utesluta att det kan vara spermien som kan orska att ett ägg delar på sig. Nu säger jag inte att det är så utan att de inte kan utesluta den  orsaken.
    Så om det är så då kan mannen påverka enäggstvillingar 
    Ja mycket möjligt, men finns som sagt för lite forskning på det.
    Det finns dock en till typ av "enäggstvillingar" som jag tror att man oftast missar, som är högst ovanligt och händer ytters sällan. Det är ett ägg som är befruktat av 2 spermier. Dessa tvillingar (som sagt väldigt ovanligt men teoretiskt möjligt) vet jag inte om man skall säga att är pga mamman eller pappan =)

    Jag kommer ihåg att jag läste mycket om det när jag var gravid för man ville ju veta allt allt allt =D
  • Purelyplatonic
    Dohgon skrev 2012-07-24 13:55:58 följande:
    Ja mycket möjligt, men finns som sagt för lite forskning på det.
    Det finns dock en till typ av "enäggstvillingar" som jag tror att man oftast missar, som är högst ovanligt och händer ytters sällan. Det är ett ägg som är befruktat av 2 spermier. Dessa tvillingar (som sagt väldigt ovanligt men teoretiskt möjligt) vet jag inte om man skall säga att är pga mamman eller pappan =)

    Jag kommer ihåg att jag läste mycket om det när jag var gravid för man ville ju veta allt allt allt =D

    Hmmm är det verkligen praktiskt möjligt???? I teorin ja men i praktiken tror jag inte att det är möjligt.

    Jag vet att det var mycket snack om detta att enäggstvillingar skulle kunna vara av olika könen. I teroin var det fullt möjligt med män som har xxy kromosom men sen i praktiken visade det sig att de som har xxy kormosom är sterila så det funkar inte i praktiken.

    Jag tycker det är facinerande att det forskas så lite på det men det har säkert sin förklaring det också fast inte vi ska få veta det ;)
  • Dohgon
    Purelyplatonic skrev 2012-07-24 14:55:30 följande:
    Hmmm är det verkligen praktiskt möjligt???? I teorin ja men i praktiken tror jag inte att det är möjligt.

    Jag vet att det var mycket snack om detta att enäggstvillingar skulle kunna vara av olika könen. I teroin var det fullt möjligt med män som har xxy kromosom men sen i praktiken visade det sig att de som har xxy kormosom är sterila så det funkar inte i praktiken.

    Jag tycker det är facinerande att det forskas så lite på det men det har säkert sin förklaring det också fast inte vi ska få veta det ;)
    Jag vet faktiskt inte. har läst om det ett fåtal gånger och otroligt svårt att hitta information om det.
    Men länkar över en artikel här iaf där det står om det. Sen vet man ju aldrig om det är bara bluff förvisso, men i teorin fungerar det, så ja varför inte i praktiken med =D

    www.nature.com/news/2007/070326/full/news070326-1.html

    www.springerlink.com/content/m5q6420770g60643/&pi=3&MUD=MP

    Skulle önska det fanns mer forskning i det för det är fashinerande tycker jag.
    Jag har själv bara tvåäggstvillingar, men intressant att läsa om enäggs också ändå =)
  • IsadorasMamma
    mandelblomma skrev 2012-07-24 12:27:03 följande:
    ja det kan du, om anlaget kommer från farmor ( för det är ju tvåäggstvillingar) så kan din pappa överföra anlaget till dig.
    Din pappas tvillingsyster kan själv få tvillingar och likaså hennes döttrar, sönerna överför det till sina barn osv.

    Nu är ju tvillingar rätt ovanligt att få ändå, men anlaget finns ju i er släkt.
    Tack! Häftigt! :)
  • Dohgon

    fast samtidigt så läser jag på andra ställen även att det inte fungerar för människor då det blir fel antal kromsoner.. hm.. jag vet inte

  • Purelyplatonic

    Tack för länkarna. Nu har jag dock inte hunnit och läst allt väldigt nog bara ögnat igenom lite snabbt (är på jobbet).

    Detta med att de blev hemafroditer är lite intressant. De som inte är tvillingar och är hemafrofiter kanske också har blivit befruktade av 2 spermier???!?!?!??!?!?   

  • Dohgon
    Purelyplatonic skrev 2012-07-24 15:32:44 följande:
    Tack för länkarna. Nu har jag dock inte hunnit och läst allt väldigt nog bara ögnat igenom lite snabbt (är på jobbet).

    Detta med att de blev hemafroditer är lite intressant. De som inte är tvillingar och är hemafrofiter kanske också har blivit befruktade av 2 spermier???!?!?!??!?!?   
    Intressant tanke! Det skulle ju faktiskt kunna vara möjligt tycker jag. För det är ju ovanligt att det sker =)

    Var tvungen att söka på det hela och ja jag tror ännu mer på det nu =)

    www.foreningenbenjamin.se/23.html
    undefär mitten av den sidan står det lite om det faktiskt, och även om tvillingar och ett ägg som befruktas av två spermier.
  • Purelyplatonic

    Det var var en riktigt spännande länk med mycket info.
    Men det är svårt att veta om man kan ritkigt tro på allt som är skrivit. Jag reagerade på detta med siamesiska tvillingar där de har skrivit att fostren växer ihop i ett "sent" stadium. Det jag har läst innan är att ägget delas i ett "sent" satium och därför inte blir helt skilda (vilket jag tror mer på).
    Men det är helt klart värt att söka mer på :) 

  • veh
    mandelblomma skrev 2012-07-09 08:19:08 följande:
    då s mvc fel, tvillinganlaget kan även ärvas från pappans sida!Tvåäggs alltså.

    Ja, det kan ju ärvas. Men om du som kvinna blir gravid med tvåäggstvillingar, så är det ju inte för att pappan till dina barn har tvillingar i släkten utan du kan möjligtvis ha ärvt det från din pappa. På det sättet är det ärftligt genom pappan, men inte genom pappan till tvillingarna i fråga, utan från morfadern i så fall.
  • mandelblomma
    veh skrev 2012-11-07 11:55:52 följande:

    Ja, det kan ju ärvas. Men om du som kvinna blir gravid med tvåäggstvillingar, så är det ju inte för att pappan till dina barn har tvillingar i släkten utan du kan möjligtvis ha ärvt det från din pappa. På det sättet är det ärftligt genom pappan, men inte genom pappan till tvillingarna i fråga, utan från morfadern i så fall.
    nej det sa jag inte heller Flört
Svar på tråden Det här med ärftlighet, någon som KAN/VET?